Ai dat-o în bară? Perfect. Povesteşte-ne. (II)

Postat la 23 iunie 2025 595 afişări

Noua generaţie de lideri nu mai fuge de greşeli – le analizează, şi le asumă şi le transformă în lecţii de business. Tinerii manageri de top din România ne-au spus, fără ocolişuri, care au fost cele mai mari greşeli din carieră şi cum i-au schimbat. Spoiler: nu perfecţiunea construieşte liderii viitorului, ci curajul de a învăţa din eşec.

 

Răspunsuri de la lideri sub 40 de ani din România

Greşeala a fost multă vreme un cuvânt rostit în şoaptă în mediul profesional românesc. Cultura în care am crescut ne-a învăţat că eşecul e ruşinos, că greşeala trebuie ascunsă, iar erorile, evitate cu orice preţ. Însă o nouă generaţie de lideri vine cu o abordare diferită şi spune lucrurilor pe nume.

Tinerii manageri de top din România, cei care conduc echipe, strategii şi rezultate, cei care au sub 40 de ani, au acceptat provocarea anului în catalogul 100 Tineri Manageri de Top, pe care îl vom lansa în curând, şi vorbesc deschis despre momentele în care au dat-o în bară. Ba mai mult: le revendică. În paginile care urmează, fiecare dintre ei răspunde la o întrebare simplă, dar deloc uşoară: „Care a fost cea mai mare greşeală din cariera ta şi lecţia pe care n-o vei uita niciodată?

”, precum şi la o alta, axată pe felul în care diferenţiază eşecul de greşeală.  „Greşeala a fost că m-am concentrat prea mult pe partea tehnică a implementării, în loc să comunic suficient cu echipa despre motivaţia din spatele schimbării.

Am învăţat că succesul oricărei transformări depinde, în primul rând, de oameni”, mărturiseşte Cosmin Branche, IT Area Lead la ING Hubs România. În spatele unei decizii greşite se află adesea o intenţie bună, dar insuficient calibrată la context – un pattern recurent în mărturiile tinerilor lideri incluşi în acest dosar. Pentru unii, greşeala a însemnat grabă, poate promovări acceptate prea devreme, proiecte începute fără analiză suficientă, oameni angajaţi pe bază de intuiţie, nu de potrivire. Pentru alţii, a fost tăcerea – amânarea unei decizii dure, necomunicarea unui feedback, frica de a cere ajutor. Iar pentru unii, a fost chiar succesul – acel succes prematur care i-a făcut să creadă că ştiu mai mult decât ştiau, că sunt infailibili. „Mi-am asumat un rol de conducere înainte de a fi pregătit şi am subestimat complexitatea poziţiei.

A fost un reality check dur, dar absolut necesar”, spune unul dintre respondenţi. „Am învăţat că leadershipul nu înseamnă să ştii tot, ci să ai curajul să recunoşti când nu ştii.” „Eram atât de entuziasmată să demonstrez că pot, încât n-am întrebat suficient, n-am cerut sprijinul celor mai experimentaţi. Mi-am construit un zid al autosuficienţei care m-a izolat de echipă. Lecţia: vulnerabilitatea nu este o slăbiciune, ci o punte către ceilalţi”, spune o tânără manager într-o companie tech, manager într-o companie tech. Am vrut să schimb totul dintr-o dată – strategii, echipe, procese – fără să mă uit cu atenţie la ce funcţiona deja. A fost o formă de aroganţă mascată în ambiţie”, recunoaşte un alt tânăr manager. „Acum ştiu: schimbarea adevărată începe cu ascultare.” Ideea de „greşeală bună” apare în multe dintre reflecţiile lor şi este un concept care s-ar traduce simplu prin: „am greşit, dar n-a fost degeaba”.

Mai importantă decât eroarea în sine este ce faci după. „O greşeală este adesea un incident izolat. Eşecul, în schimb, apare atunci când greşelile se repetă şi nu înveţi din ele”, notează un alt tânăr. E o nuanţare importantă – şi poate definiţia neoficială a acestei generaţii de lideri: oameni care nu confundă greşeala cu eşecul, care nu rămân blocaţi în vină, ci caută sens. Pentru unii, greşeala a însemnat să tacă prea mult timp într-un loc în care nu mai creşteau. „Am rămas prea mult într-o companie care nu mai corespundea valorilor mele, doar pentru că aveam un titlu frumos şi un salariu bun. Am învăţat că atunci când nu te mai regăseşti într-un loc, plecarea nu e un eşec, ci un act de curaj”, spune Diana C., specialistă în marketing strategic.

