Povestea tinerilor din România care vor să transforme o invenţie cu care au câştigat şi într-o afacere. În viitor este posibil ca fiecare maşină să conţină invenţia lor

Autor: Ioana Niţă Postat la 03 martie 2023 3918 afişări

Tehnologia inteligenţei artificiale (AI) pătrunde treptat în tot mai multe domenii şi începe să aibă din ce în ce mai multe aplicaţii în diverse industrii, generând o serie de soluţii noi, inovatoare, care rezolvă sau simplifică diferite probleme. O idee nouă, care face de altfel şi obiectul unui proiect de cercetare din cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti, este roboţelul care se plimbă ca să afle gradul de uzură a anvelopelor. Proiectul, numit Tire2Tire, are însă nevoie de finanţare pentru a continua dezvoltarea.

Am testat prototipul pe cel puţin 200 de anvelope dintr-un garaj local din Constanţa şi am ajuns la o precizie de 0,29 de milimetri în măsurarea adâncimii căii de rulare. Şi este şi complet autonom roboţelul, adică se deplasează autonom pe sub camion, pe la fiecare dintre anvelope, şi detectează singur poziţia acestora. La actualul prototip, practic doar îi dăm start de pe laptop şi el porneşte singur şi se plimbă pe la fiecare dintre anvelope, dar în viitor va apăsa şoferul pe un buton aflat lângă pompa de alimentare şi atunci va porni robotul în mod automat“, a explicat Teodora Moraru, cofondatoare a Tire2Tire, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

Ea a pornit proiectul în urmă cu peste trei ani împreună cu Ionuţ Oţelea, echipa Tire2Tire participând şi la ediţia din 2020 a programului de preaccelerare Innovation Labs. „Am trecut prin cele 7 luni de atunci de Innovation Labs şi la finalul preacceleratorului am şi câştigat premiul Best smart mobility de la OMV Petrom. La momentul acela aveam un prim prototip bazat pe o cameră de adâncime de la Microsoft Kinect, pe care apoi, timp de câteva luni, am încercat să îl optimizăm şi să îl testăm, urmând ca apoi să ne înscriem şi la competiţia internaţională ATOS IT Challenge. 

În cadrul acestei competiţii am concurat împotriva a câteva sute de echipe de studenţi din întreaga lume, iar în vara anului 2021 am câştigat marele premiu al competiţiei şi o finanţare de 10.000 de euro“, a relatat Teodora Moraru, adăugând că Tire2Tire este chiar un proiect de cercetare în cadrul Universităţii Politehnica din Bucureşti. „În echipă ni s-au alăturat colegi noi - colegul nostru de facultate Robert Lică, Cristian Pătru, actual doctorand, şi Iuliu Vasilescu, profesor şi coordonator ştiinţific de proiect.

Şi astfel, echipa noastră s-a mărit, dar a venit şi momentul să pivotăm din punct de vedere tehnic prototipul, deoarece în urma discuţiilor cu partenerii noştri logistici de atunci am observat că prototipul nostru nu atingea precizia tehnică cerută de a măsura gradul de uzură şi nici nu rezista la condiţiile de mediu externe, de temperatură. Aşa că atunci am pivotat la o soluţie bazată pe un roboţel care să măsoare în mod automat gradul de uzură şi să se deplaseze în mod autonom pe sub camion cât timp acesta staţionează la staţia de alimentare.“

Până în prezent, proiectul Tire2Tire a fost finanţat cu 30.000 euro, din care 20.000 euro au provenit de la partenerii logistici ai start-up-ului, compania de transporturi de mărfuri TSG (Transport Service Grup), iar restul au fost obţinuţi ca premiu în cadrul unei competiţii IT. Pentru a avansa cu soluţia, echipa Tire2Tire are nevoie de o investiţie de circa un milion de euro pentru a putea dezvolta un prototip nou mai compact pe care să îl poată produce ulterior în masă şi a se lansa comercial pe piaţă. „În acest moment suntem în stadiul de proiect de cercetare şi căutăm o nouă rundă de investiţie, pentru că în acest moment am terminat banii din runda anterioară de finanţare.

Cu noua finanţare vrem să investim într-un nou prototip, mai compact şi mai rezistent la factorii externi, care de asemenea să aibă loc să intre şi pe sub automobile în viitor, Acest prototip  vrem să îl scalăm şi să îl fabricăm în serie şi apoi să instalăm staţiile Tire2Tire în cât mai multe staţii de alimentare. Finanţarea pentru un singur prototip s-ar ridica undeva la 100.000 de euro, însă pentru a scala cu adevărat, pentru a avea un impact real asupra industriei de transport, investiţia s-ar ridica la 1.000.000 de euro“, a precizat Teodora Moraru. În ceea ce priveşte modelul de business al Tire2Tire, ea a menţionat că acesta presupune instalarea soluţiei în staţiile de alimentare cu carburant, dar şi în sediile anumitor companii de transport sau în parcările securizate de camioane şi chiar în parcările centrelor comerciale în cazul autoturismelor. 



