Abonamentele medicale împlinesc 25 de ani. Ce urmează?

Autor: Ioana Matei Postat la 05 iulie 2021 1099 afişări

La un sfert de secol de când Regina Maria a lansat abonamentele medicale pe piaţa din România, acestea au ajuns la peste 1,6 milioane de abonaţi şi la o valoare adusă în economia românească de 776 milioane de euro. Potenţialul maxim al acestui segment – dacă ne gândim doar la numărul de 4,23 de milioane de angajaţi din România – este foarte mare. Ce urmează?

„Abonamentul medical are un dublu rol în sistemul medical: soluţie de prevenţie şi de menţinere a stării de sănătate, şi soluţie de finanţare pentru dezvoltarea sistemului medical. Spre deosebire de instrumentele financiare (asigurările), profitul obţinut din abonamente rămâne în ţară şi este reinvestit în sistemul medical, prin crearea de infrastructură, pregătirea continuă a cadrelor medicale etc.”, descrie Fady Chreih, CEO al Regina Maria, unul dintre principalii piloni de dezvoltare ai reţelei de sănătate private, precum şi ai sistemului românesc de sănătate, per ansamblu. Şi există şi cifre care să susţină această afirmaţie: din datele raportului  EY „Piaţa abonamentelor medicale: analiza impactului economic şi social în România”, reiese că valoarea impactului pieţei abonamentelor medicale în economia României este de 776 de milioane de euro.

Metodologia aplicată pentru a estima impactul se bazează pe analiza de intrări-ieşiri dezvoltată de economistul Wassily Leontief, care arată interdependenţa dintre sectoarele economiei, cel medical, dar şi tot lanţul de valoare al furnizorilor şi partenerilor aferenţi. Folosind matricea de intrări-ieşiri dezvoltată de WIOD (matrice de intrări-ieşiri, finanţată de Comisia Europeană), se pot determina multiplicatori diferiţi pentru captarea efectelor directe, indirecte şi induse. Studiul EY arată că pentru fiecare 1 euro cifră de afaceri în sectorul medical privat se generează o cifră de afaceri de 6,5 euro pe lanţul valoric, prin efectele indirecte şi induse. În acelaşi timp, 1 euro valoare adăugată direct de către piaţa abonamentelor medicale generează 2,9 euro suplimentar în termeni de valoare adăugată brută în economia României. De asemenea, fiecare un milion euro din cifra de afaceri realizat de piaţa abonamentelor de sănătate generează 86 de locuri de muncă în economia României, inclusiv în sectorul medical.

Regina Maria a intrat pe acest segment în urmă cu 25 de ani, la iniţiativa fondatorului companiei, medicul Wargha Enayati, care a adus pe piaţă conceptul, inspirat din practica din străinătate. De-a lungul unui sfert de secol, abonamentele au ajuns la peste 1,62 de milioane de persoane, care aveau un abonament medical valabil, cu 66% mai mult faţă de 2016, potrivit raportului EY citat.

„Asta înseamnă un interes crescut atât din partea companiilor care au ales să ofere acest beneficiu extrasalarial angajaţilor, cât şi din partea persoanelor fizice, segment care creşte frumos în fiecare an”, crede Fady Chreih. De la câteva companii în portofoliu, Regina Maria a ajuns să ofere servicii medicale pentru 6.000. „Ce mă bucură cel mai mult este creşterea segmentului de abonamente IMM – companii mici şi mjlocii care au înţeles beneficiile acestor tip de pachete pentru angajaţi, dar şi pentru organizaţii. Abonamentul este pentru acest tip de companii atât un beneficiu competitiv, faţă de marile companii, dar şi un instrument care contribuie la continuitatea activităţii comerciale”, adaugă CEO-ul reţelei. 

