Tehnologie vestică pentru spitalele româneşti

Autor: Andra Stroe Postat la 15 mai 2023 249 afişări

Într-o industrie în care tehnologiile şi inovaţiile lansate nu au ca scop doar eficientizarea muncii unor echipe, ci au cel mai important rol – acela de a salva vieţi, Siemens Healthineers vine cu un portofoliu de produse care se adresează atât mediului public, cât şi celui privat: tehnologii de ultimă generaţie, dar şi cu o bogată tradiţie în spate. Cu ce inovaţii îşi propune compania să aducă spitalele româneşti la nivelul celor din Vest?

„În fiecare zi, medicii iau sute de decizii care influenţează starea de sănătate a pacienţilor. Acest proces devine din ce în ce mai dificil pe măsură ce cantitatea de date disponibile pentru a stabili un diagnostic creşte.

Pentru a depăşi această provocare, noi, în calitate de furnizori de echipamente medicale de ultimă generaţie, suntem driverii transformării digitale a imaginilor, având drept scop final îmbunătăţirea îngrijirii pacienţilor şi oferirea de rezultate mai bune cu o eficienţă sporită”, spune Claudia Oanea, managing director, Siemens Healthineers România, companie care a încheiat anul 2021, ultimul pentru care au fost furnizate informaţii, cu o cifră de afaceri de 45 de milioane de euro. Potrivit ei, portofoliul Siemens Healthineers este unul care acoperă întreaga sferă a pieţei de imagistică medicală, de la echipamente de tip C-Arm şi echipamente de radiologie mobilă, la echipamente de radiologie fixă, de scopie-grafie, medicină nucleară, computer tomografie, angiografie şi rezonanţă magnetică. „Prin urmare, nu avem un profil ţintă al unui anumit tip de reţea medicală, fiindcă portofoliul se pliază pe orice tip de client, astfel încât orice unitate medicală este un potenţial client.” În materie de imagistică medicală, în general, Claudia Oanea susţine că tendinţa care se manifestă clar este către transformarea digitală, ceea ce se traduce prin utilizarea tot mai intensă a inteligenţei artificiale, atât pe zona de diagnostic, cât şi în cea de reconstrucţie de imagini, ajungând până la a reinventa fizica, acolo unde ea şi-a atins limitele, cum este în cazul tomografiei, „unde Photon Counting-ul, noua tehnică ce echipează sistemul Naeotom Alpha (care reinventează tehnica CT oferind imagini de înaltă rezoluţie, cu vizualizarea leziunilor de mici dimensiuni şi a celor mai fine detalii pentru un diagnostic cât mai precis, la doze minime de radiaţie - n. red.) este cea mai recentă revoluţie în domeniu”, detaliază ea.

„Dincolo de această dinamică a industriei, uitându-ne la provocările de zi cu zi, fiecare proiect are specificul lui şi ne determină să căutăm mereu soluţia potrivită. Orice proiect presupune un mod de gândire «out of the box» din partea întregii echipe, fiindcă fiecare client este diferit, fiecare locaţie impune constrângeri care la o primă vedere par insurmotabile, dar pe care reuşim să le depăşim întotdeauna, astfel încât fiecare echipament instalat ajunge să aibă o poveste a lui.” Ea spune că un parteneriat care să fie mereu o relaţie „win-win” atât pentru companie cât şi pentru client poate fi dezvoltată ascultând nevoile acestuia şi există soluţii la îndemână pentru provocările apărute. 


Tehnologie pentru terapii variate

Arii medicale acoperite de tehnologiile Siemens Healthineers:

ŒImagistica de Diagnostic (DI), care contribuie la realizarea eficientă şi calitativă a diagnosticului, scop pentru care Siemens Healthcare pune la dispoziţia furnizorilor de servicii medicale echipamente de tomografie computerizată, rezonanţă magnetică, imagistică moleculară, radiologie şi imagistică IT;

Terapii avansate (AT), care ajută la efectuarea de proceduri terapeutice avansate, pentru care furnizorii de servicii medicale pot achiziţiona echipamente pentru domeniul Cardiologiei, imagisticii Intervenţionale, oncologiei şi chirurgiei;

ŽUltrasunete (US) – echipamente performante în ultrasonografie care, printr-o tehnică neinvazivă şi tehnologii avansate, au o largă aplicaţie atât în rutina de zi cu zi cât şi în sfera oncologică.


