Personalitatea anului 2011 - Cuponarul

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 18 decembrie 2011 291 afişări

Un domeniu practic inexistent anul trecut, reducerile de grup au devenit în scurt timp industria cu cea mai spectaculoasă evoluţie din economie. Şi nu e vorba doar de cifrele seci de vânzări, care au explodat de la 100.000 la 15 milioane de euro într-un singur an, ci de impactul asupra întreg mediului de afaceri românesc, unde câştigurile sunt cel puţin de câteva ori mai mari.

O prietenă scria acum numai câteva luni pe Facebook că a făcut pentru prima oară cumpărături pe internet. Era vorba, mai exact, despre un cupon de reduceri pentru o ofertă Groupon, practic de nerefuzat de vreme ce a determinat-o să scoată cardul bancar din portofel şi să urmeze instrucţiunile de plată online în ciuda reticenţelor de până atunci. Nu este însă singurul exemplu.

"Nu plăteam cu cardul pe internet din principiu. Nu aveam încredere", justifică Răzvan Marin, un tânăr masterand care a cumpărat pentru prima oară cu cardul în vara acestui an. Mai degrabă adept al plăţilor cu bani lichizi inclusiv în magazine, a fost cumva forţat de circumstanţe să facă prima plată pe internet. "M-am dus şi am depus bani pe card pentru a face plata, pentru că nu aveam nimic în cont", povesteşte Marin, practic genul de consumator care, atunci când primeşte salariul, merge imediat la bancomat şi scoate banii pentru a-i pune în portofel, cum se întâmplă de fapt cu cel puţin două treimi dintre posesorii de card bancar din România. A prins însă de atunci gustul plăţilor pe internet şi nu mai este la fel de rezervat. Iar experienţa i-a deschis un orizont pe care până acum a încercat să-l ignore, al cupoanelor de reduceri de pe internet la care a râvnit de multe ori, dar a renunţat din cauza metodelor de plată.

"Site-urile care vând cupoane de reduceri au deschis apetitul pentru cumpărături online multor consumatori din România", punctează Roberto Lazarov, fondatorul FunDeal.ro. Dă drept exemplu ofertele de cupoane de numai câţiva lei, sume destul de mici încât nenumăraţi consumatori să depăşească barierele psihologice avute cu privire la comerţul online şi să-şi asume presupusul risc al unei tranzacţii cu cardul pe internet. "Au început cu achiziţii de un leu, experienţa a fost pozitivă, şi acum fac probabil astfel de achiziţii cu regularitate", mai spune antreprenorul, cu menţiunea că numai 20% dintre cei care cumpără cupoane de reduceri de pe site-ul său în fiecare lună sunt la prima achiziţie, restul putând fi deja consideraţi clienţi fideli, în total peste 210.000 de la începutul anului.

Acum, peste 70% din cumpărăturile de cupoane se fac cu plata prin card bancar, pondere cu care nu se poate lăuda niciun magazin online din România, restul fiind plăţi prin transfer bancar, SMS sau ramburs. Şi dacă până acum n-ar fi plătit cu cardul pe internet, consumatorii au toate şansele să înceapă să deschisă portofelul online şi în alte magazine decât cele de reduceri de grup. "Reducerile de grup au devenit practic un catalizator pentru comerţul online", punctează Gabriel Ghiţă, business development manager pentru regiunea Europei Centrale şi de Est în cadrul MasterCard.

Modelul cuponului de un leu pornit chiar de FunDeal.ro, unul dintre cele mai vechi site-uri de acest gen din România, a fost rapid împrumutat şi de alte site-uri, fapt care a dus la apariţia unui număr de 358 de asemenea oferte diferite pe parcursul anului, majoritatea cu cel puţin câteva mii de cumpărători. La extrema cealaltă însă, există consumatori dispuşi să plătească sume fabuloase pentru un cupon de reduceri, cum a fost cazul ofertei de 12.900 de lei pentru o vacanţă în doi în Singapore, cea mai scumpă vândută până acum în România. Sau dacă nu pentru unul singur, cu siguranţă pentru mai multe - "cel mai mare fan al site-urilor de reduceri din acest an s-a dovedit a fi un utilizator care a cumpărat în doar şase luni cupoane în valoare totală de peste 10.000 de lei", spune Antonio Eram, fondatorul procesatorului de plăţi mobilPay, care deţine în jur de 70% din piaţa tranzacţiilor cu card bancar pentru cupoane de reduceri şi procesează plăţi pentru 120 de site-uri de cupoane.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
personalitatea anului,
cuponarul,
internet
/cover-story/personalitatea-anului-2011-cuponarul-9067685
9067685
comments powered by Disqus

ALEPH STORY: Cu cât a crescut economia în T2. O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.