Micul secret al blog-ului spam

Postat la 30 octombrie 2006 42 afişări

La prima vedere seamana cu un blog obisnuit. Dar daca te uiti mai atent, iti dai seama ca este ceva foarte ciudat cu continutul blog-ului - este foarte familiar. Chiar prea familiar. Asta pentru ca o parte este scris chiar de tine, pe propriul tau blog. Restul nu are sens: acelasi cuvant se repeta la nesfarsit. Ce cauta textul tau pe un alt blog, insotit de multe reclame? Probabil ca blog-ul este de fapt un splog, iar tu esti victima. Splog-urile sau spam blog-urile sunt cel mai nou mod in care spammerii manipuleaza blogosfera pentru a obtine profit. Fenomenul a aparut pentru prima data acum un an cand serviciul de gazduire al blogurilor al Google, Blogger, a fost inundat cu mai mult de 13.000 de bloguri false. Expedierea mesajelor-spam, fie ele mail-uri, SMS-uri si mai nou blog-uri, este o metoda practicata in general de oamenii din industria e-marketingului si de proprietarii de site-uri pornografice. Dar de ce fac sploggerii asta? Cum stii daca blogul tau a fost folosit pentru un splog? Si ce poti face pentru a opri acest lucru?Un alt mod de a face baniSplog-urile fura continut din bloguri reale, care sunt in general citite de un numar mare de utilizatori sau care au un continut de interes general, pentru a-si creste rangul site-ului pe Google. Sploggerii urmaresc ca spam blog-ul lor sa poata fi gasit foarte usor de utilizatori in urma unei cautari dupa un termen pe Google sau alt motor de cautare. Si astfel, daca adauga si reclame si alte tipuri de continut publicitar, genereaza venituri foarte usor, cu un minim de efort.Insa prin aceasta metoda sunt afectati pe nedrept bloggerii care detin blog-urile reale, devenite peste noapte sploguri. De ce? Pentru ca rangul site-ului lor scade pe masura ce creste cel al spam blog-ului, iar asocierea cu spam-urile le afecteaza reputatia pe Internet.Unica modalitate pentru a vedea daca blog-ul tau a fost \"jefuit\", este sa te abonezi la fluxuri de stiri de pe motoare de cautare precum Technorati, IceRocket sau PubSub, care publica informatii actualizate din domeniu, inclusiv blog-urile care devin victime ale unui atac spam. In acelasi timp, este nevoie de o monitorizare independenta a blogosferei. Pentru asta, trebuie efectuate cautari online dupa termenii regasiti in blog, cum ar fi numele blogger-ului sau al blog-ului dar si dupa alte cuvinte cheie regasite in text. Multi bloggeri se folosesc de astfel de metode pentru a vedea ce spun ceilalti bloggeri despre ei, dar acestea se pot dovedi eficiente si pentru a determina daca un blog personal este tinta furturilor si sursa de venit a sploggerilor.Fiecare click inseamna profitCa si e-mail-urile de tip spam, splog-urile folosesc cele mai reprezentative caracteristici ale Internetului - flexibilitatea, accesul usor si costurile mici - intr-un serviciu care iti permite sa castigi rapid.Dar daca spammerii de pe e-mail incearca sa-l convinga pe destinatar sa cumpere diverse produse, sploggerii si alti spammeri de pe Internet castiga majoritatea banilor prin atragerea vizitatorilor catre panourile publicitare afisate alaturi de textul fara sens. Astfel, veniturile lor sunt direct proportionale cu numarul click-urilor pe reclamele de pe site.Proprietarii de pagini web - in acest caz spammerii - sunt platiti de persoana sau compania care face reclama, cu o suma fixa pentru fiecare click pe reclama respectiva. Pe sploggeri nu ii intereseaza ca pagina web pe care ei o detin este deformata si ca textul nu are niciun sens. Tot ceea ce ii intereseaza este sa umple pagina cu termeni pe care oamenii i-ar folosi in cautarile lor pe Web, termeni care sa-i conduca la pagina respectiva si sa-i atraga sa dea un click pe una din reclamele existente pe pagina.Inundatie de splog-uriIn ultimele luni numarul splog-urilor a crescut ingrijorator de mult. Peste jumatate din blog-urile in limba engleza atractive pentru