Efect de domino

Postat la 11 martie 2006 3 afişări

Daca o singura piesa se misca, tot sirul se clatina. La jocul de domino, reactia este in lant. La fel stau lucrurile, se pare, si in presa sportiva autohtona: o demisie in bloc inseamna, intotdeauna, o noua echipa redactionala, in alta parte.

Daca o singura piesa se misca, tot sirul se clatina. La jocul de domino, reactia este in lant. La fel stau lucrurile, se pare, si in presa sportiva autohtona: o demisie in bloc inseamna, intotdeauna, o noua echipa redactionala, in alta parte.

Aparent, intre o divergenta in punctul A si un business nou in punctul B nu este nici o legatura. Sunt "bucatarii" diferite si "bucatari" diferiti. Dar, daca "bucatarii" de la A pleaca la B, lucrurile se schimba. Miscarea provoaca o reactie in lant. Ca la domino. Saptamana trecuta, cand 19 jurnalisti ai trustului Ringier au anuntat ca vor pleca de la Pro Sport, piata a exclamat "iar?", apoi s-a intrebat, mai degraba, "unde?", decat "de ce?". Déjà-vu! Pentru ca presa sportiva a fost, in ultimii opt ani, martora a numeroase convulsii similare.

Framantarile propriu-zise ale presei sportive romanesti incep cu 1997. Peste 40 de ziaristi condusi de Ovidiu Ioanitoaia si de Catalin Tolontan demisioneaza de la Sportul Romanesc, lider de audienta. Ziarul infiintat de Ioanitoaia in 1991 reusise sa devanseze Gazeta Sporturilor, primul ziar romanesc sportiv (mostenire de dinainte de 1989, aflata in acel moment in proprietatea angajatilor).

Ioanitoaia si Tolontan au pus bazele Pro Sport, editat de MediaPRO. In scurt timp, noul ziar devenea liderul absolut al presei sportive. Este un moment important, cu efect de domino pe termen lung. Respectiv, dupa numai patru luni de la aparitia Pro Sport, ziarul concurent editat de Intact, Sport XXI isi inceteaza aparitia, dupa numai un an de existenta. Peste doi ani (1999), se desfiinteaza si Sportul Romanesc. Ziarul nu reusise sa supravietuiasca fara echipa condusa de Ioanitoaia. In acelasi an, 1999, se petrece un alt moment important: angajatii-proprietari ai Gazetei Sporturilor vand ziarul (marca) trustului Ringier, pentru suma de 350.000 USD (conform unor estimari din piata). Ringier nu reuseste insa pe aceasta piata, ramanand la distanta de liderul Pro Sport. Mai mult, surse neoficiale spun ca Ringier a inregistrat pierderi de aproximativ 1 milion USD intr-un an. Razvan Corneteanu, director executiv Ringier, nu comenteaza cifra. Insa, isi aduce aminte ca in 1999, performantele trustului erau "foarte proaste". Trustul era in plina campanie de investitii. Se punea pe picioare Libertatea, "regina" audientelor de astazi. "Se faceau investitii foarte mari in distributie", a declarat Corneteanu pentru BUSINESS Magazin. 

Ce a urmat? La numai un an de la achizitia Gazetei Sporturilor, elvetienii iau decizia sa renunte pur si simplu la publicatie (vara lui 2000). Cine a fost dispus sa dea bani pentru un ziar in deriva? Nimeni. In schimb, a fost cineva care a fost dispus sa o "preia". Este vorba despre Intact, acelasi trust care inchisese Sport XXI cu doi ani in urma. 

Pro Sport ramanea imbatabil pe segmentul sau. Gazeta Sporturilor nu se apropia nici cu gandul. Trei ani de zile, lucrurile au mers pe un fagas linistit. Nu s-a mai vandut, nu s-a mai pre-luat nimic. Fara convulsii. Pana in 2003, cand piata este martora unei miscari-surpriza. Media Pro isi vinde una dintre "bijuteriile" de pret: Pro Sport. Si, iar, surpriza: cumparatorul este Ringier. Acelasi trust care renuntase la Gazeta Sporturilor, in 1999. De ce Ringier a hotarat sa intre, din nou, in lupta pentru audienta sportiva? Corneteanu spune ca trebuie accentuat contextul acestor decizii. In 2003, situatia era "alta fata de 1999". Performantele trustului erau bune in anul achizitiei Pro Sport. "Daca in 1999 am fi avut performantele din 2003 sau pe cele de astazi, nu am fi renuntat la Gazeta Sporturilor", spune Corneteanu.

