BuzzFeed, compania media care face legătura dintre curcanii vii şi atleţi

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 01 martie 2016 389 afişări

Oricine are cont de Facebook, de Twitter sau de Tumblr îşi poate aminti de haosul pe care l-a creat pe reţelele de socializare rochia alb-aurie sau negru cu alb. Dezbaterile au devenit un fenomen care s-a propagat ”viral„ pe internet. Puţin ştiu însă că ”infecţia„ a fost scopul urmărit de BuzzFeed, o companie americană nonconformistă care stabileşte noi standarde în cursa deja foarte aglomerată şi agresivă dintre jucătorii media.

BuzzFeed, compania media care face legătura dintre curcanii vii şi atleţi

Pentru Jonah Peretti haosul înseamnă creativitate. Prea multă ordine sufocă talentul, iar cu talent şi creativitate el şi-a transformat compania dintr-o afacere plictisitoare într-un colos al digital media cu 79 de milioane de utilizatori în fiecare lună.  Dacă îl întrebi pe Peretti, CEO-ul BuzzFeed, despre ce l-a influenţat, răspunsul ar suna ca un articol cu care compania sa ar încerca să şocheze piaţa, unul cu titlul: „Cele trei referinţe istorice care-ţi explică ce înseamnă BuzzFeed te vor face să spui «Hai să-mi ă$â@...!»“, scrie revista Fast Company.

Peretti povesteşte despre o companie legendară înfiinţată în urmă cu mai mult de 100 de ani, Paramount Pictures, care deţinea propriul studio de producţie, propriile vedete şi propriul canal de distribuţie sub forma unui lanţ de cinematografe. „Acestea le-au permis să se adapteze şi să se schimbe odată cu piaţa“, spune el.

Peretti mai are o fascinaţie, pentru CNN şi pentru modul în care Ted Turner, fondatorul, a condus un post TV de ştiri care emitea nonstop, dar la o fracţiune din costurile altor reţele, pentru că se ajuta de transmisia prin satelit şi de tehnologia televiziunii prin cablu.

Apoi, mai este şi Jay Z. La începutul anilor 1990, spune Peretti, care a crescut în Oakland, California, şi a învăţat în şcollie de acolo, „singura muzică era muzica negrilor“. Versurile erau pline de fală – mai multe albume vândute însemnau mai mulţi bani şi mai multă opulenţă strălucitoare. Mai târziu, când Peretti, acum în vârstă de 42 de ani, s-a împrietenit cu oameni care îndrăgeau formaţii de indie rock, el a observat la ei „o ciudăţenie. Dacă le plăcea o formaţie se duceau după ea la toate spectacolele, dar dacă aceasta câştiga un contract cu o casă de discuri, spuneau: «Nu-mi mai place »“.

O atitudine similară o aveau şi bloggerii, care au o relaţie „profund chinuită“ cu popularitatea. Media mainstream este cumva întruchiparea răului, este vândută. Peretti nu a avut această frustrare. „Cu BuzzFeed întotdeauna mă simţeam liber să merg cât mai sus, s-o facem să crească cât un gigant“, spune el.

Senzaţia nu poate rezona decât cu versurile lui Jay-Hova (aluzie la Iehova, rapperul Jay spunând despre sine că este dumnezeul muzicii de gen): „Sunt atât de mult înaintea vremurilor mele încât sunt pe cale să încep o viaţă nouă / Priviţi în urma voastră, vă voi întrece de două ori“.

La fel ca Paramount în urmă cu un secol, BuzzFeed şi-a clădit succesul deţinând toate elementele unui business media modern: o echipă internaţională de ştiri, propriul studio de producţie video, operaţiuni informatice sofisticate şi propria agenţie de publicitate. Aşa cum Ted Turner a folosit televiziunea prin cablu înainte ca aceasta să devină populară, Peretti a forţat BuzzFeed să-şi modeleze conţinutul pe „talia“ fiecărul canal social în dezvoltare, de la Snapchat, aplicaţie de mesagerie foto şi video, la Pinterest, tot o afacere de photo sharing.

Iar BuzzFeed se extinde global, din Marea Britanie în Brazilia, din India în Mexic, Germania şi mai departe în Australia. Multe din aceste transformări s-au produs în ultimii doi ani. Această reţea cândva „de plictiseală la muncă“, aşa cum a descris-o chiar Peretti, a pornit ca simplu site web american. La sfârşitul anului 2014, Peretti a intuit că oamenii nu vor renunţa la aplicaţiile lor de social media şi de aceea a schimbat drastic strategia companiei: în loc să încerce să atragă privirile asupra propriului site, aşa cum fac cei mai mulţi publisheri, BuzzFeed publică texte originale, poze şi conţinut video direct acolo unde audienţa îşi petrece timpul, pe 30 de platforme globale diferite, de la Facebook la reţeaua rusească de socializare VK şi Telegram. În loc să scrie un articol definitiv şi să-l publice pe fiecare platformă (standardul pentru businessul media), BuzzFeed croieşte conţinut specific pentru reţeaua şi audienţa la care acesta ajunge.

Care este rezultatul? Pe toate platformele pe care publică materiale compania generează cinci milioane de afişări – jumătate din conţinut video, o afacere care nici nu exista în urmă cu doi ani. Traficul de pe site s-a menţinut – 80 de milioane de utilizatori în SUA în fiecare lună, ceea ce pune BuzzFeed înaintea The New York Times, chiar dacă până la 75% din conţinutul BuzzFeed este acum publicat pe alte situri.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/special/buzzfeed-compania-media-care-face-legatura-dintre-curcanii-vii-si-atleti-15091508
15091508
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.