Digitalizare accelerată, angajări pe măsură

Autor: Ioana Matei Postat la 27 iunie 2022 4768 afişări

În 25 de ani de activitate în România, Microsoft a evoluat de la un birou în Bucureşti, la trei birouri, aflate în trei oraşe şi 1.800 de angajaţi care lucrează în cadrul acestora. În contextul digitalizării accelerate, planurile lor de recrutare nu se opresc aici şi includ adăugarea a încă 700 de talente locale companiei. Mai mult decât atât, din România este operat şi centrul de recrutare Microsoft de la nivelul regiunii EMEA. Ce aşteptări are jucătorul de la viitorul angajat în IT şi cu ce vine în întâmpinarea lui?

„România are unul dintre cele mai promiţătoare sectoare IT din regiunea Europei Centrale şi de Est, precum şi numeroase avantaje competitive: a doua cea mai mare populaţie de dezvoltatori de software din regiune (aproximativ 200.000 la număr); numeroşi studenţi şi absolvenţi de facultăţi cu profil STEM; peste 30.000 de start-up-uri şi companii IT. Într-adevăr, în sectorul IT, piaţa muncii este foarte competitivă, iar acest lucru indică, printre altele, şi o expansiune continuă a acestei industrii. Prin valorificare, toate acestea impulsionează progresul tehnologic şi pot contribui la transformarea României într-un centru de digitalizare la nivel regional”, descrie Adina Vidroiu, HR Director, Microsoft România, Grecia, Cipru şi Malta, piaţa pe care activează. În acest context dinamic, Microsoft România şi-a propus ca în perioada următoare să se axeze mai mult pe conturarea unei strategii solide în ceea ce priveşte atragerea şi retenţia celor mai bune talente din piaţă.

Astfel, strategia lor de recrutare implică acordarea atenţiei atât înspre profesionişti, dar în egală măsură şi către tinerii care au în vedere o carieră în IT şi dezvoltare de software. „Obiectivul acesta este important pentru noi deoarece ştim că este necesar să găsim căile prin care să contribuim la impulsionarea creşterii numărului de specialişti din domeniu, cu atât mai mult cu cât estimările arată că, în România, vor fi create peste 650.000 de locuri de muncă pe roluri tehnice/IT până în anul 2025. Toate companiile vor avea, aşadar, nevoie de mai mulţi specialişti, iar noi ne propunem nu doar să îi atragem, ci să şi contribuim la formarea lor, să îi ajutăm să îşi construiască o carieră.” 

Microsoft şi-a început activitatea pe piaţa locală la finalul anului 1996, când a deschis la Bucureşti primul birou din ţară. 25 de ani mai târziu, compania are birouri în trei oraşe (Bucureşti, Timişoara si Iaşi) şi o echipă formată din peste 1.800 de oameni care acordă suport către clienţii de la nivel global ai Microsoft, în 17 limbi. Compania continuă  expansiunea în România, pe toate verticalele de business, astfel că, până în 2023, şi-au propus să angajeze încă 700 de persoane. Dintre acestea, peste 350 de noi poziţii sunt destinate specialiştilor pregătiţi în domeniul dezvoltării de software, în vederea extinderii echipelor Microsoft Development Center şi mai au deschise aproximativ 350-370 de noi poziţii în aria de Customer Experience and Support. „Extinderea acestor echipe vine în contextul strategiei de dezvoltare a companiei în România, prin crearea de noi oportunităţi pentru specialiştii din ţara noastră, în acest moment, site-ul din România devenind unul dintre cele mai mari site-uri din regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa)”, explică Adina Vidroiu. Astfel, având ca principală concentrare stimularea inovaţiei, noii membri ai echipelor vor contribui la eforturile de dezvoltare a companiei, spune ea, (spre exemplu în spaţiul Azure, Office 365, Teams şi Surface), la accelerarea dezvoltării şi adoptării de noi tehnologii (cloud, AI, machine learning), precum şi la crearea de experienţe personalizate pentru clienţi.

