Leadership pe Arrakis: cum construieşti echipe într-un univers neiertător

Autor: Ioana Matei Postat la 29 iulie 2025 149 afişări

Ionuţ Codreanu a pus bazele primului studio cu ADN nordic din România, iar azi conduce o echipă care modelează lumea aspră a lui Dune: Awakening. Între temeri, pionierat şi apă vie, Funcom România devine parte din mitologia unui joc de referinţă. Povestea studioului care contribuie la unul dintre cele mai aşteptate jocuri ale momentului începe cu o echipă mică şi un vis ambiţios.

Cine a participat la lansarea oficială a jocului Dune: Awakening la studioul Funcom din Bucureşti a fost introdus în atmosferă cu mult înainte de a vedea un ecran. Încă de la conferinţa de deschidere, apa albastră, inspirată din mitologia universului Dune (cunoscută drept „apa vie”), era oferită invitaţilor ca un simbol ritualic. Pe pereţi tronau personaje din joc, iar în mijlocul spaţiului, o statuie impunătoare înfăţişa unul dintre protagoniştii jocului. Lansarea nu a fost doar despre un nou titlu în gaming, ci despre imersiune totală în cultura unei lumi ficţionale recreate cu atenţie la detaliu.

În acest context, l-am întâlnit pe Ionuţ Codreanu, head of Studio Funcom Bucureşti, omul care a coordonat construcţia unui studio de la zero, într-un coworking cu şase birouri, până la o echipă matură, implicată în unul dintre cele mai ambiţioase jocuri de pe piaţă. „Unul dintre momentele cele mai grele a fost să aducem o cultură nordică într-o ţară ca România. Suntem europeni, dar diferiţi. Noi suntem mai direcţi, mai pasionali, ei sunt mai aşezaţi.

A fost nevoie de adaptare din ambele părţi”, povesteşte Codreanu. Ca să faciliteze acest proces, fiecare manager nou primeşte o carte despre diferenţele culturale. „Nu e despre cine are dreptate, ci despre cum înţelegi perspectiva celuilalt.”  În gaming însă, frica face parte din procesul creativ. „Mi-a fost teamă, la început, că nu vom reuşi să creăm studioul. Apoi, în timpul dezvoltării jocului, au fost momente în care ne-am întrebat dacă viziunea noastră se va concretiza.

Dar claritatea direcţiei ne-a ajutat să trecem peste obstacole. Arakis este un univers neiertător, iar jocul nostru reflectă exact această idee: supravieţuirea într-un mediu ostil.” Întrebat ce înseamnă să conduci un studio creativ, Codreanu subliniază importanţa procesului de recrutare şi dezvoltare a echipei: „Trecem prin minimum trei interviuri. Vrem oameni care sunt deschişi, care îşi asumă riscuri, care vor să construiască. Primii care au venit au acceptat incertitudinea şi au pus umărul la fiecare etapă.” Experienţa sa anterioară la Ubisoft, unde a lucrat pe proiecte de anvergură, l-a pregătit pentru provocarea Funcom. „Când m-au contactat pentru acest proiect, am ştiut că e momentul pentru ceva nou. Veneam dintr-o companie mare, confortabilă, dar simţeam nevoia să creez, să contribui altfel la industrie.” Astăzi, studioul din Bucureşti nu doar testează, ci dezvoltă activ elemente din jocuri majore. Dune: Awakening este un proiect de şase ani, cu o viziune clară şi o echipă internaţională. Iar Funcom România a devenit un actor important în arhitectura acestui joc, aducând în ecuaţie un stil direct, pragmatic şi creativ. Într-o industrie care a depăşit de mult ca valoare cinematografia şi televiziunea la un loc, gamingul nu mai e o nişă. Este viitorul entertainmentului – şi, într-un colţ de Bucureşti, echipa Funcom scrie o parte din acest viitor.

 

Ce i-a atras pe oameni către Funcom România?

„Nu a fost vorba de locuri, ci de construcţia unei culturi complet noi. Era primul studio cu adevărat nordic în România. O cultură mai relaxată, fără presiuni inutile, dar şi provocarea de a fi parte din început – de a fi pionieri. Apoi, desigur, a contat faptul că lucrăm pe jocuri de scară largă, ceea ce nu se întâmpla în România la acel moment.” Codreanu recunoaşte că e nevoie de oameni dedicaţi, cu o relaţie profundă faţă de jocurile pe care le dezvoltă: „Unul dintre colegii noştri avea deja mii de ore jucate în titlurile Funcom înainte de a fi angajat. Sunt jocuri complexe, pentru jucători maturi, care investesc zeci sau sute de ore.