Anul 2003. Scenariul demisiei in bloc, din 1997 se repeta. Tot cu Ioanitoaia si Tolontan in rolurile principale, la doar cateva luni de la preluarea Pro Sport de catre Ringier. Toti cei 108 angajati ai Pro Sport demisioneaza si pleaca la Gazeta Sporturilor. Sefi, ziaristi, graficieni, agenti de publicitate, oameni de IT -  rup din radacini relatia cu trustul elvetian. Aceasta mutare a fost calificata de mass-media "o premiera in istoria presei postdecembriste din Romania".

Anul 2005. Efectul domino-ului convulsiei de acum doi ani este vizibil. Perdanta traditionala a segmentului, "Gazeta Sporturilor", reuseste sa isi dubleze vanzarile. Spre deosebire de ianuarie 2003, cand abia avea o treime din vanzarile Pro Sport (marca MediaPRO, pe atunci). Pro Sport atrage in prezent de doua ori mai putina reclama decat Gazeta Sporturilor, conform ultimelor monitorizari Alfacont Mediawatch (ianuarie-februarie).

Si, totusi, in ciuda cresterii spectaculoase a concurentului sau de la Intact, Pro Sport ramane lider. Are 514.000 cititori pe zi, cu 12.000 in plus fata de Gazeta Sporturilor, conform ultimului Studiu National de Audienta (aprilie-octombrie 2004). Este o diferenta confortabila pentru Ringier? Specialistii spun ca este posibil ca urmatorul SNA sa aduca schimbari de lider, pe acest segment agitat. Sa readuca "Gazeta Sporturilor" pe prima pozitie, dupa mai bine de un deceniu. Va reusi tandemul Ioanitoaia-Tolontan acest lucru, sa duca un ziar aparent perdant sau absolut nou in pozitia de lider pentru a treia oara? Sa fie vreo legatura intre recentele demisii de la Pro Sport si dificultatea luptei cu Gazeta? Ringier neaga orice ipoteza in acest sens. 

Ca si in 2003, jocul din culisele Ringier de saptamana trecuta pare acelasi. Dar "cartile" sunt diferite: numarul demisionarilor, motivele plecarii si destinatia. Atunci au fost 108 oameni, acum sunt doar 19.  Atunci, Ovidiu Ioanitoaia invoca trei motive ale plecarii: "viitorul ziarului, oferta catre cititori si tratamentul acordat angajatilor". Acum, redactorul-sef adjunct Marius Mitran invoca o "oferta din partea unui al treilea ziar de sport". Atunci, destinatia era Gazeta Sporturilor. Acum, este Sport Total.

"Este decizia lor si noi o respectam", spune Razvan Corneteanu. In opinia lui, un cotidian nou are nevoie de oameni si "ii va lua de undeva". Ce spune cealalta parte? "Ce se intampla acum la Pro Sport nu are legatura cu noi. Vom avea ziaristi de la mai multe publicatii. Veti vedea si niste surprize", a declarat Nicolae Bara, persoana din spatele ziarului Sport Total, pentru BUSINESS Magazin. Bara este deputat PD de Bucuresti si actionar la Frigotehnica. El a mai spus ca Sport Total, care va fi condus de Andi Vilara, este o investitie de peste un milion de euro. Ziarul va aparea dupa Paste si va avea 24 de pagini "pentru inceput".

Va fi tiparit in 30-35.000 de exemplare. Tot "pentru inceput". Asadar, nici nu s-au linistit bine apele la Ringier dupa scandalul de la Evenimentul Zilei din ianuarie, ca trustul elvetian - lider al pietei de publishing din Romania - primeste o noua lovitura in relatia cu jurnalistii din ograda sa. "Cred ca Ringier gestioneaza destul de bine astfel de crize", spune Corneteanu. De altfel, continua oficialul Ringier, "avem, din pacate, o oarecare experienta pentru situatii de acest gen". Corneteanu este optimist. Pro Sport a "rezistat si castigat" lupta cand au plecat 108 oameni. Acum, aceasta "problema temporara" va fi rezolvata "destul de repede", spune el. Mai mult ca sigur, Pro Sport se va redresa mai repede decat in 2003 - asta daca va avea vreo alta problema decat un minim deficit de imagine. Vor reusi insa elvetienii sa recapete succesul ziarului din anii de glorie ai cotidianului? Pana la urmatorul SNA, Pro Sport ramane pe primul loc. Dar, probabil, va cauta sa creasca distanta scurta care il desparte de Gazeta Sporturilor (care anunta deja vanzari medii zilnice mai mari decat ale rivalului sau direct). 

In plus, desi nu figureaza inca la masa de joc, noul ziar, "Sport Total", se va lupta pe aceeasi audienta si pe aceleasi bugete ca si restul presei sportive. Semn ca piata se va misca si in continuare si ca vremurile linistite nu se vor intrevedea prea curand.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Efect de domino
/media-marketing/efect-de-domino-976577
976577
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.