Asigurătorii de pe piaţa RCA contestă puternic propunerile Finanţelor şi ale ASF privind îngheţarea tarifelor: Proiectul este lipsit de fundament economic şi va destabiliza piaţa RCA

Postat la 23 martie 2023 81 afişări

Urmare din pagina 1

Asigurătorii de pe piaţa RCA contestă puternic propunerile Finanţelor şi ale ASF privind îngheţarea tarifelor: Proiectul este lipsit de fundament economic şi va destabiliza piaţa RCA

În ceea ce priveşte motivele invocate de asigurători pentru care proiectul de hotărâre de guvern poate duce la destabilizarea pieţei RCA, pe lângă un nou posibil infringement, aceştia susţin în conti­nuare că se ţine cont de datele companiei falimentare City Insurance, care deţinea circa 45% din piaţa RCA la momentul retragerii autorizaţiei de funcţionare.

Având în vedere că din raportul lichidatorului judiciar al City Insurance a rezultat că societatea a ţinut o contabilitate fictivă, a întocmit situaţii financiare anuale şi alte situaţii cu nerespectarea prevederilor legale şi a vândut poliţe sub tariful notificat, datele utilizate, chiar şi în tarifele de referinţă publicate de ASF în martie 2023, sunt distorsionate.

„Datele istorice utilizate în determinarea primei de risc de referinţă, a factorilor de încărcare şi a tarifului de referinţă (sau prima brută de referinţă) publicat de A.S.F. în martie 2023 sunt din perioada de referinţă 1 iulie 2017 - 30 iunie 2022, prin urmare includ date aparţinând Societăţii de Asigurare - Reasigurare City Insurance S.A. care, aşa cum a rezultat din raportul lichidatorului judiciar CITR, a ţinut o contabilitate fictivă, a întocmit situaţii financiare anuale şi alte situaţii cu nerespectarea prevederilor legale, a vândut poliţe sub tariful notificat, cu scopul de a creşte cota de piaţă.“

 Utilizarea unor date distorsionate ale unui asigurător care avea o pondere pe piaţa de asigurări RCA de circa 45% la momentul retragerii autorizaţiei de funcţionare nu poate avea, prin urmare, decât un efect distorsionant şi asupra tarifelor de referinţă“, conform documentului transmis de asigurători.

De asemenea, structura tarifelor RCA practicate de asigurători la 1 martie 2023 sunt diferite faţă de 1 martie 2022, ca urmare a modificărilor în legislaţie privind liberalizarea calculului tarifului de primă de asigurători şi introducerea primei nete de distribuţie a politeţlor RCA. Astfel, cele două tipuri de tarife nu pot fi comparate, se mai arată în scrisoarea adresată ministrului finanţelor.

„UNSAR, BAAR şi PIAR se opun Proiectului de HG (...). Subliniem că la o soluţie similară s-a mai apelat şi în anul 2016, când tot printr-un HG (...) s-au plafonat tarifele de primă RCA. Realitatea a demonstrat că nu a fost o soluţie benefică nici pentru piaţa de asigurări din România şi nici pentru asiguraţii şi persoanele prejudiciate deopotrivă, mediul concurenţial a fost grav afectat, iar România s-a confruntat în 2021 şi 2023 cu un faliment şi o insolvenţă de o magnitudine mult mai mare ca falimentele anterioare din industria de asigurări. În plus, trebuie reamintit că împotriva României s-a declanşat procedura de infringement care a încetat abia după ce s-a renunţat la intervenţia statului în politica de preţuri a societăţilor de asigurare“, susţin asigurătorii.

Prăbuşirea Euroins România, la un an de la precedentul faliment important din piaţă, City Insurance, ridică mai multe semne de întrebare în ceea ce priveşte atât autoritatea care ar trebui să urmărească cu atenţie jucătorii acestei pieţe, cât şi modul prin care se încearcă peticirea greşelilor în loc să se rezolve punctual, prin măsuri care să nu destabilizeze piaţa RCA.

În ultimii aproape doi ani piaţa asigurărilor a deraiat semnificativ de pe traseul către o orientare mai sănătoasă, respectiv asigurările facultative, asigurările de viaţă şi sănătate. Dominanţa asigurărilor auto a fost accentuată semnificativ odată cu prăbuşirea City Insurance din 17 septembrie 2021, moment care a declanşat primul val de haos.

Şocul iniţial, cauzat de fostul lider RCA City Insurance, care a fost lăsat timp de aproape 6 ani să ajungă chiar şi lider al întregii pieţe de către ASF, rămâne în continuare în mintea tuturor, mai ales că pentru fiecare poliţă încheiată la unul dintre jucătorii actuali ai pieţei, practic clientul plăteşte şi falimentul City Insurance.

Acum, pe lângă falimentul City Insurance se adaugă şi prăbuşirea Euroins, companie care a preluat frâiele de lider la pieţei RCA de la precedenta societate falimentară, numai ca să îi urmeze soarta. Odată cu decizia ASF din data de 17 martie 2023 de a retrage autorizaţia de funcţionare, constatarea insolvenţei şi promovarea cererii de deschidere a procedurii falimentului împotriva Euroins, cei peste 2,7 milioane de şoferii români au fost aruncaţi din nou într-o situaţie asemănătoare cu cea din urmă cu un an şi jumătate, dar de această dată amploarea este una şi mai mare.

