Călători români, transport made in Poland. Cum a evoluat în plan local compania Solaris, care produse autobuze şi troleibuze folosite în Cluj, Oradea şi alte oraşe importante din ţară

Autor: Andra Stroe Postat la 12 decembrie 2020 391 afişări

După aproape un deceniu în care s-a luptat să îşi păstreze poziţia lângă brandurile turceşti cu preţuri mici, vânzările locale ale producătorului polonez de vehicule de transport în comun Solaris au prins avânt, sub auspiciile finanţărilor europene implementate în urmă cu câţiva ani. Cum arată astăzi parcul auto din cele opt oraşe româneşti în care compania asigură soluţii de transport?

În perioada 2014-2019 am înregistrat afaceri cumulate de 85 de milioane de euro. Fiind prezenţi de aproape 15 ani pe piaţa locală, putem spune că România este de departe cea mai dinamică piaţă la nivel regional pentru mijloacele de transport nepoluante datorită alocărilor de fonduri de finanţare oferite de Uniunea Europeană şi de Fondul de Mediu”, a spus Daniel Ciolan, general manager al Solaris România, într-o conferinţă de presă organizată recent. Potrivit lui, la nivelul anului 2019, circa 4-5% din veniturile totale ale Solaris Bus & Coach la nivel global au provenit din piaţa locală.

Compania a intrat în România în 2006, „într-o perioadă grea, în care piaţa românească era extrem de dependentă de finanţări, foarte greu de obţinut. De fapt, lipsa de finanţare a şi generat un trend în care preţul să fie principalul factor de departajare a ofertelor. Solaris fiind un brand premium sigur că era dificil să ne menţinem la preţ cu produsele din Turcia de exemplu, care erau, evident, mult mai ieftine. Începând cu 2017-2018, când finanţările europene au intat în funcţiune şi pentru vehiculele de transport, dintr-o dată lucrurile s-au schimbat fundamental, şi piaţa pentru autobuze, mai ales pentru autobuze verzi, a crescut considerabil”, explică Daniel Ciolan.

Din acel moment, preţul nu a mai jucat un rol semnificativ, pentru că, în cazul finanţărilor europene, „efortul unei primării este de doar 2% din valoarea autovehiculului, aşa că autorităţile au putut să se îndrepte către soluţii de calitate, premium, şi ca dovadă, şi afacerea Solaris în România, după 2017, a avut o creştere semnificativă”.

În prezent compania a ajuns, în plan local, la un parc auto de peste 300 de vehicule, dintre care aproape jumătate sunt propulsate electric. Businessul este prezent în opt oraşe, unde deţine şi puncte de asistenţă şi service: Craiova (29 de autobuze diesel), Cluj-Napoca (40 de autobuze diesel, 41 de autobuze electrice şi 50 de troleibuze), Piteşti (70 de autobuze diesel), Braşov (contract semnat în 2020, pentru 26 de troleibuze), Satu Mare (contract semnat în 2020 pentru 11 autobuze hibrid), Galaţi (17 troleibuze), Baia Mare şi Oradea, cifrele reprezentând livrări făcute în ultimii 5 ani. Alte 65 de vehicule sunt programate pentru livrare în 2021: 16 autobuze electrice la Craiova, 20 de troleibuze la Ploieşti, 20 de autobuze hibrid la Galaţi, şase autobuze hibrid la Satu Mare şi trei troleibuze la Mediaş.Vehiculele Solaris au o capacitate cuprinsă între 70 şi 210 călători, iar investiţia în dezvoltarea unui model nou depinde de foarte mulţi factori, în primul rând de tipul vehiculului, notează Daniel Ciolan. „Putem spune însă că este de ordinul milioanelor de euro.” În ceea ce priveşte preţul soluţiilor de transport dezvoltate de companie, acesta se încadrează într-o marjă de 200.000 de euro pentru vehiculele diesel şi 700.000 de euro pentru vehiculele propulsate cu hidrogen. Cel mai popular tip de vehicul din portofoliul Solaris la nivel internaţional este autobuzul electric Urbino E12, iar numărul de vehicule achiziţionat de o instituţie depinde „de necesarul parcului auto şi dimensiunea acestuia, calculată direct proporţional cu numărul de locuitori ai localităţii respective. Bineînţeles, nu în ultimul rând, volumele depind şi de abilitatea autorităţilor de a atrage fondurile necesare achiziţiei.”

Potrivit executivului, în ultimii ani, cererea de vehicule electrice a cunoscut, în Europa, o evoluţie extraordinară, fiind un proces de creştere într-o continuă dinamică. „Estimările noastre arată o creştere anuală de circa 20-30%. Cu siguranţă, aceste procente se vor majora în anii următori, pe măsură ce transportul ecologic va fi susţinut din ce în ce mai mult şi va deveni o prioritate pentru mediul urban şi nu numai.” În Europa, compania a livrat peste 1.100 de autobuze electrice.

În ceea ce priveşte piaţa locală, „putem spune că România a făcut câteva salturi peste etape”, notează Daniel Ciolan. „Astfel, de la diesel s-a făcut o trecere bruscă direct la autobuzele de înaltă tehnologie, precum cele electrice sau hibrid. Acest trend va continua şi în anii următori atât timp cât vor exista finanţările de la Uniunea Europeană şi Fondul de mediu care susţin achiziţiile de mijloace de transport în comun ecologice.”

Din rândul competitorilor, executivul enumeră: MAN, Mercedes, Iveco, Volvo, BYD, cărora li se adaugă, în piaţa locală, firmele din Turcia.

El mai spune că cea mai mare problemă a pieţei locale a fost mult timp „resursa financiară, care din păcate a cimentat criteriul preţului ca fiind cel mai important”. După 2016, adaugă el, au apărut accesările de fonduri UE şi deodată preţul a început să nu mai aibă ponderea iniţială în luarea deciziei de achiziţie. „Au fost cazuri în care preţul influenţa cu până la 90% decizia de achiziţie. Astăzi, finanţările sunt accesibile, însă noua provocare este de multe ori procedura de desfăşurare a licitaţiilor, care duce la termene foarte mari de evaluare. Avem, de exemplu, licitaţii care au depăşit un an în stadiul de evaluare – sau chiar 18 luni – şi încă nu sunt finalizate.”


Daniel Ciolan, general manager Solaris România: „În viitor, autovehiculele folosite pentru transportul public vor fi cu siguranţă echipate cu tehnologie AI (Inteligenţă Artificială) şi conectate la matricea smart-city a localităţii respective.” 


Vorbind despre transportul viitorului, Daniel Ciolan spune că, în opinia sa, acesta va fi autonom, cu propulsie electrică sau cu hidrogen. „În viitor, autovehiculele folosite pentru transportul public vor fi cu siguranţă echipate cu tehnologie AI (Inteligenţă Artificială) şi conectate la matricea smart-city a localităţii respective.”

Pe plan internaţional, compania fondată în 1996 are 2.600 de angajaţi, dintre care 200 în subsidiare din afara Poloniei, incluzând România, cu o echipă de şase angajaţi. În cele aproape două decenii de activitate, producătorul a vândut 19.000 de vehicule – 1.487 numai anul trecut – atât în Europa cât şi în afara graniţelor continentului, în Turcia, Israel, Maroc şi Emirate, iar reprezentanţii businessului spun că în curând vor atinge pragul de 20.000 de vehicule livrate. Brandul este astăzi prezent în 750 de oraşe din 32 de ţări şi a înregistrat, în 2019, venituri de 604 milioane de euro, faţă de la 433, în 2018.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.