ADN de nomad. Cea mai nouă destinaţie? CEO în România

Autor: Ioana Matei Postat la 17 ianuarie 2022 5703 afişări

ADN de nomad. Cea mai nouă destinaţie? CEO în România

Amanda Zhang vorbeşte cu uşurinţă despre mutarea în România, uşurinţă pe care doar un „cetăţean global” poate să o aibă. De când s-a născut, a schimbat continentele de cinci ori, fie la decizia părinţilor, fie pentru studii sau profesie. Mutarea în România vine însă cu două premiere: trăieşte experienţa de expat alături de familia sa şi este pentru prima dată când preia un rol de CEO. Cum vede lucrurile din aceste două perspective?

„Sibiu, Bucovina, Delta Dunării, Marea Neagră, Cluj, Braşov, Târgu Mureş, Craiova, Iaşi, Suceava, Baia Mare, Vâlcea, Timişoara” – enumeră cu mândrie Amanda Zhang locurile pe care le-a vizitat de la numirea sa la conducerea Mercedes-Benz România, în martie 2021. Este un bun punct de plecare pentru discuţia cu oricine – atât prieteni rămaşi în ultima ţară pe care a numit-o acasă, Germania, cât şi pentru a înţelege felul în care „funcţionează” noii săi colegi.

„Ţara este foarte primitoare, oamenii, de asemenea, îmi place mediul de aici şi am luat o decizie conştientă împreună cu familia să ne mutăm în România. Vrem să acumulăm experienţe noi, să absorbim cât mai mult posibil din ţară  pentru a înţelege cultura românească şi contextul fiindcă sunt de părere că asta este cea mai bună metodă prin care să te conectezi cu oamenii. Trebuie să înţelegem „de ce-urile” din spatele acţiunilor fiecărui om.” Una dintre filosofiile după care Amanda Zhang se ghidează este că una este să asculţi, iar alta să asculţi şi să înţelegi, iar ceea ce a experimentat deseori a fost că pe măsură ce a reuşit să cunoască mai bine pe cineva, a reuşit să îi înţeleagă alegerile. Desigur, acest lucru este important pentru un CEO, care trebuie să ştie până în ce punct poate să aplice anumite măsuri sau idei pentru ca lucrurile să fie duse la capăt de membrii unei echipe.

„Este foarte important să te uiţi dincolo de fenomenele iniţiale ale lucrurilor, să ajungi la cauză, iar apoi să acţionezi astfel încât să faci lucrurile să evolueze. Îmi petrec intenţionat foarte mult timp vorbind cu oameni diverşi – dealeri, parteneri, colegi, prieteni, iar după 10 luni am acumulat multe cunoştinţe – însă nu sunt expert încă”, spunea Amanda Zhang. Ea s-a mutat în România împreună cu soţul şi cei doi copii, în urmă cu aproape un an – iar la momentul interviului – în decembrie, se pregătea să îşi primească prietenii de sărbători aici. Din perspectiva businessului, spune că a găsit o companie în care „lucrurile stau foarte bine. Avem o echipă excelentă aici, am avut mereu, aşadar am fost norocoasă să fiu primită de oameni bine pregătiţi şi competenţi”.

„Experienţa internaţională m-a ajutat să devin mai tolerantă”