Pe lângă valul de clienţi RCA care vor trebui să fie din nou absorbiţi de jucătorii RCA din piaţă, ASF revine la ideea plafonării tarifelor RCA, într-un nou format al îngheţării preţurilor, ceea ce crează şi mai multă incertitudine. După ani de zile în care ASF a lăsat două companii să ajungă de la cote de piaţă pe RCA de sub 20%, la subscrieri de 300 mil. euro şi cote de piaţă de peste 30% şi 40%, acum riscă să destabilizeze întreaga piaţă RCA, ba chiar să forţeze mâna acţionarilor anumitor asigurători să se gândească de două ori dacă se merită să mai activeze pe acest segment RCA.

Conducerea ASF a fost audiată în Comisia de Buget, Finanţe a Senatului, după ce a retras autorizaţia de funcţionare, a constatat indicii de insolvenţă şi a promovat deschiderea procedurii de faliment împotriva Euroins România, şi instituţia de supraveghere nu şi-a asumat, din nou, nici o vină pentru modul cum a monitorizat atât Euroins, cât şi City Insurance.

De la prăbuşirea City Insurance în septembrie 2021 până în prezent, preţurile la poliţele RCA au crescut semnificativ, ajungând la dublări, triplări, iar confirmarea creşterilor s-a regăsit atât în prima medie anualizată din rapoartele ASF, care arătau o creştere de 71%, dar şi a tarifelor de referinţă publicate recent de ASF. Comparativ cu luna februarie 2022, tarifele de referinţă au avut creşteri consistente de peste 30%-40%, ajungând chiar şi la 70%.

Cristian Roşu, vicepreşedinte al ASF, a spus recent în cadrul emisiunii ZF Live că dintr-un calcul estimativ şi preliminar, Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) va plăti pentru păgubiţii Euroins circa 250-260 mil. euro şi în acelaşi timp a spus că nu va creşte contribuţia asigurătorilor la Fond.

FGA a plătit până în luna februarie 2023 peste 700 mil. lei, însemnând circa 150 mil. euro, iar soldul disponibil la acel moment era de sub 200 mil. lei. Estimările iniţiale ale ZF, încă din primele momente ale prăbuşirii City Insurance, se ridicau la circa 500 mil. euro. Pe lângă falimentul City Insurance, mai sunt şi falimentele Astra şi Carpatica. De asemenea, colapsul Euroins vine şi cu un val de denunţări ale poliţelor, pe care tot FGA va trebui să le plătească, dintr-o gaură de peste 400 mil. euro care ar fi fost găsită la Euroins. Prin urmare, întreaga notă de plată se răsfrânge din nou asupra şoferilor.

Ce critică asigurătorii la proiectul de HG:

♦ Prevederile proiectului de HG încalcă acquis-ul comunitar - care interzice intervenţia statelor membre în stabilirea condiţiilor de asigurare şi a nivelului primelor.

♦ Proiectul limitează maximal nivelul primelor practicate de asigurători fără a interveni cu măsuri similare pe zona de despăgubiri, cu o singură excepţie, despăgubirile pentru lipsa de folosinţă a autovehiculului avariat, acestea rămânând cu totul în afara controlului asigurătorilor.

♦ Este contrar principiilor economice să fie adoptate măsuri normative de limitare a tarifelor de primă practicate de asigurătorii RCA.

♦ Plafonarea preţurilor la o valoare din trecut, într-un context în care inflaţia daunelor este accelerată, este cu atât mai contraintuitivă din punct de vedere financiar.

♦ Structura tarifelor RCA practicate de asigurători la 1 martie 2023 şi elementele avute în vedere la calculul acestora de fiecare asigurător în mod individual sunt diferite faţă de 1 martie 2022.

♦ Utilizarea unor date distorsionate ale unui asigurător care avea o pondere pe piaţa de asigurări RCA de circa 45% la momentul retragerii autorizaţiei de funcţionare nu poate avea, prin urmare, decât un efect distorsionant şi asupra tarifelor de referinţă.

Principalele observaţii ale Ministerului Justiţiei din cele 16 transmie ministrului finanţelor:

♦ Având în vedere impactul major pe care prezentul proiect urmează să îl producă în ceea ce priveşte activitatea de emitere a poliţelor RCA considerăm necesară completarea cu date suplimentare privind concluziile studiilor, lucrărilor de cercetare, evaluărilor statistice care au fundamentat soluţiile propuse (Ö). Astfel, aceste soluţii trebuie să fie temeinic fundamentate pe analize efectuate de persoane cu expertiză în domeniu şi să rezulte, în urma unor consultări, că sunt cele mai adecvate să conducă la scopul urmărit de iniţiator.

♦ Având în vedere că prezentul proiect instituie o serie de derogări de la prevederile Legii 132/2017 în ceea ce priveşte limitele valorice/temporale ale răspunderii asiguătorului (Ö) se impune obţinerea avizului MAE. De asemenea, semnalăm că, în măsura în care normele interne propuse nu sunt compatibile cu cadrul european incident, există riscul declanşării procedurii de infringement.

♦ Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Având în vedere că, prin prezentul proiect, se dispune reducerea preţului poliţelor la nivelul din martie 2022, în lipsa unor argumente logic-economic suplimentare, se poate considera că reglementare nu s-ar încadra în temeiul indicat, fiind încălcat principiul ierarhiei actelor normative.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.