Start-up Update

1. Teodora Moraru, cofondatoare a Tire2Tire – soluţie pentru determinarea automată a gradului de uzură al anvelopelor pentru flotee de camioane

Ce e nou? Start-up-ul local are nevoie de o investiţie de circa un milion de euro pentru a putea dezvolta un prototip nou mai compact pe care să îl poată produce ulterior în masă şi lansa comercial pe piaţă. Până în prezent, investiţia în proiectul Tire2Tire se ridică la 30.000 euro, iar actualul prototip constă într-un robot care poate analiza gradul de uzură al anvelopelor folosite de camioane, datele fiind transmise într-o soluţie software.

2. Alexandra Roată, cofondatoare a Softlead - platformă de tip marketplace prin care ajută companiile să aleagă soluţia software potrivită pe baza ADN-ului lor digital

Ce e nou? Start-up-ul local şi-a propus să obţină anul acesta o nouă finanţare în valoare de minimum 500.000 euro pentru a atrage mai mulţi utilizatori şi pentru a îmbunătăţi algoritmul din spatele soluţiei sale Softlead Digital DNA. Anul trecut, Softlead a luat o finanţare de 220.000 euro prin intermediul platformei de crowdfunding Ronin.

„Vizăm o nouă rundă de investiţii, pe care ne-am dori să o închidem până la sfârşitul anului. Ceea ce vom face diferit anul acesta faţă de modul în care ne-am organizat în trecut, şi cumva asta este şi una dintre discuţiile pe care le avem cu mai mulţi antreprenori din zona de start-up-uri, este că dacă există doi cofondatori, să existe un echilibru, adică să se împartă responsabilităţile. Acesta este unul dintre sfaturile pe care le dăm noi şi aşa va fi şi pentru următoarea rundă. Încă nu ştim exact dacă runda va fi la nivel local sau internaţional. Am început să avem discuţii cu fonduri internaţionale şi vom vedea ce apare pe parcurs.“

3. Philip Choban, fondator şi CEO al Telios Care – soluţii de telemedicină

Ce e nou? Start-up-ul local a deschis o nouă rundă de finanţare în valoare totală de 1,2 milioane de euro, din care a reuşit să obţină deja jumătate de la o parte dintre investitorii existenţi care s-au angajat să susţină în continuare businessul, Fortech Investments fiind lead investor. Până în prezent, investiţiile în Telios Care pe plan local totalizează 1,75 mil. euro, ultima rundă de finanţare a fost în valoare de 1,3 mil. euro şi s-a derulat în 2021.

„Am deschis o nouă rundă de investiţii, în care încercăm să strângem încă 1,2 milioane de euro, jumătate dintre aceşti bani fiind deja asiguraţi. Fortech s-a angajat să fie din nou principalul nostru investitor, aşa că suntem pe drumul cel bun, avem jumătate din suma necesară deja strânsă. Suntem în discuţii cu fonduri de investiţii din Europa şi din SUA şi deja am avut discuţii serioase cu fonduri de aici din România. Sperăm să închidem runda la finalul lunii martie, în condiţiile în care acum este o perioadă mai dificilă pentru atragerea de finanţare.”


Start-up Boost

Dumitru Gangaliuc, fondator BOLD Experience, şi Lucian Stroie - agile coach în cadrul BCR şi mentor în cadrul InnovX-BCR

Dumitru Gangaliuc: „Noi am pivotat puţin businessul pentru că

ne-am confruntat cu câteva momente în care nu puteam să ajungem la o validare rapidă pentru modelul de business şi ceea ce învăţat de la mentorii din InnovX-BCR este că trebuie să ne mişcăm repede, să fim destul de flexibili în ceea ce facem noi. Aşa am ajuns noi să pivotăm mai mult spre a dezvolta instrumente educative în zona de experienţe imersive. Parcurgerea programului InnovX-BCR a fost un full-time job în care noi veneam de dimineaţă până seară, urmam sesiunile de mentorat, sesiunile de training şi apoi aveam şi teme pentru acasă. Sincer totul ne-a ajutat pe noi ca echipă.“

Lucian Stroie, sfaturi pentru start-up-uri: „Gândiţi-vă ce comunicaţi, cum comunicaţi, pentru că dacă tu, ca startup, nu eşti capabil să livrezi un mesaj foarte clar unor mentori, foarte probabil nu vei fi capabil să livrezi un mesaj similar nici clienţilor tăi, audienţei tale.“



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi

What’s Hot.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.