Ce fac lanţurile de hipermarketuri pentru a nu pierde teren? Lansează parteneriate cu alţi retaileri, pariază pe concepte premium sau pe digitalizare accelerată

Autor: Cristina Roşca Postat la 15 aprilie 2021 92 afişări

Marile lanţuri de hipermar­ke­turi lansează noi iniţia­tive şi proiecte pentru a con­tinua să atragă cum­pă­­rătorii locali la shop­ping, într-o perioadă în care aceştia se orien­tea­ză tot mai mult către maga­zi­nele mici sau către on­line.

Ce fac lanţurile de hipermarketuri pentru a nu pierde teren? Lansează parteneriate cu alţi retaileri, pariază pe concepte premium sau pe digitalizare accelerată

♦ Cele peste 225 de hipermarketuri ale celor patru mari retaileri Auchan, Carrefour, Cora şi Kaufland au vândut peste un sfert din totalul bunurilor de larg consum, potrivit Nielsen ♦ Astfel, aceste magazine au vânzări estimate de ZF la 5-6 mld. euro anual.

Marile lanţuri de hipermar­ke­turi lansează noi iniţia­tive şi proiecte pentru a con­tinua să atragă cum­pă­­rătorii locali la shop­ping, într-o perioadă în care aceştia se orien­tea­ză tot mai mult către maga­zi­nele mici sau către on­line. Printre proiec­tele anunţate se numără par­teneria­te cu alţi retaileri, concepte pre­mium sau digitalizare accelerată, con­form unei analize a ZF.

Spre exemplu, retailerul de echi­pa­mente sportive Decathlon, li­derul pieţei de pro­fil din România, va deschide 15 shop­ping cornere (zone amenajate) în hiper­mar­keturile Auchan din ţară în acest an. Pro­dusele Decathlon se vor vinde în zone de­dicate, în cadrul raionului de articole spor­tive. Hipermarketurile au de regulă astfel de bunuri în ofertă, fie produse ale parte­nerilor, fie mărci proprii. O astfel de aso­ciere - între un lanţ de hipermarketuri şi un retailer specializat de echipamente spor­tive - este o premieră.

Acesta nu este primul parteneriat al francezilor de la Auchan care au local 33 de hiper­marketuri.

Retailerul a lansat recent şi un program de economie circulară a hainelor. Astfel, în ca­drul magazinelor incluse în program cli­enţii vor putea regăsi, în completarea co­lec­ţiilor vestimentare din oferta magazinelor, şi o selecţie de haine purtate, în stare per­fec­tă de comercializare, prin intermediul unui parteneriat cu lan­ţul de magazine de mo­dă LaMajole. Dema­rat în luna februarie în hipermarketul Auchan Cluj Nord, pro­gramul a fost extins recent şi în magazinul din Târgu-Mureş Sud.

Acetste parteneriate sunt menite să atragă în magazine şi alţi clienţi, oameni care nu mai vor să viziteze mai multe spaţii pentru a-şi face cumpărăturile, ci vor să gă­sească totul în acelaşi loc.

Tot pe dezvoltarea ofertei de produse mi­zează şi Kaufland, liderul comerţului local după cifra de afaceri din 2019, ultimul an pentru care există date publice.

Retailerul cu peste 140 de hipermar­ke­turi a lansat la finalul lunii martie Car­man­geria Gourmet, un concept premium de raion de produse din carne, deschisă mo­men­tan exclusiv în magazinul din Barbu Văcărescu.

Compania a început de anul trecut să pa­­rieze şi pe segmentul premium al pieţei, mo­tiv pentru care a deschis un astfel de ma­ga­zin în toamna lui 2020. Cu facilităţi eco­lo­gice, automate de reciclare a am­balajelor din plastic, ra­ioa­ne cu sorti­mente extinse de legume-fructe, precum şi un spaţiu exterior de vânzare, hipermarketul a fost poziţionat în zona de nord a Capitalei, unde şi locuiesc per­soane cu venituri peste medie. Compa­nia rămâne însă orientată spre preţuri mici, CEO-ul companiei declarând recent că oamenii sunt atenţi la preţ.

