Conjunctivul si linsajele

Postat la 14 iunie 2010 26 afişări

Daca pentru erorile unui om se condamna o intreaga categorie sau de-a dreptul un popor, poate sa nu insemne antisemitism, atunci cand cei in cauza sunt evrei, dar cu siguranta inseamna rasism.

Spuneam in articolul trecut ca am protestat fata de o invitatie la boicotarea institutiilor academice si a intelectualilor israelieni, semnata si de prietenul meu Gianni Vattimo(1). Eu nu puneam la indoiala dezacordul ce poate fi manifestat fata de politica guvernului israelian, ci spuneam ca nu se poate sustine, ca in apel, ca "academicienii si intelectualii israelieni, aproape in totalitatea lor, au jucat si joaca un rol de sustinere a guvernelor lor". Toti stim cati intelectuali israelieni polemizeaza pe aceste teme.

Ei bine, primesc o scrisoare politicoasa de la Vattimo, si in acelasi timp si alte mesaje de la cititori care-i impartasesc ideile. Vattimo scrie: "Ma simt ca unul caruia i se reproseaza utilizarea improprie a unui conjunctiv - inteleg cat de importante sunt cuvintele si sintaxa pentru tine ca semiolog - intr-o discutie despre linsajul de la Scoala Diaz(2)... Intrebarea esentiala era: cati intelectuali italieni de calibrul tau sau, scuza-ma, ceva mai mic au luat pozitie in mod public impotriva masacrului din Gaza? Si acum cati protesteaza pentru Chomsky oprit la frontiera?"(3).

Dar eu, legat de linsajul de la Scoala Diaz, nu-i reprosam lui Vattimo ca foloseste gresit conjunctivul, ci ca vrea sa-i linseze prin represalii pe toti politistii italieni. O idee ce ar trebui, imi imaginez, sa fie respinsa de orice persoana cu bun simt. Daca pentru erorile unui om se condamna o intreaga categorie sau de-a dreptul un popor, poate sa nu insemne antisemitism, dar cu siguranta inseamna rasism. Intrebarea esentiala pomenita de el nu era de ce nu se vorbeste despre Gaza (chestiune atroce) sau despre execrabila interdictie de a tranzita a lui Chomsky (care, in treacat fie spus, s-a pronuntat impotriva boicotajului). Intrebarea esentiala privea boicotul.

Toate scrisorile primite de mine se chinuie sa-mi insire argumente impotriva politicii guvernului israelian, uitand ca eu insumi am declarat ca n-o impartasesc. Articolul meu insa intreba daca, in baza unui refuz al politicii unui guvern, pot fi pusi la index de catre comunitatea intelectuala internationala toti cercetatorii, oamenii de stiinta, scriitorii din tara unde acel guvern guverneaza.

Pare ca ai mei contestatari nu vad nicio diferenta intre cele doua probleme. Vattimo, de exemplu, pentru a sublinia ca in ideea boicotului exista antisionism, dar nu si antisemitism, imi scrie: "Sa fie antisemiti acei multi evrei antisionisti care isi simt religiozitatea lor ebraica amenintata tocmai de aceasta politica de forta?". Dar tocmai asta e problema. Daca se admite, si ar fi greu sa n-o faci, ca exista multi evrei (si in Israel, atentie) care refuza politica de forta a guvernului lor, de ce atunci sa anunti un boicot global ce ii implica si pe acestia?

Circula zilele acestea doua stiri proaste. Una este ca in scolile extremistilor religiosi israelieni au fost interzise tragediile lui Sofocle, "Anna Karenina", operele lui Isaac Bashevis Singer si ultimul roman al lui Amos Oz. Aici nu e mana guvernului, ci a talibanilor locali, si stim ca exista talibani pretutindeni (au existat pana si niste talibani catolici care il puneau pe Machiavelli la index). Si atunci (a doua stire proasta), de ce boicotorii torinezi s-au comportat ca niste talibani cand au protestat fata de faptul ca premiul la Salonul Cartii i se acorda lui Amos Oz? Prin urmare, daca Oz nu este dorit la Mea Shearim (cartierul fundamentalistilor din Ierusalim) si nu e dorit nici la Torino (cetatea sacra a Giulgiului), unde trebuie sa mearga acest evreu ratacitor?

Vattimo insista ca a fi antisionist nu este acelasi lucru cu a fi antisemit. Cred si eu. Stiu foarte bine ca, in urma cu doi ani, atunci cand a afirmat ca era cat pe ce sa dea crezare "Protocoalelor inteleptilor din Sion", nu voia decat sa dea una dintre acele replici provocatoare ce sunt specialitatea lui - intrucat nicio persoana cu minte si cu studii nu poate sa citeasca "Protocoalele" si sa creada ca acel ansamblu de autodenunturi ce se contrazic intre ele ar fi o opera autentica (si ca batranii intelepti ai Sionului ar fi fost atat de imbecili). Probabil Vattimo o fi observat ca pe internet, alaturi de site-urile unde este condamnata iesirea lui, exista si o sumedenie unde este ridicata in slavi. Orice afirmatie extremista risca mereu sa starneasca aprobarea smintitilor.

Dar Vattimo (si il inteleg bine) la replici de duh nu poate renunta si conchide: "Este Ahmadinejad o amenintare de distrugere a Israelului? Poate cineva crede cu adevarat acest lucru?". Ei bine, oi fi eu un sentimental, dar mie parca imi e putin frica de unul care si-a propus sa elimine o natiune de pe fata Pamantului. Din aceleasi motive ce ma fac sa fiu ingrijorat si de viitorul palestienienilor.

Note:

1. Gianni Vattimo, filozof si politician comunist italian.

2. In noaptea de 21 iulie 2001, in timpul summit-ului G8 de la Genova, politistii de la Reparto Mobile din Roma au descins in Scoala Diaz si au luat la bataie, inainte de a-i aresta, 93 de manifestanti.

3. In luna mai a acestui an, Noam Chomsky, unul dintre cei mai mari lingvisti din lume, american de origine evreiasca, a fost impiedicat sa intre in Fasia de Vest (pentru a sustine o conferinta la Universitatea Birzet) din cauza criticilor sale la adresa politicii externe a SUA si a Israelului.

Urmărește Business Magazin

/opinii/conjunctivul-si-linsajele-6370116
6370116
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.