Cum SĂ TE FEREŞTI de acvaplanare: sfaturi utile de la specialişti

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 25 octombrie 2017 1114 afişări

Aversele imprevizibile creează depuneri generoase de apă pe carosabil care pot ameninţa siguranţa şoferilor atunci când există pericolul pierderii controlului autovehiculului angajat în acvaplanare. Riscul acvaplanării este cel mai ridicat în viraje, unde apa are tendinţa de a se acumula, şi în denivelările create de trafic în carosabil, care reţin apa.

Cum SĂ TE FEREŞTI de acvaplanare: sfaturi utile de la specialişti
Cum SĂ TE FEREŞTI de acvaplanare: sfaturi utile de la specialişti

În aceste cazuri poate fi vorba de câţiva centimetri buni de apă care despart anvelopa de asfalt. Cu toate acestea, poţi fi în siguranţă la volan şi pe vreme ploioasă, atâta timp cât respecţi câteva reguli de bază.

Pe ploaie, două aspecte sunt de o importanţă extraordinară: viteza de rulare şi starea anvelopelor. În condiţiile în care apa acumulată din precipitaţii inundă carosabilul, iar anvelopele tale sunt destul de uzate, trebuie să reduci viteza.  

„Aversele şi anvelopele uzate nu sunt deloc o combinaţie fericită. De altfel, dacă viteza ta de rulare este prea mare, maşina va acvaplana chiar dacă anvelopele sunt bune. Pe ploaie torenţială este indicat să reduci viteza cu până la 15-20 km/h, pentru a permite benzilor de rulare ale anvelopelor să elimine toată apa acumulată între acestea şi asfalt,” explică Matti Morri, Technical Customer Service Manager la Nokian Tyres.

Pericolul acvaplanării există şi atunci când anvelopele sunt în stare bună, însă anvelopele uzate fac acvaplanarea aproape de neevitat. Într-un test realizat de publicaţia finlandeză dedicată anvelopelor, Tekniikan Maailma, o anvelopă de vară de înaltă calitate aflată în stare bună de funcţionare a început să acvaplaneze pe drum drept, pe o peliculă de apă de 6 mm acumulată pe asfalt, la viteza de 80km/h. Spre deosebire de o anvelopă de vară uzată, care a început să acvaplaneze la 70 km/h şi de o anvelopă de iarnă fără ţinte care a obţinut rezultate şi mai îngrijorătoare.

De regulă, conducătorii auto uzează la maxim anvelopele de vară în sezonul de toamnă şi achiziţionează un set nou de abia în primăvara anului următor, deşi avantajele unui set de anvelope în stare bună sunt cele mai utile toamna.

„Cu cât anvelopa este mai nouă, cu atât aceasta funcţionează mai bine în orice tip de condiţii meteorologice. În mod corespunzător, cu cât aceasta este mai uzată şi adâncimea benzii de rulare mai scăzută, cu atât există un risc mai mare de acvaplanare. Aceasta deoarece volumul total al canelurilor anvelopei este prea mic pentru a mai strânge apa acumulată între aceasta şi carosabil,” adaugă Morri.

Adâncimea benzii de rulare a unei anvelope de vară noi este de opt milimetri. Legislaţia permite rularea cu anvelope a căror adâncime a benzii de rulare măsoară minim 1,6 milimetri, însă în realitate aceste anvelope nu mai sunt sigure. Anvelopele trebuie înlocuite atunci când adâncimea benzii lor de rulare se apropie de 4 milimetri. La o bandă de rulare mai mică de această valoare proprietăţile anti-acvaplanare se modifică radical. Presiunea anvelopelor are, de asemenea, un impact major asupra comportamentului autovehiculului pe vreme ploioasă. Verificarea regulată a presiunii din anvelope are avantajele sale, deoarece presiunea extrem de scăzută creşte riscul acvaplanării şi afectează proprietăţile de rulare ale anvelopei.

Fenomenul de acvaplanare apare atunci când se formează un strat de apă între anvelopă şi carosabil. Acesta este perceput ca o derapare pe apă, când autovehiculul nu mai răspunde la comenzile viratorii din volan şi pierde tracţiunea, putându-se astfel crea situaţii imprevizibile.

Conducătorii auto trebuie să fie prevăzători şi să anticipeze situaţiile periculoase, evitând torenţii de apă care se formează pe marginea carosabilului.

„Nu înţeleg de ce foarte mulţi şoferi merg pe timp ploios prin denivelările formate de trafic în carosabil, deoarece în aceste porţiuni se formează şuvoaie de apă şi prezintă cel mai mare risc de acvaplanare. Rularea pe aceste porţiuni de şosea uzează de asemenea anvelopele, deoarece aici asfaltul este mai rugos. Acesta este un motiv în plus pentru care aceste denivelări trebuie evitate,” punctează Morri.

