Povestea tânărului din România care a inventat o aplicaţie cu care oamenii pot face un control medical chiar acasă la ei, ceea ce până acum nu era posibil

Autor: Ioana Niţă Postat la 09 februarie 2024 160 afişări

Telemedicina a prins avânt în România într-un mod forţat - după izbucnirea pandemiei de COVID-19 - însă pentru anumite specializări, cum ar fi oftalmologia, serviciile medicale la distanţă nu se pretau. Un start-up local a început însă chiar din  2020 să construiască o soluţie software care să le permită pacienţilor să facă teste de acuitate vizuală chiar la ei acasă.

În prezent, soluţia a ajuns în faza de lansare pe piaţă, iar start-up-ul a aplicat încă din 2022 şi pentru patentarea tehnologiei create - soluţia sa de detectare a distanţei dintre dispozitiv şi pacient în vederea realizării testelor de acuitate vizuală. „Este o aplicaţie web pentru că pentru testul de acuitate vizuală avem nevoie de o anumită distanţă faţă de ecran. Iar distanţa aceasta poate ajunge pentru testele de la depărtare până la 3 metri, astfel încât laptopul va funcţiona ca ecran, iar telefonul va funcţiona ca telecomandă. Pe telefon se introduce ce se vede pe ecran şi astfel se desfăşoară testul în momentul de faţă.

Este singurul test din cele pe care le-am conceput până acum la care este nevoie de laptop. Pentru următoarele teste pe care le vom dezvolta  distanţa necesară este de 40 cm şi se pot face de pe telefon, astfel încât, cel mai probabil, versiunea următoare va conţine şi o aplicaţie mobilă pe care se vor putea face şi restul testelor“, a explicat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Tudor Gecui, CTO şi cofondator al OptiCare.

El a adăugat că, odată realizat testul pe OptiCare.app, pacientul primeşte rezultatul, care se poate trimite unui medic din platformă pentru interpretare, fie într-un format digital, prin telemedicină, fie prin consultaţii la cabinet, în funcţie de ce servicii oferă medicul respectiv, de ce decide în urma rezultatelor şi în funcţie de ce e mai convenabil pentru pacient. Proiectul OptiCare a pornit în 2020 la iniţiativa lui Andrei Brodeţchi împreună cu mediul oftalmolog Sînziana Istrate, în 2021 echipa fiind aleasă să participe în cadrul programului de preaccelerare Innovation Labs.

„Până când am intrat în Innovation Labs, noi nu am avut foarte multă experienţă de start-up, pentru că eram încă studenţi la master şi atunci eram la început, dar am început să facem o cercetare foarte amănunţită despre tot ce se poate face în domeniul teleoftalmologiei cu dispozitivele pe care oamenii le au la ei acasă. Nu am vrut să vindem şi un aparat hardware pe lângă, care poate ar fi extins marginal testele pe care le putem face, dar ar fi fost o barieră de intrare în piaţă“, a precizat Tudor Gecui.

În iunie 2022, OptiCare a aplicat pentru obţinerea patentului aferent soluţiei sale de detectare a distanţei dintre dispozitiv şi pacient în vederea realizării testelor de acuitate vizuală.

„După ce am aplicat pentru patent, în mai puţin de jumătate de an am dezvoltat prima versiune a testului, iar de atunci îl validăm în clinicile partenerei noastre, doamna doctor Sînziana Istrate. Testul de acuitate vizuală se adresează celui mai mare segment de populaţie pentru că aceasta este boala sau inconvenienţa cu care se confruntă cel mai mare procentaj din lume, problemele de acuitate vizuale. Astfel încât am decis ca acesta să fie primul test pe care îl lansăm şi, în urma feedbackului pe care îl adunăm, vom lansa şi următoarele teste”, a punctat cofondatorul OptiCare, adăugând că celelalte teste sunt deja concepute din punctul de vedere al algoritmilor, dar nu au intrat încă în faza de implementare. Platforma dedicată medicilor şi pacienţilor este însă deja în lucru. „La platformă se lucrează deja în paralel cu testul pe care l-am lansat deja. De platformă o să avem nevoie în orice situaţie, aşa că am ales să continuăm cu implementarea ei înainte de celelalte teste. Procesul de adunare de feedback nu o să mai dureze mult. Vrem să vedem în ianuarie primele programări care să se facă prin aplicaţia noastră şi să începem să ne adresăm şi medicilor care şi-au exprimat deja interesul şi să ne extindem şi în alte clinici şi în alte oraşe.” În prezent, aplicaţia este folosită de medicii oftalmologi din clinicile Optissima, business care aparţine cofondatoarei Sînziana Istrate. Pentru pacienţi, utilizarea aplicaţiei OptiCare este gratuită, start-up-ul urmând să monetizeze din parteneriatele cu clinicile de oftalmologie şi cu medicii specializaţi. „Nevoile sunt diferite pentru fiecare clinică, astfel încât şi pachetele vor fi diferite pentru fiecare clinică. Poate unele clinici vor să le folosească în timpul consultaţiilor ca şi teste de teleoftalmologie, poate altele nu, poate altele vor doar să primească clienţi la ei în clinică în urma testelor pe care le fac la noi în aplicaţie”, a subliniat el.