Amanda Zhang nu este la prima schimbare de ţară şi a început să călătorească încă din perioada studiilor maturizându-se şi crescând profesional în ceea ce am putea spune că este contextul „unui cetăţean global”. „Iniţial nu a fost o decizie conştientă, a fost decizia părinţilor mei să ne mutăm, când eram copil, din China, unde m-am născut, în Canada, unde am crescut, iar apoi în Australia.” Mai târziu însă, în perioada studiilor universitare, a fost decizia ei să plece în Japonia. „Cred că această experienţă m-a ajutat enorm să mă adaptez în situaţii noi, să fiu, de asemenea, tolerantă, să văd aspectele pozitive ale lucrurilor şi să mă concentrez nu pe ceea ce lipseşte, ci pe ceea ce este deja acolo; să fiu mai recunoscătoare şi să apreciez tot ce avem.” Îi este greu să numească cel mai dificil aspect care ţine de o astfel de mutare, dar are amintiri bine întipărite pe această temă. „Când mă mutam dintr-o ţară în alta, aveam prieteni care mă conduceau până la ultima poartă posibilă din aeroport şi îmi amintesc în continuare acele momente. Când m-am mutat în Canada, într-o perioadă în care  nu toată lumea avea telefon, prietenii mei din Beijing strângeau bani ca să îmi dea un telefon de 5 minute - toată lumea vorbea cu mine repetând aceeaşi întrebare – Ce faci?. Acelea sunt momentele cele mai importante legate de momentul în care laşi ceva în urmă şi începi ceva nou.” Chiar dacă au fost dificile, crede că multe dintre acele momente – inclusiv din cariera profesională, s-au dovedit a fi cele mai pline de recompense când se uită în urmă.

Cum a ajuns să lucreze pentru Mercedes-Benz? „După ce am crescut în Canada, industria auto era departe de mine, chiar şi Europa era departe de mine, dar după studii mi-am luat o perioadă în care să călătoresc, să vizitez prieteni. Când am venit aici, în Germania, toată lumea vorbea despre maşini – despre industria auto. Asta se întâmpla în urmă cu 20 de ani, aşadar, destul de curând am intrat în subiectul industriei, în care oamenii vorbeau despre companie, despre cum e să lucrezi pentru Mercedes-Benz; am fost curioasă şi am aplicat.” A primit postul pentru care aplicase într-un mod total neaşteptat, după cum îşi aminteşte ea, pentru că la acea vreme nu vorbea germana deloc. „Îmi amintesc primul interviu, care se petrecea în perioada unui campionat de fotbal, iar cu germana mea limitată puteam să fac puţină conversaţie despre jocurile pe care le-am văzut. Asta m-a calificat pentru interviurile panel. În timp, am devenit o companie mult mai internaţională, dar în urmă cu 20 de ani, germana era de bază.” Câte limbi cunoaşte acum? „Cunosc câteva, dar pe niciuna 100%. Am crescut cu engleza şi chineza, am învăţat germana, am învăţat şi japoneza cât am studiat acolo, ştiu foarte puţină română”, glumeşte ea. De altfel, menţionează că era mai motivată să înveţe limba română înainte să vină aici fiindcă toţi românii pe care i-a întâlnit vorbesc foarte bine limba engleză.

Cariera ei în cadrul Mercedes-Benz a început în departamentul de Finance & Controlling, ceea ce a şi studiat în facultate de altfel. A lucrat în acest departament vreme de mai puţin de un an, apoi a evoluat înspre zona de business, unde a avut apoi mai multe roluri – pricing pentru Germania, cât şi în zona de vânzări, unde a lucrat pentru mai mulţi ani. Cu prilejul naşterii copiilor a făcut o pauză de muncă pentru câteva luni, dar s-a întors rapid, iar apoi a preluat un rol într-o regiune nou stabilită, în contextul în care au împărţit toate pieţele din lume în cinci regiuni, iar ea s-a alăturat noii regiuni europene. A construit acolo de la zero împreună cu colegii ei operaţiunile din rolul de head of product management & marketing. Acesta a fost, de altfel, ultimul rol avut înainte de sosirea sa în România, în martie 2021.


Carte de vizită:

Ÿ Amanda Zhang deţine rolul de CEO al Mercedes-Benz România din martie 2021.

⇔Ÿ Şi-a început cariera în cadrul Daimler ca international management associate în urmă cu aproape 20 de ani, în Germania.

⇔Ÿ A avut mai multe poziţii în cadrul companiei, în departamentele de dealer management, sales, finanţe, product management şi marketing, lucrând cu pieţe internaţionale.

