Povestea unei afaceri româneşti căreia i-a crescut valoarea de 10 ori în doar doi ani

Autor: Ioana Niţă Postat la 19 iunie 2022 255 afişări

Start-up-ul local fintech Prime Dash Tehnologies, care a dezvoltat o serie de soluţii de business intelligence pentru IMM-uri, şi-a crescut evaluarea de zece ori în doi ani.  Ambiţiile echipei din spatele proiectului nu se opresc aici: în cinci ani vor să ajungă la statutul de unicorn, adică la o evaluare de un miliard de euro.

„În momentul de faţă ridicăm o rundă de investiţie de 1,5 milioane de euro, în care peste 700.000 de euro sunt dedicaţi marketingului şi vânzărilor. Cu această sumă ar trebui să reuşim să atragem aproximativ 6.000 de clienţi, de IMM-uri, cu o rată de creştere în următorii ani de 3-4 ori ca să ajungem undeva la 80.000 de clienţi în trei ani de acum încolo. Avem deja o finanţare negociată cu un fond de investiţii din România, foarte important şi strategic pentru noi, plus o finanţare de la un fond de investiţii străin. Şi mai avem promisiuni şi scrisori de intenţie şi din Marea Britanie – în momentul de faţă analizăm care e cea mai bună variantă sau cel mai bun partener. Căutăm în acest moment smart money, ceea ce înseamnă că mă interesează şi canalele prin care ne ajută să ne promovăm, ce parteneri mai are în portofoliu, ca să pot să scalez foarte rapid businessul”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Cătălin Rus, cofondator şi director de operaţiuni (COO) al Prime Dash.

El a adăugat că într-un an de la actuala rundă de investiţii, start-up-ul vrea să ia o nouă finanţare în valoare de 5 milioane euro, iar ulterior, în circa trei ani, să ajungă la rundă de seria A. „Acum suntem la 10 milioane de euro ca evaluare. În ianuarie 2020 am ridicat prima rundă de finanţare la o evaluare de 1 milion de euro. Atunci nu aveam niciun client încă, aveam doar proof of concepts cu anumiţi clienţi, tocmai ieşisem din validarea softului împreună cu cei de la Mazars.”

Înfiinţată încă din 2012, compania Prime Dash a lansat proiectul în forma actuală în 2020, după aproape doi ani în care s-a aflat în teste la companii de consultanţă internaţionale precum Mazars. „Misiunea Prime Dash este de a lega relaţia între instituţii financiare şi IMM-uri prin accesul la date de creditare în timp real ca să accelerăm procesul de creditare. Facem asta prin dezvoltarea unei soluţii dedicate IMM-urilor, care acţionează ca un consultant financiar digital ce are scopul de a se conecta la date, a analiza datele financiare şi a genera toţi indicatorii şi raportările necesare pentru a vedea încotro se duce compania. Rolul lui este şi de a comunica cu antreprenorul pe întrebări de genul «zi-mi ce vrei să faci şi îţi voi spune cum se face». Acesta este şi mottoul aplicaţiei”, a explicat Cătălin Rus.

În ultimii doi ani, Prime Dash a investit foarte mult în zona de infrastructură a aplicaţiei, iar în special anul trecut au apărut şi cele mai mari schimbări în companie. Start-up-ul a intrat într-o serie de programe de accelerare, printre care se numără Microsoft for Startups şi InnovX – BCR, dar şi programul VISA Innovation. Totodată, echipa Prime Dash şi-a consolidat şi parteriatul avut cu Banca Transilvania. „Am intrat în programul de accelerare al celor de la Microsoft, care ne-a ajutat foarte mult pe zona de consultanţă tehnică, dar şi de infrastructură. Ulterior, ne-am consolidat parteneriatul şi cu cei de la Banca Transilvania cu care începusem în 2019. Şi ei şi-au schimbat întreaga structură şi proces de abordare a soluţiilor nebancare către parteneri, iar acum am reuşit să ducem acest proces mai departe. Chiar vor lansa un proiect foarte interesant în Bucureşti în perioada următoare. Între timp, am mai reuşit să mai colaborăm cu încă trei companii instituţii financiare din România”, a precizat el.