Ultimii ani au fost marcaţi de o transformare digitală accelerată, atât pe plan global, cât şi la nivelul companiilor româneşti, care au trecut de la computerele tradiţionale la integrarea soluţiilor de cloud şi inteligenţă artificială. „Activitatea noastră s-a dezvoltat, bineînţeles, pe aceeaşi linie, modelând proactiv trendurile în domeniu şi anticipând nevoile clienţilor, ceea ce a dus şi la extinderea prezenţei în România. Această extindere cuprinde acum toate verticalele de dezvoltare ale companiei, pe lângă centrul operaţional: Microsoft Romania Development Center – divizia de dezvoltare de software,  divizia de Customer Experience & Success (CE&S) şi structura de Marketing şi Operaţiuni, precum şi centrul de recrutare la nivelul regiunii EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa), pe care îl operăm de aici, de pe plan local”, detaliază activităţile companiei Adina Vidroiu. Ea spune că în acest context, din perspectiva recrutării, şi-au propus să se axeze mai mult pe conturarea unei strategii solide în ceea ce priveşte atragerea şi retenţia celor mai bune talente din piaţă. „Pentru noi este foarte important faptul că suntem prezenţi în unele dintre cele mai importante centre universitare din ţară, care atrag şi pregătesc studenţi de pe întreg teritoriul României, şi susţinem intens (prin parteneriate cu mediul universitar) pregătirea viitoarelor generaţii de absolvenţi. Aceşti absolvenţi vor deveni, mai apoi, nu doar utilizatori de produse Microsoft, ci şi viitori colegi care se vor alătura echipelor noastre de pe plan local pentru a contribui la dezvoltarea de produse şi activităţile de suport pe care le oferim clienţilor noştri la scară internaţională”, descrie ea una dintre principalele direcţii când vine vorba de recrutare.

Un alt pilon al acestei strategii ţine de componenta de „reskilling” (reprofesionalizare - n.red.), în contextul digitalizării accelerate şi al faptului că cifrele arată că, în următorii ani, numărul joburilor care vor necesita competenţe digitale va creşte semnificativ. „Plecând de la această premisă, Microsoft a lansat în urmă cu aproximativ doi ani un program global de training al cărui scop era să sprijine 25 de milioane de persoane de la nivel global să se pregătească pentru job-urile viitorului. La aproximativ un an de la lansare, peste 30 de milioane de oameni, din 249 de ţări, accesaseră programul, obiectivul iniţial al acestuia fiind, aşadar, depăşit”, explică Vidroiu. Ea subliniază că unul dintre principiile pe care se bazează este că nu doar studenţii şi persoanele aflate la început de carieră trebuie să fie încurajate în a-şi dezvolta competenţe digitale, ci şi oamenii care au nevoie de sprijin pentru a-şi rescrie traseul profesional şi a se adapta dinamicii pieţei muncii. „În curând vom fi incluşi pe «harta de angajatori incluzivi din România» de către cei de la Lumea Diversitate & Incluziune (Lumea D&I) – o serie de proiecte care au ca scop normalizarea pieţei muncii din România prin încurajarea diversităţii şi incluziunii în organizaţii. Pentru noi, aceasta este o oportunitate de a aduce viziunea şi misiunea noastră mai aproape de şi mai multe persoane, pe care să le sprijinim în a-şi realiza pe deplin potenţialul”, adaugă ea. 

„Angajatul de azi scrie tehnologia de mâine”