⇔Ÿ În ultimii şase ani, a fost un membru cheie al Daimler în regiunea europeană, fiind responsabilă de product management şi de marketing. Din acest rol anterior, a pus bazele mai multor huburi regionale şi a dezvoltat centre de competenţe în mai multe unităţi ale companiei din Regatul Unit, Germania, Polonia, Cehia.


„Mi-am dorit responsabilitatea de a conduce o piaţă”

Propunerea iniţială de a prelua operaţiunile din România a venit după ce şi-a manifestat intenţia de a prelua o „responsabilitate antreprenorială” de a conduce o piaţă. Totuşi, datorită experienţelor sale anterioare, s-a gândit că va primi propunere de a conduce o piaţă din Asia sau Canada. „Când a venit România în discuţie, am fost puţin surprinsă.Fiindcă era o discuţie despre Ungaria, Slovacia, România, am fost surprinsă că am reuşit să nimeresc capitalele potrivite ale celor trei ţări; Europa nu este atât de mare, dar oamenii încurcă mereu Bucureştiul cu Budapesta. Apoi le-am spus să îmi lase timp să mă gândesc”, îşi aminteşte ea. A căutat apoi împreună cu familia sa mai multe informaţii despre ţara noastră şi spune că unul dintre aspectele bune pe care le-a observat atunci era deja că poţi găsi tot ce ai nevoie online în materie de informaţii. „Este o ţară care comunică foarte mult – oamenii vorbesc foarte bine engleza, am intrat în subiect rapid şi nu ne-a luat mult să luăm o decizie, deşi nu ştiam ce va face soţul meu aici, dar am realizat că sunt multe de descoperit şi mereu am vrut să avem o astfel de experienţă de familie.”

Ce a contat cel mai mult când au luat decizia? „În primul rând, nu este o oportunitate care vine zilnic, aşadar trebuie să o apreciezi, apoi, a contat responsabilitatea aceasta antreprenorială pe care mi-am dorit-o, am avut multiple poziţii în companie, de aceea credeam că m-aş descurca cu un astfel de rol. A contat şi că am vrut să plec în afara ţării şi voiam să fie o experienţă de familie. România are avantajul că este parte din Europa, din UE şi nu este chiar departe – casa mea este foarte aproape. Mulţi oameni nu gândesc aşa – oamenii de aici sunt foarte deschişi, foarte internaţionali, dar când vorbeşti cu prietenii şi familia de acasă, ei te întreabă în şoaptă cum este România. Este o experienţă care ne îmbogăţeşte.” De altfel, când este întrebată de prietenii ei din Germania cum s-a adaptat noului mediu, glumeşte: „Când mă uit pe fereastră văd centrul autorizat de vânzare Mercedes-Benz, Lidl, Deichman, DM - aşadar nu s-au schimbat lucrurile foarte mult faţă de Germania”.

Obiectivele ei din noul rol sunt clare – i-au plăcut dintotdeauna rolurile de transformare şi se simte confortabil să lucreze pe terenuri nu foarte bine conturate, să construiască procese pentru a-i aduce pe oameni împreună în direcţia realizării a diferite obiective. „Poţi să ai cele mai bune idei, dar, într-un final, oamenii fac diferenţa”, spune ea, menţionând că acum nu se referă doar la colegii din cadrul Mercedes-Benz România, cât şi la dealerii parteneri. 

În principiu, priorităţile sale aici în materie de strategie de afaceri ţin de materializarea unor strategii internaţionale revoluţionare, adaptate pentru piaţa locală, ce sunt construite pe trei piloni principali: electrificare, digitalizare, apropierea luxului de clienţi.

