CTP mizează pe România ca noul hub logistic al Europei de Sud-Est: 3,1 milioane mp de spaţii şi terenuri de peste 4,2 milioane mp pun piaţa locală pe traiectoria Poloniei

Autor: Bogdan Alecu Postat la 01 octombrie 2025 26 afişări

CTP mizează pe România ca noul hub logistic al Europei de Sud-Est: 3,1 milioane mp de spaţii şi terenuri de peste 4,2 milioane mp pun piaţa locală pe traiectoria Poloniei

CTP România, liderul pieţei de spaţii industriale şi logistice, intră într-o nouă etapă odată cu numirea lui Ronald Binkofski ca director general.

Fost executiv la Microsoft şi Honeywell, acesta aduce experienţă de trei decenii în tehnologie şi o viziune ce plasează România pe drumul Poloniei, ca hub logistic şi industrial al Europei Centrale şi de Est. Cu peste 3,1 milioane mp deja în operare şi un landbank de 4,2 milioane mp, compania are resursele pentru a accelera dezvoltarea în contextul noilor lanţuri globale de aprovizionare.

CTP România, parte a celui mai mare dezvoltator european de proprietăţi industriale şi logistice listat, traversează o perioadă de transformare strategică. Compania a anunţat în această toamnă numirea lui Ronald Binkofski, un executiv cu experienţă de aproape 30 de ani în tehnologie, în poziţia de director general. Cu roluri de top la Microsoft şi Honeywell, atât în România, cât şi în Europa Centrală şi de Est, noul director mizează pe potenţialul pieţei locale de a deveni Polonia sud-estului Europei, atât pe zona logistică, cât şi pe cea industrială.

Numirea vine într-un moment în care România a devenit a doua piaţă ca importanţă pentru grup, cu o pondere de 15% din valoarea totală a portofoliului CTP, ceea ce o poziţionează imediat după Cehia.

În cifre, asta înseamnă peste 3,1 milioane mp de spaţii logistice şi industriale moderne, distribuite în 35 de parcuri şi completate de un landbank de 4,2 milioane mp pentru dezvoltări viitoare. Această bază solidă de active face din România un pilon strategic în reţeaua de 13,5 milioane mp a grupului la nivel european.

În viziunea lui Ronald Binkofski, piaţa locală are şansa de a urma modelul Poloniei, care a reuşit în ultimii 20 de ani să atragă investiţii masive în producţie şi logistică datorită dimensiunii pieţei interne. „România are 20 de milioane de consumatori şi o poziţie geografică unică, între vestul european şi pieţele emergente din est. Aceste atuuri o plasează într-o poziţie ideală pentru a beneficia de tendinţa de nearshoring, adică relocarea producţiei mai aproape de consumatorul final european“, subliniază noul director.

Dincolo de infrastructura fizică, experienţa sa în tehnologie devine un diferenţiator important pentru direcţia strategică a companiei. Binkofski vorbeşte despre integrarea soluţiilor digitale şi a inteligenţei artificiale în procesele de administrare şi operare a parcurilor, dar şi despre extinderea în domenii emergente precum centrele de date. „Afacerile cu centre de date devin tot mai importante, iar România poate juca un rol cheie în regiune odată cu accelerarea cererii generate de inteligenţa artificială. Avem nevoie de proximitate, de backup şi de capacităţi suplimentare de stocare şi procesare a datelor“, explică acesta.

Planurile CTP pentru România nu se limitează însă doar la extinderea fizică a portofoliului. Strategia grupului presupune transformarea parcurilor din simple zone logistice în adevărate ecosisteme de business, cu servicii integrate şi spaţii de tip campus. În Bucureşti, unde compania administrează deja peste 1,4 milioane mp de spaţii, dar şi în Timişoara, Cluj, Oradea sau Piteşti, CTP îşi propune să dezvolte proiecte cu facilităţi complementare: zone verzi, clubhouse-uri pentru comunitatea de chiriaşi, dar şi infrastructură pregătită pentru energie regenerabilă.

