Tabletele se pregătesc de Crăciun

Autor: Mircea Sarbu Postat la 02 octombrie 2012 62 afişări

Bătălia tabletelor se ascute mai ales pe zona celor de 7 ţoli şi cu preţuri sub 200 de dolari, adică acolo unde se aşteaptă public „proaspăt„. Kindle Fire şi Nook HD vin cu oferte interesante, iar zvonurile spun că şi Apple intenţionează să lanseze un iPad mai mic şi mai ieftin.

De la începutul lunii iulie am semnalat în această pagină apariţia primei tablete produse de Google sub brand propriu. Fabricată de Asus, tableta numită Nexus 7 se profila ca "state of the art" în zona aparatelor cu ecran de 7 inchi, aducând un procesor quad-core, afişaj de înaltă calitate (HD) şi ultima variantă a sistemului de operare Android, Jelly Bean (adică 4.1). Totodată, Nexus 7 se arăta ca o parte integrantă a ecosistemului Google, cu orientare clară spre serviciile web Google Plus, Google Drive şi YouTube, dar şi spre Google Play, magazinul online patronat de Google, care acum nu se mai limitează la aplicaţii şi jocuri (peste 600.000), ci se laudă cu una dintre cele mai bogate colecţii de e-books (peste 4 milioane), precum şi cu alte oferte de conţinut audio şi video.

Având în vedere preţul (începând de la 199 de dolari), calităţile tehnice şi profilul evident de "media consumer", Nexus 7 punea în mare dificultate competitorii direcţi, adică Amazon şi Barnes & Noble, ce dispun amândoi de tablete de acelaşi format şi acelaşi preţ, dar în urmă cu cel puţin o generaţie faţă de noua ofertă de la Google. Însă răspunsul nu s-a lăsat mult aşteptat, căci după o lună Amazon a venit cu o nouă versiune a tabletei Kindle Fire, comparabilă cu Nexus 7, la acelaşi preţ şi cu mai multă memorie.

Mai mult chiar, Amazon a plusat cu o variantă pe 9 ţoli pentru cei mai pretenţioşi, cu ecran de 1.920 x 1.200 şi cu conectivitate 4G ca opţiune, apropiindu-se astfel şi de zona dominată de Apple iPad. Barnes & Noble nu-şi putea permite să rămână în urmă, aşa că zilele trecute a şi lansat noua generaţie de tablete, cu un Nook HD competitiv şi, de asemenea, cu o variantă de vârf de 9 ţoli, cu afişaj HD care se apropie de iPad şi cu un preţ extrem de atractiv (sub 300 de dolari). De remarcat că tabletele de la Nook sunt cele mai uşoare şi oferă slot MicroSD pentru memorie suplimentară, în schimb nu au cameră şi nici conectivitate 4G. Ce vor alege cumpărătorii în preajma sărbătorilor e greu de spus, dar cu siguranţă au de unde alege.

Dacă mi-aş pune problema, aş merge tot pe Nexus 7, în principal datorită sistemului de operare mai avansat şi accesului nelimitat la magazinul Google Play (Nook şi Kindle folosesc variante modificate de Android şi au propriile lor aplicaţii). Chiar şi absenţa ieşirii HDMI o văd compensată de navigatorul GPS. O analiză realizată de ComScore relevă că oferta de aplicaţii disponibile şi preţul sunt aspectele pe care utilizatorii le consideră cele mai importante în selecţia aparatului dorit. Brandul şi sistemul de operare sunt factori mai apreciaţi de cei atraşi de iPad, în vreme ce posibilităţile de redare audio-video sunt de asemenea importante. Ceea ce mi s-a părut interesant este că potenţialii cumpărători nu prea pun mare preţ pe posibilităţile de "social networking" oferite, ceea ce sugerează că tabletele nu sunt văzute ca instrumente de comunicare, fiind astfel complementare atât telefoanelor inteligente, cât şi computerelor clasice.

Principala funcţie a tabletelor este, deocamdată, consumul media. Mi s-a părut foarte interesantă o funcţionalitate furnizată doar de Nook: posibilitatea de a defini şi configura până la şase conturi personale. Studiind modul cum sunt folosite tabletele, cei de la B&N şi-au dat seama că aparatul este folosit cel mai adesea de întreaga familie, aşadar are sens ca, de exemplu, copiii să nu aibă acces la anumite zone de conţinut şi la anumite funcţionalităţi. Iar aici ajungem la câteva elemente de "demografie".

Un studiu de anul trecut relevă că tabletele sunt folosite cel mai mult de bărbaţi între 25 şi 34 de ani, precum şi de femei între 45 şi 54 de ani. Interesant este că utilizatorii consideră că portabilitatea şi posibilitatea de a "partaja" aparatul sunt mai importante decât interfaţa touch, iar 63% dintre utilizatori împart tableta cu încă două persoane. Posesorii de iPad sunt preponderent bărbaţi, sunt mai tineri şi cu venituri mai ridicate, în vreme ce utilizatorii de Kindle Fire sunt preponderent femei, media de vârstă este ceva mai ridicată, iar veniturile sunt medii.

Nu îndrăznesc încă să trag concluzii. Remarc doar că tabletele nu vor să înlocuiască ceva (sunt complementare), iar diversitatea utilizatorilor justifică diversificarea ofertei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Tabletele,
crăciun,
Kindle Fire,
Nook HD
/opinii/tabletele-se-pregatesc-de-craciun-10148462
10148462
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Cât câştigăm din businessul NATO. O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.