La nivel internaţional, Mercedes-Benz şi-a asumat ca fiecare model al companiei să aibă o alternativă electrică şi, mai mult decât atât, până în 2030, o decizie surpriză pentru mulţi dintre noi, mutarea strategiei de la electric first, la electric only, dacă şi condiţiile de piaţă permit acest lucru. Am întrebat-o pe Amanda Zhang cât de fezabile sunt planurile de a comercializa doar autovehicule electrice începând cu 2030, în contextul în care mai mulţi producători auto şi-au manifestat această intenţie şi se discută deja probleme legate de infrastructura necesară, cât şi de capacitatea de a genera energia de care este nevoie într-un astfel de context. „Cred că sunt multe aspecte de luat în calcul, bateriile, cum este generată energia, de aceea găsesc că această transformare merge cu mult peste compania noastră şi peste industria automotive; este nevoie de un nou set de alianţe care trebuie create cu oameni de ştiinţă, dar şi cu industria energetică, cu mediul politic, cu societatea, cu mentalitatea oamenilor, toată lumea trebuie să contribuie. Nimeni nu are soluţia magică astăzi, dar am făcut un anunţ atât de devreme în 2021, pentru a converge spre găsirea soluţiilor în 2030, deşi 2030 nu este departe. Cu cât mai repede îţi comunici intenţiile, cu atât mai devreme poţi începe procesul de transformare.”

Prima întrebare pe care a adresat-o dealerilor a fost „Ce părere aveţi despre strategia de electrificare?”, iar răspunsul lor a fost că este un obiectiv neadaptat infrastructurii de aici:

„Probabil că merge în Germania, dar nu se aplica nouă, în România, fiindcă nu avem infrastructura. Chiar dacă am avea infrastructura, nu am avea reţeaua energetică, spuneau ei. Tocmai de aceea, fiindcă este o transformare care implică atât de multe părţi, trebuie să fii curajos şi să le comunici tuturor ambiţiile tale, fie că ei le cred sau nu.” De altfel, aceasta este una dintre abordările ei pentru a inspira schimbări – regula celor 7: „Trebuie să repeţi mesajul de şapte ori înainte ca oamenii să reacţioneze la acesta. Am făcut multe proiecte transformaţionale bazându-mă pe această regulă. Cu cât eşti mai ambiţios şi mai îndrăzneţ, cu atât mai multe oportunităţi de succes vei avea.”

Un alt pilon important din agenda Amandei Zhang ţine de digitalizare. „Comportamentul clienţilor noştri s-a schimbat, dacă vrei să cumperi ceva, nu mergi la magazin, ci cauţi informaţii pe internet. În ultimul timp, am oferit multe unelte digitale în procesul de transformare digitală partenerilor şi clienţilor noştri, astfel încât să facem experienţele acestora cât se poate de bune, vrem să oferim partenerilor noştri şi uneltele digitale prin care să îi ajutăm să devină mai eficienţi.”

Dincolo de responsabilităţile sale tradiţionale, care vin la pachet cu preluarea rolului de CEO de ţară pentru Mercedes-Benz şi care ţin, în principiu, de vânzarea de maşini, de găsirea de angajaţi buni şi de dezvoltarea businessului de bază, o altă misiune a sa ţine de crearea în România a unui hub digital pentru regiunea europeană. „Vrem să construim hubul de operaţiuni CRM al companiei aici, în Bucureşti, să livrăm servicii pentru întreaga Europă, pentru 19 pieţe.”


Vrem să construim hubul de operaţiuni CRM (customer relationship management) al companiei aici, în Bucureşti, să livrăm servicii pentru întreaga Europă, pentru 19 pieţe.”  Amanda Zhang, CEO, Mercedes-Benz România.


