Expat la graniţa cu acasă

Autor: Andra Stroe Postat la 06 noiembrie 2023 76 afişări

„Profesional, în toţi aceşti 26 de ani  am reuşit să trăiesc în JTI mai multe vieşi diferite, fără să părăsesc compania” spune Alexander Pitchka, General Manager JTI România, Moldova şi Bulgaria, povestindu-ne despre aventura pe care o trăieşte de peste două decenii şi jumătate ca expat. Ce perspective şi-a format asupra României, noua ţară adoptivă, aflată chiar la graniţă cu cea natală, Ucraina?

„Am venit prima dată în România în octombrie 2017, într-o deplasare de afaceri şi am fost imediat impresionat de oameni. Anterior, din poziţia de Regional CFO la sediul central al JTI, am avut plăcerea de a lucra îndeaproape cu câţiva colegi români şi am văzut cât sunt de pasionaţi, dedicaţi şi cât de mult muncesc din greu. Când am vizitat Bucureştiul din nou şi am întâlnit echipa din România, acea primă impresie nu s-a schimbat, ci a devenit mai puternică”, povesteşte Alexander Pitchka, general manager, JTI România, Moldova şi Bulgaria. 

El a ajuns să lucreze în această industrie printr-o coincidenţă fericită, „aproape ca o potrivire făcută în cer, dacă pot să spun aşa”. „Eram în Statele Unite, când mi s-a dat şansa de a mă alătura JTI (pe atunci RJR) şi am decis să încerc. Nu am regretat niciodată acea decizie, nici măcar o clipă. Am fost atât de fericit şi norocos cu oamenii care m-au înconjurat pe durata parcursului meu profesional şi care au contat pentru mine!” În plus, spune că a ales o companie mai degrabă decât o industrie. „Dacă mi-ar fi spus cineva cu 26 de ani în urmă că voi rămâne atât de mult la JTI, nu l-aş fi crezut. Dar aşa a fost. Pentru că, profesional, în toţi aceşti 26 de ani am reuşit să trăiesc în JTI mai multe vieţi diferite, fără să părăsesc compania.”

Astfel, el s-a alăturat JTI în 1997, în cadrul Global Supply Chain (Manufacturing) din Ucraina. A ocupat apoi diverse poziţii în departamentul Finanţe al companiei şi a lucrat, de asemenea, în alte ţări, printre care Coreea şi Rusia, iar în 2012 s-a mutat la Geneva, unde a condus Departamentul Financiar pentru Regiunea Europa centrală a JTI. În 2013, a devenit regional chief financial officer pentru Regiunea Europa de Est, inclusiv câteva ţări din Asia, pentru ca în 2018 să fie numit general manager în Georgia, Armenia şi Azerbaidjan, preluând apoi, în 2020, rolul de general manager al JTI Kazahstan, Asia Centrală şi Mongolia. Executivul deţine rolul actual din mai 2022, iar relocarea în Bucureşti i-a dat şansa, spune el, să experimenteze cultura locală, pe care o descoperise anterior doar în treacăt, din interior, iar primele impresii s-au consolidat şi mai mult. „Sunt foarte fericit cu echipa de aici, fiecare e mândru de munca lui şi rezultatele sunt extraordinare. E înălţător să văd cât de mulţi colegi sunt motivaţi de ceea ce fac, nu pentru că e şeful prin preajmă să spună «bravo», ci pentru că sunt pasionaţi de job şi de companie. Acesta este cel mai important ingredient al succesului şi unul dintre motivele pentru care JTI a ajuns să aniverseze 30 de ani de creştere a afacerii în România.”


Carte de vizită:  Alexander Pitchka, general manager JTI România, Moldova şi Bulgaria

1.S-a alăturat JTI în 1997, în cadrul Global Supply Chain (Manufacturing) din Ucraina;

2. A ocupat diverse poziţii în Departamentul Finanţe al companiei şi a lucrat, de asemenea, în alte ţări, printre care Coreea şi Rusia;

3. În 2012 s-a mutat la Geneva, unde a condus Departamentul Financiar pentru Regiunea Europa centrală a JTI;

4. În 2013, a devenit regional chief financial officer pentru regiunea Europa de Est, inclusiv câteva ţări din Asia;

5. În 2018, a fost numit general manager în Georgia, Armenia şi Azerbaidjan, iar în 2020, a preluat rolul de general manager al JTI Kazahstan, Asia Centrală şi Mongolia;

6. Începând din mai 2022, Alexander Pitchka este general manager al JTI România, Moldova şi Bulgaria.