Pentru alţii, a fost subestimarea impactului asupra oamenilor. „Am crezut că pot muta o echipă de la un proiect la altul peste noapte, fără rezistenţă. Mi-a luat luni întregi să recâştig încrederea colegilor. Am înţeles atunci că oamenii nu urmează un lider pentru că are dreptate, ci pentru că le pasă de el.” Greşelile nu au fost doar puncte slabe – ci şi puncte de inflexiune. Aproape fiecare poveste are în centru un moment de reconfigurare profundă, de schimbare a modului de a munci, de a conduce, de a gândi. Unii şi-au schimbat domeniul de activitate, alţii au început de la zero. Unii au cerut ajutor pentru prima dată în carieră, alţii au avut curajul să spună „nu” unor oportunităţi care nu li se potriveau. „Greşelile m-au învăţat să am răbdare – cu oamenii, cu procesele, cu mine însămi. Dacă vrei rezultate sănătoase pe termen lung, trebuie să accepţi şi ritmul real al lucrurilor, nu doar cel pe care ţi-l impune ambiţia”, punctează o tânără care este director financiar într-o companie de retail.

Acest dosar este, în esenţă, despre curajul de a greşi şi despre curajul de a povesti despre greşelile tale, astfel încât şi alţii să înveţe din ele. Pentru că, aşa cum rezumă o altă voce din acest proiect: „Nu e important câte greşeli faci, ci dacă te laşi definit de ele sau le foloseşti ca să devii mai bun.”


Pentru această ediţie specială de cover story BUSINESS Magazin, le-am adresat celor mai promiţători tineri manageri de top din România două întrebări-cheie, menite să scoată la iveală nu reuşitele, ci momentele grele – acelea care ne formează cu adevărat. În anuarul 100 TINERI MANAGERI DE TOP, disponibil pe site-ul bmag.ro începând cu finalul lunii iunie, veţi găsi în total 100 de astfel de poveşti, precum şi obiectivele pe termen lung ale generaţiei de lideri de sub 40 de ani aleşi anul acesta de noi pentru publicare în anuar.

 

1. Prima întrebare:

„Ai dat-o în bară? Perfect. Povesteşte-ne.”
Am vrut să ştim care a fost cea mai mare greşeală din cariera lor şi ce lecţie au extras din ea – sincer, direct, fără cosmetizare.

2. A doua întrebare:

„Greşeală vs. eşec: unde tragi linia?”
Pentru că nu orice greşeală e un eşec şi nu orice eşec e o cădere. Cum defineşte fiecare eşecul? Şi ce impact are această distincţie asupra modului în care conduc?

 

Irina Dragon, Sales Operations Support Manager Mercedes-Benz România 

35  de ani

Sărbătorind un deceniu alături de Mercedes-Benz, Irina Dragon are 15 ani de experienţă, făcând tranziţia din corporaţii IT şi sectorul bancar către industria auto. La 35 de ani, Irina Dragon a navigat prin patru poziţii dinamice în trei echipe din cadrul Mercedes-Benz România, demonstrând creştere şi adaptabilitate. Ca manager de peste şase ani, nu doar că a condus echipe deja formate, dar a şi construit cu succes o echipă de la zero. Echilibrând o carieră prosperă cu bucuriile maternităţii, Irina este mândră de băieţelul ei de un an şi jumătate. Călătoria Irinei la Mercedes-Benz exemplifică dedicare, leadership şi pasiune pentru dezvoltare continuă.

1.Œ La începutul carierei mele, investeam adesea prea multă energie şi stres în situaţii care nu erau atât de critice pe cât credeam. Acest lucru a dus la stres inutil şi a deturnat atenţia de la sarcini mai importante. Din fericire, cultura de suport din cadrul Mercedes-Benz mi-a oferit îndrumarea necesară pentru a învăţa din aceste greşeli şi a le depăşi. Managerii şi mentorii mei din companie au jucat un rol crucial în a mă ajuta să evaluez mai bine semnificaţia fiecărei situaţii. Sfaturile şi îndrumările lor mi-au permis să îmi aloc resursele mai înţelept, îmbunătăţindu-mi eficienţa şi abilităţile de leadership.

Accentul companiei pe învăţarea şi dezvoltarea continuă a fost esenţial în călătoria mea, asigurându-mă că învăţ din experienţele mele şi mă ţintesc mereu excelenţa.

