Ziare pentru impachetat afaceri

Postat la 30 octombrie 2006 237 afişări

Dragos Petrescu a debutat in afaceri vanzand ziare in Piata Universitatii. Dupa ce foamea de informatii a romanilor s-a mai potolit, s-a gandit sa le ofere ceva mai tangibil: mancare. A reusit sa dezvolte un lant de restaurante si, de curand, si-a indeplinit un obiectiv important - preluarea unuia dintre cele mai cunoscute restaurante din Bucurestiul secolului XIX.Numele lui Dragos Petrescu este asociat lantului de restaurante City Grill-City Cafe si, de curand, unuia dintre cele mai cunoscute restaurante din Capitala: Caru\' cu bere. Pentru un om care si-a construit afacerile de la zero, Petrescu s-a dezvoltat rapid, intr-un timp relativ scurt: inaugurat in 2004, lantul City Grill cuprinde in prezent 5 restaurante, iar City Cafe a ajuns la 3 cafeterii. \"2006 a fost, pentru mine, un an extrem de dificil\", marturiseste omul de afaceri. \"In acest an am deschis primul restaurant City Grill in provincie - la Constanta; am renovat si deschis restaurantul Caru\' cu bere si am pus bazele unui nou proiect, in domeniul gastronomiei inalte\", explica el. Cel mai tare il multumeste redeschiderea Carului cu bere. \"La inceputului anilor 2000 veneam des aici si de fiecare data mi se parea extraordinar. Ma gandeam la cate as putea face, daca locul ar fi al meu\", marturiseste el. A negociat preluarea restaurantului timp de trei ani si a investit peste 1 milion de euro in renovarea interiorului; a demarat o campanie inedita de recrutari (cu salariile la vedere) si i-a scolit pe angajati in Germania si Austria.

