I-am luat pe unguri, sa se pregateasca polonezii

Postat la 21 noiembrie 2006 1 afişăre

Acum trei ani, un drum cu masina de la sediul ziarului din Casa Presei la hotelul Marriott din centrul orasului unde avea loc un eveniment il faceam in mai putin de un sfert de ora.

Acum trei ani, un drum cu masina de la sediul ziarului din Casa Presei la hotelul Marriott din centrul orasului unde avea loc un eveniment il faceam in mai putin de un sfert de ora.

 

Acum, sediul ziarului s-a mutat in centru, dar parcurgerea aceleiasi distante in sens invers (pentru un eveniment la hotelul Sofitel, spre exemplu, care este aproape de Casa Presei) ajunge de cele mai multe ori la jumatate de ora. Sau chiar mai mult, daca este o zi ploioasa.

 

Dincolo de drumurile tot mai proaste si tot mai desele lucrari din trafic explicatia este reprezentata de explozia numarului de masini vandute.

 

Cu cele aproape 30.000 de luna trecuta numarul de masini noi vandute in ultimii sase ani pe piata a trecut de un milion de unitati, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

 

E mult, e putin? La o populatie de 22 de milioane de locuitori (dintre care 17 milioane au peste 18 ani - varsta minima pentru carnetul de sofer) nu pare foarte mult. Insa daca luam in calcul faptul ca in 1990 pe strazile din Romania alergau putin peste 2 milioane de masini, atunci situatia se schimba.

 

Cu un pret mediu de 9.000-10.000 de euro, valoarea totala a masinilor vandute in ultimii sase ani ar putea ajunge  la 9-10 miliarde de euro. Adica mai mult decat valoarea de piata a Petrom, cea mai mare companie din Romania.

 

La peste patru milioane de masini inregistrate (inclusiv autobuze si camioane), Romania ramane insa cea mai slab motorizata tara din Europa, dupa Albania. Tocmai de aici rezulta si potentialul pe care il are in perioada imediat urmatoare. Putine masini inseamna un adevarat El Dorado pentru producatorii auto, care incep sa dezvolte modele de masini special pentru pietele emergente.

 

Iar acest lucru a inceput deja sa se vada in statistici, Romania ajungand anul trecut a doua tara din regiune ca volum al vanzarilor de masini noi, pe fondul aparitiei modelului Logan dar si al boom-ului inregistrat de importuri.

 

Ca o ambitie nationala, de anul trecut pe plaiuri mioritice se vand aproape luna de luna mai multe masini noi decat in Ungaria, volumul vanzarilor apropiindu-se usor-usor de cel din Polonia, o tara cu o populatie de aproape doua ori mai mare. Dincolo de volumele aflate in crestere, evolutia structurii vanzarilor este mult mai interesanta.

 

Dacia, care reprezenta ani la rand mai mult de jumatate din piata auto a ajuns sa contribuie in primele zece luni ale anului cu mai putin de 40% la vanzarile totale, iar Daewoo Craiova (8% cota de piata) se chinuie sa nu piarda lupta cu importatorii. Practic, reducerea dobanzilor si mai ales deprecierea euro au facut foarte atractive masinile de import, al caror volum s-a triplat in ultimii cinci ani. Renault a depasit Daewoo, iar Skoda si Opel anunta an de an rezultate duble.

 

In plus, modele de masini de 200.000 de euro sau chiar mai mult isi gasesc tot mai des loc in parcarile din fata restaurantelor de lux din Bucuresti sau a hotelurilor de la malul marii, Bentley, Lamborghini, Rolls-Royce sau Ferrari fiind deja un element obisnuit pe strazi, chiar daca pentru multe dintre aceste marci nu exista (inca) un distribuitor autorizat.

 

Nu in ultimul rand, companii precum Porsche Romania, Renault-Nissan Romania, Trust Motors, adica importatorii unora dintre cele mai bine vandute marci de import de pe piata au ajuns la afaceri de sute de milioane de euro si profituri de zeci de milioane de euro.

 

Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata, ar putea ajunge, potrivit propriilor estimari, la aproape 660 de milioane de euro, adica mai mult decat au realizat anul trecut fiecare dintre lanturile de magazine Selgros si Carrefour sau toti producatorii de bere la un loc.

 

Importatorii mai au insa cale lunga pana sa ajunga la nivelul Dacia, care pe fondul cererii foarte mari de masini Logan la export ar putea realiza anul acesta afaceri de 1,5 miliarde de euro.

 

La polul opus, Daewoo Craiova nu o duce deloc bine (pierderi de 50 mil. euro anul trecut), iar lipsa unei perspective a facut ca tot mai multi potentiali clienti sa ezite sa-si cumpere un Cielo sau Nubira.

 

Cu toate acestea, saptamana trecuta a adus si o veste buna pentru fabrica de la Craiova - finalizarea tranzactiei prin care a revenit in posesia statului roman.

 

Altfel spus, Guvernul poate acum incepe procesul de privatizare pentru ca de anul viitor la Craiova sa se realizeze masini americane (Ford, General Motors) sau, de ce nu, chinezesti sau indiene, avand in vedere interesul mai mult sau mai putin ferm al unor producatori precum Chery sau Tata.

Urmărește Business Magazin

/opinii/i-am-luat-pe-unguri-sa-se-pregateasca-polonezii-1007561
1007561
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.