Prime Dash a reuşit să atragă până acum în portofoliul său de clienţi peste 1.300 de companii, din care circa 80% sunt din România, iar restul din străinătate – SUA şi ţări din Africa. „În aplicaţia de IMM-uri sunt analizate circa 1,5 miliarde de euro în fiecare lună. Am dezvoltat şi am integrat foarte multe sisteme de contabilitate pentru a putea extrage datele – am ajuns la peste 25 de sisteme ca să acoperim aproximativ 85% din piaţa de IMM-uri”, a subliniat Cătălin Rus, adăugând că în general, clienţii PrimeDash sunt companii cu afaceri de minim 500.000 euro pe an. „Utilizatorii noştri sunt companii în general cu cifre de afaceri între 500.000 – 1.000.000 de euro şi tot pe acelaşi palier, cu aproximativ acelaşi procent, sunt companii cu cifre de afaceri între 1 milion şi 5 milioane de euro, urmate imediat de companii cu cifre de afaceri între 5 milioane şi 10 milioane de euro.”

Modelul de business al Prime Dash se bazează pe subcripţii anuale sau lunare, care le oferă companiilor acces la diferite module în funcţie de necesităţi. Start-up-ul oferă şi un abonament gratuit prin care companiile au acces la 8 module din soluţie. „Pe modelul de subscripţie anuală se plătesc 6 dolari pe lună pentru fiecare companie pe care o conectezi la sistem şi o foloseşti, deci vin 72  dolari pe an. Sau dacă plăteşti în sistem lunar şi nu plăteşti o singură dată pe an, costul este de 9 dolari pe lună pentru un abonament”, a explicat cofondatorul şi COO-ul Prime Dash.

Anul trecut, start-up-ul a înregistrat o cifră de afaceri de peste 100.000 de euro în condiţiile în care se afla încă în zona de validare a proiectului şi a modelului de business. Acum, după un an, clienţii au început să îşi reînnoiască abonamentele, sistemul de plăţi în sine fiind implementat anul trecut. Odată cu aceste validări şi revalidări, start-up-ul intră în prezent într-o etapă de creştere şi scalare la nivel internaţional. Astfel, numărul clienţilor din străinătate va creşte în următoarea perioadă în condiţiile în care Prime Dash va avea în curând sediul central la Londra, în România rămânând departamentul de dezvoltare software şi departamentul de business development pentru Europa Centrală şi de Est. „Un alt pas foarte important pentru noi tot anul trecut s-a întâmplat, încă nu este finalizat, dar suntem în curs, este mutarea şi accesarea programului a departamentului de schimburi internaţionale a Guvernului Marii Britanii prin care practic mutăm operaţiunile de business development şi vânzări în Londra şi vom păstra în România zona de software development şi partea de vânzări şi development pentru Europa de Centrală şi de Est, dar sediul principal va fi la Londra.”

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.



Start-up Update

1. Invitat: Cătălin Rus, cofondator şi director de operaţiuni (COO) al Prime DashTehnologies - soluţii de business intelligence pentru IMM-uri

Ce e nou? Start-up-ul local se află în prezent în curs de a lua o nouă finanţare în valoare totală de 1,5 milioane euro, atât de la jucători de pe plan local, cât şi de la investitori străini, proiectul fiind acum evaluat la 10 milioane euro. Obiectivul pe termen mai lung este de a ajunge la o evaluare de un miliard de euro în cinci ani.