utilizatori sunt spam-uri, potrivit unui studiu realizat recent de Tim Finin, un cercetator de la Universitatea din Maryland si de doi dintre studentii sai. \"Blogosfera creste repede. Dar se pare ca splogosfera creste si mai repede\", a explicat Finin.De aceeasi parere este si Sason Goldman, product manager pentru Blogger, serviciul de gazduire de blog-uri al Google. \"Cresterea numarului de splog-uri reprezinta o problema semnificativa cu care trebuie sa luptam\", a afirmat el. Niciun motor de cautare nu vrea ca, in urma unei cautari dupa un cuvant cheie relevant, utilizatorii lui sa fie directionati catre un link aparent folositor, dar de fapt un site plin de fraze fara sens si de publicitate online. De altfel, niciun proprietar de blog nu doreste sa-si iroseasca energia si sa-si distruga reputatia prin asigurarea unei \"case\" spammerilor.Un studiu recent facut de Mitesh Vasa, un inginer in software din Virginia si un cercetator al splog-urilor, a descoperit ca in decembrie 2005, Blogger gazduia mai mult de 100.000 de sploggeri.O amenintare pentru Google\"Google promite ca ia in serios aceasta problema\", a mai spus Goldman. Este si normal sa fie asa, pentru ca banii care se duc in buzunarul lui Google din publicitate (sau in cele ale celorlalte mari motoare de cautare - Yahoo! si MSN) au devenit un magnet irezistibil pentru \"artistii\" in fraude. \"Daca un site apare foarte sus in lista rezultatelor cautarilor, mii sau milioane de oameni vor accesa acel site. Chiar si in cazul in care doar un procent foarte mic dintre oamenii aceia dau click pe reclamele existente pe site, \"proprietarul site-ului va castiga o gramada de bani - si sploggerii asta cauta de fapt\", a spus Anil Dash, vicepresedinte al Six Apart, companie care ofera un serviciu de gazduire al blog-urilor.Deoarece banii din publicitate se incaseaza numai de catre proprietarii site-urile care apar in prima sau a doua pagina, in ordinea rezultatelor, spammerii fac eforturi foarte mari sa induca in eroare Google sau Yahoo!. Motoarele de cautare clasifica un site Web in mare parte prin calcularea numarului altor site-uri la care se ajunge prin el, plasandu-l mai sus in cautari. Pentru a mima aceasta popularitate, spammerii creeaza retele false cu site-uri interconectate la splog, numite \"link farms\".Blog-urile - marea majoritate reprezentand o colectie de link-uri cu comentarii - reprezinta, in special, elemente ajutatoare pentru spammeri. Rezultatul? \"Blogosfera este din ce in ce mai poluata de spam-uri\", a spus Dash.DenuntatoriiIn timp ce splog-urile par a fi o neplacere minora pentru blogeri, intregul efect pe care-l au acestea nu se poate determina. \"Ce se va intampla cand toti termenii dupa care se da o cautare vor fi infestati cu aceste splog-uri?\", se intreaba Chris Pirillo de la Lockergnome, o revista electronica in limba engleza care contine resurse pentru sistemele de operare din familia Microsoft Windows, stiri despre actualizari pentru software de toate tipurile, resurse generale de PC pentru specialisti si pasionati si resurse generale de Internet si informatie digitala. \"Existenta splog-urilor face mult mai dificila cautarea\", este de parere acesta. Asa ca, pentru binele comunitatii, cand dai de un astfel de splog este bine sa-l denunti. Daca splogul este creat pe Blogger, se poate denunta foarte usor prin apasarea butonului Flag din coltul de sus din dreapta paginii. Acesta va anunta imediat administratia Blogger-ului despre continutul nedorit, si splog-ul va fi dat la o parte. Daca splog-ul este creat pe o alta platforma de blogging, trebuie sa iei legatura direct cu \"gazda\" platformei. Sau, poti sa raportezi splog-ul serviciului Splog Reporter, care a fost creat de Frank Gruber si Jeff John in august 2005. Splog Reporter se bazeaza pe un sistem special de identificare a splogurilor care analizeaza URL-ul unui blog pentru cuvinte cheie ciudate si detalii precum