Pitchka crede, de asemenea, că românii sunt inovatori, curioşi şi deschişi la nou, şi îi admiră, totodată pentru căldura, energia şi pozitivismul pe care îl creează în jurul lor. „În afara pasiunii lor pentru viaţă şi muncă, despre care am vorbit mai sus, există multă grijă, amabilitate şi umanitate pe care le-am experimentat personal aici, în ultimele 18 luni. În plus, sunt bucuroşi să ia iniţiativa, să încerce lucruri noi, fiind direcţi, sinceri şi oneşti.”

Dacă ar fi să descrie România într-un cuvânt, ar alege să o descrie prin oamenii ei: pasionaţi. Cât priveşte lucrurile pe care le-ar îmbunătăţi aici, spune că în calitate de reprezentant al unei companii, şi-ar dori cu siguranţă mai multă stabilitate a cadrului de reglementare şi mai multă predictibilitate a politicii fiscale.

Legat de diferenţele între ţara natală şi cea adoptivă, spune că e dificil să facă o comparaţie, după mai bine de 20 de ani de când e departe de Ucraina, lucrând în diverse funcţii în cinci ţări diferite. Ultima dată când a petrecut mai mult de o săptămână acasă, în Harkov, Ucraina, a fost în 1995. De atunci, este mereu pe drumuri. „S-ar spune că, de-a lungul anilor, m-am învăţat cu dorul, dar mi-ar plăcea să-mi văd părinţii în casa lor, să-mi întâlnesc prietenii, să mă plimb prin locurile care îmi sunt dragi. Mi-e dor acum de pace pentru Ucraina şi vecinii ei buni şi sper că ea va veni curând. Glumesc cu soţia că «acasă este locul unde ţi-e familia şi unde ţi-e perna». Mutatul dintr-o ţară în alta îţi îmbogăţeşte foarte mult viaţa, pentru că îţi oferă şansa de a experimenta culturi noi, oameni diferiţi, de a te schimba, fiindcă înveţi permanent. Pentru asta trebuie să sacrificăm obişnuitul «acasă» în favoarea traiului în mai multe case. Ca urmare, acum, casa noastră este aici, în România.”

Făcând o comparaţie între mediul de afaceri „natal” şi cel local, spune că din ceea ce a putut vedea aici, „fără stereotipii”, cel mai mult l-au impresionat pasiunea şi dedicarea, în afaceri, în cultură, în modul în care oamenii se bucură de viaţă. „Este foarte revigorant să vezi şi să simţi toate acestea. Admir cu adevărat acest mod de viaţă. E un mix puternic, rezultat din respectul pentru tradiţii şi un sentiment solid de mândrie.” O altă distincţie importantă din punctul său de vedere este că aici, afacerile sunt luate mult mai personal decât în alte locuri, mult mai puţin tranzacţional decât în alte ţări. „Adică, pe lângă ideea care contează pentru afacere, conexiunea personală între părţi, tradusă aici prin încredere şi bunăvoinţă, sunt la fel de importante.”

Îmbogăţirea culturală, primul avantaj al vieţii de expat. Deşi în prezent încă învaţă despre România şi aşteaptă cu nerăbdare noi descoperiri, Alexander Pitchka şi-a format deja o serie de preferinţe. Mâncarea sa românească favorită este bulzul ciobănesc, iar referitor la destinaţiile locale de călătorie, susţine că sunt prea multe ca să poată alege. „Aş putea  enumera câteva care sunt pe lista oricui, de exemplu Cluj, Sibiu, Constanţa, Braşov – dar sunt multe altele de explorat.”