Portofoliul Regina Maria acoperă trei tipuri de abonamente: corporate, pentru companii cu peste 50 de angajaţi, pentru companii de tip IMM şi pentru persoane fizice, adulţi şi copii. Preţul unui abonament individual (persoane fizice) porneşte de la 59 de lei şi ajunge până la 299 de lei. Acest ultim tip de abonament acoperă o gamă largă de servicii medicale incluse gratuit, de la cele de bază şi până la cele mai complexe, inclusiv acces la toţi medicii din reţeaua Regina Maria. În ceea ce priveşte costul mediu al unui abonament pentru firme, acesta este de 10-15 euro pe lună. Companiile din industrii precum IT & telecom, auto, finanţe, asigurări, retail şi FMCG, transport, servicii tehnice şi administrative sau manufactură reprezintă cea mai mare parte din portofoliul lor, dar şi cele care au manifestat cel mai mare interes în a le oferi angajaţilor cele mai bune pachete medicale.

„Sunt companii mari, din top 100 angajatori, dar şi companii de tip IMM şi start-up, care au înţeles că sănătatea este o investiţie în binele întregii organizaţii.” De asemenea, anul 2020 a reprezentat un punct de inflexiune în dezvoltarea acestui segment: „2020 a fost anul în care abonaţii noştri – companii şi persoane fizice, au înţeles mai mult ca oricând că sănătatea este o prioritate şi nu poate fi ignorată sau amânată”. În acest context, au înregistrat o creştere de 30% pe această nişă, generată atât de new business, dar şi de faptul că abonaţii au adăugat la pachetele existente servicii noi. „Un procent important din companiile mari şi de tip IMM din portofoliul nostru au investit semnificativ în sănătatea angajaţilor, optând pentru pachete complexe, care includ mai multe servicii medicale gratuite.”  Astfel, în 2020 au fost cu 50% mai mulţi abonaţi corporate care au beneficiat de abonamente mai cuprinzătoare.

„Pandemia a fost un catalizator, a generat o schimbare de viziune în modul în care românii au ales să îşi protejeze sănătatea. Însă tendinţa de creştere se păstrează şi pentru acest an. Companiile au înţeles avantajele abonamentelor medicale şi cât de important este să beneficiezi de servicii medicale de calitate, uşor de accesat. Pentru că nu poţi să îţi laşi cel mai de preţ bun, sănătatea, decât pe mâinile unor medici, care tratează de peste 25 de ani.” Companiile au început, de asemenea, să investească în servicii conexe abonamentelor medicale, potrivit observaţiilor Regina Maria: testare COVID-19 pentru reîntoarcerea la birou, programe de wellbeing, precum şi campanii de screening. „Abonamentele medicale sunt un beneficiu extraordinar pentru orice pacient, dar şi pentru companiile care le oferă angajaţilor lor, pentru că astfel au grijă de sănătatea întregii echipe.  Iar după un context dificil, cum a fost anul prin care tocmai am trecut, sănătatea a devenit unul dintre cele mai importante subiecte pe agenda tuturor managerilor organizaţiilor”, crede Fady Chreih.

În ceea ce priveşte dublul rol al abonamentelor în dezvoltarea sistemului medical din România, acesta ţine mai întâi de sursa de finanţare a companiei, care construieşte astfel infrastructură, iar al doilea se referă la faptul că acestea reprezintă instrument de prevenţie şi de acces necondiţionat la servicii de policlinică. Regina Maria investeşte constant peste 20 de milioane de euro în fiecare an pentru a crea nu doar infrastructură şi acces, ci mai ales pentru a creşte pacienţi «educaţi» din punct de vedere medical, pacienţi care să îşi cunoască drepturile şi obligaţiile în raport cu sănătatea lor. „Suntem partenerii pacienţilor şi companiilor noastre, iar asta pentru noi înseamnă că acţionăm pe trei direcţii esenţiale: extindere rapidă a retelei, consolidarea infrastructurii în spitalele reţelei, atât prin extinderea capacităţii cât şi prin creşterea permanentă a complexităţii serviciilor medicale şi digitalizarea serviciilor şi astfel lărgirea accesului românilor din ţară şi din diaspora la medicina de calitate.” Recent şi-au întărit specialitatea de cardiologie intervenţională şi radiologie intervenţională, prin achiziţia celui mai modern angiograf din România, în valoare de aproape 1 milion de euro, disponibil în Ponderas Academic Hospital. Per total, în ultimii 10 ani, Regina Maria a investit peste 130 de milioane de euro în dezvoltarea sistemului medical din România, prin modernizarea sau deschiderea de noi locaţii, achiziţia de aparatură performantă şi pregătirea echipelor medicale.

