Cora iese la atac: vrea 15 noi magazine in urmatorii ani

Autor: Ioana Mihai Postat la 07 noiembrie 2010 393 afişări

Seful si artizanul retelei de hipermarketuri Cora in Romania, Philippe Lejeune, unul dintre cei mai discreti manageri pe piata romaneasca, dezvaluie in premiera, pentru BUSINESS Magazin, ce planuri are pentru reteaua de magazine. Cu un buget de sute de milioane de euro, Cora planuieste sa deschida in urmatorii ani 15 noi magazine, cu care ar putea intra in cursa pentru pozitia de lider pe piata hipermarketurilor.

Pentru un vizitator obisnuit in sediul de birouri al Cora Romania ar fi o veritabila provocare sa-l identifice pe "seful cel mare". Nu e de niciun folos sa caute din priviri un manager imbracat in costum de trei piese; dimpotriva, directorul general ar putea trece drept un angajat oarecare, printre cei cativa zeci de la etajul al patrulea al cladirii de birouri.

Philippe Lejeune este director general al retelei Cora in Romania de zece ani, de cand a pus bazele afacerii locale si era singurul angajat.

Are 55 de ani, este absolvent de studii comerciale si are o experienta de 30 de ani in comert, dintre care 15 pe piata ungureasca, de unde s-a ocupat si de coordonarea activitatilor din Romania in ultimii zece ani. Este scump la vorba - raspunde scurt si la obiect, fara detalii. Scump la vorba si pentru ca in cei zece ani de cand a venit in Romania, n-a mai acordat niciun interviu. "Nu-mi place sa vorbesc", spune el franc - si nici sa pozeze nu-i place deloc; cedeaza insa elegant in urma insistentelor. O sedinta foto esentiala, mai cu seama ca poze cu el nu erau de gasit in arhivele foto. Motivul este evident: de-a lungul anilor, Lejeune nu s-a lasat deloc pozat.

Cel care tine de la bun inceput fraiele afacerii Cora in Romania a acceptat sa dezvaluie, in premiera, pentru BUSINESS Magazin, planurile pe care le are in vedere pentru viitorul retelei. Dupa ce a adoptat ani in sir o politica foarte precauta, deschizand in opt ani doar trei magazine (desi a fost a doua retea intrata pe piata romaneasca in segmentul hipermarket), Cora iese acum la atac. 2010 este anul in care a schimbat radical tactica: de la inceputul anului a deschis doua magazine - unul in Sun Plaza (Bucuresti) si altul la Baia Mare, din prima zi a lui noiembrie. Pana la sfarsitul anului, si in Constanta va fi un Cora, in spatiul pe care l-a ocupat pana nu demult Spar. Asa ca la sfarsitul anului, reteaua va numara sase spatii, adica dublu fata de 2009.

Care e ratiunea pentru care reteaua franceza a ales sa dea acum startul unei astfel de extinderi? "Acum au scazut suficient preturile la terenuri pentru a avea sens sa investim", spune francezul. Concret, terenurile costa acum cu 40% mai putin decat in urma cu circa doi ani. Recent (in iulie), Cora a cumparat un teren in Brasov, unde urmeaza sa construiasca un magazin. In plus, momentul este propice expansiunii si pentru ca preturile la constructii sunt "mult mai mici", spune Lejeune. El nu face nicio referire concreta la reducerea acestor costuri, dar, conform informatiilor din piata, o constructie poate fi ridicata in prezent cu un buget cu circa 15% mai mic decat in 2008. Chiar daca pretul cimentului s-a redus la jumatate, alte costuri fie au ramas constante, fie au scazut cu numai cateva procente - cum e cazul fortei de munca, al serviciilor proiectantilor sau al unora dintre costurile cu utilitatile.

Dincolo de momentul propice pentru dezvoltare, o alta motivatie tine de ceea ce poate oferi Romania pentru reteaua franceza. Fata de Carrefour, care detine la nivel mondial al doilea loc dupa Wal-Mart, Cora are prezenta in doar patru tari in afara Frantei (Belgia, Luxemburg, Ungaria si Romania), iar dintre toate acestea, Romania este singura care le-ar putea aduce rate de crestere, direct proportional cu distanta pana la saturarea pietei. In Ungaria, o piata de consum mai dezvoltata decat Romania si unde comertul modern a inceput sa se dezvolte deja din deceniul trecut, Cora are sapte hipermarketuri.

In Franta, o piata foarte stabila unde Cora are 55 dintre cele circa 80 de magazine pe care le detine in total, procentele in plus de crestere se pot numara pe degetele unei singure maini. Reteaua este detinuta de grupul francez Louis Delhaize si a fost dezvoltata initial in Belgia ca o afacere de familie, in urma cu un secol, de trei frati mostenitori ai negustorului belgian de vinuri Jacques Delhaize.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/cora-iese-la-atac-vrea-15-noi-magazine-in-urmatorii-ani-7694776
7694776
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.