Bani reali din reţele virtuale

Autor: Ioana Niţă Postat la 18 decembrie 2019 300 afişări

După 13 ani petrecuţi în corporaţii din domeniul telecom pe diferite poziţii de management, Ovidiu Popa a decis să demareze un business propriu ca operator virtual de telecomunicaţii.

Bani reali din reţele virtuale

Aşa a luat naştere businessul VIVA Telecom, care a demonstrat după opt ani de activitate că pariul pe antreprenoriat a fost câştigător: anul trecut, afacerile companiei au ajuns la peste 1,5 milioane euro pe una dintre cele mai concurenţiale pieţe din economia locală. 

După criza economică din 2008, companiile şi-au regândit businessul şi implicit şi-au şi schimbat filosofia de business. Pornind de la aceste premise, am considerat că şi în România putea să funcţioneze conceptul de operator virtual de telecomunicaţii. În Europa conceptul era acceptat de piaţă şi de operatorii tradiţionali”, a povestit pentru Business MAGAZIN Ovidiu Popa, fondatorul şi directorul general al VIVA Telecom ideea de la care a pornit businessul. „Ideea clientului de a cumpăra fibră optică trebuia să dispară!

El trebuia să înţeleagă că achiziţionează un serviciu de internet cu o anumită viteză şi stabilitate, suport tehnic specializat, mai bine spus nişte parametri specificaţi într-un SLA (service level agreement). Pentru client trebuia să fie transparent cine îi instala infrastructura de telecomunicaţii. Important pentru el era cine îi asigură nivelul de serviciu de care are nevoie”, a completat el

În cei opt ani de activitate, VIVA Telecom s-a specializat în furnizarea de servicii IT&C integrate, portofoliul său cuprinzând în prezent o serie de servicii şi soluţii digitale precum servicii de telecomunicaţii – internet, telefonie, inclusiv de tip VoIP (voice over IP), servicii de găzduire, servicii de securitate IT pentru întreaga infrastructură de reţea, servicii de supraveghere video, soluţii de afişaj digital (digital signage), sistem de pontaj electronic şi servicii de management IT.

„Portofoliul nostru a evoluat continuu, adaptându-se atât cererii, cât şi evoluţiei tehnologice. Businessul VIVA Telecom a pornit cu pachete de telefonie, servicii de internet şi digital signage destinate pieţei B2B (business to business). Cerinţele clienţilor noştri ne-au convins să ne dezvoltăm continuu portofoliul de soluţii şi servicii şi, în prezent, oferim atât companiilor din România cât şi companiilor cu prezenţă la nivel global servicii de internet, soluţii de securitate IT, hosting şi colocare în centre de date premium, private şi cloud hibrid, smart marketing şi digital signage, supraveghere video şi control acces, soluţii de premium Wi-Fi destinate evenimentelor cu număr foarte mare de participanţi – târguri, concerte, festivaluri”, a explicat antreprenorul.

VIVA Telecom a reuşit astfel să îşi facă loc pe piaţa telecom din România, o piaţă extrem de concurenţială, dominată de giganţii Orange, Vodafone-UPC şi RCS-RDS, pe care mai există puţine companii independente. Înainte de a porni businessul propriu, Ovidiu Popa a lucrat timp de 11 ani în cadrul operatorului local de telecom RCS-RDS, ultima poziţie ocupată fiind cea de director comercial la nivel naţional.

Care a fost însă cea mai mare provocare în demararea propriului business? „Principala provocare a fost acceptarea noţiunii de operator virtual de telecomunicaţii de către clienţi şi operatori. Ulterior, ne-am luptat pentru schimbarea conceptului prin care se contractează parametri tehnici, nu infrastructură”, a subliniat el, adăugând că o altă provocare a fost reprezentată de tarifele scăzute pe piaţa din România la serviciile de IT şi telecom. „În special în acea perioadă clientul se uita doar la preţ şi nu lua în calcul faptul că un preţ scăzut la un serviciu de bază putea să-i genereze un cost mult mai mare dacă acel serviciu nu funcţiona. Prin urmare, pentru un serviciu premium trebuia să înţeleagă că primeşte mult mai mult şi implicit trebuia să compare preţurile pentru ceea ce primeşte, nu cu cele mai mici preţuri din piaţă.”

Anul trecut, VIVA Telecom a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 6,9 milioane lei (1,5 milioane euro), în creştere cu 22% faţă de anul anterior, şi un profit net de 377.000 lei, mai mult decât dublu comparativ cu 2017, conform datelor de la Ministerul de Finanţe. „Ca procent din cifra de afaceri predomină serviciile de date, urmate de cele de data center şi premium Wi-Fi. Majoritatea clienţilor din portofoliul VIVA Telecom, folosesc, pe lângă alte servicii oferite de noi, serviciile noastre de Internet Premium”, a punctat el.

