Cine se teme de 2009?

Postat la 22 decembrie 2008 24 afişări

Anul 2009 va fi un an al oportunitatilor sau un an al dezastrelor. Asa prevad managerii invitati de BUSINESS MAGAZIN la o discutie de sfarsit de an. In timp ce unii se pregatesc pentru consolidare, altii se pregatesc pentru inchiderea afacerii si intrarea in noi segmente de piata, care ar putea tine piept crizei mai usor.

BUSINESS MAGAZIN: Cum va afecteaza criza afacerile pe care le conduceti si cum afecteaza in general Romania? Mai e Romania o destinatie buna pentru atragerea investitorilor?

 

DAN LUPU: Potentiali investitori exista, dar in general investitorii mari, care pot avea impact, sunt investitori rationali care se uita in mai multe regiuni, in afara de Romania. Din punctul meu de vedere, criza vine intr-un moment oportun pentru Romania, daca stam sa ne uitam la anii de crestere normala, urmati de cresterea exuberanta din 2006-2007, care a dus la niste situatii complet anormale.

 

RADU GEORGESCU: Dati-mi voie sa traduc: investitorii cu bani se bucura de criza pentru ca pot cumpara ieftin.

 

MARIA GRAPINI: Eu sunt industrias si zic ca pentru Romania nu e binevenita criza, pentru ca de criza vor beneficia cei cu bani multi si pe fondul crizei se erodeaza la maximum industria, care pentru o tara este foarte importanta si care trebuie sa fie tinuta in niste limite de siguranta.

 

CONSTANTIN TAMPIZA: Noi, in Romania, in ultimii ani, am generat costuri si, practic, nu am gandit niciun nivel anticriza. Acum, 30-40% dintre intreprinderi o sa falimenteze. Daca statul nu propune niste stimulente pentru investitii, nu rezolva nimic. Mai ales ca este nevoie de sute de mii de locuri de munca.

 

BUSINESS MAGAZIN: Dumneavoastra cum credeti ca vor merge afacerile la anul?

 

DRAGOS DAMIAN: Eu cred ca industria farma s-a antrenat in ultimii doi ani pentru criza, pentru ca am vazut dupa aderare ca industria farma din Romania a trecut printr-o permanenta criza, ceea ce a facut sa se adanceasca deficitul comercial. Tot mai multe produse sunt importate. Am ajuns ca 80% din productia de medicamente sa fie importata si, indiscutabil, o anumita zona de produse importate trebuie sa ramana importate. In schimb, in Romania, desi cei sapte mari producatori fabrica medicamentele generice suficiente pentru 20 de tari din UE, am constatat ca productia locala a scazut continuu, pentru ca vorbim de standarde duble in industria farma din Romania. Fabricam la 4 lei pe euro si vindem la 3,6 lei pe euro, pentru ca preturile sunt inghetate si, automat, volumul de medicamente fabricate in Romania a scazut, fata de cele importate. Pentru mine, care sunt reprezentantul unui producator international, nu e nicio problema, pentru ca tot ceea ce pierd din productia locala compensez din importuri. Intrebarea este alta: daca avem capacitatea sa producem in Romania, nu e mai bine s-o facem?

 

BUSINESS MAGAZIN: Se poate?

 

DRAGOS DAMIAN: Se poate. Putem oricand sa facem un transfer de tehnologie. Daca vom continua sa scadem productia interna, vom pierde si oameni specializati, bine pregatiti. Noi suntem in criza de doi ani de zile si, de aceea, am facut un lucru pe care il recomandam tuturor: am controlat la sange costurile si pentru prima data, dupa multa vreme, ne-am uitat la productivitatea fiecarui angajat si sper sa reuseasca toate companiile sa faca asta. Daca nu vom mai avea angajati care muta hartiile de colo-colo, sigur ne vor scadea cheltuielile.

 

CONSTANTIN TAMPIZA: Astazi, criza ne va impune tuturor sa ne ocupam de costuri si de productivitate, ceea ce noi uitasem sa facem. La noi am fost nevoit sa generez o restructurare, artificiala sau nu, pentru a eficientiza cheltuielile si a crea fonduri pentru a majora salariile. Am avut si efecte pozitive. De pilda, consumul energetic in statii s-a micsorat cu 15%, iar de la 12 oameni in fiecare statie, avem acum 10. Incepem sa introducem niste mecanisme pentru a fi pregatiti.

 

TUDOR FURIR: Pe fondul acesta al cresterii din ultimii ani, ne-am luat ochii de pe costuri, care nu mai reprezentau pentru noi un element atat de important. Totusi, eu cred ca sunt companii care s-au ocupat si de chestia asta, pentru ca erau obligate. Important nu este ce a generat criza, ci ce putem face noi pentru a-i diminua efectele.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Club BM,
interviuri
/club-bm/cine-se-teme-de-2009-3677943
3677943
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.