COMUNICATII: Oriunde era plasat un calculator cu hard-ul plin de jocuri, acolo si multimea de tineri dornica de o partida de Counter Strike

Postat la 10 februarie 2006 1 afişăre

Cifre si iar cifre. 12.000, 131, 75.000. Metri patrati, companii participante, vizitatori. Asta la noi, la CERF, targul de electronice, IT si Comunicatii. La ei, in Germania, se cheama CeBIT si se masoara altfel: 315.000, 6.720, 480.000. Miza e insa aceeasi, sa ne convinga sa cumparam produsele si tehnologiile viitorului. Merita?

Cifre si iar cifre. 12.000, 131, 75.000. Metri patrati, companii participante, vizitatori. Asta la noi, la CERF, targul de electronice, IT si Comunicatii. La ei, in Germania, se cheama CeBIT si se masoara altfel: 315.000, 6.720, 480.000. Miza e insa aceeasi, sa ne convinga sa cumparam produsele si tehnologiile viitorului. Merita?

CeBIT-ul nostru mai mic. Cam asa denumesc reprezentantii companiilor participante la CERF (Computers and Electronics Romanian Fair) targul de electronice, tehnologia informatiei si comunicatii din fiecare primavara bucuresteana. "CERF urmeaza tendintele in domeniul tehnologiei care se manifesta la CeBIT", spune Sorina Muresan, directorul general al Expotek, firma organizatoare. Conceptul celei de-a 14-a editii a targului a stat sub semnul "orasului virtual". 

"Digital sau nu, orasul viitorului este acela in care invatam, cream, comunicam, conducem o afacere intr-un mod mai usor si mai placut pentru ca avem la indemana mijloace de informare si comunicare rapide, solutii pentru a eficientiza activitatea", subliniaza Sorina Muresan ideea de baza in jurul careia s-a construit CERF 2005. Pe ansamblu insa, realizarea a fost mai putin convingatoare decat unele dintre standurile expozantilor. 

Bineinteles, companiile care se adreseaza consumatorului final au facut apel la resurse mai importante pentru a-si sublinia participarea in ochii publicului si a presei decat companiile  care au venit in speranta incheierii unor contracte de tip business-to-business. "Un eveniment de marimea si importanta CERF-ului nu poate sa fie dedicat exclusiv unui anumit segment de vizitatori. Veti intalni mereu la CERF standuri cu adresabilitate atat catre business, cat si catre consumatorul final", crede Sorina Muresan.

Un CeBIT mai mic de 26 de ori si care are de 47 de ori mai putini expozanti decat cel mai mare targ IT&C din lume. Dar, daca vrem sa pastram proportiile pana la capat, atunci CERF-ul nostru e mai interesant decat CeBIT-ul lor. Cu cei 75.000 de vizitatori estimati pentru editia din acest an fata de cei 480.000 care au trecut pragul targului din Hanovra de acum o luna, CERF 2005 are de numai 6,4 ori mai putini vizitatori.

Totusi, expozitia din acest an e destul de departe de varful realizat in anii ‘97 si ‘98, cand pragul CERF-ului a fost trecut de 100.000 de vizitatori. Erau anii debutului GSM in Romania iar Internetul incepea sa devina fenomen de masa. 1998 a marcat si recordul de suprafata pusa la dispozitia expozantilor pentru "CeBIT-ul cel mic" de la Bucuresti: 14.000 de metri patrati.

Plimbandu-te pe "strazile si aleile" a ceea ce s-a dorit a fi "orasul virtual" de la Romexpo, locul de desfasurare a CERF 2005, poti observa un lucru interesant. Si anume, cata importanta dau companiile pietei romanesti. De pilda, LG Electronics. Compania se afla intr-o puternica campanie de imagine la nivel mondial, similara cu ceea ce a realizat Samsung cu cativa ani in urma. Coreenii vor cheltui 24 de milioane de dolari in acest an doar pe piata americana, pentru a-si face reclama. La CERF, compania a venit in premiera cu un stand propriu. LG a decis ca incepand din acest an sa se reprezinte singura pe piata romaneasca si nu prin parteneri si a avut unul dintre cele mai mari standuri. Motivul? "Vrem sa ne repozitionam si pe piata romaneasca ca un brand premium, care are produse de top", spune Han Q, directorul general al LG Romania. Printre debutanti s-au numarat si Asesoft, FIT Distribution sau M.T.IL Rom 2000, acestia din urma reprezentand Kodak pe piata romaneasca. "Kodak la CERF?", a exclamat un fotoreporter, uimit sa regaseasca un producator de aparate foto clasice, filme si hartie fotografica. Adevarul e ca, de cand au pus prima data mana pe un aparat foto digital, cei de la Kodak au virat productia cu 180 de grade si urmeaza trendul pietei: adio filme si aparate de developat, bine ati venit, megapixeli!

