Filosofie glossy

Postat la 26 iunie 2007 2 afişări

Un portret al lui Montaigne, un feature despre gandirea lui Hegel, extrase din lucrarile lui Nietzsche sau ale lui Spinoza, o ancheta intitulata "Socrate in tara publicitatii", ca subiecte de revista glossy....

Un portret al lui Montaigne, un feature despre gandirea lui Hegel, extrase din lucrarile lui Nietzsche sau ale lui Spinoza, o ancheta intitulata "Socrate in tara publicitatii", ca subiecte de revista glossy....

 

Nu stiu altii cum sunt, dar eu cand ma gandesc la discursul autocompatimitor al presei culturale de la noi (publicul nu mai citeste, nu mai cumpara carti, revistele nu au finantare, cultura nu mai are cautare etc.), imi aduc aminte de numarul din Magazine Littéraire dedicat lui Kierkegaard sau de caietul special Hegel al revistei Philosophie Magazine. Doi filosofi foarte cunoscuti, dar cu o opera complicata, cu o terminologie proprie, greu de patruns fara o solida pregatire prealabila... Putini s-ar fi incumetat la noi sa trateze astfel de subiecte in reviste concepute pentru publicul larg.

 

Daca in cazul revistei Magazine Littéraire, succesul publicatiei poate fi explicat mai usor, Philosophie Magazine reprezinta insa un caz special.

 

O revista glossy de filosofie, cu 98 de pagini in care se abordeaza intr-un stil sobru, dar accesibil, subiecte despre viata si opera marilor filosofi.

 

Este, asadar, fireasca intrebarea: "Cum functioneaza o astfel de revista?". O prima provocare, usor de sesizat, este aceea a dificultatii domeniului. Termeni de specialitate, conceptii filosofice vaste, teme si abordari complicate – toate trebuie transpuse in articole jurnalistice. Abordarea subiectelor este, prin urmare, dificila. Solutia la indemana este discursul vulgarizator, dar Philosophie Magazine nu cade in aceasta capcana. In schimb, explica, analizeaza, pune informatia intr-un context istoric sau social.

Fiecare mare filosof este prezentat cu ajutorul unei schite istorice a epocii sale. Sunt aduse in discutie, apoi, ideile sale fondatoare si interpretarile date de posteritate. 

 

O a doua mare provocare pentru o revista glossy este ilustratia. Aici intervin desenele sau caricaturile. Sunt folosite, de asemenea, in mod creativ, fotografiile. De exemplu, daca in articol se vorbeste despre conceptul de natiune, in pagina este inserata o fotografie a unui cocos, care trimite la un simbol al natiunii franceze. Pentru articolele despre filosofia greaca sunt folosite fotografii ale statuilor antice.

 

Ancorarea in realitate reprezinta si ea o provocare pentru editorii revistei. Aici intervine creativitatea deosebita a editorului francez. Philosophie Magazine are in fiecare numar cate un dosar special dedicat unei probleme de actualitate – Islamul si Occidentul, Omul modificat genetic, Sexul si morala etc. Teme fierbinti ale societatii franceze (alegerile prezidentiale sau imigratia, de exemplu) sau ale societatii globale (razboiul din Irak, terorismul, experimentele genetice) sunt abordate cu ajutorul profesorilor de filosofie sau al filosofilor contemporani.

 

Ca publicitate, intalnim reclame la cafea, vin, carduri de credit, carti, dvd-uri, agentii de turism. Publicul are o medie de varsta de 46 de ani, este alcatuit din femei si barbati in proportii egale, oameni activi profesional (peste 80%), mari cititori de carti (citesc peste 30 de carti pe an).

 

Revista a aparut in martie 2006. Nu apartine vreunui trust mare de presa. A fost gandita sa apara o data la doua luni, dar succesul primelor numere i-a convins pe editori sa o transforme intr-un

lunar.

 

Philosophie Magazine este un exemplu de revista care aduce in jurnalismul contemporan un domeniu considerat serios, stiintific, chiar ermetic. Publicatia imbraca intr-un layout bine gandit teme dificile, dar interesante. Formatul si tematica aduc filosofia mai aproape de publicul larg, fara a diminua in vreun fel importanta subiectelor aduse in discutie. 

 

Si inca un lucru... Philosophie Magazine are un tiraj de 90.000 de exemplare in fiecare luna.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Filosofie glossy
/media-marketing/filosofie-glossy-1009682
1009682
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.