Colliers: China începe deja să-şi revină după izbucnirea epidemiei de COVID-19. O evoluţie asemănătoare ar putea fi aşteptată şi în România, în principal susţinută de comerţul online, după ce va trece vârful epidemiei

Autor: Andra Stroe Postat la 02 aprilie 2020 303 afişări

Colliers: China începe deja să-şi revină după izbucnirea epidemiei de COVID-19. O evoluţie asemănătoare ar putea fi aşteptată şi în România, în principal susţinută de comerţul online, după ce va trece vârful epidemiei

Mediul de afaceri din China a fost primul afectat de epidemia de Covid-19, dar scăderea rapidă a cazurilor noi în ultimele săptămâni oferă speranţe de revenire a situaţiei în a doua jumătate a anului, cu impact pozitiv şi pe piaţa de real estate. Pe baza situaţiei din China, o evoluţie similară ar putea fi aşteptată şi în România, susţinută de comerţul online, după ce va trece vârful epidemiei şi vor scădea cazurile noi, estimează consultanţii Colliers International. Mai mult de atât, actuala situaţie poate aduce oportunităţi pentru unele industrii, inclusiv segmente ale pieţei de real estate.

Chiar dacă o mare parte dintre angajaţii companiilor din China au lucrat, în primul trimestru al acestui an, din afara birourilor, şi deşi multe companii au fost afectate de epidemia de coronavirus, 85% dintre proprietarii clădirilor de birouri intervievaţi susţin că nu au existat intenţii de a renegocia contractele de închiriere din partea chiriaşilor, potrivit unui sondaj Colliers International realizat în rândul companiilor din segmentul imobiliar din China. Totuşi, 92% dintre chiriaşi şi-au anulat planurile de extindere pentru 2020.

Unele domenii, în general cele online, precum cumpărăturile, educaţia şi jocurile, dar şi produsele farmaceutice şi asistenţa medicală sunt mai puţin lovite de criza provocată de noul coronavirus şi vor stimula cererea de închiriere de birouri în China, ceea ce poate fi o referinţă pentru o recuperare potenţială după epidemie şi în alte părţi ale lumii. În acest context, consultanţii Colliers International consideră că proprietarii de clădiri de birouri ar trebui să se uite mai atent la aceste sectoare de business şi să îşi diversifice mixul de chiriaşi. În cazul industriilor IT şi de asistenţă medicală, care au suferit mai puţin în China sau care ar putea înregistra o creştere în vânzări, negocierea unor contracte favorabile de închiriere pe termen lung e de aşteptat din partea chiriaşilor.

În ceea ce priveşte chiriile, aproximativ 59% dintre proprietarii de clădiri de birouri intervievaţi din China cred că acestea se vor menţine relativ stabile, potrivit sondajului Colliers International, în timp ce 29% se aşteaptă la scăderi. Rata de neocupare rămâne şi ea neschimbată, sunt de părere 40% dintre proprietarii de clădiri de birouri. În general, 34% dintre companiile din China care au răspuns sondajului Colliers International consideră că afacerea lor va rămâne neafectată de coronavirus în acest an, în timp ce 19% afirmă că au fost deja afectate negativ, iar 26% se aşteaptă să le fie afectată activitatea în perioada următoare. Efectele negative ale epidemiei de Covid-19 asupra companiilor mici şi mijlocii sunt mult mai evidente, 54% declarând că au resimţit impact negativ asupra activităţii în contextul coronavirusului.

„Există unele asemănări între pieţele de birouri din România şi cele din China, cum ar fi trecerea timpurie la un sistem de lucru de acasă şi impactul mare asupra economiei oraşelor regionale. Pe de altă parte, în China statul deţine mare parte din piaţa imobiliară şi 80% dintre companii sunt chineze. Astfel, statul s-a concentrat mai mult asupra redresării rapide a economiei şi a redus riscurile de relocare a afacerilor în alte ţări ”, explică Sebastian Dragomir, partner & head of office advisory la Colliers International România.

O revenire a retailului din China, aşteptată pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului

Epidemia i-a afectat serios pe chiriaşii din segmentul de retail din China, veniturile scăzând cu 60% până la 100% de la izbucnirea acesteia, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Aproape toate segmentele au fost afectate, comercianţii de alimente şi băuturi fiind în situaţia cea mai dificilă. Totuşi, circa 40% dintre companii aşteaptă o revenire în acest segment pe parcursul acestui trimestru, potrivit sondajului Colliers International efectuat în China, iar 24% estimează că revenirea va avea loc în a doua jumătate a acestui an, pe măsură ce consumatorii tind să revină la vechile obiceiuri de consum, potrivit semnalelor din piaţă. Circa 12% dintre retaileri au declarat că nu au fost afectaţi, iar supermarketurile în general nu au fost nici ele afectate, susţinute în special de vânzările efectuate prin platformele online. Unii jucători din zonele de îmbrăcăminte, articole pentru copii şi educaţie online au înregistrat chiar o creştere în baza de consumatori şi în venituri, parţial ca rezultat al promovării online şi al discounturilor oferite consumatorilor.