Puhoiul de vizitatori de la CERF nu a roit insa in jurul aparatelor foto digitale. Cele mai aglomerate standuri au fost si in acest an, din pacate, tot cele ale "numelor mari" din retail-ul de hardware: Flamingo Computers, UltraPro, Best ori Depozitul de Calculatoare. Unde era plasat un calculator cu hard-ul plin de jocuri, acolo era si multimea de tineri dornica de o partida de Counter Strike. 

Asa ca nu mira avalansa de promotii si discount-uri pe care au afisat-o producatorii si distribuitorii de calculatoare la CERF. Si ce-i rau in asta? Nimic, doar ca CeBIT se lauda cu un procent de 88% dintre vizitatori care sunt specialisti, reprezentanti de vanzari sau ziaristi de IT&C. O astfel de statistica privind profilul vizitatorului nu exista la CERF, dar un ochi aruncat prin pavilioanele care gazduiesc expozantii poate vedea ca targul nostru e mai mult "consumer oriented" decat "trend setter", precum CeBIT. Noi prezentam produse, ei explica tehnologii si tendinte. Noi vindem produsele din stoc, ei fac parteneriate de dezvoltare. 

"Venim aici mai mult pentru televiziuni si presa. Contractele importante se semneaza daca te duci tu la client, nu vine el la tine, la CERF", marturiseste un oficial al unuia dintre operatorii mobili.

La CERF, Connex a venit cu 3G, Orange cu servicii de localizare si management al flotelor comerciale pentru segmentul business, un nou portal de servicii de informare si divertisment mobil - realizat in parteneriat cu agentia de stiri Mediafax si compania Media PRO - si o demonstratie a unei alte aplicatii de succes printre oamenii de afaceri occidentali: BlackBerry. 

Serviciul, care va fi lansat si de Connex, consta in integrarea in aceeasi aplicatie a unui client de mail (in genul Outlook din Windows), a unui browser de internet si a gestionarii calendarului cu termene si alerte. Dar aplicatia foloseste transmisia de date prin GPRS si nu este compatibila cu 3G. "Sunt convins ca tehnologia nu se va opri aici si vor exista posibilitati de a integra aceasta solutie si in standardul UMTS-3G", crede Ken Campbell, directorul de marketing al Connex.

Cat de greu va fi comunicatiilor sa ne usureze viata, tehnologiilor complicate sa fie mai simplu de utilizat decat SMS-ul? Nici nu s-a lansat bine BlackBerry-ul, nici nu ne-au explicat inca operatorii cum functioneaza sau cat costa, ca Siemens vine la CERF cu un competitor pentru aceasta tehnologie.  "Mobile Office@vantage" face aceleasi lucruri ca si BlackBerry, dar poate comunica cu telefonul mobil sau computerul indiferent de tipul de conexiune: GSM, 3G, Internet fara fir sau "cu fir". Aplicatia poate fi instalata pe computerul de acasa, pe serverul de la birou sau pe cele al companiei furnizoare de telecomunicatii.  Paradoxal, Siemens va aduce in Romania si telefoane mobile compatibile cu tehnologia BlackBerry chiar daca are un concurent pentru aceasta. Compania nu a incheiat deocamdata vreun parteneriat cu operatori de telefonie, dar  "este deschisa colaborarii".