Adina Vidroiu punctează că, la nivel de organizaţie, Microsoft pune un accent foarte mare pe elementele care ţin de inovaţie, incluziune şi diversitate, acestea fiind tot atât de importante precum competenţele sau cunoştinţele angajaţilor. „Suntem toţi diferiţi, din fericire, şi cred mai degrabă în a găsi modalitatea în care să putem să ajutăm fiecare profil (oricât de diferit ar fi) să strălucească şi să fie pus în valoare în interiorul echipelor noastre. Cred, mai degrabă, în dorinţa continuă de învăţare şi în curiozitate ca fiind factori mult mai importanţi, chiar diferenţiatori. Aşadar, aş putea spune că diversitatea profilelor este ingredientul unor echipe de succes.  Mai mult decât atât, noi considerăm că sistemul de valori este ceea ce ne uneşte, nu portrete robot, şi, ca atare, valori precum respectul, integritatea si responsabilitatea individuală pot genera valoare în interiorul echipelor noastre. De altfel, acesta este unul dintre obiectivele spre care noi ţintim, ca fiecare angajat să fie el însuşi în viaţa profesională şi să îi încurajeze şi pe ceilalţi să devină mai buni pe zi ce trece”, descrie ea filosofia în ceea ce îi priveşte pe candidaţi. Nu exclude însă pregătirea profesională şi spune că, în paralel cu aceste valori, investesc în perfecţionarea şi amplificarea continuă a competenţelor oamenilor din companie, în creşterea individuală şi în dezvoltarea lor în direcţia dorită. În prezent, în companie au o varietate de profile şi generaţii de angajaţi şi consideră că elemente precum diversitatea de experienţă, studiile, domeniul/domeniile de expertiză sunt extrem de importante: „Pe măsură ce acestea devin mai ample, creşte şi capacitatea de inovaţie şi de adaptare la schimbările de la nivel global, atât la nivel individual, cât şi în ceea ce priveşte organizaţia ca un tot unitar”.  În cât timp un nou angajat poate fi avansat într-o poziţie superioară? „Timpul este un criteriu care poate fi influenţat de performanţa individuală a angajatului şi de nevoile de business. Într-un mediu alert (aşa cum este cel de IT) şi într-o formă de expansiune de business (aşa cum este Microsoft în acest moment), oportunităţile noi apar continuu. Avem zeci de poziţii noi deschise în permanenţă, iar colegii noştri care se ocupă de recrutare sunt, cu siguranţă, extrem de ocupaţi în a reuşi să răspundă tuturor cerinţelor continue, generate de dezvoltarea companiei”, răspunde Adina Vidroiu.

În ceea ce priveşte beneficiile pe care un angajat le poate găsi în companie, Ea spune că, asemănător ierarhiei nevoilor lui Maslow, ei au observat că există o piramidă de nevoi care îi poate ajuta pe angajaţi să se simtă apreciaţi şi împliniţi la locul de muncă. „Este vorba despre ceea ce noi numim Cei 5P ai împlinirii angajaţilor – salariu, beneficii, oameni, motivaţie şi menire (The 5Ps of Employee Fulfilment – Pay, Perks, People, Pride şi Purpose). Aceştia reprezintă filosofia noastră ca organizaţie, sunt unul dintre pilonii culturii noastre”, detaliază ea.  În ultimii ani, au încercat în permanenţă să îmbunătăţească şi să extindă beneficiile pe care le oferă angajaţilor, asigurându-se că acestea se aliniază culturii companiei. Astfel, au construit beneficii care să cuprindă: sfera sănătăţii angajaţilor (10 zile suplimentare de concediu medical, atât pentru sănătatea fizică, dar şi pentru cea psihică a angajaţilor); elemente care să faciliteze echilibrul între viaţa privată şi cea profesională (4 săptămâni de concediu, plătite integral, pentru îngrijirea copiilor sau a unor membri ai familiei); aspecte care vizează vârsta pensionării: „Astfel, încercăm să extindem beneficiile oferite angajaţilor noştri şi la nivelul familiilor acestora şi nu doar, astfel încât nivelul lor de bunăstare să sporească”.  În plus, fiindcă au realizat că perioada de pandemie nu a fost uşoară, şi-au propus să facă tranziţia la ritmul de dinainte de pandemie cât mai facilă şi mai firească. „Din acest punct de vedere, sănătatea psihică a fiecăruia dintre noi joacă un rol extrem de important, aşa că, pe lângă beneficiile de mai sus, le mai oferim angajaţilor şi posibilitatea de a participa la cursuri de gătit, yoga, de meditaţie, sport sau la workshopuri cu medici psihologi ori sesiuni cu un terapeut specializat”, explică Adina Vidroiu. Astfel, fiecare angajat poate participa, împreună cu familia sau persoanele pe care le are în grijă, la 12 astfel de şedinţe de consiliere, anual, care să îi ajute în a rezolva dificultăţile pe care le întâmpină, fără să trebuiască să suporte vreun cost.  Din rândul beneficiilor extra-salariale folosite de companie, ea menţionează şi opţiunea de a folosi abonamente la sala de fitness, achiziţia de echipamente de fitness sau recuperare, achiziţia de biciclete sau echipamente de escaladă şi exemplele mai pot continua. Toate acestea fac parte din programul PerksĂ (pe care l-au  implementat şi ei, la nivelul Microsoft România) şi care acoperă o gamă largă de servicii, articole, echipamente şi abonamente, în încercarea de a susţine bunăstarea generală (din punct de vedere fizic, psihic, emoţional şi financiar) a fiecărui angajat în parte, oferindu-le acces la diverse beneficii pentru ca ei să le poată alege pe cele mai potrivite, în funcţie de nevoile lor. Fondurile respective pot fi folosite pentru orice, de la abonamente la sala de sport sau la cursuri de fitness la şedinţe de meditaţie, masaj, programe de pierdere în greutate, sprijin pentru însoţitori personali sau chiar sesiuni de consiliere financiară şi gestionarea datoriilor.

