Regina Maria, în era 3.0

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 06 octombrie 2025 315 afişări

La aniversarea a 30 de ani, reţeaua Regina Maria are direcţia definită până în 2030. Prin creştere organică şi achiziţii strategice, dimensiunea businessului ar urma să se dubleze, depăşind 1 mld. de euro doar pe piaţa locală. Un obiectiv este şi extinderea într-o altă ţară, până la finalul deceniului, spune Fady Chreih, CEO al Reţelei de sănătate Regina Maria. El povesteşte care au fost momentele cheie ale dezvoltării afacerii, care este rolul tehnologiei, ce înseamnă Regina Maria 3.0 pentru pacienţi, medici şi sistemul de sănătate, dar şi cum harta de mâine a sănătăţii europene începe să fie redesenată astăzi, în România.

 

„Avem de-a face cu o polarizare a serviciilor medicale în România: pe de-o parte, în oraşele mari, urbane, centre universitare mari, cu tradiţie, există servicii medicale din ce în ce mai diverse şi din ce în ce mai bune pentru pacienţi, alături de echipe medicale din ce în ce mai numeroase, faţă de acum 15 ani; pe de altă parte, ne confruntăm cu o deşertificare medicală semnificativă în alte oraşe mici şi zone rurale”, declară Fady Chreih. În acest context, provocarea se leagă de găsirea strategiilor prin care compania să răspundă acestei probleme şi să acopere nevoile pacienţilor din întreaga ţară.

Centralizarea serviciilor medicale specifice în spitale mari şi dezvoltarea de huburi regionale reprezintă o soluţie. Este clar că sistemul medical în ansamblu va trebui să se reinventeze în perioada următoare, punctează executivul.

Pentru reţeaua Regina Maria, adaugă Fady Chreih, 2025 este un an cheie, marcat de aniversarea de 30 de ani şi alăturarea, împreună cu MediGroup, la cel mai mare furnizor privat de sănătate din Finlanda - Mehiläinen Group, cu o istorie de peste 115 ani în domeniul medical şi o prezenţă în expansiune la nivel internaţional. Ceea ce înseamnă „intrarea într-o nouă etapă: Regina Maria 3.0”.

Compania a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri cumulată, în cadrul Regina Maria, în România, şi MediGroup, în Serbia, de 2,7 miliarde de lei şi un total de 13.600 de angajaţi şi colaboratori, în cele două ţări. Veniturile combinate ale celor două companii au depăşit 550 de milioane de euro în 2024, iar rezultatele pentru 2025 arată continuarea trendului ascendent.

La fel ca 2024, şi 2025 s-a conturat drept un an marcat de complexitate şi provocări semnificative, în primul rând prin prisma contextului global. „Ne aflăm într-o etapă în care, din punct de vedere economic, asistăm la multiple puncte de inflexiune, cu impact transversal asupra multor sectoare de activitate, iar domeniul sănătăţii se situează, fără îndoială, în centrul acestor transformări”, conform CEO-ului Regina Maria.

Noi concepte de îngrijire şi experienţă a pacientului

De-a lungul istoriei sale, strategia Regina a fost una simplă, dar clară, potrivit lui Fady Chreih: reinvestirea constantă a profitului pentru construirea de noi capacităţi medicale, în tehnologizarea reţelei, în aducerea de echipamente de ultimă generaţie şi în investiţii strategice, „în aşa fel încât nu doar să ne dezvoltăm ca organizaţie sănătoasă, care să răspundă nevoilor pacienţilor noştri, ci şi să contribuim la dezvoltarea sistemului medical din România în ansamblu, ca parte complementară a acestuia”.

În total, reţeaua a investit, până în prezent, aproape 300 de milioane de euro în dezvoltarea infrastructurii medicale moderne, în întreaga ţară. Fondurile sunt 100% bani privaţi, profit reinvestit, care s-au întors în sistemul medical românesc, contribuind la dezvoltarea de spitale, clinici, laboratoare inteligente, adaptate secolului XXI, dotate cu tehnologii de ultimă oră. „Dacă ar fi să menţionez doar câteva dintre cele mai recente, aş vorbi, de exemplu, despre cele 12 milioane de euro investite strict în roboţi chirurgicali, cifră în creştere pe măsură ce continuăm să aducem astfel de tehnologii în reţea.” Astăzi, toate cele şase spitale ale reţelei sunt dotate cu roboţi da Vinci, cu peste 2.000 de intervenţii chirurgicale robotice desfăşurându-se în reţea din 2018 - anul în care a fost introdus primul robot chirurgical din seria da Vinci în cadrul reţelei - şi până în prezent.