Despre modul în care se desfăşoară agenda sa zilnică, spune că aceasta depinde de priorităţile curente. „În JTI, punem un mare accent pe a fi agili ca organizaţie, iar adaptarea rapidă la schimbări reprezintă o mare parte din această abordare. Ziua perfectă este cea în care echipa finalizează un proiect, o lansare de produs, o descoperire majoră, obţine aprobarea pentru o propunere foarte importantă sau o decizie strategică, la care se lucra de ceva vreme. Îmi concentrez eforturile în sprijinirea echipei ca să ajungă unde şi-a propus.”

Pentru echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală, crede că este important să-ţi placă ceea ce faci zi de zi şi că este esenţial să te trezeşti dimineaţa şi să te simţi fericit că mergi la muncă, nu să-ţi pierzi săptămâna aşteptând să vină ziua de vineri, mai ales că una dintre lecţiile învăţate în carieră este aceea că dacă îţi place cu adevărat munca ta şi viaţa pe care o duci, succesul va veni. „Chiar dacă uneori simţi că totul cade pe umerii tăi, este extraordinar dacă poţi să-ţi spui când ajungi acasă: «A fost o zi grea, dar mi-a plăcut pentru că am făcut câteva lucruri bune, am realizat ceva care contează.» A te bucura de munca zilnică este, cum spuneam, unul dintre cele mai importante elemente ale echilibrului. Să înveţi cum şi să-ţi aminteşti să te separi de muncă odată ce ai ajuns acasă, e un altul. Cât despre impactul evenimentelor asupra mea, să spun că am mai înaintat în vârstă şi am devenit ceva mai înţelept? Vorbind serios, cu toate câte s-au întâmplat în ultimii ani, cred că, din nefericire, am învăţat să ne aşteptăm la cele mai neaşteptate lucruri – covid, război, criza energiei… ce altceva? Sper la şi îmi doresc mie şi tuturor mai multă stabilitate în anii care vin!”

La capitolul beneficii avute ca expat, susţine că principalul avantaj este că tot faptul că îţi îmbogăţeşti viaţa intrând în contact cu diverse culturi şi experienţe, înţelegând cum trăiesc oamenii din diferite ţări, învăţând de la ei şi din obiceiurile lor şi, astfel, creşti ca om. „Fiecare ţară îţi oferă o nouă perspectivă asupra vieţii şi asupra ta. Sunt foarte norocos cu JTI, pentru că odată la câţiva ani a fost ca şi când mi s-a schimbat complet viaţa. Fie o schimbare profesională majoră, fie schimbatul ţării (sau chiar continentului) în care îmi desfăşor activitatea, sau ambele. Astfel, chiar dacă sunt în companie de foarte mult timp, e întotdeauna nou şi interesant.” Potrivit lui, când oamenii ating maximul a ceea ce pot realiza într-o anumită poziţie, după câţiva ani, este în natura umană ca eficienţa să scadă, aşa că apare nevoia de o schimbare. „Sunt foarte recunoscător pentru oportunităţile continue de a-mi schimba viaţa odată la câţiva ani. Este uneori dificil, dar pentru mine reprezintă cu adevărat un câştig şi este principalul beneficiu de a fi expat.”


„Mi-e dor acum de pace pentru Ucraina. Mutatul dintr-o ţară în alta îţi îmbogăţeşte foarte mult viaţa, pentru că îţi oferă şansa de a experimenta culturi noi, oameni diferiţi, de a te schimba, fiindcă înveţi permanent. Pentru asta trebuie să sacrificăm obişnuitul «acasă» în favoarea traiului în mai multe case. Ca urmare, acum, casa noastră este aici, în România.”