Privat vs. Public

Piaţa echipamentelor medicale este una în care tehnologia şi inovaţia fac diferenţa, subliniază Claudia Oanea. Vorbind despre diferenţele dintre piaţa locală de echipamente medicale versus cea globală, executiva observă că fiecare ţară are comportamentul său şi este dificil de făcut o comparaţie între acestea. „Vorbim, în esenţă, de două segmente de piaţă în orice ţară: segmentul public şi segmentul privat. Si de aici încep diferenţele.”

Zona privată, explică ea, este diferită de la ţară la ţară şi dezvoltată în acord cu legislaţia locală. „Sunt ţări în care sistemul privat nu este foarte dezvoltat pentru că sistemul de asigurări medicale este foarte bine pus la punct şi, în consecinţă, pacienţii accesează acest tip de servicii.” În România, Oana spune că piaţa de imagistică medicală şi terapie oncologică este în plină dezvoltare, indiferent că vorbim de segmentul privat sau de cel de stat. „Se ştie că în România segmentul privat s-a dezvoltat foarte mult ca alternativă la un sistem public precar. Mai mult, în mediul privat se doreşte din ce în ce mai mult performanţa ca diferenţiator şi atunci, este evident că este nevoie şi de echipamente medicale pe măsură.” Totodată, Claudia Oanea spune că asistăm la o infuzie de capital din partea Uniunii Europene care are ca scop fix dezvoltarea sistemului medical din România, cu modernizarea spitalelor, a ambulatoriilor, cu susţinerea programelor naţionale de luptă împotriva cancerului. „Toată această strategie aduce cu ea şi achiziţia de echipamente medicale performante.” România, adaugă ea, este totuşi o ţară care are un potenţial imens în ceea ce priveşte investiţiile, iar echipamentele de înaltă tehnologie sunt deja cele mai solicitate, având aportul şi susţinerea unui nivel înalt de profesionalizare a domeniului, fie că vorbim despre medici sau tehnicieni. „Aceşti profesionişti, prin ceea ce fac zilnic, îmbunătăţesc viaţa pacientului şi contribuie la o stare mai bună de sănătate a acestuia oferind un diagnostic rapid, dar şi precis, având la îndemână tehnologii de ultimă oră, inclusiv unele recent lansate la nivel mondial. Aşadar, unităţile medicale din România folosesc echipamente şi tehnologii de ultimă generaţie, precum tehnologiile Deep Resolve în cazul rezonanţei magnetice, prin care se obţin imagini de înaltă calitate în timp extrem de scurt cu ajutorul inteligenţei artificiale, dar şi tehnologii de computer tomografie care au la bază abordări care reinventează fizica.” În ceea ce priveşte aparatura marca Siemens Healthineers instalată de companie în spitalele din România, executiva spune că este dificil să delimiteze piaţa publică de cea privată, „fiindcă clienţii noştri sunt unităţile medicale, oricare ar fi tipul acestora”. În acest moment, există peste 1.800 de echipamente Siemens Healthineers folosite pe plan local, la care se adaugă un număr de aproximativ 1.000 de ecografe. „Este de remarcat însă că în această piaţă, echipamentele de raze X, care echipează în special unităţi publice, sunt în număr de aproximativ 700, în timp ce echipamentele de tomografie computerizată sunt în număr de aproximativ 300, iar echipamentele de rezonanţă magnetică sunt aproximativ 170. Aici vorbim doar de echipamentele Siemens Healthineers.” Potrivit ei, compania pe care o conduce deţine cam 40% din piaţa locală de echipamente medicale.

Pentru viitor, executiva spune că obiectivele Siemens Healthineers România sunt cele ale întregii companii Siemens Helathineers. „Poate că ce ne dorim să punctăm mai bine pe piaţă din România este faptul că noi ca entitate nu suntem doar un vânzător de echipamente, ci un partener strategic în oferirea de soluţii pentru pacienţi. Şi ne dorim ca aşa cum în alte ţări se vede pregnant acest lucru, el să devină vizibil şi în România.” Deja, spune ea, în ultimii ani compania a crescut pe pieţele adiacente prin achiziţii „şi combinaţia transformatoare dintre Siemens Healthineers şi Varian”. În timpul fazei „New Ambition”, continuă Claudia Oanea, „ne vom concentra asupra acestor priorităţi strategice: valorificarea nucleului puternic în imagistică şi robotică pentru a ne extinde relevanţa în îngrijirea cardiovasculară şi neurovasculară”.