2. Greşelile sunt o parte inevitabilă din viaţa fiecăruia; ele sunt oportunităţi de creştere şi învăţare. Distincţia între o greşeală şi un eşec constă în răspunsul nostru. Pentru mine, eşecul apare atunci când o greşeală este întâmpinată cu negare sau evitare, mai degrabă decât cu responsabilitate şi reflecţie. Este vorba despre cum alegem să abordăm problema dacă ne ascundem de ea sau o îmbrăţişăm ca pe o şansă de a ne îmbunătăţi. Trasez linia la responsabilitate. Asumarea greşelilor, învăţarea din ele şi implementarea schimbărilor pentru a preveni recurenţa este crucială. Eşecul nu constă în greşeala în sine, ci în refuzul de a învăţa şi de a ne adapta. Prin asumarea responsabilităţii, transformăm potenţialele eşecuri în trepte către succes.

 

Adrian Pânzaru, Director General, Banca de Celule Stem Regina Maria

39 de ani

Are 20 de ani de experienţă în domeniul sănătăţii, dintre care ultimii 17 în reţeaua de sănătate Regina Maria. Cele mai importante lecţii din carieră le-a deprins de la fiecare om alături de care a lucrat, iar astăzi, coordonează echipe de oameni, de la care, spune el, continuă să înveţe zilnic.

1.Œ Cea mai mare greşeală din carieră a fost să subestimez importanţa comunicării. Am realizat că, fără o colaborare eficientă, chiar şi cele mai bine concepute planuri pot eşua. Lecţia învăţată: ascultă-i pe oameni, vorbeşte cu ei, nu cu funcţiile pe le au în semnătură.

2. Pentru mine, greşelile sunt lecţii, în timp ce eşecurile sunt momente de reflecţie. Eşecul înseamnă că nu am atins un obiectiv, dar mă ajută să cresc. Îmi amintesc că fiecare eşec este o oportunitate de a învăţa şi de a mă adapta.

 

Daniel Tudose, Country Manager România, Key Account Manager România & Moldova, Ericsson

37 de ani

Daniel Tudose conduce operaţiunile Ericsson România şi Moldova, fiind implicat în dezvoltarea de soluţii de telecomunicaţii şi managementul relaţiei cu clienţi strategici. Are experienţă în livrarea de proiecte tehnice complexe şi coordonarea unor echipe multinaţionale.

1.Œ La începutul carierei au fost situaţii când lucrurile nu au ieşit aşa cum mi-am dorit. Acest lucru s-a datorat, în mare parte, faptului că nu am avut mai multă încredere în instinctele proprii, lăsându-mă influenţat în anumite decizii de părerile celor din jur. A fost o greşeală din care am învăţat însă lecţii importante, care mi-au fost de ajutor pe mai departe.

2. Linia dintre greşeală şi eşec nu întotdeauna este o ştiinţă exactă. Mi se întâmplă, bineînţeles, deseori să fac greşeli, dar le tratez ca atare. Prefer să iau decizii, să merg înainte, chiar asumându-mi anumite riscuri, decât să fiu pasiv din teama de a greşi. Cel mai important pentru mine este să învăţ de fiecare dată şi să nu repet de două ori aceeaşi greşeală. Am cunoscut, desigur, şi eşecul. Situaţii în care lucrurile nu au sfârşit aşa cum mi-aş fi dorit, indiferent cât de mult am încercat. Dar am învăţat destul de devreme că singura soluţie este să învăţ din aceste experienţe, care îşi au rolul lor în a ne face mai puternici.

 

Andrei Murariu, CEO & Founder, 3D Inbox

26 de ani

Este fondatorul 3D Inbox, un startup specializat în imprimare 3D şi soluţii personalizate de prototipare şi producţie aditivă. Andrei Murariu a transformat o pasiune tehnologică într-un business scalabil, care serveşte atât clienţi individuali, cât şi companii din industrii diverse.

1.Œ Am făcut una dintre cele mai mari greşeli la începutul drumului meu în antreprenoriat, când am investit într-un import de imprimante 3D peste capacitatea reală de vânzare pe care o aveam la acel moment, mai ales că atunci eram singur în firmă. Am vrut să cresc rapid, dar am înţeles că e important să fii aliniat cu realitatea businessului tău, nu doar cu entuziasmul. Lecţia a fost clară: să am mai multă răbdare, să cresc sustenabil şi să nu forţez etapele.