Una dintre vechile „dureri” ale sistemului medical românesc, atenţia acordată prevenţiei, poate fi şi aceasta „tratată” prin intermediul abonamentelor.  „Abonamentul medical este unul dintre cele mai bune instrumente de prevenţie. Este centura de siguranţă pentru propria sănătate şi instrumentul care ne ajută să identificăm la timp eventuale afecţiuni complicate, deci să le tratăm mai repede, cu un consum mai mic financiar şi emoţional”, crede Fady Chreih. Din punctul lui de vedere, abonamentul poate ajuta şi la reducerea decalajelor faţă de statele vestice când vine vorba despre prevenţie. Din datele Regina Maria, abonaţii lor vin la medic de 2,5 ori mai des decât persoanele neabonate, cu precădere pentru consultaţiile şi investigaţiile de bază. Acest comportament se traduce, pe termen lung, printr-o stare de sănătate mai bună, pentru că pacientul are un control mai mare, află la timp. „Pentru a creşte acest grad de conştientizare, pentru a schimba statusul din merg la doctor când mă doare în previn înainte să tratez cred că este nevoie de educaţie în direcţia asta. Tocmai de aceea, încurajăm toţi abonaţii noştri, prin toate mijloacele posibile, să nu aştepte până în ultimul moment, ci să acţioneze din timp ca să depisteze orice posibilă afecţiune.

Citând raportul realizat recent de compania de consultanţă şi audit EY, el observă că în 2018, în România, cheltuielile cu prevenţia au fost de 1,4% din cheltuielile generale pentru sănătate, comparativ cu procentul de 2,8%, media cheltuielilor destinate serviciilor de prevenţie, înregistrată la nivelul UE. Chiar dacă plusul înregistrat în 2020 a fost unul semnificativ, potenţialul de creştere este major, având în vedere că, în mediul privat, sunt aproximativ 4,23 milioane de salariaţi ce reprezintă principala piaţă adresabilă pentru abonamentele medicale din România. „De asemenea, societatea se schimbă, atât în ceea ce priveşte educaţia medicală de prevenţie – deci priorităţile se schimbă şi spre această zonă, dar şi când vorbim de creşterea puterii de cumpărare. Din ce în ce mai multe companii înţeleg importanţa acestui pachet de sănătate pentru angajaţi, dar şi pentru binele întregii organizaţii. Un angajat sănătos este un angajat mai relaxat, mai eficient.”

Portofoliul Regina Maria numără în prezent peste 665.000 de abonamente şi peste 6.000 de companii, în creştere de la an la an. „De aceea, cred că viitorul abonamentelor este unul foarte bun. Creşterea numărului de companii şi de persoane fizice care aleg un abonament medical înseamnă în esenţă creşterea nivelului de conştientizare că sănătatea nu este un dat, ci o investiţie pe care o faci în beneficiul tău, al familiei tale, al organizaţiei pe care o reprezinţi.”

Abonamente medicale vs. asigurări: competiţie sau complementaritate?

Unul dintre marile atuuri ale abonamentelor medicale, comparativ cu asigurările, este reprezentat de dezvoltarea sistemului de sănătate din România, prin sumele reinvestite de furnizorii de servicii de sănătate, explică CEO-ul Regina Maria, referindu-se la o comparaţia recurentă de-a lungul anilor, a abonamentelor medicale cu asigurările de sănătate. Abonamentul medical acoperă 90% din investigaţiile anuale recomandate, dar include, gratuit sau cu discount, şi investigaţii complexe de laborator şi imagistică, pentru situaţii complicate medical. În actualul context, abonamentul include şi acces la servicii medicale post-Covid, în condiţiile în care aproximativ 90% din consultaţiile şi investigaţiile medicale necesare post-Covid sunt incluse în abonament. „Cu ajutorul abonamentului medical sunt reduse costurile financiare şi emoţionale, prin descoperirea la timp a diverselor afecţiuni, prin gama de servicii incluse”, adaugă Fady Chreih. Abonaţii reţelei au acces necondiţionat la servicii medicale, zeci de specialităţi, mii de medici şi tehnologie medicală de top, prin intermediul celor peste 350 de clinici proprii şi partenere din toată ţara şi printr-un sistem integrat, care acoperă toate nevoile pacientului. În prezent, abonaţii au acum acces şi la consultaţii online prin Clinica Virtuală, oriunde s-ar afla, datorită celor 500 de medici care acoperă peste 40 de specialităţi, inclusiv medicina muncii, sunt la dispoziţia abonaţilor în orice moment.