Evoluţia locală, mână-n mână cu cea internaţională

1905 - A fost fondată „Societatea Română de Electricitate Siemens – Schucker Societate Anonimă“ pentru producerea de curent de înaltă tensiune. De atunci, concernul Siemens a fost o prezenţă activă pe piaţa din România şi s-a dezvoltat în domeniile sale principale de activitate: electrificare, eutomatizări,  digitalizare;

1923 - Este lansat în România domeniul Healthcare al Siemens;

1995 - Ia fiinţă Siemens Tehnică Medicală SRL;

2000 - În vederea extinderii prezenţei concernului în România, a fost înfiinţată societatea Siemens SRL;

2014 - Concernul Siemens AG a decis ca Divizia Healthcare să devină o „companie în cadrul unei alte companii”, în vederea atât a unei flexibilităţi mai mari în desfăşurarea activităţii cât şi a întăririi identităţii;

2015 - Se naşte Siemens Healthcare GmbH, cu sediul în Germania, la Erlangen, cu acţionariat 100% SIEMENS AG şi management separat;

2016 - În luna mai, compania nou creată a primit un nou brand şi logo: Siemens Healthineers;

În România, entitatea juridică Siemens Healthcare SRL a fost creată la 1 iunie, cu sediul central în Bucureşti şi puncte de lucru în Cluj, Timişoara, Iaşi, Târgu-Mureş, Braşov şi Craiova;

2022 - Conducerea Siemens Healthineers este preluată, pe plan local, de Claudia Oanea.

*Organizaţiile locale de vânzări şi service la nivel global ale Siemens Healthcare GmbH sunt denumite Unităţi Regionale şi sunt separate juridic faţă de Unităţile Regionale ale Siemens AG.


Accentul pe R&D

Una dintre zonele pe care Siemens Healthineers pune un accent special este cercetarea, compania având numeroase parteneriate academice cu cele mai mari universităţi din lume, dar şi un departament intern de R&D care are rolul de a aduce pe piaţă tehnologii inovatoare care pot ajuta din punct de vedere medical, „fiind implicit mereu în slujba pacientului”. Executiva aduagă că cercetătorii de la Siemens Healthineers din diverse locaţii din întreaga lume sau cei care colaborează cu Siemens Healthineers şi care aparţin unor universităţi de renume caută noi soluţii inovatoare, pe bază de inteligenţă artificială şi nu numai, prin care pacientul să beneficieze de investigaţii şi tratamente unice. „Gândiţi-vă ce ar însemna ca, prin intermediul inteligenţei artificiale, să se modeleze exact felul cum se comportă dezvoltarea anormală şi continuă a unor celule neoplazice pentru a prezice astfel care este tratamentul ce va opri această reproducere şi va vindeca cancerul! Este o idee utopică, ce încă nu îşi are expresie în activitatea de zi cu zi, dar este cu adevărat un deziderat spre care tindem.”

Dezvoltând informaţiile despre portofoliul de produse al companiei, executiva notează că Siemens Healthineers, împreună cu compania Varian, un nou membru al grupului (compania fiind achiziţionată acum un an) şi lider in radioterapie, oferă un portofoliu larg de echipamente medicale. Primul segment pe care îl menţionează, „fiind lideri mondiali”, este diagnosting imaging, adică echipamente de rezonanţă magnetică, computer tomografie, aparate de radiologie, mamografie, soluţii de digitalizare integrată, imaging software şi IT. „Se adaugă apoi echipamentele de ultransonografie – avem aici ecografe pentru diverse specialităţi medicale, echipamente pe care le numim Advanced Therapies – Angiografe, C-arms, robotică endovasculară, soluţii de imagistică pentru radioterapie – referindu-se specialităţilor de radiologie intervenţională, cardiologie, chirurgie şi oncologie.”

Un alt segment pentru care compania are echipamente este partea de diagnostic de laborator şi medicină moleculară. „De asemenea, complementar, avem şi echipamentele de tip Point of Care. Şi de un an, echipamentele Varian, echipamente care vin să închidă cercul de diagnostic prin tratament. Vorbim aici de acceleratoare, echipamente cu ajutorul cărora pacienţii oncologici pot face radioterapie.”

O altă tehnologie destul de recent introdusă pe piaţă este BioMatrix, „pe care o regăsim pe o gamă mare de sisteme de rezonanţă magnetică”, şi care, potrivit ei, permite sistemului de rezonanţă magnetică să se adapteze pacientului şi nu invers, cum era până acum, când pacientul trebuia să se adapteze echipamentului.