2. Cred că eşecul este un cumul de greşeli din care nu înveţi. Un cumul de elemente pe care nu le ajustezi în timp util. În primii ani de business am făcut multe greşeli, pentru că voiam să testez idei. Chiar dacă uneori ştiam riscul, aveam încredere că pot remedia. În unele situaţii cred că eşecul vine şi când îţi pierzi curajul de a remedia. Mai cred însă că greşelile, atâta timp cât servesc drept lecţii, se transformă în experienţă valoroasă, care te duce înspre evoluţie, nu către eşec, atâta vreme cât eşti suficient de înţelept şi de modest să înveţi din ele.

 

Alexa Rădulescu, Business Owner, Infinity for Home

39 de ani

Este fondatoarea brandului Infinity for Home, un business activ în zona mobilierului şi decoraţiunilor pentru casă. Cu o abordare antreprenorială concentrată pe calitate şi estetică, Alexa Rădulescu şi-a dezvoltat afacerea în jurul dorinţei de a aduce rafinament şi personalitate în spaţiile interioare.

1.Œ  În primul an, am subestimat cât de mult trebuie să mă implic în înţelegerea pieţei şi a cerinţelor consumatorilor. Începând fără cunoştinţe tehnice despre industrie, am întâmpinat dificultăţi în a înţelege adevăratele nevoi ale clienţilor. Lecţia importantă a fost că înţelegerea concretă vine doar când te adânceşti în detalii şi te implici activ, nu doar la nivel strategic, ci şi la nivel operaţional.

2. Pentru mine, greşelile sunt oportunităţi de învăţare, iar eşecul nu este o piedică, ci o lecţie. Eşecul înseamnă să nu înveţi din greşelile tale şi să nu te ridici după fiecare cădere.

 

Bogdan Ionuţ Sorescu, Senior Director Seller Experience & Advertising, eMAG

38 de ani

Bogdan Ionuţ Sorescu face parte din echipa de leadership a eMAG, unde coordonează strategia de advertising şi îmbunătăţirea experienţei vânzătorilor din marketplace. Are un parcurs profesional care a inclus tranziţia de la inginerie la management în e-commerce.

1.Œ Pentru mine, a greşi e parte din procesul de dezvoltare, tocmai pentru că vine cu lecţii valoroase. Una dintre aceste lecţii a venit chiar la începutul carierei – abia intrat la Facultatea de Electronică, îmi doream foarte mult să devin inginer. În anul II m-am şi angajat şi am primit titlul de inginer în telecomunicaţii. Totuşi, jobul venea şi cu responsabilităţi de on-call, inclusiv ture de noapte. După câteva luni mi-am dat seama că acele intervenţii la 3 a.m., cu telefonul sunând când dormeam mai bine, pur şi simplu nu mă energizau. Dimpotrivă, îmi goleau bateriile. Am înţeles atunci că meseria poate fi grozavă, dar dacă nu ţi se potriveşte stilului de viaţă, nu vei performa – şi, mai important, nu vei fi fericit. Hotărârea de a-mi ajusta traiectoria, deşi părea un pas înapoi, a fost de fapt marele pas înainte: m-a condus, în cele din urmă, spre eMAG şi spre roluri în care îmi folosesc pasiunile la capacitate maximă. Lecţia pe care am lipit-o pe frigider de atunci este simplă: descoperă ce îţi dă energie şi schimbă direcţia cu curaj atunci când busola internă îţi spune că e timpul.

2. Eşecul real apare atunci când nu înveţi nimic dintr-o greşeală şi o repeţi. La eMAG, noi ne uităm foarte mult la date – atât pentru a măsura succesul, dar mai ales pentru a identifica parametrii care nu performează cum ne aşteptam. Asta ne ajută să îmbunătăţim continuu şi să luăm decizii mai bune data viitoare.

 

Claudia Cetăţoiu, Corporate Transaction Director, iO Partners

38 de ani

Claudia Cetăţoiu este Corporate Transaction Director la iO Partners, companie de consultanţă imobiliară afiliată JLL. Este activă în tranzacţii majore din real estate-ul corporativ şi joacă un rol cheie în structurarea şi închiderea unor parteneriate strategice.

1.Œ Privind înapoi, cea mai mare greşeală a fost faptul că eram convinsă la început că totul ţine de viteză şi volum. Mă concentram să răspund rapid, să închid tranzacţii repede, eram într-o permanentă cursă cu mine şi piaţa. Ce am ignorat? Calitatea relaţiei cu clientul şi înţelegerea reală a nevoii lui. Graba m-a făcut să propun soluţii rapide, dar nepotrivite. A fost un moment dur, dar revelator. Lecţia? Am înţeles că, în real estate, este mai important să devii un partener pentru clientul tău decât intermediar de succes. Rolul meu poate impacta echipe, moduri de lucru şi chiar cultura organizaţională prin propunerile mele.