Dincolo de pachetul salarial şi cel de beneficii, un loc de muncă în cadrul companiei oferă însă, spune ea, „oportunitatea de a face parte dintr-o companie lider global pe piaţa de tehnologie”. Angajaţii Microsoft au astfel ocazia să lucreze alături de experţi şi echipe la nivel internaţional şi împreună să dezvolte produse şi servicii inovatoare, care să fie mai apoi implementate de organizaţii de pretutindeni: „Au ocazia să scrie astăzi viitorul tehnologiei. De fapt, au ocazia să scrie modul în care societatea foloseşte tehnologia viitorului (Internet of things, Inteligenţa Artificială, soluţii cloud etc.)”. În ceea ce priveşte cultura organizaţională a companiei, Adina Vidroiu aminteşte că aceasta se bazează pe faptul că ei cred că potenţialul nu este predeterminat: „Toată lumea poate învăţa, toată lumea poate creşte, fiecare dintre noi poate evolua. Asta este ceea ce numim noi «Growth Mindset» şi vrem să ne asigurăm că avem o cultură în care angajaţii sunt liberi să fie curioşi, să experimenteze şi să împărtăşească lucrurile pe care le învaţă, să fie inovativi şi să crească permanent”. Cultura organizaţională face parte, de altfel, din pilonii pe care şi-au propus să se axeze din perspectiva de recrutare: „Principalii cinci piloni pe care ne-am propus să ne axăm, sunt: talentul, cultura organizaţională axată pe creştere, un loc de muncă excepţional, leadershipul transformaţional şi susţinerea permanentă prin sesiuni de coaching şi acompaniere spre succes”. Ea insistă şi asupra importanţei culturii axate pe incluziune şi diversitate, în care oamenii să simtă că au puterea sau capacitatea de a repara lucruri şi de a construi altele, „inclusiv să simtă că pot greşi pentru ca apoi să înveţe din acele experienţe. Ne dorim ca fiecare dintre angajaţii noştri să înţeleagă că poate avea o nereuşită sau că poate greşi. Această mentalitate este adânc înrădăcinată în compania noastră şi ne propunem să continuăm în a sedimenta fundaţia unei culturi organizaţionale sănătoase, în care fiecare angajat să se regăsească”.