CEO-ul Mercedes-Benz România precizează că au luat această decizie datorită unui succes demonstrat în centrul de aici, care deserveşte pieţe globale în mai multe zone de servicii, fie că vorbim despre order fulfillment, secondary support, logistică şi pentru care lucrează 150 de persoane. „Vrem să construim pe aceste competenţe; avem aici acces foarte bun la universităţi, ne bazăm pe abilităţile lingvistice pe care le-am găsit, pe calitatea  serviciilor, astfel că am decis, la nivel de companie, să adăugăm un alt centru de competenţe – hubul regional de CRM, format dintr-o echipă din Stuttgart şi colegii de aici, care se concentrează pe aspectele ce ţin de execuţie.” Lansat anul trecut în varianta de test pentru grupul de pieţe din Europa Centrală şi de Est (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi România), conceptul urmează să fie dezvoltat pe toate pieţele din Europa. „Am decis să facem testul în această regiune pentru că aici avem cinci limbi diferite, cinci modalităţi diferite de taxare, dacă am putut să facem să funcţioneze acest hub pentru clusterul ECE, suntem încrezători că îl vom face să funcţioneze pentru toată Europa.” În prezent, lucrează la dezvoltarea echipei de Digital din cadrul companiei şi şi-au propus să angajeze între 40 şi 50 de persoane în primul trimestru al anului în curs.

„Abordarea mea personală, dar şi strategia companiei, este că luxul nu trebuie să fie greu de atins.”

În ceea ce priveşte strategia de „redefinire a luxului modern”, Amanda Zhang precizează că aceasta ţine transformarea brandului într-unul mai accesibil şi mai uşor de abordat.

„Mercedes-Benz este un brand de lux într-un clasament global, Mercedes-Benz este primul şi singurul producător de autovehicule din top 10 cele mai valoroase branduri, astfel că brandul este cel mai important activ pe care îl avem – avem 136 de ani de istorie şi este baza a tot ceea ce facem.” Menţionează că a identificat diferite percepţii asupra brandului în ţările europene – „Pe anumite pieţe din partea vestică a Europei, să deţii un Mercedes-Benz a devenit o decizie foarte raţională, astfel că mă simt foarte norocoasă să fiu pe piaţa românească, fiindcă aici brandul este foarte puternic, este brandul aspiraţional şi o ţintă pentru mulţi oameni”. Astfel, spune că pentru ea provocarea de aici nu este să îi determine pe oameni să accepte că Mercedes-Benz este un brand de lux, acesta fiind un dat, ci cum să facă brandul mai uşor de abordat şi mai accesibil. „Cred că abordarea mea personală, dar şi strategia companiei este că luxul nu trebuie să fie greu de atins. Aceasta este probabil o definiţie mai veche asupra luxului – dacă ceva e atât de exclusivist încât poate fi cumpărat de foarte puţini, atunci vorbim despre lux. Cred că luxul poate fi abordabil şi accesibil, de asemenea, abordabil înseamnă şi atitudinea pe care o avem – eu, echipa mea, dealerii noştri, partenerii, angajaţii noştri.” În acest sens, unul dintre proiectele companiei a fost un pop-up store deschis în toamna anului trecut în centrul Capitalei, în Piaţa Victoriei, unde fanii brandului au putut să vadă toate autovehiculele electrice recent lansate de companie. „Ne-am propus să aducem brandul unde sunt fanii noştri, într-un mediu noncomercial, unde oamenii sunt invitaţi să vină şi să se implice, să pună întrebări; aşadar aceasta este atitudinea pe care vrem să o avem”. Apoi, se concentrează pe accesibilitatea brandului, iar în acest sens lucrează la proiecte mai concrete: în noiembrie anul trecut au lansat programul Mercedes-Benz Certified, programul companiei de autovehicule rulate, care asigură clienţii care cumpără autoturisme prin intermediul programului cu certificări şi garanţii ale companiei chiar şi atunci când vorbim despre un autoturism rulat.

Următorul pas este să lanseze şi un program de leasing operaţional, şi pentru clienţi persoane private, în care să schimbe mentalitatea de la „ownership” (statutul de proprietar), la „usership” (folosirea unui produs), un concept bine împământenit pe unele pieţe vestice. „Plăteşti ca să foloseşti produsul pentru o anumită perioadă de timp. Încercăm să schimbăm mentalitatea în această direcţie; am observat că aici, în contextul românesc, oamenii îşi doresc ca dacă plătesc pentru ceva, să deţină acel lucru într-un final. Situaţie în care trebuie să economiseşti, să plăteşti un avans, să aştepţi până la 35-40 de ani ca să deţii primul Mercedes-Benz – noi vrem să facem brandul accesibil.”