2. Greşeala este un moment, un pas în direcţia nepotrivită şi poate fi corectată pe parcurs. Un eşec, pe de altă parte, apare atunci când nu ne asumăm greşeala sau o lăsăm să definească rezultatul final. În mediul meu de business, în real estate, greşelile sunt inevitabile pentru că este un business între oameni, însă pentru mine, greşelile au devenit trepte în evoluţie şi asta m-a diferenţiat. Aşa că trasez linia aici – o greşeală face parte din drum, eşecul înseamnă să refuzi să creşti din acea experienţă.

 

Mihai Delean, Manager IT / Coordonator Proiect de Îmbunătăţire Continuă, Pehart Grup

36 de ani

Mihai Delean este manager IT şi coordonator al proiectelor de îmbunătăţire continuă la Pehart Grup, unul dintre cei mai mari producători de hârtie tissue din România. Promotor al metodologiilor Lean şi Coaching Kata, este implicat în optimizarea proceselor şi cultura organizaţională orientată spre eficienţă.

1.Œ Acum câţiva ani, din dorinţa de a echilibra sarcinile într-o echipă, am creat un sistem de bonusuri cu patru niveluri. Primul nivel avea cel mai mic bonus, iar nivelul patru, cel mai mare bonus. Sistemul era foarte bine calculat, astfel încât toată lumea putea atinge nivelul maxim dacă îndeplinea un anumit număr de sarcini. Dar, pe cât de simplu părea în teorie, pe atât de complicat s-a dovedit în practică. Şi în loc să creeze echilibru, a generat o competiţie foarte mare. Lecţia importantă a fost că, dacă relaţia dintre oameni devine una tranzacţională – de genul „îndeplinesc o sarcină şi primesc
1 leu” – valorile trec în plan secund sau chiar se pot pierde.

2. La eşec mă gândesc doar ca la un obstacol temporar. Din punctul meu de vedere, există obstacole ale căror cauze trebuie identificate. Iar când vrem să eliminăm ceea ce stă în calea atingerii obiectivului, sunt suficienţi paşii mici, care se pot realiza începând cu „mâine”. Fiecare obstacol depăşit înseamnă un pas înainte, iar acest mod de gândire este susţinut şi de metodele Lean, Improvement şi Coaching Kata – strategii de management extrem de valoroase, concentrate pe eliminarea risipei şi maximizarea valorii.

 

Paul Butnaru, Director of Product Management, Bitdefender

36 de ani

Cu peste un deceniu de experienţă în industria software, Paul Butnaru ocupă poziţia de Director of Product Management la Bitdefender, lider românesc în soluţii de securitate cibernetică. Coordonează echipe implicate în inovaţie şi strategie de produs, într-un domeniu cu evoluţie rapidă şi presiune continuă.

1.Œ Am observat un tipar constant în greşelile de la începutul carierei mele în people management: ţineam proiectul atât de aproape încât nu mai vedeam imaginea de ansamblu. În dorinţa de a verifica fiecare detaliu, ajungeam să muncesc mai mult decât întreaga echipă pe anumite proiecte. Perfecţionismul s-a transformat în micromanagement, iar rezultatul a fost un consum de timp disproporţionat faţă de impact. Am învăţat – nu fără efort – că leadership înseamnă să trasezi direcţia şi să delegi inteligent, nu să te afunzi personal în fiecare task.

2. Greşeala punctuală devine eşec doar dacă o ignor şi n-o transform în proces, indicator sau nou obicei. De asemenea, încerc mereu să măsor diferenţa dintre cost şi randament. Dacă impactul unei decizii e acoperit de valoarea insightului obţinut, dar decizia se dovedeşte a fi o greşeală, rămân în zona de greşeală cu ROI pozitiv. Şi în acest caz eşecul apare când costul fie nu aduce nicio învăţătură, fie depăşeşte orice învăţătură extrasă – de exemplu, perfecţionismul poate consuma luni de muncă, dar nu va aduce mereu un avantaj esenţial şi competitiv. Este important şi cât de repede schimb direcţia în funcţie de greşelile făcute, pentru a ajusta parcursul unui proiect.

 

Raluca BăetuManager Customer Experience, Depanero

39 de ani

Raluca Băetu coordonează experienţa clienţilor în cadrul Depanero, unul dintre cele mai mari centre de reparaţii electronice din România. Cu experienţă în gestionarea relaţiilor cu clienţii, conduce iniţiative de transformare digitală şi îmbunătăţire continuă.