Carte de vizită

 Fady Chreih este CEO al Reţelei de sănătate Regina Maria.

 Din 2018, este Chairman of the Board of Directors al MediGroup, liderul pieţei de servicii medicale private din Serbia.

 În ultimii ani, Fady Chreih a devenit tot mai implicat în promovarea accesului echitabil la o educaţie de calitate, din 2016 fiind membru al board-ului Teach for Romania.

 Fady a urmat mai multe cursuri la Harvard, Stanford University, precum şi INSEAD şi London Business School.


CEO-ul Regina Maria mai menţionează în rândul investiţiilor recente şi deschiderea Campusului Medical Pallady la finalul anului trecut, o investiţie de 16 milioane de euro şi cea mai mare infrastructură medicală privată din sectorul 3, în cadrul căreia a fost deschis în acest an şi hubul oncologic, care integrează servicii de radioterapie şi medicină nucleară sub acelaşi acoperiş. „La Regina Maria, investim strategic în calitate medicală, digitalizare, infrastructură pentru a susţine dezvoltarea unor comunităţi sănătoase şi a răspunde în permanenţă nevoilor pacienţilor din România”, declară Fady Chreih.

Astfel, reţeaua a ajuns să fie un ecosistem complex, fiind activă nu doar în România, ci şi în Serbia, prin compania soră MediGroup, unul dintre principalii furnizori de servicii de pe piaţa serviciilor medicale private din Serbia, cu peste 100 de locaţii în această ţară. În România, Regina Maria s-a extins - atât organic, cât şi prin 51 de achiziţii - la peste 400 de locaţii şi clinici partenere în întreaga ţară. Reţeaua reuneşte în prezent şase spitale, peste 200 de puncte de recoltare, peste 30 de centre de imagistică şi 36 de laboratoare, trei centre FIV şi 18 clinici dentare. În total, în România şi Serbia, echipa este formată din 13.600 de angajaţi şi colaboratori care răspund nevoilor pacienţilor.

Concordanţă de obiective

În această primăvară, Mehiläinen Group, cel mai mare furnizor privat de sănătate din Finlanda, a cumpărat integral reteaua Regina Maria, alături de compania sârbă MediGroup, ambele aflate în portofoliul fondului de investiţii Mid Europa. Care este însă povestea tranzacţiei? Fady Chreih spune că discuţiile au pornit firesc, existând o concordanţă a obiectivelor. Strategia Mehiläinen vizează extinderea şi creşterea la nivel internaţional, compania operând deja în Suedia, Germania, Lituania şi Estonia. În România şi Serbia, piaţa de sănătate se dezvoltă rapid, iar expertiza puternică a Mehiläinen atât în domeniul sănătăţii, cât şi în digitalizarea medicală aduce beneficii pacienţilor din ambele ţări. „Alăturarea Regina Maria la portofoliul grupului Mehiläinen a fost singura opţiune potrivită de extindere pe piaţa din România. Dezvoltarea reţelei de-a lungul anilor, evoluţia serviciilor şi modelul de business sunt similare cu cele ale grupului finlandez şi se aliniază obiectivelor de dezvoltare ale acestuia”, conform CEO-ului Regina Maria.

Tot el explică punctele de interes ale finlandezilor pentru reţeaua pe care o conduce: „Dezvoltarea reţelei de-a lungul anilor, sub strategia şi viziunea echipei curente de management, reprezintă un motiv puternic datorită căruia grupul Mehiläinen ne-a identificat drept unul dintre furnizorii de servicii private de sănătate care înregistrează cea mai rapidă creştere şi are cel mai înalt nivel de calitate medicală din Europa. Aşadar, colaborarea dintre Mehiläinen Group şi Regina Maria este bazată pe valori comune şi o viziune integrantă, iar echipele de management curente, atât din România, cât şi din Serbia, vor beneficia de un puternic sprijin din partea grupului, precum şi de expertiza internaţională a acestuia, continuând să consolideze reţelele de sănătate”. Nu vor exista schimbări în ceea ce priveşte managementul actual al companiei sau operaţiunile curente. „Brandul nostru a fost crescut prin strategia şi viziunea unei echipe puternice de business, devenind rapid lider în calitatea serviciilor medicale din România. Suntem un brand definit de excelenţa medicală şi care demonstrează constant un angajament puternic pentru siguranţa îngrijirii pacienţilor, iar acest lucru nu se va schimba”, declară Fady Chreih.