Pandemia nu a ocolit nici compania pe care Amanda Zhang a condus-o în ultimul an şi observă că şi acum, din cauza diferitelor crize pe lanţurile de aprovizionare, şi dacă vrei să cumperi un aparat foto trebuie să aştepţi uneori şase luni ca să îl obţii – or, lucrurile stau la fel şi în industria pe care ea o reprezintă. „Şi în România, businessul a fost afectat, potenţialul de vânzare este mult mai mare decât ceea ce noi putem furniza, dar dacă mă uit la România faţă de restul Europei, cred că ne poziţionăm mult mai bine. Am crescut semnificativ faţă de anul anterior – dacă te uiţi la întreaga Europă, vezi creşteri negative faţă de anul 2020, dar noi am învăţat şi am prioritizat, probabil am trecut prin această situaţie în cel mai bun mod posibil.” Menţionează că asta este ceea ce le comunică şi dealerilor parteneri – „Cred că există întotdeauna două perspective ale oricărei crize: odată ce ai o criză, te poţi concentra pe lucruri pe care nu le-ai prioritizat anterior – vânzarea unei maşini ţine de aspecte cantitative, dar există, desigur, şi alte lucruri la care putem lucra, calitative: experienţa cu clienţii, digitalizarea, de aceea le-am comunicat dealerilor să ia situaţia aşa cum este, un dat, nu avem suficiente maşini, dar uitaţi, aveţi alte oportunităţi – vă puteţi concentra pe lucruri pe care  le-aţi ratat în trecut”.


„Şi în România, businessul a fost afectat, potenţialul de vânzare este mult mai mare decât ceea ce noi putem furniza, dar dacă mă uit la România faţă de restul Europei, cred că ne poziţionăm mult mai bine.” Amanda Zhang, CEO, Mercedes-Benz România


Amanda Zhang nu oferă detalii legate de vânzările de anul trecut, însă menţionează că în 2021 s-au plasat peste nivelul din 2019, anul anterior pandemiei, astfel că au marcat „o creştere semnificativă”. Amanda Zhang menţionează însă că, dincolo de creşteri de vânzări, rezultatele de business sunt măsurate şi în numărul de autovehicule electrice şi plug-in hybrids vândute – „Suntem mândri de realizarea unor lucruri despre care nu credeam că se vor întâmpla vreodată în România, suntem la nivelul mediei europene când vine vorba despre comercializarea de maşini electrice şi plug-in hybrid, într-o piaţă în care infrastructura de încărcare este cea mult mai proastă prin comparaţie cu alte pieţe”. Legat de preţuri, Zhang spune că desigur, au crescut, pe seama inflaţiei şi a deciziilor de business luate în acest context – „Este o situaţie a multor companii, din varii domenii, nu doar din industria automotive”. În ceea ce priveşte cele mai recente investiţii, acestea au fost direcţionate spre deschiderea unui centru logistic, rezultatul unei investiţii „de două cifre”, iar în prezent, îşi concentrează eforturile în direcţia construcţiei hub-ului de CRM al companiei.

„Nu simţi nevoia să justifici rolul pe care l-ai primit în carieră!”

„Înţeleg de ce poate fi dificil pentru unele femei manager să aibă o astfel de carieră, depinde şi de contextul cultural în care se află, există anumite aşteptări cu care trebuie să lucrezi. Datorită backgroundului meu, nu am văzut că a fi femeie este o problemă fiindcă am înţeles că nu poţi să fii niciodată singură ca să gestionezi totul. Cred că noi, doamnele, avem tendinţa să facem lucrurile într-un mod perfecţionist, avem aşteptări mari de la noi, dar trebuie să fim conştiente de foarte multe lucruri: ai mereu nevoie de ajutor; ai nevoie de susţinerea familiei, soţului, partenerilor, trebuie să fii conştientă de consecinţele acţiunilor tale”, descrie Amanda Zhang perspectiva sa asupra statutului femeii de carieră.