1.Œ Consider că cea mai mare greşeală a fost când am confundat leadershipul cu controlul absolut. La începutul carierei mele, încercam să fiu liderul perfect: să răspund la toate mailurile, să fiu peste tot, să decid tot. Mă implicam peste măsură, fără să ofer spaţiu echipei. Mi-am dat seama, odată cu un burnout la pachet, că leadershipul nu înseamnă să fii prezent peste tot, ci în locul potrivit. Lecţia învăţată? O echipă are nevoie de încrederea ta, nu de umbra ta peste fiecare decizie.

2. Pentru mine, greşeala e o căzătură. Eşecul e să nu te ridici. Greşelile sunt normale, se întâmplă – uneori în serie –, dar eşecul apare când nu înveţi nimic din ele. E ca în relaţii: e normal să nu ne înţelegem mereu, dar dacă nu ne ascultăm şi nu schimbăm nimic, atunci relaţia eşuează. În leadership, este la fel – eşecul înseamnă să nu fii prezent pentru oamenii tăi atunci când au nevoie. Nu când ratezi un KPI.

 

Nicoleta Manea, CEO, ANG Forbes Global Properties

36 de ani

Nicoleta Manea este antreprenoare şi fondatoare a ANG Forbes Global Properties, companie specializată în tranzacţii imobiliare premium şi dezvoltări de nişă. Este activă în proiecte rezidenţiale şi hoteliere, inclusiv parteneriate cu branduri internaţionale.

1.Œ  Am crezut, la început, că pasiunea şi perseverenţa sunt suficiente. Dar când nu ai clară structura, chiar şi cele mai bune idei se pierd. Cea mai mare greşeală a fost să nu investesc suficient în echipă – în recrutare, training, mindset. Am încercat să trag totul singură. Lecţia? Leadershipul înseamnă să construieşti un cadru în care alţii pot străluci, nu doar tu.

2. Greşeala e lipsa de experienţă. Eşecul apare atunci când ştii ce ai de făcut şi tot nu o faci. Pentru mine, eşecul e stagnarea. Atunci când nu înveţi nimic nou, nu îţi provoci limitele, nu laşi urme. Atunci ai pierdut, chiar dacă businessul merge.

 

Roxana Mariana Ivan, Head of Contact Center, BCR

36 de ani

Roxana Ivan conduce centrul de contact al Băncii Comerciale Române, având responsabilităţi în zona de relaţii cu clienţii, digitalizare şi eficientizare a proceselor bancare. Cu o carieră consolidată în sectorul bancar, pune accent pe colaborare şi leadership autentic.

1.Œ La începutul carierei mele, aveam tendinţa să cred că trebuie să controlez totul şi să demonstrez că pot face faţă oricărei situaţii. Pe cont propriu, fără ajutor. A existat un proiect important în care eram convinsă că voi reuşi să duc totul singură. Rezultatul nu poate fi încadrat în categoria „dat în bară”, dar am livrat cu mult mai mult stres decât era necesar. Nu a fost un eşec, dar a fost o lecţie importantă pentru mine. Pentru că am învăţat cât de valoroasă este echipa şi cât de important este să lucrezi împreună. Este o lecţie subtilă, care se aplică atât în parcursul profesional, cât şi în cel personal. Doar pentru că poţi face un lucru de unul singur, nu înseamnă că aşa ar trebui să-l faci. La început, e firesc să vrei să demonstrezi. Că ştii, că poţi, că rezişti. Dar, pe termen lung, a face totul pe cont propriu ajunge să fie dovadă de neîncredere în ceilalţi. De aceea, cred că e esenţial să fii autonom şi să ai încredere în propriile decizii, dar la fel de important este să înţelegi valoarea echipei şi faptul că, împreună, puteţi obţine mult mai mult.

2. Greşeala este o parte firească a procesului de învăţare. E acel moment în care ai ocazia să înţelegi mai bine, să te adaptezi, să creşti. Eşecul apare doar atunci când renunţi. Când nu mai vrei să încerci. Iar linia dintre ele nu stă în rezultat, ci în atitudine. Atâta timp cât extragi o lecţie şi ai curajul să mergi mai departe, n-a fost un eşec. Ci a fost o etapă necesară... o etapă necesară în creşterea şi dezvoltarea ta.

 

Elena Bodislav, Director Date, Raiffeisen Bank România

38 de ani

Elena Bodislav coordonează strategia de guvernanţă a datelor la Raiffeisen Bank România, având un rol esenţial în transformarea digitală a băncii. Cu experienţă în proiecte complexe de data management şi digitalizare, promovează o abordare centrată pe alfabetizare digitală şi colaborare interdepartamentală.