Executiva aminteşte totodată şi de cea mai completă tehnică de reconstrucţie pe bază de reţele neuronale (Deep Learning pe baza de Deep Neuronal Network). „Este cunoscut că RM-ul este expertul compromisului: imagini de mare rezoluţie se puteau obţine numai cu un timp lung de scanare, în timp ce o examinare rapidă însemna renunţarea la o bună rezoluţie spaţială a imaginii. Acum, tehnica Deep Resolve, compusă din mai multe opţiuni – Deep Resolve Gain, Deep Resolve Sharp, Deep Resolve Boost şi Deep Resolve Swift Brain – fac ca timpul de scanare să fie extrem de mic, cu beneficiu major pentru pacient, care nu trebuie să zăbovească mult într-un tunel care implică un disconfort, păstrând o rezoluţie crescută a imaginii, ceea ce se traduce prin posibilitatea unui diganostic de certitudine, evidenţiind patologii care poate până acum nu erau vizibile sau erau greu de pus în evidenţă.” Mai mult, ea spune că Deep Resolve Swift Brain este prima tehnică ce permite scanarea completă, cu toate secvenţele necesare, a creierului unui pacient, la RM, în urgenţă, în numai două minute – până acum RMN-ul nefiind parte a serviciului de urgenţă.


Carte de vizită 

Claudia Oanea, managing director, Siemens Healthineers România

ŒCu pregătire medicală şi 20 de ani de activitate în domeniul sănătăţii, atât în sectorul farmaceutic, cât şi în cel al serviciilor medicale, Dr. Claudia Oanea are o experienţă solidă în management strategic, operaţional şi organizaţional, dar şi în procese de due diligence, achiziţii de companii şi integrarea acestora, procese de joint venture, management al performanţei şi schimbării;

A preluat conducerea Siemens Healthineers Romania în luna ianuarie 2022. Anterior, a ocupat funcţii de conducere, atât în business development, cât şi în operaţiuni şi strategie în companii mari din domeniul sănătăţii;

ŽEste absolventă a Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti, specializarea Medicină Generală şi, de asemenea, deţine diplome în Project Management de la The Open University şi de Pharmacy la Universitatea Liberă Internaţională din Moldova.


„Nu există nu pot!”

Claudia Oanea este de profesie medic şi, de-a lungul carierei, a acumulat 20 de ani de activitate în domeniul sănătăţii, atât în sectorul farmaceutic, cât şi în cel al serviciilor medicale. Ea a venit la cârma operaţiunilor locale ale Siemens Healthineers România la începutul anului trecut, după ce, anterior, a ocupat funcţii de conducere atât în business development, cât şi în operaţiuni şi strategie în companii mari din domeniul sănătăţii. Absolventă a Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti, specializarea Medicină Generală, deţine, de asemenea, o serie de diplome în Project Management de la The Open University şi de Pharmacy la Universitatea Liberă Internaţională din Moldova.  Întrebată despre cele mai importante reuşite pe care le-a înregistrat de-a lungul carierei, spune că îi este greu să vorbească despre acestea pentru că i-ar fi greu să le ierarhizeze. Pentru ea „reuşitele sunt reuşite, indiferent de cum sunt ele, mai mari sau mai mici”. Până la urmă, continuă Oanea, ce e o reuşită mare pentru sine poate fi considerată insignifiantă pentru cei din jur. „Şi totuşi, aş încerca să înglobez toate reuşitele mele într-o imagine globală şi o trăire pe măsură – de împlinire şi satisfacţie – care este reprezentată de tot ceea ce este vizibil atunci când privesc în urmă: organizaţii care au crescut odată cu mine, în care contribuţia mea s-a concretizat prin existenţa de astăzi a laboratoarelor, a centrelor medicale şi spitalelor deschise, a companiilor achiziţionate şi integrate, a oamenilor cu care am crescut dar pe care i-am şi crescut, şi care astăzi sunt persoane de referinţă în piaţă în care activăm, a aprecierilor pe care şi astăzi, după atâta timp le primesc, şi a amintirilor pe care le rememorez cu oamenii cu care am interacţionat şi alături de care le-am creat în acele timpuri.” La capitolul lecţii spune că a învăţat multe, şi poate unele nu tocmai uşoare, „dar pe principiul «ce nu te dărâmă te face mai puternic», mulţumesc în fiecare zi pentru toate aceste lecţii pentru că ele m-au adus la a fi omul de astăzi”. Privind retrospectiv, consideră că cea mai dura lecţie, dar şi cea mai puternică, a fost lecţia răbdării, „a-i da timpului timp”. „Poate părea ciudat ce spun, dar fiind o persoană extrem de dinamică şi luptătoare a fost extrem de greu să accept că nu suntem toţi la fel, că fiecare are propriul mod de a fi şi că doar prin răbdare şi înţelegere putem construi ceea ce ne-am propus. Şi lecţia asta nu a fost o simplă întâmplare într-un timp delimitat, ci a fost un proces continuu, întins pe mulţi ani. Şi chiar şi azi, când cred că am învăţat-o destoinic, mai am momente când parcă trebuie să mă regrupez. Şi o fac, desigur, pentru că scopul este cel care dictează.”

