Expat în România: Două „acasă” unite de Marea Neagră

Autor: Andra Stroe Postat la 23 ianuarie 2023 220 afişări

Executivul turc Murat Büyükerk a păşit prima dată pe meleaguri româneşti în 2002, când grupul Arçelik a preluat Arctic, iar România, după cum ne-a povestit chiar el, şi-a câştigat repede un loc în inima sa. Ce l-a convins să se întoarcă aici şi să numească ţara noastră „acasă”?

M-am îndrăgostit de această ţară. M-au fascinat peisajele, patrimoniul istoric şi cultural bogat şi oamenii, prin căldura şi deschiderea lor”, spune Murat Büyükerk, CEO al Arctic. Executivul a preluat acest rol în ianuarie 2018, moment din care spune că România a devenit pentru el „acasă”. Observă că de la prima sa vizită, ţara a făcut progrese semnificative, mai ales după aderarea la UE. „În ultimele două decenii, România s-a dezvoltat mult pe toate planurile, economia a devenit mai complexă, iar creşterea economică este vizibilă, un parcurs de care românii au toate motivele să fie mândri.  Nu am avut nicio clipă de îndoială cu privire la potenţialul local, de aceea am fost mereu un susţinător al României în cadrul grupului Arçelik şi al comunităţii internaţionale de afaceri.” Potrivit lui, performanţa României în materie de IT şi forţa de muncă înalt calificată o fac o destinaţie ideală pentru Industry 4.0 şi se declară mândru că a construit aici una dintre cele mai avansate unităţi de producţie din această parte a lumii, fabrica de maşini de spălat Arctic din Ulmi. „Îmi dă o satisfacţie deosebită că am putut contribui la un viitor mai bun pentru România şi că operăm aici două dintre cele mari fabrici de electrocasnice din Europa continentală.”

România, mai spune el, este o ţară extrem de frumoasă, cu un mare potenţial turistic – „şi spun acest lucru din toată inima, mai ales că sunt pasionat de călătorii. În ultimii cinci ani am văzut acest sector dezvoltându-se, ceea ce mă bucură”. În opinia lui, toţi expaţii din România au datoria să devină ambasadori ai brandului de ţară – „cel puţin eu unul o fac oriunde mă duc, mereu vorbesc despre cât de frumoasă este România”. Unul dintre lucrurile pe care mai spune că le iubeşte aici este bogăţia naturală, printre cele mai diverse şi bine conservate din Europa. „România este o ţară atât de verde, binecuvântată cu peisaje uimitoare în orice anotimp. Îmi place să petrec timp în natură, cu tot ceea ce aceasta are de oferit, de la locuri sălbatice până la parcurile din Bucureşti.”

Cât despre locul în care îşi încarcă bateriile în majoritatea zilelor în care este în Capitală, acesta e parcul Regele Mihai I (Herăstrău), fiind aproape de locuinţa sa. De asemenea, consideră că Transfăgărăşanul şi Transalpina sunt două dintre cele mai spectaculoase drumuri din lume, aşa că îi face mare plăcere să le viziteze împreună cu familia chiar şi de două ori pe an. „Mă bucur din tot sufletul de peisajele fascinante. Îmi este greu să aleg un singur oraş, totuşi Sibiul ar fi preferatul meu pentru un weekend relaxant, graţie arhitecturii sale, atmosferei calme şi energiei pozitive. De asemenea, Delta Dunării este una dintre destinaţiile de top din România, un ecosistem cu adevărat unic şi fascinant.” În ceea ce priveşte preferinţele culinare ale executivului, sarmalele şi ciorba de burtă sunt printre favoritele sale, „dar trebuie să recunosc că iubesc mâncarea în general. O altă delicatesă pe care o recomand este cozonacul, pentru gustul încântător”.


Carte de vizită

Murat Büyükerk, CEO, Arctic

1. A preluat conducerea operaţiunilor Arctic în ianuarie 2018;

2. Este un senior executive cu o vastă experienţă internaţională, atât la nivel strategic, cât şi operaţional, lucrând în cadrul companiei multinaţionale de electrocasnice Arçelik de peste 30 de ani;

3. Are o expertiză amplă în management, achiziţii şi supply chain, marketing, management de produs, planificare de afaceri, precum şi vânzări internaţionale, deţinând diferite funcţii de conducere în aceste domenii.