Planurile noii etape

Reţeaua de sănătate Regina Maria are o direcţie foarte clară pentru următorii ani, definită până în 2030. „Ne uităm atât la creşterea organică, cât şi la achiziţii strategice, pentru a ne consolida poziţia. În următorii cinci ani, ne propunem să dublăm dimensiunea businessului din România şi să depăşim pragul de 1 miliard de euro doar pe piaţa locală”, afirmă executivul. În paralel, adaugă el, sunt explorate domenii şi pieţe noi, cu obiectivul extinderii afacerii şi într-o altă ţară până la finalul acestui deceniu. „Aceasta este, de fapt, parte din etapa pe care o numim Regina Maria 3.0: un pas prin care ne asumăm nu doar să păstrăm angajamentele de până acum, ci să ridicăm standardul şi să deschidem noi orizonturi de dezvoltare: le oferim în continuare pacienţilor noştri cea mai bună îngrijire şi calitatea medicală la standarde internaţionale, dar devenim mai digitalizaţi, mai buni în tot ceea ce facem”, spune Fady Chreih.

Conform lui, planul companiei este pe deplin confirmat şi susţinut de Mehiläinen Group, care are o strategie solidă de expansiune internaţională şi operează deja în pieţe dezvoltate precum Suedia, Germania, Lituania şi Estonia. România şi Serbia sunt pieţe cu o dinamică extraordinară în zona de sănătate, iar expertiza Mehiläinen, mai ales în digitalizare şi inovaţie medicală, completează experienţa Regina Maria. „Din acest motiv, integrarea Regina Maria în portofoliul grupului nu a fost doar o alegere naturală, ci singura potrivită pentru o etapă de creştere accelerată pe piaţa locală.”

În această etapă din istoria companiei, începe o perioadă de dezvoltare în care obiectivul Regina Maria este să redefinească harta sănătăţii private în Europa. „Pentru pacienţii din România şi Serbia, acest lucru înseamnă acces la cea mai bună experienţă medicală, iar pentru medici – cel mai performant şi modern cadru de lucru. Doar un exemplu: am fost prima reţea de sănătate din România care a obţinut acreditări internaţionale de la Surgical Review Corporation şi suntem, astăzi, furnizorul de servicii medicale cu cele mai multe acreditări internaţionale pentru Centre de Excelenţă, nu doar din România, ci şi din Europa”, subliniază Fady Chreih. Tot el punctează că dintre cele 22 de Centre de Excelenţă acreditate SRC existente în România, 16 se află în cadrul reţelei, în spitale şi centre ale reţelei din Bucureşti (Ponderas Academic Hospital şi Spitalul Euroclinic), Timişoara (Spitalul Premiere) şi Constanţa (Gastromond).

Infrastructură medicală digitală în ţara dosarului cu şină

Pentru că tehnologia contează tot mai mult, „digitallyfirst” este o direcţie clară în etapa Regina Maria 3.0. „Am fost întotdeauna un early-adopter al tehnologiilor digitale şi, dacă ne referim strict la fluxurile de lucru interne, acest lucru ne-a oferit avantaje importante, precum un timp mai scurt de răspuns, alături de o comunicare mai eficientă şi mai rapidă în interiorul companiei, cu sisteme care au automatizat sarcinile repetitive şi transferul de informaţii. Digitalizarea, pentru noi, reprezintă astăzi unul dintre pilonii strategici de dezvoltare - nu mai poţi face medicină la cele mai înalte standarde fără a integra AI şi noile tehnologii”, afirmă CEO-ul Regina Maria.

Compania pe care o conduce, spune el, este lider în digitalizarea medicală din România şi a construit infrastructură medicală digitală în „ţara dosarului cu şină”. „Digitalizarea este un pilon strategic pentru Regina Maria, iar strategia noastră este foarte simplă: nu poţi fi lider în sănătate dacă nu foloseşti constant cele mai bune tehnologii disponibile. Din acest motiv, direcţionăm în fiecare an milioane de euro în digitalizare, atât pentru a consolida soluţiile pe care le avem deja, cât şi pentru a lansa proiecte noi, care să ridice nivelul întregii experienţe medicale. Pentru noi, tehnologia nu e un accesoriu, ci un motor de performanţă”, spune Fady Chreih.

