Laptopul ramane in urma desktopului?

Postat la 10 august 2008 26 afişări

Notebook-urile castiga teren pe piata computerelor in principal prin pretul tot mai scazut si prin argumentul mobilitatii. Mai putini se gandesc insa si la aspectele tehnice, in ciuda faptului ca ar putea plati exact aceeasi suma de bani pentru un desktop mai performant decat computerul portabil.

Lori Crown din California isi foloseste cel mai adesea computerul pentru a stoca si edita fotografii, hard disk-ul PC-ului fiind aproape intotdeauna plin cu poze. Dar in loc sa cumpere unul nou, eventual un laptop, ca sa aiba si mobilitate, Crown prefera sa inlocuiasca hard disk-ul sau componentele, investind in computerul ei ori de cate ori e nevoie.

“Atat timp cat functioneaza, iar eu nu caut cele mai noi tehnologii din domeniu, mi se pare mai ieftin sa aduc imbunatatiri modelului pe care il am deja”, spune Lori Crown. Intr-adevar, pana la un anumit punct, o astfel de investitie este chiar indicata, mai ales daca PC-ul este folosit pentru activitati mai putin complexe, costurile de intretinere fiind astfel mai scazute fata de cele presupuse de cumpararea unui computer nou, potrivit analistilor companiei de cercetare de piata Gartner.

In schimb, in cazul utilizatorilor de business sau al pasionatilor de jocuri, de exemplu, “sa cumperi un computer din gama entry level si sa incepi apoi sa adaugi un procesor sau o placa grafica mai performanta, componente care probabil nici nu se vor potrivi cu configuratia initiala, nu are niciun sens”, spunea Cedric Royer, directorul de vanzari al furnizorului de hardware Nvidia pentru Europa de Est, Rusia si Comunitatea Statelor Independente, intr-un interviu recent cu BUSINESS Magazin.

Royer se referea in principal la faptul ca preturile computerelor noi au scazut destul de mult in ultima vreme, ceea ce inseamna ca un computer nou poate fi de multe ori mai ieftin decat ar costa repararea si imbunatatirea unui computer vechi. Cu alte cuvinte, oficialul Nvidia sugereaza ca oamenii ar trebui sa urmareasca inca de la bun inceput sa-si procure un computer performant, astfel incat sa-l poata folosi cativa ani fara ca acesta sa fie rapid depasit de noile tehnologii sau sa aiba nevoie prea repede de imbunatatiri sau reparatii.

Pe acest principiu mizeaza si Jim Chua, un alt californian care isi cumpara cate un computer nou la intervale destul de scurte de timp, cand cel pe care-l foloseste ajunge sa fie depasit de noile tehnologii. “Sunt unul dintre asa-numitii <early adopters>, mai ales ca pentru mine computerul nu este o jucarie, ci un echipament care contribuie in mare masura la cresterea productivitatii”, spune Chua. Americanul prefera notebookurile, unde inlocuirea componentelor este mult mai dificil de realizat decat in cazul unui desktop, astfel ca pentru el costurile imbunatatirii computerului ar fi in mod nejustificat mai mari.

Pe argumentul pretului isi bazeaza foarte multi dintre posesorii de computere comportamentul de achizitii, ieftinirea treptata a laptopurilor fiind unul dintre motivele pentru care vanzarile de astfel de echipamente au crescut in ultimii ani in detrimentul celor de computere de birou. Aceasta tendinta a generat diferite discutii legate de momentul cand vanzarile de notebook-uri le vor depasi pe cele de desktopuri, mai ales ca interesul pentru acestea din urma nu mai este un fenomen masurabil doar la nivel de companii, ci si in randul utilizatorilor individuali.

La nivel mondial, acest lucru s-a in tamplat deja, iar pentru 2008, calculele IDC sustin ca situatia se va mentine - din totalul de 310 de milioane de unitati estimate ca se vor vinde anul acesta, peste 145 de milioane vor fi notebook-uri, restul fiind impartite intre desktopuri si servere. Cifra IDC nu corespunde insa cu cea a Gartner, care estimeaza pentru acest an vanzari de 297 de milioane de unitati, diferenta fiind data de faptul ca cele doua companii folosesc metode diferite de masurare a pietei.

In ce priveste piata din Romania, va mai fi nevoie de cel putin un an pana cand notebook-urile vor insemna mai mult de jumatate din vanzari, sustin comerciantii. “Momentan, raportul vanzarilor anuale este de 40% notebook-uri si 60% desktopuri, in timp ce in Vest, 70% din numarul de unitati vandute inseamna echipamentele portabile”, a constatat Lucian Condruz, director product management in cadrul eMag.

 

Pe internet, laptopurile deja inregistreaza vanzari mai mari decat computerele de birou, insa la nivelul intregii piete, aceasta trecere se va face cel mai probabil in 2009. “La actuala rata de crestere, vanzarile de desktopuri vor fi depasite de cele pentru notebook-uri anul viitor, dar din nou, depinde foarte mult de evolutia preturilor, care cred ca vor continua sa scada cu o rata anuala de 10-15%”, considera Dana Iorga, directorul de operatiuni al IT&S, importator si distribuitor de electronice.

Primele semne au inceput totusi sa se vada. In trimestrul intai al acestui an au fost comercializate in Romania aproape 103.000 de desktopuri, in timp ce numarul laptopurilor vandute s-a apropiat de 119.000, potrivit unui studiu realizat de Gartner. Cu toate acestea, in al doilea trimestru situatia pare ca a revenit la normal, dat fiind ca numarul computerelor de birou vandute a fost de 113.944, aproape dublu fata de cele 58.258 de laptopuri vandute, conform estimarilor Gartner.

“Inceputul acestui an a fost o surpriza placuta nu doar pentru anumite regiuni, ci la nivelul pietei mondiale”, spune Mathew Wilkins, analist in cadrul companiei de cercetare iSuppli, referindu-se la faptul ca vanzarile in crestere cu 12,1% fata de aceeasi perioada a anului precedent au fost peste asteptari.

“Desktopurile au si vor avea intotdeauna o pondere semnificativa in segmentul companiilor si in cel guvernamental, astfel incat, pe ansamblu, vanzarile nu vor face decat sa stagneze”, explica Dan Topala, directorul diviziei de distributie a grupului Flamingo International.

Cat despre laptopuri, sub pretextul mobilitatii sau al faptului ca echipamentele portabile sunt la moda, multi dintre cumparatori pierd din vedere o nuanta: un desktop ofera avantaje de neignorat in ce priveste performantele. Dupa cum spune Iulian Stanciu, directorul general al Asesoft Distribution, daca vom compara un laptop si un desktop care au acelasi pret, acesta din urma este cu 20% mai performant, dimensiunile ecranului si ale tastaturii sunt mai mari, iar service-ul este mai ieftin.

“In multe dintre pietele dezvoltate din lume a inceput sa fie sesizata deja tendinta oamenilor de a-si optimiza configuratia computerului nou achizitionat, asa incat sa obtina o performanta mai ridicata pentru aceeasi investitie”, spune Cedric Royer, directorul de vanzari al Nvidia, avand convingerea ca pana la finalul acestui an tot mai multi dintre cumparatorii romani de calculatoare vor adopta acelasi comportament.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
IT,
hardware,
laptop,
desktop
/business-hi-tech/it/laptopul-ramane-in-urma-desktopului-2911538
2911538
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.