Aceasta tehnologie a ajuns la maturiate in Occident ca si operatorii mobili virtuali (MVNO - Mobile Virtual Network Operator), despre care la noi s-a vorbit prima oara la CERF 2005. Un MVNO inchiriaza spatiu de emisie pe infrastructura unui operator clasic de telefonie mobila si ofera propriile servicii. Cel mai cunoscut astfel de operator virtual in Europa este Virgin Mobile, dezvoltat de excentricul si vizionarul miliardar britanic Richard Branson. Ar fi dispusi operatorii nostri la astfel de parteneriate? "Legislatia permite, dar daca ar fi sa fiu eu un operator mobil, as zice nu", afirma Varujan Pambuccian, presedintele comisiei pentru Tehnologia Informatiei si Comunicatii din Camera Deputatior. 

"Daca se va dovedi ca aceasta este o afacere pentru noi, vom analiza posibilitatea unei astfel de colaborari", il contrazice Richard Moat, directorul general al Orange Romania. Fiind de fata la afirmatiile concurentei, Ken Campbell, directorul de marketing al Connex a completat: "doar daca se va dovedi ca un astfel de business este interesant pentru clienti il vom lua in considerare". Adica tot vorba lui Varujan Pambuccian: mai degraba nu. Si nu fara motive intemeiate. Operatorii virtuali isi fac simtita prezenta pe pietele supraaglomerate, unde cativa operatori cu putere egala se bat pe o piata in care gradul de penetrare al telefoniei mobile este de 100%. Acolo, sa te apuci sa construiesti o retea si sa o iei de la zero e sinucidere curata. La noi, unde serviciile de telefonie mobila sunt folosite de 50% din populatie, e inca loc de crestere organica, fara a inchiria infrastructura unui alt operator. Dar, surpriza: "Poate ca RomTelecom ar fi mai interesat de un operator mobil virtual decat sa relanseze Cosmorom", a afirmat, mai in gluma mai in serios, Pieter Bakker, directorul co-mercial al companiei. Acesta ar avea motive sa fie bucuros, chiar daca Cosmorom se afunda intr-o gaura tot mai neagra. RomTelecom va implementa o solutie pentru Bancpost prin care angajatii din peste 50 de filiale vor fi conectati in aceeasi retea informatica securizata (VPN - Virtual Private Network). Conform unor surse apropiate tranzactiei, contractul are o valoare de aproximativ 500.000 de euro pe an, iar intelegerea se intinde pe o durata de 3 ani. La CERF, operatorul de telefonie fixa a anuntat si debutul serviciilor sale de conexiune la Internet prin ADSL (Asymetric Digital Subscriber Line), la cativa ani dupa ce operatorii vestici care au intuit piata au lansat servicii similare. RomTelecom mizeaza pe 10.000 de clienti pana la sfarsitul anului.

Dar operatorul nu alearga singur. In asteptarea televiziunii prin firul telefonic pe care RomTelecom a promis-o, competitia nu doarme. Digi TV, televiziunea prin satelit a celor de la RDS, a venit si ea la CERF, iar Astral, ca o replica la ADSL, a dublat din nou viteza conexiunilor la Internet pentru abonatii sai a lansat serviciile de televiziune digitala si se pregateste de servicii de televiziune de tip pey-per-wiew, adica "platesti doar ce vezi", filmele sau emisiunile pe care le-ai comandat.

Prin urmare, ce loc mai bun pentru a urmari cum se bate competitia in oferte si discount-uri decat la CERF? Pai, pe piata! Caci targul de electronice, IT si Comunicatii de la Romexpo iti lasa, cu mici exceptii, impresia de déjà-vu. Daca faci abstractie pentru o clipa de produsele si tehnologiile prezentate nu poti sa nu remarci ca standurile expozantilor sunt amplasate aproape in acelasi loc ca si anul trecut.

Poate nu ar fi rau ca de la anul sa extindem putin CERF-ul, zonal. Sa participe si companii din centrul si estul Europei. Pentru care Romania e, cu siguranta, o piata.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/comunicatii-oriunde-era-plasat-un-calculator-cu-hard-ul-plin-de-jocuri-acolo-si-multimea-de-tineri-dornica-de-o-partida-de-counter-strike-976986
976986
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.