Pe de altă parte, inovaţia de proces este la fel de importantă. Regina Maria a reinventat modul în care pacienţii accesează serviciile medicale şi interacţionează cu medicii, de la aplicaţia de mobil cu peste 1,7 milioane de conturi şi dosarul medical complet digital, până la Clinica Virtuală sau sistemul transparent de recenzii Notele Medicilor. Toate aceste soluţii au transformat pacientul Regina Maria într-un partener activ, implicat în propria sănătate, şi au ridicat standardele pe care întreaga piaţă trebuie să le urmeze. „Asta înseamnă, de fapt, să construieşti un sistem medical puternic şi sustenabil.

Efectul direct al digitalizării este că pacientul Regina Maria are astăzi acces rapid şi integrat la îngrijirea de care are nevoie şi, în acelaşi timp, deţine controlul asupra propriei sănătăţi. Digitalizarea nu doar că ridică nivelul de calitate la standarde occidentale, dar ne permite să scalăm serviciile şi să formăm pacienţi mai informaţi, mai implicaţi şi mai responsabili în deciziile legate de sănătatea lor”, punctează executivul.

Schimbări – în trecut, prezent şi viitor

Comportamentele se schim­bă mai repede decât în alţi ani, pe măsură ce pacienţii devin din ce în ce mai conştienţi legat de sănătatea proprie. Medicina nu este obişnuită cu schimbări bruşte, astfel că, pentru medici, în special, va fi o provocare să se adapteze. Însă sunt încrezător că vor reuşi, evaluează Fady Chreih.

Pacientul român de astăzi este mult mai asumat şi implicat în propria sănătate, mai activ atunci când interacţionează cu personalul medical şi cu mult mai multe aşteptări în ceea ce priveşte calitatea serviciilor medicale
pe care le primeşte. „Sunt convins că, cel puţin în cazul pacienţilor noştri, această schimbare a fost influenţată direct de două inovaţii pe care le-am făcut în piaţă: abonamentele medicale şi un sistem transparent prin care pacienţii pot oferi recenzii medicilor”, spune CEO-ul Regina Maria.

În 1996, compania a lansat primul abonament medical din România, un pas care părea mic atunci, dar care s-a dovedit uriaş în timp. A fost o inovaţie care a schimbat modul în care companiile privesc sănătatea angajaţilor şi, mai important, modul în care fiecare abonat îşi înţelege şi îşi asumă propria sănătate. Abonamentele medicale au devenit, astăzi, un instrument esenţial de prevenţie, încurajând românii să aibă grijă de ei înşişi ca actori activi în procesul de sănătate. Fady Chreih anticipează că „peste 10 ani, ne vom muta de la abonamente generale la pachete hiperpersonalizate, adică servicii specifice fiecărui abonat, la nivel individual, care vor oferi acces la servicii care nu au fost dezvoltate încă”.

În acelaşi spirit, acum mai bine de un deceniu compania a lansat un sistem de feedback unic pe piaţa serviciilor medicale din România, prin care pacienţii pot evalua în mod transparent medicii după fiecare consultaţie. „Este o modalitate prin care le-am dat voce pacienţilor şi i-am încurajat să joace un rol mai activ în relaţia cu propria sănătate. Faptul că am depăşit recent pragul de 1 milion de recenzii, cu o medie remarcabilă de 9,63, confirmă că transparenţa şi calitatea merg mână în mână şi definesc modul în care construim încrederea.”

Cât priveşte viitorul imediat, CEO-ul Regina Maria îşi menţine optimismul. „Chiar dacă traversăm un context economic, politic şi social complicat, sunt convins că sectorul medical are în faţă o evoluţie favorabilă. Pentru 2025, de exemplu, estimăm o creştere de aproximativ 5% a pieţei, bazată pe stabilitatea jucătorilor principali. În acest cadru, ne păstram rolul de actor cheie în domeniul medical: creştem organic, într-un ritm mult mai rapid decât piaţa, şi am atins o maturitate operaţională care ne face nu doar mai agili, ci şi conectaţi permanent la nevoile pacienţilor noştri”, conchide Fady Chreih.  

 

De vorbă cu Fady Chreih, CEO al Reţelei de sănătate Regina Maria

Ce înseamnă 30 de ani de business în sănătate?

În cei aproape 30 de ani de existenţă, ne-am asumat rolul unui lider în domeniul medical: setăm aşteptări, impunem tendinţe şi modelăm evoluţia întregului sector medical. Am adus în România concepte care au schimbat fundamental modul în care oamenii se raportează la sănătate: abonamentele medicale au transformat prevenţia şi i-au făcut pe români mai conştienţi şi mai activi în grija faţă de propria sănătate; sistemul de recenzii Notele Medicilor a adus transparenţă în relaţia medic–pacient; standardele internaţionale de calitate au redefinit modul în care înţelegem excelenţa medicală; iar digitalizarea a rescris regulile, oferind pacienţilor acces mai rapid la servicii şi informaţii şi medicilor un flux de lucru mai eficient. Toate acestea sunt reperele unei istorii care se scrie în continuare, nu doar pentru Regina Maria, ci pentru întreg sistemul medical din România.