Nu sunt jocuri imediate sau casual, ci construite pentru cei care vor să se piardă într-un univers.” Despre viitorul studioului, Codreanu este realist şi ambiţios: „Ne dorim să construim componente majore din jocurile noastre aici, în România. Poate, într-o zi, chiar să dezvoltăm un titlu de la zero. Dar asta cere echipe de design extrem de solide. Tehnic avem oameni foarte buni, avem artişti excepţionali, dar pe partea de game design suntem încă în formare. Nu avem şcoli de design specializate, iar meseria se învaţă greu, cu ani de experienţă.” În ce priveşte inteligenţa artificială, Funcom o foloseşte punctual: „Avem un sistem AI care detectează automat unde apar probleme în joc şi alocă taskuri pentru QA. O folosim ca un asistent, nu ca înlocuitor de om.” Iar în ceea ce priveşte celebra băutură servită la eveniment? „Este sângele viermilor de nisip – o versiune de «lapte» periculos, aproape fatal. Un ritual din universul Dune. Cine a băut, a trecut testul.”   

 

 

Top 30 studiouri care dezvoltă jocuri în România (în funcţie de venituri, pe baza datelor din 2022)

1. Electronic Arts Romania

2. Ubisoft Romania

3. Amber Studio

4. Gameloft Romania

5. Green Horse Games

6. Playtika

7. Quantic Lab

8. Super Hippo Games / Nutaku

9. eRepublik

10. Whyttest

11. AMC Romania

12. Studio Firefly

13. Globalstep

14. Fun Labs Romania

15. Funcom

16. Pronetis Games

17. Metagame Studio

18. Killhouse Games

19. Those Awesome Guys

20. WitchHut

21. Wolcen

22. Ovilex

23. Firebyte

24. Bandai Namco

25. Flat Hill Games

26. Freeze Nova

27. Gummycat Studio

28. Holotech Studios

29. Quadom

30. TractorSetGo

Sursa: Asociaţia Română a Dezvoltatorilor de Jocuri



Cinci întrebări şi răspunsuri din interviul cu Ionuţ Codreanu, Head of Studio, Funcom Buchares

 

1. Cum a început colaborarea ta cu Funcom?

Când m-au contactat pentru acest proiect, am ştiut că e momentul pentru ceva nou. Veneam dintr-o companie mare, confortabilă, dar simţeam nevoia să creez, să contribui altfel la industrie.

2. Ce i-a atras pe oameni către Funcom România?

Nu a fost vorba de locuri, ci de construcţia unei culturi complet noi. Era primul studio cu adevărat nordic în România. O cultură mai relaxată, fără presiuni inutile, dar şi provocarea de a fi parte din început – de a fi pionieri. Apoi, desigur, a contat faptul că lucrăm pe jocuri de scară largă, ceea ce nu se întâmpla în România la acel moment.

3. Cine este omul care se joacă jocurile voastre?

Unul dintre colegii noştri avea deja mii de ore jucate în titlurile Funcom înainte de a fi angajat. Sunt jocuri complexe, pentru jucători maturi, care investesc zeci sau sute de ore. Nu sunt jocuri imediate sau casual, ci construite pentru cei care vor să se piardă într-un univers.

4. Cum folosiţi inteligenţa artificială în dezvoltarea jocurilor?

Avem un sistem AI care detectează automat unde apar probleme în joc şi alocă taskuri pentru QA. O folosim ca un asistent, nu ca înlocuitor de om.

5. Unde vezi birourile voastre peste câţiva ani?

Ne dorim să construim componente majore din jocurile noastre aici, în România. Poate, într-o zi, chiar să dezvoltăm un titlu de la zero. Dar asta cere echipe de design extrem de solide. Tehnic avem oameni foarte buni, avem artişti excepţionali, dar pe partea de game design suntem încă în formare. Nu avem şcoli de design specializate, iar meseria se învaţă greu, cu ani de experienţă.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.