1.Œ Cea mai mare greşeală în rolul curent a fost să tratez, la începuturi, Data Governance ca un proiect tehnic, nu ca o transformare culturală. Introducerea unei politici unitare de guvernanţă a datelor, catalogul de date, termeni de date, ownershipul clar şi controale automate – totul livrat perfect. Ce lipsea? Alinierea reală a tuturor părţilor implicate. Lecţia? Data Governance nu e despre date, e despre oameni. Când am legat guvernanţa de probleme reale (decizii greşite din cauza datelor eronate, costuri operaţionale), am început să câştig sprijin real. Data Literacy face diferenţa! Când toţi cei implicaţi
într-un proiect înţeleg diferenţa între un „data steward”, „data owner” şi „data consumer” în limbajul lor, cooperarea merge la următorul nivel. Niciun glosar nu salvează un proiect dacă oamenii nu îi văd rostul. Astăzi petrec mai mult timp cu businessul decât cu IT-ul. Mă asigur că Data Governance înseamnă acelaşi lucru pentru noi toţi, nu doar o colecţie de termeni. Ştiu că succesul se vede nu când există un cadru prestabilit, ci când oamenii îl folosesc fără să-şi dea seama.

2. Greşeala este mereu o oportunitate de învăţare. Personal, consider greşeala un aliat de nădejde şi cel mai bun mentor, în timp ce eşecul este rezultatul unei serii de greşeli necorectate la timp. Pentru mine, eşecul înseamnă să nu învăţ din greşeli şi să nu mă îmbunătăţesc, pentru a preveni repetarea lor.

 

Michael Topolinski IV, Partner and Head of Sales, InteRo Property Development Partner

and Managing Director of Investor Relations, MetaWealth

32 de ani

Michael Topolinski IV este antreprenor în real estate şi tehnologie, activ în România prin InteRo şi MetaWealth, companii axate pe dezvoltare imobiliară şi digitalizare a investiţiilor. A crescut într-o familie de investitori şi duce mai departe tradiţia prin iniţiative bazate pe execuţie rapidă şi strategie pe termen lung.

1.Œ Eram la universitate şi am avut o discuţie despre o potenţială afacere cu patru cunoştinţe de la acea vreme. Una dintre aceste persoane s-a poziţionat ca având cea mai mare competenţă în afaceri, datorită şcolii pe care o urmase şi succesului financiar pe care spunea că îl are.
Folosindu-se de această imagine, persoana respectivă ţintea către un rol axat mai mult pe management financiar şi consultanţă strategică, mai degrabă decât pe munca propriu-zisă, aceea de construcţie a fundaţiei businessului. Iniţial, noi ceilalţi am fost impresionaţi de această persoană şi am crezut în imaginea proiectată, simţindu-ne recunoscători doar pentru faptul că dorea să fie parte din această nouă afacere. Totuşi, realitatea a ieşit la iveală când ne-am apropiat de momentul lansării afacerii, când am realizat că această persoană nu spusese adevărul, iar aşa-zisul său succes financiar era o faţadă.

Această experienţă m-a învăţat trei lecţii de viaţă pe care nu le voi uita niciodată:

♦Ÿ Niciodată să nu iei vorbele ca atare – diligenţa extremă este esenţială în toate aspectele unei afaceri.

Ÿ♦ Educaţia este inutilă dacă nu duce la acţiune – ea oferă o bază solidă, dar nu garantează succesul.

Ÿ♦ Niciodată să nu supraestimezi educaţia sau experienţa (CV-ul) şi întotdeauna să supraestimezi execuţia – unii dintre cei mai performanţi oameni sunt cei subestimaţi, cei fără CV-uri impresionante.

Am fost norocos să trăiesc această experienţă devreme în cariera mea profesională, iar ea m-a ajutat să devin un om de acţiune. De fapt, am creat chiar eu inelele familiei noastre şi am stabilit motto-ul nostru: „Res non verba”, care înseamnă „Fapte, nu vorbe”. Partenerii, familia şi cu mine purtăm acest simbol în fiecare zi.

2. Greşelile sunt oportunităţi de a învăţa şi de a evolua, în timp ce eşecurile reprezintă incapacitatea de a învăţa şi de a creşte din greşeli. În opinia mea, cele mai mari succese din viaţă pot fi obţinute doar prin depăşirea celor mai mari adversităţi. Atunci când înfrunţi provocări majore pentru prima dată, este firesc să apară greşeli. Totuşi, eşecul apare atunci când aceleaşi greşeli sunt repetate.