Învăţăturile pandemiei, adoptate în cultura organizaţională

„Pandemia a schimbat fundamental modul în care lucrăm, modul în care ne derulăm activitatea la serviciu sau în care funcţionează mediul de afaceri, precum şi modalităţile prin care alegem să răspundem nevoilor şi cerinţelor clienţilor noştri. Pandemia a schimbat, practic, totul”, răspunde Adina Vidroiu, referindu-se la felul în care ultimii doi ani au modelat piaţa. Una dintre principalele învăţături ţine de lucrul de la distanţă şi de faptul că pot face mai multe lucruri decât ar fi crezut vreodată posibil: „Pe măsură ce continuăm să ajustăm şi să adoptăm un nou model de lucru – mai exact, modelul hibrid – ne dăm seama că şi angajaţii noştri percep acum munca într-un mod diferit”. Totuşi, a rămas o constantă, în ciuda tuturor acestor schimbări: „Faptul că ne petrecem atât de mult timp lucrând – şi gândindu-ne la sarcinile pe care trebuie să le ducem la bun sfârşit la serviciu – încât ne dorim să simţim că activitatea noastră profesională are un scop.” Adina Vidroiu observă şi ea că modelul de lucru hibrid este preferat de tot mai mulţi angajaţi şi angajatori deopotrivă, iar ei, de asemenea, şi-au concentrat atenţia asupra integrării acestui mod de lucru în activitatea lor. „Pandemia a fost o ocazie cu care am învăţat mult despre productivitate, despre flexibilitate, despre rezilienţă, dar si despre compasiune. Spre exemplu, într-un timp scurt, am învăţat să gestionăm măsurile de siguranţă atunci când se lucrează de la distanţă sau cum putem să ne conectăm cu alte echipe interacţionând doar prin intermediul unui ecran, cum putem avea grijă de familie şi prieteni în timp ce lucrăm sau cum să ne ajustăm programul de lucru pentru a putea gestiona şi sarcini noi.”  Potrivit studiilor citate de ea, modelul hibrid de lucru se va menţine şi de acum înainte, iar acest lucru se va întâmpla pe baza faptului că acesta îmbină flexibilitatea muncii de la distanţă cu avantajele lucrului de la birou. „Mai mult, în acest fel, angajaţii au acces la oportunităţi de dezvoltare profesională şi sunt implicaţi într-un proces continuu de învăţare, acest sistem de lucru fiind preferat, nu doar de angajaţi, ci şi de tot mai mulţi angajatori.” Privind în sens invers, asupra dorinţelor angajaţilor şi candidaţilor companiei, ea observă că pachetul compensatoriu contează, dar în egală măsură sunt importante şi atmosfera, cultura şi managementul, opţiunile de creştere în viitor, opţiunile de a adapta şi influenţa parcursul profesional al fiecăruia în parte. „Contează, mai ales, modalităţile  prin care putem să fim fericiţi în plan personal în timp ce suntem productivi din punct de vedere profesional. Credem că aceste elemente sunt importante pentru angajaţii noştri. Ele pot diferenţia un angajator de altul, pot reprezenta un motiv în plus pentru care un angajat să rămână fidel angajatorului său.” 

În 2022, Microsoft România a fost desemnată cel mai apreciat angajator din România în două dintre cele mai importante studii de specialitate – „Randstad România Employer Brand 2022” şi „Top 100 cei mai doriţi angajatori din România 2022” (derulat de Catalyst Solutions). Traiectoria companiei a fost una ascendentă, întrucât anul trecut nu au fost prezenţi în studiul realizat de echipa Randstad România – şi în ediţia de anul acesta sunt pe primul loc, iar în studiul derulat de echipa Catalyst Solutions ocupă primul loc pentru al doilea an consecutiv. „Suntem mândri de aceste distincţii deoarece acestea reprezintă, de fapt, efectul muncii fiecăruia dintre colegii mei. Cultura pe care o creăm în Microsoft este rezultatul interacţiunii dintre noi. Fiecare contribuim şi susţinem acest rezultat prin modul în care comunicăm şi interacţionăm zilnic”, descrie Adina Vidroiu recunoaşterile legate de brandul de angajator al companiei. Ea spune că această atitudine se reflectă nu doar în relaţia cu angajaţii existenţi, ci şi în procesele de recrutare, experienţa resimţită de candidaţi fiind extrem de importantă pentru ei încă din primul moment: „Vrem să se simtă apreciaţi şi să vadă interesul nostru pentru ei de-a lungul întregului proces”.

Sfaturile Adinei Vidroiu, HR Director, Microsoft România, Grecia, Cipru şi Malta, pentru un tânăr care îşi doreşte o carieră în domeniul IT:

1. Să fie curios, să exploreze în permanenţă, să fie deschis la nou şi să aibă capacitatea de a se adapta continuu – schimbările rapide în societate şi în tehnologie aduc o constantă unică:  schimbarea permanentă.

2. Să se bucure de drumul profesional, deoarece asta contează în egală măsură, cred eu. În prezent, tehnologia informaţiei susţine şi schimbă vieţi, previne războaie sau face diferenţa în sisteme de o importanţă critică, precum sănătatea sau educaţia. Aşadar, să poţi contribui la bunul mers al societăţii devine un lucru destul de important.

3. Să îşi dorească să progreseze în carieră, să aibă succes din punct de vedere profesional, fără să neglijeze bunăstarea şi împlinirea pe plan personal. Ca să reuşească acest lucru, însă, este necesar ca fiecare dintre ei să se angajeze într-un proces continuu de învăţare. Doar în acest fel vor putea avea un impact semnificativ prin munca lor, iar aceasta să producă schimbări în societate cu adevărat.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.