În cazul în care acvaplanarea apare în ciuda tuturor precauţiilor luate, păstrarea calmului şi reacţiile corecte sunt extrem de importante: apăsarea ambreiajului, eliberarea pedalei de acceleraţie şi păstrarea volanului în poziţie stabilă; rotirea volanului nu are nici un efect, deoarece un autovehicul care acvaplanează nu va răspunde la această comandă.

Sfaturi pentru siguranţa la volan pe timp de ploaie

1.    Redu viteza de rulare
2.    Evită denivelările pline cu apă din carosabil, unde riscul de acvaplanare este cel mai ridicat
3.    Utilizează anvelope aflate în stare bună, cu o adâncime a benzii de rulare de cel puţin 4 mm
4.    Verifică presiunea din anvelope
5.    Dacă apare acvaplanarea rămâi calm, apasă ambreiajul şi păstrează volanul într-o poziţie stabilă

Cum să reacţionezi în caz de acvaplanare

•    Rămâi calm!
•    Apasă pedala de ambreiaj şi ridică piciorul de pe pedala de acceleraţie pentru a reduce viteza.
•    Nu roti de volan stânga-dreapta; în schimb, îndreaptă volanul în direcţia de deplasare şi păstrează-l în această poziţie până la recăpătarea aderenţei.
•    Nu frâna sau accelera în timpul acvaplanării, deoarece astfel se va reduce aderenţa şi mai mult .

Nokian Tyres a fost fondată în 1988, însă îşi are rădăcinile în anul 1898, când a fost înfiinţată Suomen Gummitehdas Oy sau Fabrica de cauciuc finlandeză. Compania este cel mai nordic producător de anvelope din lume. Promovează şi facilitează şofatul în siguranţă, în condiţii exigente. Anvelopele inovatoare pentru autoturisme de pasageri, camioane şi maşini grele, sunt comercializate în special în zonele cu zăpadă, împădurite, şi cu condiţii de şofat dificile din cauza anotimpurilor schimbătoare.

Urmărește Business Magazin

Nu au un program fix, nu au angajaţi, dar au multă libertate. În ce domenii activează şi cât câştigă freelancerii din România Nu au un program fix, nu au angajaţi, dar au multă libertate. În ce domenii activează şi cât câştigă freelancerii din România

Spre deosebire de corporatiştii parcă traşi la indigo pe care îi întâlneşti la vremea prânzului în preajma mallului Promenada, îmbrăcaţi smart casual şi cu badge-ul atârnat negreşit la gât, freelancerii alcătuiesc un altfel de peisaj. Pe cât de diferite sunt domeniile în care lucrează, pe atât de diferite sunt şi poveştile, ţinutele, agendele şi pasiunile celor ce au ales să „agaţe în cui” legitimaţia de birou pentru a se dedica full time hobbyurilor transformate în meserie.

vezi continuarea
ZF.ro
Schimbări majore în piaţa muncii. Tehnologia care revoluţionează viaţa corporatiştilor Schimbări majore în piaţa muncii. Tehnologia care revoluţionează viaţa corporatiştilor
Secretul succesului în afaceri: Cum poţi câştiga când toată lumea pierde
ProMotor.ro
Google Maps introduce funcţia care va ÎNGROAPA Waze Google Maps introduce funcţia care va ÎNGROAPA Waze
Fantezia românilor s-a materializat: Dacia Sandero cu motor 1,6 turbo de 263 CP - GALERIE FOTO
Veste tristă pentru fanii motoarelor diesel din România. În curând, acestea vor fi istorie
Descopera.ro
Descoperire URIAŞĂ despre unul dintre cei mai mari FARAONI ai Egiptului Antic Descoperire URIAŞĂ despre unul dintre cei mai mari FARAONI ai Egiptului Antic
BĂTRÂNUL de 80 de ani care a UMILIT armata ungurilor. ''Pe unde mergea toţi picau''
O mare PROBLEMĂ sexuală pe care o au mulţi bărbaţi. Mulţi se JENEAZĂ să recunoască. Rezolvarea este, însă, simplă şi rezultatul este uluitor
Go4it.ro
Jefuitorii de bănci nu mai folosesc pistoale, ci stick-uri USB! Cum golesc hackerii BANCOMATELE băncilor din Europa Jefuitorii de bănci nu mai folosesc pistoale, ci stick-uri USB! Cum golesc hackerii BANCOMATELE băncilor din Europa
FACEBOOK se schimbă! Cum va arăta în curând cea mai mare reţea de socializare din lume
TAXĂ pe apeluri audio prin WhatsApp şi Skype? Cum ar putea fi implementat un astfel de sistem
Csid.ro
Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime
Cum poţi ajuta o femeie care este abuzată
HOROSCOP AUGUST 2019: se anunţă noi câştiguri financiare şi multe relaţii pasagere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.