 

Sebastian Marius Cristoiu, Director of Sales & Merchandising, Freshful by eMAG

38 de ani

Sebastian Marius Cristoiu conduce strategia de vânzări şi merchandising la Freshful, primul hipermarket 100% online din România. Are experienţă vastă în retail, FMCG şi construcţia de echipe comerciale performante.

1.Œ Cea mai mare greşeală? Când am crezut că pot face totul de unul singur. Eram la început de drum, plin de entuziasm, încredere şi dornic să arăt că nimic nu îmi stă în cale. Credeam că dacă mă implic suficient, dacă trag tare, pot compensa orice. Am tras prea tare, am luat prea multe decizii singur şi am pierdut din vedere ceea ce contează cu adevărat: echipa. Lecţia a fost simplă, dar profundă: poţi avea viziune, energie şi ambiţie, dar dacă nu ştii să le pui în slujba unei echipe, nu construieşti nimic durabil.

2. Greşelile sunt normale, atâta timp cât vin la timpul potrivit. Într-un moment în care eşti dispus să înveţi, să asculţi, să corectezi. Pentru mine, eşecul începe în clipa în care nu mai înveţi nimic dintr-o greşeală.

 

Victor Vremera, COO, SVN Romania

34 de ani

Victor Vremera este Chief Operating Officer la SVN Romania, jucător important în piaţa de real estate şi servicii financiare. Coordonează operaţiunile zilnice şi transformarea proceselor din cadrul companiei.

1.Œ La începutul mandatului meu într-un rol de coordonare, am făcut greşeala clasică: m-am instalat prea repede în rol şi am trecut direct la implementări, fără să iau pulsul real al echipelor. Aveam intenţii bune, dar n-am calibrat corect cultura organizaţională şi ritmul oamenilor. Schimbările au venit prea devreme, prea tehnic.

2. Greşeala e o alunecare de moment; un eşec apare când nu înveţi nimic din ea. Pentru mine, eşecul este când te încăpăţânezi să ai dreptate într-un context care ţi-a arătat clar că ai nevoie de schimbare.

 

Alexandru Adrian Şoaică, Partener Asociat,

KPMG Delivery Center SRL – Audit Delivery Academy

39 de ani

Alexandru Şoaică este Partener Asociat în cadrul centrului de livrare KPMG din România, unde contribuie la formarea profesioniştilor în audit şi transformarea proceselor de livrare în cadrul reţelei globale.

1.Œ Nu ştiu dacă a fost cea mai mare greşeală din carieră, dar cu siguranţă a fost una memorabilă. Greşeala mea a fost că, după şase luni de promisiuni, am continuat să cred că voi reuşi să obţin proiectul de consultant pe care îl doream. În realitate, proiectul nu s-a concretizat niciodată. Lecţia? Să nu cred doar în promisiuni, să fiu mai sceptic şi mai atent la realitate.

2. Greşelile sunt inevitabile şi, de multe ori, necesare în procesul de învăţare. Eşecul este rezultatul final al unui demers care nu a ajuns la obiectiv. Diferenţa dintre cele două stă în capacitatea de a transforma greşeala într-o lecţie. Eşecul este percepţie, nu o destinaţie definitivă.

 

Cosmin Branche, IT Area Lead, Core Banking Foundation, ING Hubs România

38 de ani

Cosmin Branche coordonează zona de Core Banking în cadrul ING Hubs România. Este implicat în transformări organizaţionale complexe, cu impact în infrastructura digitală a băncii şi în cultura de lucru a echipelor IT şi de business.

1.Œ Gestionarea unei schimbări organizaţionale care a presupus modificarea proceselor şi a modului de lucru a fost, pentru mine, o provocare importantă. Greşeala a fost că m-am concentrat prea mult pe partea tehnică a implementării, în loc să comunic suficient cu echipa despre motivaţia din spatele schimbării şi să obţin mai întâi susţinerea colegilor pentru a o duce la bun sfârşit. Lecţia pe care am învăţat-o este că succesul oricărei transformări depinde, în primul rând, de oameni - de modul în care îi implici, îi asculţi şi îi aduci alături de tine în proces.

2. Eşecul nu este un capăt de drum, ci mai degrabă un punct de inflexiune. O greşeală este adesea un incident izolat. Eşecul, în schimb, apare atunci când greşelile persistă pe termen mai lung şi te poate duce către ratarea unui obiectiv. Cred însă că atât în greşeli, cât şi în eşecuri se pot ascunde cele mai valoroase lecţii.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.