TOP DIGITAL TRANSFORMERS: Leontin Toderici, Director General Adjunct, Chief Operations Officer, Banca Transilvania

Postat la 02 iulie 2022 49 afişări

1. Cum aţi defini transformarea digitală în domeniul dvs. de activitate?

Aş începe cu digitalizarea pentru că de aici porneşte totul, iar ea are aceeaşi semnificaţie, indiferent de domeniul de activitate: folosirea tehnologiilor pentru a automatiza operaţiunile şi  procesele din cadrul unei organizaţii. Dacă este să mă refer la transformarea digitală, aceasta ţine mai mult de partea operaţională decât de cea tehnologică, presupunând calibrarea modelelor de afaceri, a interacţiunii cu clienţii şi a competenţelor echipei, schimbări în cultura organizaţională, dar şi investiţii care nu sunt deloc mici. Această transformare poate avea loc doar printr-o regândire a întregului proces E2E (end-to-end) şi aduce valoare adăugată dacă vorbim de lateral thinking, prin care să fie urmărită simplificarea, automatizarea, scalabilitatea, siguranţa şi return on investment.

2. Cum a stimulat pandemia digitalizarea în cazul companiei pe care o reprezentaţi?

A fost un factor accelerator din mai multe puncte de vedere, care a generat un salt uriaş în adopţia online banking-ului. La Banca Transilvania, am grăbit procesul de upgradare a platformelor IT şi de transformare a acestora pentru a putea răspunde provocărilor aduse de lockdown şi, de doi ani încoace, de distanţarea socială. Pe de altă parte, a adus oportunităţi de lansare de features în aplicaţii, de servicii şi produse noi. Pe unele le-am fi lansat oricum, însă nu într-un timp atât de scurt, iar altele au devenit prioritare. Schimbările aduse de pandemie se văd şi in cifrele noastre. Numărul de tranzacţii prin BT a crescut foarte mult. De exemplu, în 2021 am depăşit pragul de 1 miliard de tranzacţii procesate cu carduri, am înregistrat 250.000 de plăţi cu telefonul/zi sau, ca să merg mai departe cu exemplele, au fost 100.000 de transferuri/zi prin aplicaţia BT Pay. Încrederea în plăţile online a crescut, care au devenit ceva tot mai natural inclusiv când este vorba de sume mici, iar preferinţa pentru cash este în scădere.


Experienţă: A acumulat o experienţă de 26 de ani în banking, iar din 2005 este coordonator al activităţii operaţiunilor Băncii Transilvania.

Domeniile pe care se concentrează în prezent: Coordonare operaţiuni, IT, decontări, procesare electronică, achiziţii & investiţii.


3. Cum poate deveni digitalizarea un factor de diferenţiere, un avantaj competitiv, în domeniul în care activaţi?

Digitalizarea te ajută să fii mai agil, mai eficient, să ajustezi din mers, să măsori mai bine performanţa/produs şi, la final, performanţa de business. Pe lângă lansarea de soluţii online, ai posibilitatea, ca bancă, să procesezi omnichannel, indiferent de oră, 24/7/365, indiferent de tipul de operaţiuni: plăţi şi încasări instant (lei sau euro), acordare de credite, emitere instantă de carduri etc. Proiectele digitale urmăresc tocmai acest lucru: să oferim clienţilor toate facilităţile, indiferent cum interacţionează cu noi ‒ prin aplicaţii mobil sau web, prin aparatele de self-banking sau venind în sediile noastre. Integrarea digitalizării în dezvoltarea băncii contribuie la creşterea sa sustenabilă, a numărului de clienţi digitalizaţi şi la gradul de incluziune financiară. Toate acestea sunt avantaje competitive. Poate fi şi o inspiraţie pentru clienţii noştri, mai ales pentru firme, pentru care digitalizarea nu trebuie să fie o frână, ci o reinventare. Automatizarea creşte viteza proceselor şi, implicit, productivitatea, deciziile sunt luate mai corect prin accesul la date 24/7 şi se fac economii de costuri.

4. Care sunt cele mai importante proiecte digitale în care v-aţi implicat şi ce investiţii au fost direcţionate în acestea?

Am avut ocazia să coordonez proiecte de importanţă strategică pentru BT, de-a lungul anilor: înlocuirea corebankingului băncii cu soluţia Oracle Flexcube având ca platformă tehnică tehnologia Exadata şi Exalogic (2011) şi lansarea serviciului de transfer de bani Western Union prin intermediul bancomatului (2010) – am început cu acestea pentru că sunt premiere mondiale. Aş aminti şi coordonarea integrării Bancpost, ERB Retail Services IFN şi ERB Leasing IFN in Grupul Financiar BT (2018), chiar dacă a fost mult mai mult decât un proiect digital. Am investit mult în ultimii ani, dar am învăţat că este foarte eficient să creştem ritmul în perioadele în care putem transforma provocările în oportunităţi. Similar cu perioada 2009-2013, în ultimii doi ani am întrevăzut o astfel de oportunitate şi am upgradat sistemele de carduri, de management de documente, trezorerie, comunicaţii, IT Security etc. la ultimele tehnologii cu care să putem face faţă creşterilor şi provocărilor viitoare. Suntem în plin proces de upgrade al corebanking-ului băncii, care răspunde perfect nevoilor de scalabilitate, SLA, omnichannel, dar upgrade-ul tehnologic ne va ajuta să fim pregătiţi pentru provocările anilor care vin. O concentrare aparte, pe lângă upgrade-ul întregii infrastructuri, o avem la extinderea ofertei de produse care pot fi achiziţionate din aplicaţiile mobile: credit carduri, credite de descoperire de cont (overdraft), credite de nevoi personale, poliţe de asigurare etc. Investim susţinut şi reuşim să avem release-uri frecvente ale aplicaţiilor mobile, acoperirea fiind de peste 2 milioane de clienţi.

5. Care sunt top 3 obiective pe care vi le-aţi propus prin prisma digitalizării pentru compania pe care o reprezentaţi?

Să oferim clienţilor băncii care folosesc aplicaţiile noastre pe telefon toate produsele şi serviciile de bază – de la transferuri de bani sau gestionarea cardurilor, la solicitarea unui credit. Să reuşim să procesăm miliarde de tranzacţii anual în condiţii de calitate crescută. Să continuăm să inovăm prin simplitate şi automatizare.

6. Care sunt provocările pe care le întâmpinaţi când vine vorba despre transformarea digitală?

Aş începe cu creşterea continuă a nevoii de resurse umane pentru dezvoltarea de aplicaţii. Sigur că întotdeauna este vorba şi de concurenţă – de această dată, cu pieţele vestice care au relocat centre de dezvoltare în România. O altă provocare este (re)proiectarea tuturor serviciilor ţinând cont de aplicaţiile mobile, tocmai pentru că acestea înseamnă acum nu atât servicii, cât soluţii online. Transformarea digitală este despre oameni – şi mai puţin despre maşini.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.