De cealată parte, asigurarea medicală este, în principal, un instrument financiar eficient în cazuri medicale grave, care necesită chirurgie şi spitalizare, explică Fady Chreih. Aceasta oferă protecţie pentru un risc potenţial, accident sau o afecţiune gravă şi greu de tratat. În acelaşi timp, în funcţie de produs/companie de asigurări, cel mai adesea serviciile medicale accesate sau investigaţiile suplimentare recomandate de medicul curant necesită preautorizarea serviciilor. „Cele două modele de business nu sunt în competiţie, ci, mai degrabă, sunt complementare”, mai spune Fady Chreih. Abonamentul medical previne, în timp ce asigurarea tratează. Abonamentul medical ajută la dezvoltarea sistemului de sănătate, spre desoebire de asigurare, care este doar un instrument financiar, care se foloseşte de infrastructura creată de furnizorii privaţi de sănătate.

Mai agili, dar şi mai responsabili, postpandemie

Şi pentru Regina Maria, anul care a trecut şi experienţa pandemiei a influenţat şi s-a transpus într-o şi mai mare responsabilitate, dar şi în agilitate. „Responsabilitate a însemnat în primul rând  implementarea unor procese riguroase pentru a păstra siguranţa personalului medical şi a pacienţilor de care avem grijă, dar şi pentru a rămâne deschişi în toate oraşele în care suntem prezenţi, chiar şi în perioada stării de urgenţă. Responsabilitate a însemnat şi testarea COVID-19 gratuită a medicilor din linia întâi, creşterea constantă a capacităţii de testare în centrele noastre, dar şi la sediul companiilor abonate pentru a diminua efectele pandemiei şi pentru a ajuta organizaţiile să îşi continue activitatea în siguranţă”, descrie Chreih câteva dintre principalele măsuri luate în contextul atipic traversat. Cât despre agilitate, el spune că au luat toate măsurile necesare nu doar pentru echipă, dar şi faţă de abonaţi şi faţă de toate comunităţile din care fac parte. Una dintre aceste inovaţii a fost Clinica Virtuală, un serviciu dezvoltat în timp record, o platformă online care le oferă pacienţilor posibilitatea de a beneficia de consultaţii medicale de acasă, oferind cea mai apropiată alternativă de cea clasică. În prezent, prin intermediul acesteia, au peste 300.000 de programări, fie pentru consultaţii, fie pentru recomandări medicale. „Mi-aş fi dorit să nu învăţăm atât de dur că sănătatea este esenţială. Dar dacă mă uit la lucrurile pozitive, mi s-a reconfirmat că Regina Maria înseamnă o echipă de oameni profesionişti şi generoşi, care fac un pas în plus pentru binele pacientului. Şi am mai învăţat că nu există tabere, noi şi ei, că împreună putem contribui la diminuarea unei crize medicale, indiferent că vorbim despre sistemul de stat, autorităţi, alţi furnizori privaţi de sănătate, companii private din alte industrii. Cu toţii, individual şi la nivel de organizaţii, am făcut tot ce ţine de noi pentru a trece mai uşor prin pandemie.” Cât despre evoluţia businessului în contextul pandemic, aceasta şi-a continuat trendul crescător. „Cu o cifră de afaceri de 237 de milioane de euro în 2020 şi 13 acreditări internaţionale – o performanţă unică în această regiune a Europei, suntem liderul pieţei de servicii medicale din România, atât ca valoare, cât, cel mai important, din punct de vedere a calităţii. Este rezultatul eforturilor unei echipe de profesionişti care îşi doresc să contribuie la dezvoltarea unui sistem medical modern, care are în centru binele pacienţilor din România”, răspunde Fady Chreih, referindu-se la cele mai recente realizări ale companiei.