Când construiţi strategia de dezvoltare, care sunt elementele cheie pe care le luaţi în considerare?

Pacientul este pe primul loc – totul pleacă de aici. Tot ceea ce facem, de la investiţii în infrastructură şi tehnologie la formarea echipelor medicale, porneşte de la nevoia reală de a oferi cea mai bună îngrijire, la standarde internaţionale. Pentru noi, pacienţii nu sunt doar beneficiari ai serviciilor, ci parteneri în acest proces.

Dacă ar fi să rezum modul în care Regina Maria funcţionează de ani de zile, aş puncta trei elemente cheie: evoluţie constantă, standarde înalte de calitate şi impact real pentru pacienţii din România. Strategia noastră are întotdeauna la bază aceste principii, ele sunt reperele care ne ghidează atunci când luăm decizii şi construim viitorul companiei.

Ce impact vă aşteptaţi să producă noile măsuri din domeniul sănătăţii?

Există încă multe incertitudini legate de forma finală a pachetelor legislative. Ceea ce rămâne însă clar este că sistemul de sănătate are nevoie de reformă şi de soluţii sustenabile. Din această perspectivă, Regina Maria rămâne un partener deschis la dialog, cu aceeaşi misiune pe care o avem de peste 30 de ani: să contribuim la o îngrijire medicală mai bună pentru pacienţii din România.

Am lansat, în acest an, alături de ASE România, două studii prin care ne-am propus să privim în profunzime fluxurile financiare şi cheltuielile sistemului medical românesc şi să lansăm o dezbatere deschisă, pornind de la transparenţă. Concluziile acestora ne-au confirmat ceea ce ştiam deja: că este nevoie de predictibilitate, de deschidere şi de o dezbatere onestă despre finanţarea sistemului medical şi despre rolul pe care îl au atât furnizorii publici, cât şi cei privaţi în asigurarea accesului la servicii medicale de calitate. Banii trebuie să urmeze dorinţa şi nevoile pacientului.

Un exerciţiu de imaginaţie: cum va arăta Regina Maria peste 30 de ani? Cum se va schimba meseria de doctor în acest interval?

Am două certitudini. Prima: că rolul medicilor va rămâne la fel de important, indiferent de cât de mult vor fi integrate noile tehnologii, precum inteligenţa artificială, în medicină. A doua: cred cu tărie că şi peste 30 de ani, Regina Maria va continua să aibă un rol esenţial în definirea sănătăţii, nu doar în România, ci şi în regiune. Viziunea noastră este să inovăm constant, păstrând grija faţă de pacienţi ca principiu fundamental. Prin pilonii strategici pe care îi urmărim, contribuim la construirea unor comunităţi mai sănătoase, în care oamenii sunt activ implicaţi în prevenţie şi în propriul proces de vindecare.

Demografia ne arată foarte clar cum va arăta nevoia medicală în viitor: populaţia îmbătrâneşte rapid, iar acest lucru schimbă priorităţile sistemului de sănătate. În România, ca şi la nivel global, acest lucru înseamnă că vom fi chemaţi să răspundem unor provocări tot mai complexe, prin servicii adaptate acestei realităţi. În acelaşi timp, ne uităm atent la inovaţiile din medicină, de la terapii bazate pe editare genetică până la implanturi neuronale, şi, pe măsură ce îşi vor dovedi eficacitatea şi vor fi sigure, vom fi primii din domeniu care le vor integra în serviciile oferite, pentru ca pacienţii români să aibă acces, ca şi până acum, la cele mai noi metode de tratament şi diagnostic.

Viitorul sănătăţii este digital. Pentru noi digitalizarea a fost şi rămâne un pilon strategic. De mulţi ani suntem liderii digitalizării medicale în România şi ne dorim să menţinem această poziţie, dar şi să o consolidăm, mergând către un model în care „digitally first” devine noul standard. Împreună cu Mehiläinen Group, ducem digitalizarea la următorul nivel - un nivel în care tehnologia nu doar eficientizează procese, ci aduce beneficii directe pacienţilor şi medicilor deopotrivă.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.