„Este foarte important pentru noi să avem preţul corect, coşul cel mai ieftin. Vedem totodată că acum clienţii cumpără mai mult sortiment to go, mai multe pro­du­se bio sau gluten free“, afirma recent Marco Hossl, CEO al Kaufland România.

Astfel, există un mix în consum, mai exact oamenii se uită la produse mai sănătoase, chiar dacă mai scumpe, dar caută şi preţuri mici sau oferte bune.

Hipermarketurile sunt magazine mari de chiar peste 10.000 mp, ce au pe rafturi şi 50.000 de produse alimentare şi non-ali­men­tare. În total sunt peste 225 de astfel de uni­tăţi şi aparţit celor patru mari retaileri - Auchan, Carrefour, Cora şi Kaufland. Aceste reţele au vândut peste un sfert din tota­lul bunurilor de larg consum, potrivit com­paniei de cercetare de piaţă Nielsen. Astfel, aceste magazine au vânzări estimate de ZF la 5-6 mld. euro anual.

Aceste magazine au şi fluxuri mari de clienţi, motiv pentru care au şi un număr mare de case de marcat şi de salariaţi. Hipermarketurile de mari dimensiuni ajung să aibă sute de salariaţi, mulţi dintre ei lucrători comerciali sau casieri.

Totuşi, recent, Carrefour care a lansat în România primul hipermarket 100% self check-out, în Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna în centrul comercial Sepsi Value Center.

Prin cele 16 case 100% Self Checkout clienţii au posibilitatea de a-şi plăti singuri produsele pentru a eficientiza sesiunea de cumpărături, diminuând considerabil timpii de aşteptare. În pandemie aceste case au devenit mai populare dat fiind că există mai puţin contact uman şi totodată nu mai atinge nimeni altcineva produsele. În România sunt mai mulţi retaileri care au mizat pe astfel de case de marcat în ultimii ani, însă nu exclusiv pe ele, ci pe un mix cu sistemul clasic, cu casier. Carrefour, care are peste 40 de hipermarketuri dar şi sute de magazine mai mici, a fost printre primii retaileri care a introdus astfel de case de marcat self check-out în România în urmă cu mai bine de trei ani.

Toate aceste iniţiative vin în contextul în care hipermarketurile au traversat un an 2020 contrastant. Iniţial, aceste magazine au beneficiat de pe urma faptului că au suprafeţe generoase şi multe produse în ofertă, mai ales în perioada în care consumatorii şi-au făcut stocuri de bunuri esenţiale de teama că ar putea apărea sincope în transport şi distribuţie. Apoi însă, oamenii s-au orientat către magazinele apropiate de casă.

„În lunile de lockdown, consumatorii au mers mai mult la hipermarket, din simplul motiv că aveau cantităţi mari de cumpărat şi găseau o varietate mare de produse. Aceea a fost o perioadă de stocare“, spune Cătălina Aldea, consultant şi managing partner Aldea Consulting. Ea are o experienţă vastă în comerţul modern unde a lucrat înainte de a-şi deschide propria firmă de consultanţă în retail.

În plus, au considerat că au distanţarea socială necesară într-un magazin mai mare. Ulterior, magazinele mai mici şi mai ales online-ul au devenit câştigătoare.

Magazinele de tip hipermarket au suprafeţe ce variază puternic între 2.500 mp în cazul celor mai mici unităţi Kaufland (în medie acestea au 3.600 mp) şi 13.000 mp în cazul celor mai mari spaţii operate de Auchan. În medie însă, suprafaţa este de 5.000-8.000 mp.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
hipermarketuri,
retaileri,
magazine

ALEPH STORY: Educaţie fără bani! O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct Ziarul Financiar şi Ioana Răduca, head of content Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.