cratimele - din motive necunoscute, majoritatea splog-urilor sunt scrise cu cratime. Serviciul adauga site-urile suspecte in baza lui de date, alertand motoarele de cautare sa le elimine din fisierele lor. Daca splog-ul contine publicitate Google, site-ul poate fi raportat programului AdSense, serviciul de publicitate online de la Google, si contul site-ului poate fi revocat.Mark Cuban, proprietarul site-ului IceRocket, a fost emfatic cu privire la explozia de bloguri de anul trecut. In acelasi timp, alti bloggeri au inceput sa ceara standarde ridicate de la Google si a lui blogosfera, Blogger. Pana acum Google pare ca a luat in serios doleantele \"clientilor\" sai. Blogger a adaugat procesului de creatie al blog-urilor un sistem de verificare al cuvintelor, numit Captcha, si a publicat o lista de URL-uri \"vinovate\" pentru a le da si altor motoare de cautare posibilitatea sa le elimine din indexurile lor.Calcaiul lui AhileCu toate acestea, aparitia si cresterea numarului de splog-uri poate avea consecinte mai presus de blogosfera. Blog-urile sunt reprezentative pentru ceea ce multi numesc Web 2.0, viziunea Internetului ca o platforma comuna de informatii de toate felurile, care este creata si actualizata mereu de utilizatorii sai. Asa se intampla cu site-urile prin care poti face schimb de fisiere - Flickr sau YouTube, cu enciclopedia online la care poate colabora oricine - Wikipedia - sau cu calendarele care pot fi vazute online - Kiko sau CalendarHub.Din pacate, aceasta deschidere si usurinta cu care pot fi utilizate aceste site-uri sunt proprii erei Web 2.0. \"Vulnerabilitatea extrema la spam este caracteristica ce defineste Web 2.0, iar splog-urile reprezinta prima manifestare a acestei ere\", a spus Matt Mullenweg, dezvoltatorul sistemului de blogging WordPress. Oamenii din industrie nu cad de acord asupra modului in care sa elimine spam-ul sau daca acesta poate fi eliminat. Dar nici nu se pune in discutie ca daca blogosfera sau restul \"produselor\" Web 2.0 nu gasesc un mod de a pune capat acestui mod fraudulos de a face bani pe Internet, atunci cea mai buna caracteristica a Web 2.0 va iesi din discutie. Afacerea GogginsDan Goggins, care detine un master in stiinta calculatoarelor, a dezvoltat impreuna cu un coleg de-al lui, John Jonas, cateva mii de splog-uri. \"Nu sunt chiar atat de multe\", spune modest Goggins, dar in perioda august-octombrie 2005 el a castigat cel putin 71.000 de dolari din aceasta activitate. Cu Goggins si Jonas mai lucreaza o echipa intreaga de oameni. Acestia tremura la auzirea termenului \"splogger\", preferand sa fie numiti mai degraba \"vanzatori pe \'piata\' motoarelor de cautare\". Cu toate acestea, obiectivul lor este sa atraga cat mai multi vizitatori catre splog-urile dezvoltate de ei.Potrivit presei internationale, un blogger roman a descoperit, in iunie, ca in urma unei cautari pe Google dupa \"retete de sos de pizza\" primele 10 rezultate care au fost afisate erau spam-uri. Pagina era o mica insula dintr-un mare arhipelag de spam-uri, de marimea a milioane de astfel pagini \"capcana\", construit de oameni din Romania sau Argentina, spre exemplu, in functie de tara de origine pe care au selectat-o in momentul inregistrarii. Descoperind o lacuna in sistemul de indexare al lui Google, spammerii au introdus in adresele site-urilor lor termeni de cautare adesea folositi astfel incat algoritmii de cautare ai motoarelor sa ii identifice ca indici de relevanta pentru aceste cautari. Solicitarea retetei pentru sosul de pizza, spre exemplu, l-a directionat pe vizitator la o adresa de web care automat s-a dus pe un portal de spam-uri - un singur click si vizitatorul a fost prins intr-o mare de site-uri publicitare.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Micul,
secret,
al,
blog-ului,
spam
/business-hi-tech/it/micul-secret-al-blog-ului-spam-4073351
4073351
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.