Energia verde a devenit deja un capitol central în modelul de business. La nivel de grup, CTP are 138 MWp instalaţi în panouri fotovoltaice pe acoperişurile clădirilor sale, iar România contribuie activ la această strategie. Pe măsură ce chiriaşii – de la companii de e-commerce la producători industriali – îşi asumă ţinte ambiţioase de reducere a amprentei de carbon, infrastructura verde oferită de CTP devine un criteriu de selecţie esenţial.

Rezultatele financiare din primul semestru al lui 2025 confirmă soliditatea modelului: veniturile din chirii au crescut cu 14,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, atingând 367 milioane euro, iar profitul net la nivel de grup a depăşit 625 milioane euro. În România, rata de ocupare se menţine la 93%, peste pragul european, iar chiriile pentru spaţii noi au urcat la 4,54 euro/mp/lună, de la 4,44 euro anul trecut.

În paralel, compania menţine o rată ridicată de retenţie a clienţilor, de circa 85%, şi un grad de colectare aproape integral, ceea ce limitează riscurile operaţionale. Mixul de chiriaşi rămâne echilibrat, cu expunere semnificativă pe producţie (24%), logistică şi retail (21%) şi automotive (16%), sectoare care susţin cererea pe termen lung. Un element notabil îl reprezintă investiţiile companiilor asiatice, în special din zona auto, care îşi relochează producţia în Europa. La nivel de grup, acestea reprezintă deja peste 10% din portofoliu, iar România beneficiază direct de acest val investiţional.

Dezvoltările recente din Bucureşti Vest, unde CTP are cel mai mare parc logistic din ţară cu peste 837.000 mp, şi extinderile din Oradea sau Timişoara arată orientarea spre huburi regionale. Acestea nu mai sunt doar centre de distribuţie, ci şi platforme de producţie pentru companii din automotive, FMCG sau logistică de e-commerce. În paralel, landbankul de peste 4,2 milioane mp oferă spaţiul necesar pentru a dubla portofoliul în următorii ani, dacă cererea o va impune.

Pentru următorii ani, CTP estimează atingerea pragului de 20 de milioane mp la nivel de grup până la finalul deceniului, cu România drept contributor major. În cifre, ţinta globală de venituri anuale din chirii de
1,2 miliarde euro până în 2030 este deja susţinută de pipeline-ul de proiecte aflate în construcţie, de 2 milioane mp, dintre care 151.000 mp în România.

Pe piaţa locală, presiunea fiscală şi creşterea costurilor de construcţie rămân provocări. Însă Binkofski subliniază că acestea nu sunt specifice României, ci parte a unui trend european. „Taxarea este consecinţa veniturilor şi trebuie să avem grijă ca mediul de afaceri să rămână favorabil investiţiilor. România are avantajul unei economii în creştere, al unei pieţe interne puternice şi al unei poziţionări strategice unice“, explică directorul.

În ansamblu, imaginea CTP România pentru 2025 este cea a unui business consolidat, pregătit pentru o nouă etapă de creştere. Cu o combinaţie de active semnificative, terenuri disponibile, chiriaşi internaţionali şi o conducere cu expertiză tehnologică, compania mizează pe faptul că piaţa locală va urma traiectoria Poloniei, transformându-se în hubul logistic şi industrial al sud-estului Europei.

Ronald Binkofski, director general CTP România:

„Din perspectiva logistică, România începe să joace un rol uriaş. Şi din punct de vedere al producţiei, la fel. Dar cea mai mare oportunitate care permite companiilor precum CTP să înflorească este puterea pieţei interne şi potenţialul clienţilor. După căderea Zidului Ber-linului, ţările care au avansat iniţial au fost Ungaria şi Cehia, datorită proximităţii faţă de Germania şi Austria. Polonia, cu cei 40 de milioane de locuitori, a demonstrat însă că dimen-siunea pieţei interne face diferenţa pe termen lung”

 

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.