De asemenea, menţionează că nu tuturor le vor plăcea deciziile pe care o femeie de carieră le ia: „Te vei simţi criticată uneori, spre exemplu, în zona sudică a Germaniei, există încă o gândire care vede în mod negativ să îţi laşi copiii pe mâna altora – la creşă sau la grădiniţă – aşadar trebuie să fii conştient de acele aşteptări care judecă şi să ştii cum să trăieşti cu ele. În cele din urmă, e vorba despre o decizie conştientă pe care fiecare o face pentru el sau pentru ea; dar odată ce iei decizia, trebuie să fii conştient şi de consecinţe fiindcă trebuie să trăieşti cu acestea”.

Concluzionează că dacă nu vrei să transformi anumite lucruri într-o problemă, ai întotdeauna soluţiile – totul depinde de atitudine şi de mentalitate. „Nu m-am gândit că este o problemă faptul că sunt femeie în business, cred că sunt şi avantaje aduse de acest aspect – dar au existat câteva momente în care am realizat totuşi că nu sunt foarte multe femei în roluri de conducere. Am început aici pe 1 martie şi am fost printre primele femei CEO din companie, după ce anterior, ultima a fost cu câţiva ani în urmă şi este în prezent un membru al boardului.” Odată ce şi-a început ea mandatul pe piaţa din România, o altă femeie executiv a fost numită la conducerea companiei din Canada. „Am fost primele două femei CEO din companie, după mai mulţi ani în care nu am avut femei CEO. Nu m-am gândit la asta până când alţi oameni nu au remarcat acest lucru – spre exemplu, firma de consultanţă şi audit cu care lucrăm pentru serviciile legate de mutarea mea aici, care mi-a spus că sunt prima femeie CEO cu care lucrează de când şi-a început activitatea respectivă. Genul acesta de comentarii te fac să te gândeşti că există cu siguranţă un deficit la care trebuie să lucrăm conştient pentru a îmbunătăţi situaţia.”

Amanda Zhang primeşte des întrebări legate de sfaturi de carieră, mai ales de la femeile din echipă, dar nu numai, iar răspunsul ei este, de cele mai multe ori: „Nu simţi nevoia să justifici de ce eşti acolo, de ce nu eşti, în special când dobândeşti roluri noi în carieră. Oamenii simt că este nevoie să dovedească ceva, mi s-a întâmplat şi mie acest lucru la începutul carierei, să simt nevoia să explic motivele pentru care mi s-a oferit mie oportunitatea şi nu altora.” Spune  mereu că deseori oamenii vor să realizeze un anumit job, există alţii care chiar pot să facă un job, dar numai unul primeşte oportunitatea să şi deţină un anumit job.

Menţionează şi că reuşeşte – nu fără mari eforturi – să acorde timp hobby-urilor sale şi aici menţionează voleiul, pe care îl joacă chiar alături de colegii ei.

Lecturile preferate sunt – dincolo de titluri (la discuţia cu Business MAGAZIN citea ceva legat de necesitatea de a dormi) – cele alături de copiii săi. Menţionează că citeşte alături de ei, la fiecare două seri, o carte în limba engleză, ei adaptându-se mediului de aici (în celelalte seri ei citesc în limba germană). Altfel, ca familie, călătoresc mult, tocmai pentru că vor să beneficieze de această experienţă de cetăţean global împreună, la maximum: „Vrem să stăm aici pe tot parcursul anului să experimentăm toate sezoanele şi sărbătorile – am reuşit chiar să îi convingem pe prietenii noştri să vină aici de sărbători – sosirea noastră aici este o experienţă plină de recompense. Oamenii care vin aici au o impresie total diferită faţă de România atunci când pleacă.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.