Alexander Pitchka, general manager JTI România, Moldova şi Bulgaria


Vorbind despre sine şi din posura de lider, executivul spune că este perseverant şi se concentrează pe ceea ce trebuie atins, continuând să încerce, pentru că de cele mai multe ori, obţii ce vrei dacă este ceea ce vrei cu adevărat şi depui tot efortul. „Această idee de a nu renunţa niciodată este foarte importantă pentru mine. Fiind foarte norocos să am o echipă extraordinară alături şi construind pe practicile de agilitate, folosesc prilejul pentru a creşte profesional împreună cu ea prin ceea ce se numeşte «Servant Leadership Style», în care rolul unui lider nu este de a gestiona sau de a conduce, ci de a împuternici şi de a sprijini. Astfel, rolul liderului devine acela de a furniza fiecăruia ce are nevoie pentru a avea succes şi de a elimina blocajele de pe parcurs. Este o călătorie captivantă şi sunt fericit să am sprijinul echipei la fiecare pas!” De altfel, în ceea ce priveşte provocările apărute în rolul său, crede că cea mai incitantă, dar şi cea mai dificilă parte a jobului este aceea de a convinge oamenii să te urmeze. „Pe cont propriu, pare uşor să ai o direcţie clară şi să înţelegi încotro te îndrepţi. Dar într-o companie nimeni nu e singur, întotdeauna lucrăm împreună, ca o echipă. E un slogan care rezumă foarte bine ceea ce spun: «Dacă vrei să mergi repede, mergi singur. Dacă vrei să ajungi departe, mergi împreună cu alţii.»” Astfel, subliniază că, cu cât creştem profesional, cu atât mai mult trebuie să ne bazăm pe oamenii din echipă ca să obţinem împreună rezultate, căci de cele mai multe ori, logica nu e suficientă, oamenii au nevoie să simtă pasiunea, conexiunea personală cu obiectivele şi scopurile comune. „Pentru mine, aceasta este cea mai interesantă parte – să conduci oamenii astfel încât să te urmeze nu pentru că trebuie, ci pentru că aşa vor. Este o diferenţă uriaşă. Să fii urmat pentru că oamenii au aceleaşi obiective, aceleaşi credinţe, pentru că văd şi simt că ceea ce vă străduiţi să realizaţi împreună merită şi sunt gata să contribuie la asta. Când vezi că se întâmplă astfel, este o descoperire foarte plăcută. După, urmează de obicei rezultatele extraordinare.”Cu privire la valori, la fel ca în viaţă, spune că se bazează pe sinceritate, credibilitate, integritate şi amabilitate, umanitate, pe care le consideră trăsături cheie ale unui om bun şi cele pe care ar vrea să le vadă la un lider. De asemenea, şi calităţile pe care le apreciază cel mai mult la un coleg sunt sinceritatea şi integritatea. „Integritatea, sinceritatea şi dedicarea sunt de bază pentru noi toţi. Trebuie să le avem. Plecând de la ele, construim încrederea, făcând tot ce putem mai bine şi sprijinindu-ne unii pe alţii. Totul este despre munca de echipă.” La fel de important notează că este şi moralul, atitudinea oamenilor şi cât de fericiţi sunt cu ceea ce fac. „Aşadar, atitudinea potrivită e fundamentală. Cât despre greşeli, sunt parte din procesul de învăţare şi de a deveni mai bun. Important este să nu fie intenţionate şi să nu se repete.”

Iar sfatul pe care l-ar da tinerilor profesionişti ar fi: „Dacă vrei cu adevărat să faci ceva cu viaţa ta, fă-o mai devreme. Fă-o acum! Ţinteşte sus, crezi în tine şi treci la acţiune!” Din rândul obiectivelor viitoare, Pitchka spune că, pe scurt, ambiţia sa este să ajute JTI să devină compania de tutun numărul unu în clusterul lor (România, Moldova şi Bulgaria). „Probabil nu se va întâmpla la anul, dar vom munci ca să îndeplinim acest obiectiv. Avem planuri ambiţioase pentru cele trei ţări, în segmentul ţigaretelor, ca şi în categoria nouă pentru noi aici, a tutunului încălzit. Lansarea Ploom X confirmă angajamentul JTI de a investi în produse inovative, luând în considerare cerinţele şi aşteptările consumatorilor. E un debut al planurilor pe care ni le-am propus pentru produsele cu potenţial de risc redus, iar această lansare în România este un punct de reper în acest parcurs.”   

În 2022, JTI a înregistrat, per total, o cifră de afaceri de 7.473 de milioane de lei - 6.391 mil. lei la nivelul diviziei J.T. International (Romania) SRL şi 1.082 mil. lei la nivelul diviziei JT International Manufacturing. Anul trecut, profitul total înregistrat a fost de 987,6 milioane de lei, cele două entităţi având, separat, un profit de 932 mil. lei, respectiv 55,6 mil. lei, şi un număr de 773, respectiv 586 de angajaţi (la 30 mai 2023).

 

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.