4. Murat Büyükerk a coordonat cu succes activitatea de brand a companiei şi a gestionat eficient echipe în peste 100 de ţări din Europa, Asia, Balcani, Orientul Apropiat şi Mijlociu, Regiunea Golfului şi Africa;

5. Înainte de a prelua conducerea Arctic, a fost international regional sales director al Arçelik, poziţie din care a coordonat lansarea unei varietăţi de produse şi tehnologii de top care au susţinut creşterea globală a grupului. De asemenea, a fost vicepreşedinte de vânzări al Grundig (Germania);

6. Printre hobby-urile sale se numără călătoriile, golful şi trabucurile.


Dragostea pentru România, pornită de la români

Murat Büyükerk a petrecut în ultimii 25 de ani mult mai mult timp departe de Turcia. „Am vizitat sau am locuit temporar în peste 100 de ţări. De 5 ani pot spune că locuiesc în România, astfel că atât Turcia, cât şi România sunt amândouă acasă pentru mine.” Este însă de părere că, din perspectiva aceasta, o comparaţie între cele două ţări ar fi injustă. „Există totuşi multe asemănări între ele, ambele având o moştenire culturală bogată, care îmbină influenţele orientale cu cele occidentale. În România serviciile – în special cele de IT, dar nu numai – joacă un rol mai important, în timp ce Turcia este mai concentrată pe producţie, dar din moment ce amândouă au acces pe piaţa europeană, văd multe oportunităţi pentru ambele.”

Dintr-o perspectivă de business, el consideră că ţara noastră are o economie dinamică cu un potenţial semnificativ de creştere şi dezvoltare, fiind bine poziţionată pentru a valorifica oportunităţile oferite de dubla tranziţie, verde şi digitală. „După cum spuneam, România a devenit a doua mea casă, aşa că nu aş putea spune că sunt lucruri care îmi lipsesc foarte mult. Pentru mine este important să păstrez o legătură puternică cu familia, aşa că sunt norocos să mă aflu la o distanţă atât de mică de ei – atât la propriu, cât şi la figurat – pentru că mă vizitează adesea şi avem şansa să petrecem timp împreună.”

La capitolul „beneficii”, spune că, în calitate de expat, are, în primul rând, privilegiul de a experimenta direct şi personal proverbiala ospitalitate românească. „Românii au o atitudine pozitivă şi sunt receptivi faţă de străini şi alte culturi, aşa că acesta este din punctul meu de vedere locul ideal pentru a trăi şi a face afaceri. Mai mult, voinţa românilor de a reuşi şi de a livra la cele mai înalte standarde – şi vorbesc, desigur, despre echipa mea de la Arctic aici – a fost o inspiraţie pentru mine ca manager.” În acelaşi timp, el adaugă că românii au un simţ al umorului incredibil, pe care şi-l păstrează în orice situaţie, sunt plini de viaţă şi ştiu să se distreze. „Oamenii sunt, până la urmă, principalul motiv pentru care m-am îndrăgostit de România. Această combinaţie între modul în care se raportează la performanţă şi deschiderea, căldura de care dau dovadă este, pentru mine, imbatabilă.”

Solidaritatea, un pilon important – în business şi în viaţă

Despre anul ce tocmai a trecut susţine că a fost unul în care cu toţii am avut multe de învăţat şi care a adus numeroase provocări la nivel mondial, ale căror influenţe s-au simţit pe toate pieţele. „Pentru noi, cei de la Arctic, a fost un an de consolidare în calitate de cel mai puternic brand local şi unul dintre principalii exportatori din ţară. Am finalizat a doua linie de producţie în fabrica de maşini de spălat rufe Industry 4.0 din Ulmi.” Ca urmare a acestei investiţii, capacitatea unităţii s-a dublat, ajungând la 2,2 milioane de electrocasnice pe an. „Mai mult, Forumul Economic Mondial a desemnat fabrica printre cele mai sustenabile zece unităţi de producţie Industry 4.0 din întreaga lume, singura de acest fel din regiune şi una dintre doar patru de acest tip în Europa.” Executivul crede că şi 2023 va fi un an bun, care va începe cu câteva luni fără îndoială pline de provocări, dar consideră că sfârşitul anului va aduce şi rezultate bune. „Arctic îşi menţine angajamentul de a transforma România într-un hub de producţie pentru întreaga Europă. De asemenea, ne propunem să creştem exporturile şi să ne menţinem poziţia de lider pe piaţa din România.”

În opinia lui, dacă e să aleagă un lucru fără de care un an nu ar fi complet, acesta este solidaritatea, şi asta pentru că trăim într-o ţară frumoasă şi sigură, aşa că este de datoria noastră să oferim cât mai mult societăţii şi comunităţilor în care activăm. „Cred că acesta este cel mai bun mod de ne arăta dragostea pentru România.”   


*Acest interviu a fost realizat anterior anunţului fuziunii din Europa dintre gigantul american Whirpool şi grupul Arcelik.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.