Fiori, reasezare, tacere sau asteptare sunt doar cativa termeni la care niciun actor din piata rezidentiala autohtona nu s-ar fi gandit in urma cu un an. Insa dupa un 2008 care a dus la scaderea semnificativa a vanzarilor, fie si doar prin disparitia investitorilor, 2009 se anunta un an dificil.
BUSINESS Magazin: Ne intalnim intr-o perioada trista din punct de vedere financiar si imobiliar, cel putin pe plan international. Poate fi descrisa in acelasi fel si situatia actuala din imobiliare pe plan local?
Ionut Dogaru: Cred ca “trista” este mult spus.
Dorinel Cazacu: Trist nu este, dar e destul de ciudat, mai ales prin prisma faptului ca vanzarile au scazut dramatic in ultimele luni, in primul rand pentru ca au disparut acei investitori institutionali. Daca in urma cu un an de zile se solicitau intalniri mai ales din partea unor investitori englezi si spanioli care incercau sa cumpere in bloc apartamente, acestia au disparut din piata cam de sase – sapte luni. Daca e sa comparam numarul de apartamente vandute catre utilizatori finali, intre anul trecut si anul acesta, este cam acelasi. Un usor recul as zice, dar in general, ca numar de tranzactii per utilizator final, nu exista o scadere nemaipomenita.
BUSINESS Magazin: Cum ati descrie in cateva cuvinte perioada actuala din piata rezidentiala autohtona?
Ionut Dogaru: As spune ca este o reasezare pentru baze normale si solide. Pana acum a fost ceva haotic si ca un balon fara consistenta si cred ca acum ne asezam puternic; o sa dispara multa lume, o sa se cearna toti dezvoltatorii oportunisti care au inflorit in ultimii doi ani.
Dorinel Cazacu: Eu as zice tacere. E o piata care se maturizeaza, este un final pentru speculatorii diletanti. Speculatiile imobiliare nu vor disparea niciodata, vor fi mereu oportunitati de speculat, dar nu ca fenomen de masa intr-o piata; la noi toata lumea facea specula la un moment dat.
BUSINESS Magazin: Cum au evoluat preturile in acest an pentru proiectele dumnevoastra?
Dorinel Cazacu: Nu am avut crestere de pret in acest an. Am un proiect lansat anul trecut, am facut o majorare de pret in luna ianuarie a acestui an si de atunci nimic. Nu cresteam de dragul de a creste; observam o anumita evolutie in piata si in functie de o cerere iti reglezi preturile.
Ionut Dogaru: Nici noi nu am avut cresteri de pret in acest an, anul trecut da, dar in acest an, nu.
BUSINESS Magazin: Sunteti pregatiti sa vindeti in trei ani ceea ce inainte ati fi vandut in noua luni, sa spunem?
Ionut Dogaru: Asa sunt facute calculele la dezvoltatorii profesionisti, care numai asta fac – nu cei care dezvolta un proiect.
Dorinel Cazacu: Nici eu nu mi-am planificat noua luni. Nu am mers pe ideea de vanzare rapida, deoarece din start s-a refuzat ideea de a vinde catre investitori, fiindca nu ne-am dorit sa avem vanzare incrucisata. Pe de alta parte, nu imi este foarte usor, a existat o anumita temere. Ne-am uitat toti in piata si mai mult se induce aceasta idee, de scadere a preturilor. Nu au cum sa scada, pentru ca mie imi cresc costurile in continuare, terenul nu o sa il dau mai ieftin si am o anumita margine de profit pe care mi-am asumat-o; pot eventual sa mentin un ritm al pretului ca sa nu ies din piata, dar nu o sa scada nimeni. Piata trebuie sa mearga, intr-un ritm de crestere al preturilor normal. O crestere exista, dar este intre 4% pana la 8% pe an, e o crestere in niste limite normale. Valoarea ta ca dezvoltator vine din negocierea buna pentru un teren, din specularea unei informatii privind o oportunitate de teren, vine din a avea un contract cu un arhitect bun, un concept bun, sa creezi valoare. Da, e maturitate, e mult mai multa prudenta si intr-un cuvant as zice ca e mai multa pregatire, mai multa seriozitate.