Clienţii ţintă ai VIVA Telecom sunt atât companiile mici şi mijlocii, cât şi companiile mari din orice industrie, care au nevoie de implementarea soluţiilor din portofoliul său. Majoritatea clienţilor sunt din România, însă compania are şi proiecte în străinătate.

„Nişa în care activăm ne oferă o plajă de 10.000-15.000 de companii pe care le putem prospecta, iar în prezent avem un portofoliu important de clienţi din segmentul B2B. Sunt puţine locaţii în care nu putem ajunge. Dacă un client doreşte o soluţie de internet în vârf de munte, cu siguranţă o va avea. Cel mai «exotic» proiect a reprezentat o soluţie de internet pentru o exploatare petrolieră în deşert”, a menţionat Ovidiu Popa.

Proiectele realizate de VIVA Telecom până acum au implicat un mix de servicii destinate unor companii din diferite industrii precum cea financiar-bancară, retail, medical, HoReCa, dar şi platforme de comerţ online sau chiar firme IT. „În portofoliul nostru de clienţi se află şi companii IT ce furnizează servicii conexe, pentru care, de mulţi ani încoace, furnizăm servicii de date, wi-fi, soluţii de call center pentru soluţiile CRM pe care le integrează sau pur şi simplu, suntem prima lor recomandare atunci când este vorba despre externalizarea IT-ului pentru clienţii acestora”, a precizat fondatorul VIVA Telecom.

Compania a reuşit să câştige tot mai multe proiecte pe piaţa locală şi datorită faptului că pachetele de servicii personalizate pe care le oferă au în medie un tarif cu 20% mai mic decât cele practicate de competiţie.

Pentru 2019, ţinta de afaceri a companiei este de peste 1,3 milioane euro, în condiţiile în care anul acesta VIVA Telecom a avut mai multe proiecte în zona de servicii, decât pe partea de infrastructură hardware. „Anul acesta ne-am axat mai mult pe eficientizarea proceselor şi pe categoria de servicii care generează o marjă brută mai mare pentru companie. Faţă de anul trecut am crescut cu 40 % serviciile de Premium Wi-Fi Internet şi cu 30% serviciile de colocare şi private cloud”, a explicat Ovidiu Popa. Businessul VIVA Telecom nu se află în zona de volum, cu un număr cât mai mare de clienţi, a completat el, ci se axează pe realizarea unui număr mai redus de proiecte, însă complexe, unde specificaţiile tehnice solicitate de către clienţi sunt atipice şi implică personal specializat, atât în zona de IT şi telecom cât şi în zona de programare.

„Numărul cererilor venite din partea clienţilor cu nevoi specifice a crescut şi sperăm să putem acoperi cât mai multe dintre acestea şi implicit să avem cât mai mulţi clienţi.”

Strategia de dezvoltare a VIVA Telecom implică creşterea constantă – încet, dar sigur. „Pentru că nu vorbim de un business de volum, dorim să generăm creşterea prin îmbunătăţirea şi exploatarea unor linii de business ce reprezintă, din punctul nostru de vedere, viitorul, fie că vorbim de servicii de telecom, internet, digital marketing sau cloud”, a subliniat el.

O componentă importantă a creşterii businessului VIVA Telecom în viitorul apropiat va fi reprezentată de lansarea unor pachete de servicii integrate destinate start-up-urilor, pachete ce vor fi lansate la începutul anului următor. Totodată, pe termen mediu, în următorii 2-3 ani, compania are în plan să îşi dezvolte activitatea în principal în direcţia serviciilor de premium Wi-Fi, serviciilor IT şi telecom dedicate pentru principalele industrii active pe piaţa locală, şi să-şi extindă prezenţa în Europa prin intermediul serviciilor de cloud privat.

„Planurile de extindere pe următorii 2-3 ani vizează furnizarea serviciilor de premium Wi-Fi în cât mai multe clădiri noi de birouri, să avem servicii de IT şi telecom personalizate pe principalele verticale de business din România, precum şi să ne extindem serviciile de cloud privat în cât mai multe puncte de prezenţă din Europa. Pentru clienţii care doresc servicii de cloud de la Amazon sau Microsoft Azure ne propunem să devenim principalul furnizor de link privat între sediul lor de operaţiuni şi centrele de date ale Amazon sau Microsoft”, a conchis antreprenorul.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.