Proprietarii de spaţii de retail ar putea, astfel, să creeze noi canale de comerţ online împreună cu şi pentru chiriaşi. Măsura ar putea impulsiona vânzările şi, totodată, ar putea reprezenta o oportunitate pentru unele branduri să se extindă şi să-şi revină mai rapid, câştigând cotă de piaţă în faţa competitorilor, potrivit consultanţilor Colliers International din China.

Companiile şi în special chiriaşii din segmentul alimentar sunt aşteptaţi să se extindă mai mult în online, ceea ce ar crea o nouă strategie de dezvoltare pentru viitor şi ar contribui la creşterea bazei de clienţi. Pentru a recupera pierderile suferite în timpul epidemiei, 52% dintre companiile din China au indicat dorinţa de a-şi extinde prezenţa în online, iar cooperarea cu retailerii existenţi este şi aceasta o opţiune, potrivit sondajului Colliers.

Oportunităţi similare de repoziţionare ar putea ajuta şi retailerii români să-şi revină după ce trece epidemia provocată de coronavirus. „Piaţa locală de retail a fost, desigur, afectată după ce tranzacţiile celor mai mulţi dintre retailerii de produse nealimentare au fost oprite. De aceea chiriaşii trebuie să fie bine pregătiţi pentru momentul în care ne vom întoarce la viaţa noastră aşa cum o ştim, pentru a-şi reveni cât mai repede posibil. Asta înseamnă un stoc suficient de produse pentru a acoperi cererea, măsuri de igienă luate foarte în serios şi continuarea marketingului omnichannel”, a spus Simina Niculiţă, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International Romania.

Rata de neocupare a spaţiilor logistice scade în 2020

Epidemia de Covid-19 a afectat şi majoritatea sectoarelor de producţie şi servicii din China. Cu toate acestea, comerţul online are în cea mai mare parte de câştigat de pe urma acestei situaţii dificile, după cum afirmă 47% dintre companiile de logistică şi comerţ online din China care au participat la sondajul Colliers International. Mai exact, 65% dintre companii consideră că vânzările online vor stagna sau chiar creşte în 2020, 31% dintre acestea estimând o creştere de cel puţin 15% comparativ cu perioada similară a anului anterior. Deşi unele industrii au avut de suferit pe termen scurt - cum ar fi produsele de lux, retailul de fashion, produsele cosmetice şi electronicele sau electrocasnicele, o creşterea a vânzărilor este aşteptată în segmente precum cel al produselor alimentare proaspete, dar şi cele medicale şi farmaceutice. Această creştere va fi susţinută de consumatorii care dezvoltă tot mai mult obiceiul de a cumpăra astfel de produse online, precum şi de seniorii care încep să cumpere online în general, tendinţă care se observă şi pe plan local. 

„În România e deja vizibil că oamenii au câştigat multă încredere în shopping-ul online în această perioadă şi este de aşteptat ca acest mod de a face cumpărături să devină o obişnuinţă pentru un segment important din populaţie în viitor. Prin urmare, infrastructura necesară magazinelor online ar trebui să crească şi implicit şi depozitele de care este nevoie pentru a livra produsele comandate online ar trebui să aibă de câştigat”, spune Laurenţiu Duică, partner & head of industrial Agency la Colliers International.

Producătorii ar putea să se îndrepte către soluţii locale sau de proximitate pentru materii prime - adaugă Laurenţiu Duică, pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din ţări îndepărtate, inclusiv din China. Per ansamblu, efectele pe piaţa de logistică din China sunt aşteptate să fie reflectate în valoarea chiriilor. Circa 43% dintre companiile participante la sondajul Colliers International se aşteaptă ca chiriile să scadă pe fondul încetinirii operaţiunilor logistice, a consumului scăzut în zona de produse nealimentare, a proceselor de producţie întârziate şi a posibilelor scutiri de plată acordate chiriaşilor pe anumite perioade. Pe de altă parte, 40% dintre companii consideră că se va întâmpla opusul din cauza unei creşteri a cererii pentru produse specifice în zona de comerţ online, care va duce la avansul pieţei. Drept urmare, 73% dintre companii cred că ratele de neocupare ale spaţiilor logistice vor scădea sau cel mult vor rămâne la fel ca înainte de izbucnirea epidemiei.  

Sondajul Colliers International a fost realizat în rândul a 700 de companii, reprezentând proprietari, chiriaşi şi investitori pe piaţa imobiliară din China.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
epidemie,
china,
online

ALEPH STORY: Câţi bani câştigăm din EURO 2020? O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Dan Pavel, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.