2. Invitat: Alin Breabăn, cofondator, Vestinda - soluţie de management pentru investiţi în crypto

Ce e nou? Start-up-ul local caută o finanţare pre-seed cuprinsă între 400.000 şi 600.000 euro pentru a continua dezvoltarea soluţiei şi pentru a intra pe mai multe pieţe-ţintă din Africa, Orientul Mijlociu şi Asia de Sud-Est. Platforma a fost lansată public în urmă cu două luni şi a reuşit deja să atragă utilizatori din 40 de ţări. Investiţia iniţială a fondatorilor se situează la 25.000 euro.

„Până anul acesta nu ne-am concentrat pe atragerea de finanţări, însă de o lună şi jumătate am început strategia pentru construirea unei campanii de strângere de fonduri. Suntem în discuţii cu mai mulţi parteneri pe zona asta, atât cu fonduri de investiţii, cât şi cu companii suport care pot să te ajute în astfel de iniţiative, inclusiv acceleratoare. Sunt discuţii foarte avansate cu multe dintre ele - şi cu fondurile şi cu companiile suport, care nu sunt doar din România, ci şi din zona pe care o vizăm ca desfacere - Turcia, Singapore, şi din zona CEE (Europa Centrală şi de Est - n. red.) - Estonia, Bulgaria, România şi Cehia.”



Start-up Pitch

Invitat: Dumitru Gangaliuc, fondator, BOLD

Ce face? Lucrează la dezvoltarea unei platforme de tip marketplace prin care îşi propune să pună în legătură brandurile sau agenţiile cu persoane creative cu ajutorul cărora să creeze experienţe imersive pentru clienţii lor prin intermediul unor soluţii tehnice inovative. Platforma va fi lansată public spre sfârşitul anului, în luna noiembrie sau decembrie.

„Am pornit drumul din 2014 de fapt ca agenţie şi anul acesta în cadrul acceleratorului InnovX am coagulat conceptul acesta de marketplace - nu este încă lansat, dar lucrăm la el. Cercetarea pe care am făcut-o a arătat că sunt două tabere. Prima este tabăra artistului care are know-how-ul, poate să creeze, are deja soluţiile dezvol­tate, dar mai are propriile proble­me cu partea de vânzări, de marketing, cu partea de a atrage noi clienţi. Şi este a doua tabără, cea a brandurilor sau agenţiilor care sunt mereu în căutare de know-how, de soluţii inovative, imersive în care să atragă cât mai mulţi consumatori care să interacţioneze cu brandul lor şi la nivel emoţional. Şi atunci clientul care are bani, dar caută soluţii are nevoie de creativul care are soluţia dar care este în căutare de finanţare.”



Start-up Boost

Invitaţi: Ştefan Buciuc, CEO al BCR Social Finance, şi Bogdan Patriniche, fondator şi CEO al Invoice Cash Group

Cât de important este un mentor pentru un start-up?

„Noi nu avem o cultură a start-up-urilor în România, nu avem o cultură a antreprenoriatului bine construită şi atunci e nevoie de multă educaţie. Educaţie care vine prin mentori, educaţie care vine prin BCR InnovX, prin BCR Social Finance şi alte programe. Încercăm să construim un fir roşu. În prezent, finanţăm start-up-uri şi finanţăm scale-up-uri, dar trebuie să vedem cum construim oamenii care să finanţeze start-up-uri şi care să le dezvolte.“ Ştefan Buciuc

 „Am avut discuţii foarte interesante cu avocaţi care erau mentori, şi care ne-au dat detalii interesante. Am avut discuţii cu echipa de investitori, cu dezvoltatori. Al doilea motiv pentru care am ales InnovX BCR a fost pentru că ei şi-au articulat programul în dialog cu alte programe similare de la nivelul Europei. Spre exemplu, noi am participat prin InnovX BCR la un summit în Polonia, în 2021, şi am ajuns în semifinală unde am văzut ce fac colegii noştri din CEE - de la Estonia, până la Bosnia sau Macedonia. Am văzut investitori, dezvoltatori, private equity, tot ecosistemul.“ Bogdan Patriniche


Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma

www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovix, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.