Claudia Oanea crede cu tărie că unui lider nu trebuie să-i lipsească nicicum onestitatea şi viziunea sau capacitatea de a anticipa. „Viziunea, pentru că doar aşa poate fi cu un pas înainte, şi astfel, organizaţia să-l urmeze. Capacitatea de a anticipa, tocmai pentru că trebuie să ştii să previi; nu-ţi poţi permite să pui în pericol organizaţia. Iar onestitatea, pentru că în accepţiunea mea este cea care aduce după sine încrederea, respectul, comunicarea şi toate celelalte ingrediente necesare unei bune relaţionări în interiorul organizaţiei dar şi în exterior.” Ea consideră că indiferent unde te afli, indiferent de tipul de discuţii pe care le ai, oamenii te văd şi te simt. „Şi dacă nu eşti onest cu ei, ai pierdut întreaga lor atenţie şi încredere. Nu mai văd în tine un exemplu, ci doar un simplu vorbitor.” Onestitatea, adaugă Claudia Oanea, îţi mai aduce un lucru incredibil, pe care ea însăşi l-a probat în decursul timpului: reducerea la jumătate a argumentelor. „Dacă oamenii ştiu şi simt că de fiecare dată îi tratezi cu onestitate, ei capătă încredere şi atunci când ai nevoie să transmiţi un mesaj sau să creezi ceva nou nu ai nevoie de atât de multe argumente să-i convingi, pentru că îl ai pe cel mai important: încrederea.”

Ea se consideră un lider democrat, şi asta nu pentru că sună bine, ci pentru că încurajează extrem de mult comunicarea, exprimarea ideilor şi găsirea celor mai bune soluţii prin intermediul oamenilor din organizaţie. „Nu sunt nici pe departe o individualistă; nici ca om, nici ca lider. Îmi place să scot din oameni tot ce au ei mai bun, să-i văd că se dezvoltă, că devin mult mai încrezători în ei, şi astfel încep să fie proactivi, să vină cu idei, cu soluţii. Îmi place să creez echipe, să creez climatul acela în care vii de drag la serviciu şi nu pentru că nu ai încotro. Sunt mereu în mijlocul lor şi petrec mult timp comunicând, vorbind şi împărtăşind cu ei idei, concepte, soluţii.” În ceea ce priveşte echipa, spune că îi place să se înconjoare de oameni destoinici, ambiţioşi, loiali şi principiali. „Sunt un om care ofer şi îmi place să primesc loialitate. Iar principialitatea este pentru mine valoarea de căpătâi. Dacă nu o ai, nimic altceva nu poate fi construit, pentru că se va nărui imediat la prima lipsă de principialitate.” Spune că nu ar tolera niciodată minciuna şi trădarea, „dar şi ele la rândul lor vin din principialitate. Şi ne întoarcem de unde am plecat. Aşa cum spunea Corneliu Coposu: «Negociem orice dar nu negociem principii».” Întrebată cum şi-ar defini, într-o sintagmă, întregul parcurs profesional, a ales un citat din Nicolae Iorga: „Înţelepciunea vieţii e simplă: fă ca pe unde ai trecut tu să fie mai bine decât înainte”. În ceea ce priveşte viziunea pentru noua generaţie, Claudia Oanea spune că, indiferent de domeniul în care îşi doreşte să-şi creeze carieră, unui tânăr aflat la început de drum i-ar transmite acelaşi mesaj pe care l-a primit şi ea la vremea copilăriei, când începea să se gândească la ce îşi dorea să fie când va fi mare, şi care a ghidat-o pe tot parcursul vieţii şi nici astăzi nu a renunţat la el: „Nu există «nu pot»!”   

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.