Comenteaza cu Ana si Ioana: Pro sau contra promotiilor

Autor: Ana Raduta, Ioana Mihai Postat la 12 noiembrie 2010 64 afişări

Promotiile par sa castige din ce in ce mai mult teren intr-o perioada cand cumparatorii se uita tot mai atent la banii (din ce in ce mai putini) din buzunar. Totusi, ofertele promotionale nu sunt o noutate pe piata, doar ca acum, mai mult ca oricand, este exacerbat rolul lor.

Ioana este de parere ca promotia este un mijloc de sustinere a vanzarilor

1. Cand pretul a capatat o importanta primordiala in decizia de cumparare si chiar si in alegerea destinatiei pentru cumparaturi, promotia poate convinge cumparatorul sa-si puna in cos exact produsul care ii asigura o gratuitate, o cantitate mai mare la acelasi pret sau chiar un premiu (un pahar la un bax de apa, o jucarie intr-un pachet de cereale). Daca un produs se tine deoparte de lupta promotiilor, poate pierde cote de piata serioase acum.

2. Din perspectiva producatorilor, distribuitorilor si comerciantilor, momentul actual este cel mai bun pentru castigarea unor cote de piata. Exista insa un risc mare: in lupta pentru cote de piata este afectata profitabilitatea. Companiile trebuie sa-si balanseze foarte atent plusurile si minusurile acestei strategii.

3. In randul producatorilor dar si al comerciantilor exista opinii conform carora produsele nu mai pot "evada" din hora promotiilor. Retele comerciale s-au consacrat in piata prin garantia pretului mic. Odata ce cumparatorii s-au obisnuit sa aleaga produsele in functie de promotii o atitudine anti... promotionala poate fi paguboasa.

4. Conform studiilor, romanii sunt printre cei mai infideli clienti, fiind tentati sa incerce permanent produse noi. In acest context, lupta pentru fidelizarea clientilor forteaza companiile sa mizeze pe resortul promotiilor pentru a-si mentine si stimula vanzarile.


Ana crede ca promotiile nu functioneaza

1. Batalia comerciantilor si producatorilor in preturi si nu in servicii a devenit deja legendara. In piata sunt atatea promotii cate produse. Ideea pe baza careia sunt gandite pare logica - producatorii vor sa vanda cat mai mult, dar cum puterea de cumparare este destul de mica, preturile mari devin prohibitive, asa ca pun in aplicare promotiile. La randul lor, si consumatorii ar cumpara mai mult, dar trebuie sa fie cu ochii si pe buget, asa ca satunci cand ies la cumparaturi cauta chilipiruri. Adica, promotii. Dar promotiile nu inseamna neaparat economie. Sedusi de ideea ca pot cumpara mai mult la un pret mai mic, de multe ori ajungem sa cumparam mai mult decat avem de fapt nevoie. Un exemplu: desi am avea nevoie de un creion care costa un leu, preferam sa cumparam zece, la pretul de 3,5 lei. Intr-adevar, astfel, platim mai putin decat daca am fi luat zece creioane separat, dar noi nu de zece aveam nevoie, ci numai de unul.

2. Cand un jucator de pe o anume piata lanseaza un produs la promotie, inevitabil, si ceilalti il vor urma si va incepe un nou razboi - al promotiilor. Din acel moment, deja acestea isi pierd rolul de diferentiator, iar clientii vor alege tot in functie de criterii precum fidelitatea pe care o au fata de o anumita marca, renumele sau caracteristicile intrinseci ale produsului respectiv. Asta inseamna ca promotiile nu mai au niciun efect - daca toata lumea are promotii este ca si cum toti ar avea preturi mari.

3. Ioana spunea ca romanii sunt printre cei mai infideli consumatori. Corect, dar nu promotiile ii vor fideliza, ci serviciile, calitatea produselor si investitiile in imagine. Pana la urma, asta isi dorec producatorii - nu un client de conjunctura, care sa cumpere doar atunci cand produsul pare sau este mai ieftin, ci un clinet fidel, care sa-i sustina afacerile indiferent de fluctuatiile pietei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
dezbaterile BM,
Ana Raduta,
Ioana Mihai,
promotii
/opinii/comenteaza-cu-ana-si-ioana-pro-sau-contra-promotiilor-7712503
7712503
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.