Prelansarea aplicaţiei a avut loc la finalul anului 2023 pentru a putea fi testată de medici şi pacienţi astfel încât echipa OptiCare să îmbunătăţească soluţia înainte de lansarea oficială stabilită pentru luna ianuarie 2024. „Numărul de persoane care s-au înscris este de ordinul zecilor, la fel şi numărul de medici. De la aceste persoane am putut să primim feedback şi să îmbunătăţim soluţia pentru lansarea oficială. Acum suntem în procesul de dezvoltare a platformei pentru medici şi pentru pacienţi, unde se pot face programări, unde se poate discuta prin chat, şi unde o să avem o funcţie de încărcare de documente pentru medici“, a spus Tudor Gecui. 

Până în 2022, dezvoltarea aplicaţiei OptiCare a fost susţinută din resursele fondatorilor, însă ulterior, start-up-ul a atras şi un angel investor în companie, iar pe viitor, ia în considerare să atragă şi o rundă de finanţare în funcţie de cum va decurge dezvoltarea soluţiei în continuare pe baza feedback-ului primit. „Aplicaţia a fost susţinută financiar de către noi, cei trei cofondatori, până în 2022, când am avut nevoie de o sumă mai mare deodată pentru a putea plăti aplicarea pentru patent, iar atunci ni s-a alăturat ca şi angel investor Daniela Aldescu. De atunci am mai reuşit să primim şi un grant din fonduri europene prin programul Startup Nation, iar suma totală pe care am investit-o, cu tot cu acest grant, este de aproximativ 100.000 de euro. Luăm în considerare varianta în care să ridicăm o rundă de investiţii de la un VC, dar avem şi varianta în care să continuăm noi susţinerea platformei până într-un anumit punct. Totul depinde de ce ne comunică piaţa în perioada următoare.” 



Rubrica „Start-up Pitch”

1. Invitat: Valentin Maior, cofondator şi CEO al Kidprenor

Ce face? Dezvoltă o platformă care să conţină cursuri de educaţie antreprenorială pentru utilizatori cu vârste cuprinse între 6 şi 13 ani.

„Pentru componenta de tech avem pregătit un pitch pentru investitori, pentru că vrem să ridicăm, în primul trimestru din 2024 o rundă de finanţare pre-seed în valoare de 100.000 de euro, care să ne ajute să dezvoltăm MVP-ul, urmând ca ulterior, în funcţie de evoluţia pe care o avem, să accesăm şi alte runde de finanţare. Avem în plan şi o extindere la nivel internaţional şi vizăm zona Europei Centrale şi de Est, ţări care sunt în continuă dezvoltare în zona de antreprenorială – precum Ucraina, Bulgaria, Ungaria. O să vedem cum o să monetizăm, o să scalăm Kidprenor pe teritoriul României în 2024, iar din 2025 vrem să pornim extinderea în ţările din regiune.“

2. Invitat: Ioana Petrea, managing partner, RightFit

Ce face? A creat TogetHR, soluţie software ce funcţionează ca un asistent virtual pentru procesul de recrutare.

„În momentul de faţă testează soluţia 32 de companii, dintre care doar două sunt agenţii de recrutare. Restul sunt companii care au între 5 angajaţi şi 2.000 de angajaţi. Iar industriile în care activează sunt diverse - transporturi, inginerie, vânzări, marketing, PR etc. Sunt foarte interesată să văd feedbackul lor după trei luni de utilizare fiindcă în circa trei luni îţi dai seama cum funcţionează realmente, apuci să o populezi cu CV-uri, începi să plimbi un candidat în diverse statusuri de evoluţie în demersiul de recrutare şi de abia atunci vezi adevărata ei valoare.“


Rubrica „Start-up Update”

1. Invitat: Tudor Gecui, CTO şi cofondator al OptiCare – soluţii software pentru consultaţii oftalmogice la distanţă

Ce e nou? Start-up-ul local a investit până în prezent 100.000 de euro în construirea unei aplicaţii bazate pe tehnologia inteligenţei artificiale prin intermediul căreia pacienţii pot face un test de acuitate vizuală de acasă cu ajutorul unui laptop şi al unui telefon mobil. Soluţia va fi lansată oficial luna aceasta.


Rubrica „Investor Watch”

Invitat: Carmen Sebe, CEO al SeedBlink - platformă de equity crowdfunding

2023, un an dificil pentru start-up-urile de tehnologie

„Reţinerea fondurilor de investiţii (VC-urilor) de a investi a fost legată şi de evaluarea companiilor, pentru că în perioada de pandemie, în 2021, au fost evaluări pe care investitorii le-au considerat mai mari decât ar fi trebuit să fie, iar corecţiile s-au văzut în 2022-2023. Consecinţa a fost că o parte dintre companiile bune, în loc să facă o rundă de equity, au făcut bridge-uri, CLA-uri (Convertible Loan Agreements – n.red.) în general, ca să-şi mai dea un pic de timp în care să crească valoarea companiei pentru a putea justifica o evaluare aproape de cea la care au fost investite anterior.“


Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plusvaloare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.