Antreprenoriatul de zi cu zi, rol vital în Europa, dincolo de unicorni şi scalare. Cofetăria, brutăria, cafeneaua, micul producător de zacuscă, gem sau sirop contribuie enorm în economie
Când auzi cuvântul „antreprenor”, te gândeşti, probabil, la un fondator al unei companii mari sau la oameni care schimbă lumea cu idei revoluţionare. Dar realitatea e că adevărata forţă a economiei europene vine şi de la antreprenorii de zi cu zi, oamenii care creează şi cresc mici afaceri pas cu pas, în comunităţile lor, fără să apară întotdeauna pe coperta unei reviste.
Despre asta a vorbit recent prof. dr. Friederike Welter, una dintre cele mai importante voci din Europa în domeniul antreprenoriatului, la SME Assembly 2025, cel mai mare eveniment european dedicat tinerilor şi întreprinderilor mici şi mijlocii.
„Nu doar cei care inovează spectaculos sunt antreprenori. Inovaţia nu înseamnă mereu brevete, aplicaţii tech sau idei radicale. Poate fi o simplă adaptare la nevoile clienţilor, o metodă mai eficientă de lucru sau un mod prin care o mică firmă devine pilonul unei comunităţi. Modelul actual al antreprenoriatului celebrează pe cei câţiva excepţionali, dar îi neglijează pe cei mulţi,” a spus ea.
Bazându-se pe decenii de cercetare aplicată şi orientată spre politici publice, prof. Welter a făcut apel la o reorientare a atenţiei către ceea ce ea numeşte „antreprenoriatul de zi cu zi” — acel tip de antreprenoriat practicat de majoritatea.
Antreprenoriatul de zi cu zi înseamnă cofetăria, brutăria, cafeneaua sau micul producător de zacuscă, gem sau sirop şi contribuie enorm la economia europeană. „Reprezintă (n. red. - antreprenoriatul de zi cu zi) 99% dintre afacerile din Europa”, a subliniat prof. Welter.
Dacă faci parte din generaţia Z, ai crescut într-o lume care vorbeşte mult despre inovaţie, dar uneori prea puţin despre valoarea muncii de zi cu zi. Poate ai o idee, o pasiune pe care ai transformat-o într-un proiect, un mic business online sau o iniţiativă locală — ei bine, toate acestea fac parte din peisajul antreprenorial pe care Europa vrea să îl încurajeze.
Europa are nevoie nu doar de unicorni, ci şi de oameni care ţin economia vie, de la cafeneaua de cartier până la atelierul digital dintr-un mic oraş. Antreprenoriatul nu e doar despre a fi primul, ci despre a construi ceva sustenabil şi a rămâne relevant.
Friederike Welter le-a transmis politicienilor şi universităţilor un mesaj clar: să susţină un antreprenoriat mai uman, mai divers şi mai ancorat în realitate. Dar schimbarea nu vine doar de sus. Vine şi de la tine — prin curajul de a începe, de a greşi, de a reîncerca.
Nu trebuie să aştepţi o idee genială ca să fii antreprenor. Poţi începe chiar acum, cu ceea ce ştii să faci. Cu un podcast, o pagină de design, un business local, o iniţiativă socială.
Antreprenoriatul viitorului nu mai este despre supereroi ai businessului. Este despre tine – cel care îşi foloseşte creativitatea, empatia şi energia pentru a schimba ceva mic, dar real. Economia are nevoie de ideile tale, de curajul tău şi de felul tău unic de a gândi.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