Provocările reţelei în prezent ţin mai ales de planurile lor de viitor, precum şi de obiectivul de a oferi pacienţilor servicii medicale moderne, precum şi infrastructură digitală, demnă de secolul în care trăim. „Ne preocupă în continuare accesul în siguranţă al pacienţilor la servicii medicale, dezvoltarea de infrastructură şi performanţa medicală. Însă, deşi pare că momentul acut al pandemiei a trecut, ne uităm cu atenţie la două posibile puncte nevralgice pe termen lung. Primul este subdiagnosticarea sau diagnosticarea în stadii avansate a cazurilor cu patologii complexe cardiologice sau oncologice. Al doilea, manifestările post-Covid, pentru care punem la dispoziţie atât infrastructură medicală indispensabilă diagnosticării şi tratamentului, cât şi echipe medicale multidisciplinare care sunt la curent cu protocoalele de urmărire a acestor pacienţi.” În ceea ce priveşte gradul de adopţie a tool-urilor digitale, au făcut paşi importanţi în a construi un univers 100% digital, prin Clinica Virtuală, aplicaţia Regina Maria şi portalul Contul meu. „Ne propunem să facem un pas mai mare înainte, să fim pionieri aşa cum am fost şi până acum, şi să ducem digitalizarea în medicină la un alt nivel.”

Dincolo de digitalizare, sistemul medical românesc mai are de făcut paşi şi în ceea ce priveşte infrastructura spitalicească „fizică”, direcţie în care Fady Chreih crede că are nevoie de mai multă viziune din partea sistemului public. „Există şi în sistemul public iniţiative lăudabile, datorate colaborării dintre autorităţile locale, cele centrale şi parteneri instituţionali de renume. Cred că ce lipseşte sistemului public de sănătate este viziunea pe termen lung, dar cred că se fac paşi importanţi aici.”  El atrage atenţia asupra investiţiilor considerabile necesare unui astfel de proiect, în infrastructură, echipamente şi personal şi oferă exemplul spitalului integrat dezvoltat de ei la Cluj, singurul spital multidisciplinar deschis în oraş în ultimii 50 de ani, rezultatul unei investiţii de  peste 15 milioane de euro. Spitalul are o suprafaţă de 7.000 de mp, oferă o gamă complexă de specialităţi medicale, axate pe chirurgia minim-invaviză laparoscopică. „Un spital înseamnă un proces continuu de investiţii în performanţă medicală, tehnologii de top, pregătirea constantă a medicilor, inovaţii, acreditări internaţionale, totul în beneficiul pacienţilor. Este o investiţie în viitor. Mediul privat a arătat că este posibil şi ne mândrim cu faptul că facem parte dintr-o industrie care lasă ceva important în urma ei.”

Subliniază însă că ultima perioadă a arătat mai mult ca niciodată că graniţele dintre stat şi privat nu există şi că responsabilitatea şi solidaritatea pot fi puse în slujba întregii comunităţi. „Ne dorim să fim parte din soluţie întotdeauna şi să fim alături de comunităţile din care facem parte, fie că vorbim despre pacienţii noştri, de locuitorii oraşelor în care avem locaţii proprii sau despre angajaţii companiilor abonate.” Oferă ca exemplu în acest sens faptul că au crescut constant capacitatea de testare PCR pentru diagnosticarea COVID-19, iar la începutul acestui an au decis să se alăture campaniei naţionale de vaccinare atât prin centrele proprii, cât şi prin unităţile deschise la sediile companiilor, reuşind să efectueze peste 100.000 de vaccinări. „Sunt convins că sistemul medical românesc, indiferent că este public sau privat, poate ajunge să colaboreze armonios pe termen lung, având ca principală misiune binele pacienţilor. Putem face asta împreună prin inovaţii şi performanţă, dar şi prin colaborare, încredere, debirocratizare şi transparenţă.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Abonamentele medicale,
regina maria,

ALEPH STORY: Universitatea Babeş-Bolyai a cumpărat cu 40 mil. lei hotelul Opera Plaza din Cluj-Napoca. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Ioana Răduca, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.