Dar spune ca tot efortul a meritat. \"\'Caru\' cu bere\' este \'perla coroanei\'.\" Chioscuri, benzinarii, francizeIn perioada Revolutiei din 1989, Dragos Petrescu era in Armata, la divizia de tancuri Lipova. \"Am intrat la Facultatea de Transporturi, dar imediat m-au luat in armata. Trebuia sa fac noua luni, dar, datorita Revolutiei, termenul redus a fost scurtat la sase luni. Asa ca totul s-a terminat in aprilie \'90. Si cum nu puteam merge la cursuri la sfarsitul anului universitar, m-am apucat de vandut ziare in Piata Universitatii. Eram singurul vanzator cu ecuson - imi scosesem autorizatie de la Casa Presei. Ziarele se vindeau ca painea calda\", povesteste el. Intr-o zi normala de lucru - care incepea la 4-5 dimineata - facea cateva sute de lei. \"Din banii pe care i-am obtinut, practic, intr-o vara, am fost in concediu la mare si am reusit sa fac si economii\", isi aminteste Petrescu. In anul II de facultate a infiintat prima sa \"companie\", prin intermediul careia se ocupa de vanzarea la taraba a diverselor produse, cumparate din en-gros-uri. Profitul lunar: aproximativ 500 de dolari. Putin mai tarziu a dezvoltat o retea de chioscuri in statiile de autobuz. \"Am profitat, la acel moment, de lipsa spatiilor de vanzare si a unui sistem eficient de distributie. Asta a contribuit la succesul retelei, cu care faceam, lunar, aproximativ 1.000-2.000 de dolari\", precizeaza Dragos. Insa primul mare succes al sau a fost semnarea, in decembrie 1997, a unui contract de agenti cu Shell Romania, pentru o statie de carburanti in Fundeni. \"A urmat inca una, pe Morarilor, si o a treia pe Palady. Chiar daca intre timp am inceput alte afaceri, business-ul cu benzinariile - preluate, intre timp, de Mol - a ramas in familie. Sotia mea gestioneaza afacerea\", precizeaza Petrescu.Criteriul Julio IglesiasIn 1997, Dragos Petrescu - in parteneriat cu un alt om de afaceri, Catalin Mahu - a inaugurat restaurantul La mama. \"Pe vremea aceea nu exista, in Bucuresti, nici un restaurant pentru clasa low-medium. Iar eu si alti prieteni de-ai mei ne doream sa iesim la masa in oras. Asa ca am deschis La mama, in ideea unui loc in care sa gasesti portii mari de mancare la preturi accesibile. Locatia era la parterul unui bloc din bulevardul Vacarescu, intr-un fost magazin\", povesteste Dragos. Pentru a selecta, cat de cat, clientela, a adoptat, de la inceput, doua strategii: tinuta obligatorie si muzica lui Julio Iglesias. \"Pe Julio Iglesias l-am ales pentru ca muzica sa nu prea e pe placul tuturor\", explica Petrescu. Gratie locatiei vizibile si a reclamei \"virale\", restaurantul a inceput sa fie din ce in ce mai cautat. Cu toate acestea, Dragos Petrescu a decis sa renunte si sa se ocupe de propria afacere. \"Dupa cativa ani de \'La mama\' mi-am dat seama ca pe piata se simte din ce in ce mai tare nevoia unui restaurant cu healthy food. Asa ca am facut un pas inainte cu proiectul City Grill, a carui oferta s-a bazat, de la inceput, pe salate si alte mancaruri usoare\", spune omul de afaceri. Primul restaurant City Grill a fost inaugurat in primavara anului 2004, iar Petrescu si-a vandut partea din \"La mama\" la inceputul lui 2005. \"Ma ocupam deja de o alta afacere, asa ca se impunea o clarificare a lucrurilor. Am vandut partea mea celuilalt actionar din \'La mama\'\", precizeaza Dragos.Dupa 3 ani de negocieriPetrescu a continuat sa-si dezvolte business-ul City Grill, dar, in paralel, si-a facut timp si pentru alte afaceri. Dupa ce a absolvit, in 1998, cursurile de vara ale Institutului Romano-Francez de Administrare a Intreprinderilor si a urmat, intre 1999-2000, o specializare la Hamburger University Oak Brook, Illinois, s-a inscris, in 2003, la Executiv MBA-ul Asebuss - University of Washington, pe care l-a absolvit anul trecut.In toata aceasta perioada a cautat, cu perseverenta, sa-si indeplineasca un vis mai vechi: preluarea restaurantului Caru\' cu bere. \"Negocierile cu reprezentantul mostenitorilor au durat trei ani, iar parteneriatul pe care l-am semnat este valabil pana in 2016. Am investit peste 1 milion de euro in restaurarea interiorului, urmand sa restauram si exteriorul. Insa aceasta lucrare este cuprinsa in programul de reconstructie a centrului vechi si va fi facuta de catre Primaria Capitalei\", explica Dragos Petrescu. Planurile sale legate de Caru\' cu bere au fost clare de la inceput. Campania de recrutare a angajatilor s-a facut cu salariile \"la vedere\" (peste 1.000 de euro pentru CEO si bucatarul-sef si aproximativ 400-500 de euro pentru chelneri si ospatari); angajatii au fost scoliti timp de o luna in berarii din Austria si Germania. Restaurantul este amenajat ca muzeu si are chiar si un magazin de suveniruri. \"Muzica de ambianta este romaneasca, in spiritul perioadei de glorie a restaurantului, iar din 2007 o sa putem oferi clientilor berea casei - Caru\' cu bere - facuta dupa reteta originala de la 1879\", adauga Petrescu. El mai spune ca localul va putea fi inchiriat pentru eveni-mente speciale. \"In vechea crama de la subsol, transfor-mata in Muzeul berii, se vor putea organiza evenimente, insa partea de sus, beraria, va fi deschisa tot timpul. Asa si trebuie. Nu poti sa-i spui clientului \'ne pare rau, dar astazi este inchis\'\", motiveaza el.Cel putin la fel de bine ca barbatiiDupa estimarile lui Dragos Petrescu, cifra de afaceri a Carului cu bere va fi, in primul an de functionare, de aproximativ 2 milioane de euro, iar lantul City Grill va realiza, pe 2006, o cifra de afaceri de 4,5-5 milioane de euro. Desi vremurile cand vindea ziare in Piata Universitatii au trecut de mult, Petrescu e gata oricand sa dea o mana de ajutor in restaurantele sale. \"Cand am deschis restaurantul La mama, serveam in rand cu ceilalti ospatari. Chiar de curand am gatit o transa de mici la Caru\' cu bere... Una dintre cheile succesului, in acest business, este ca oamenii sa vada ca esti alaturi de ei si ca poti sa-i ajuti la nevoie\", spune el. Pe langa afaceri, Petrescu este pasionat de Erin si Karin, fetitele sale de 5, respectiv 3 ani. \"Amandoua merg la gradinita, iar in timpul liber au un program destul de incarcat - martea si joia au cursuri de dans, iar in restul zilelor fac inot. Cate doua ore\", povesteste el. Nu-l deranjeaza faptul ca nu are si un baiat caruia sa-i impartasesca pasiunile. \"Sunt innebunit dupa schi si dupa iahting, dar si fetelor le place sa schieze. Vacantele le petrecem la munte sau la mare\", spune omul de afaceri. Cat despre afacerea familiei, Petrescu n-are nici o grija: \"in vremurile noastre femeile se descurca cel putin la fel de bine ca barbatii in administrarea unui business\".Caru\' cu bere francizat?Din cele cinci restaurante City Grill, doua sunt deschise in sistem de franciza (ca si doua din cele trei cafeterii City Cafe). Taxa de intrare pe care o plateste francizatul este, pentru City Grill, de 25.000 de euro plus o alta taxa lunara de 5% din cifra de afaceri. Desi Caru\' cu bere este un restaurant care nu poate fi \"reprodus\", Dragos Petrescu nu exclude ideea infiintarii unui sistem de francize si pentru acesta.Istorie la halba Inaugurat in 1892, Caru\' cu bere a fost construit de Nicolae Mircea si de fratii Victor si Ignat, toti originari din Medias - poate de aici si atmosfera de berarie germana a localului. Caru\' cu bere era locul favorit al scriitorilor si actorilor, George Cosbuc si I.L. Caragiale fiind obisnuiti de-ai casei. Renovarea a pastrat toate elementele decorative din secolul al XIX-lea, de la lambriuri, vitralii, picturi, candelabre pana la elementele de feronerie, sculpturi de lemn. Caru\' cu bere este, practic, un restaurant-muzeu in care exista chiar un mic magazin de suveniruri.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Ziare,
pentru,
impachetat,
afaceri
/lideri/ziare-pentru-impachetat-afaceri-4073359
4073359
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.