LIVE: GALA BUSINESS MAGAZIN CEO AWARDS 2021. Care sunt trăsăturile pe care trebuie să le aibă şefii companiilor de azi pentru economia de mâine?

Compania românului din Caransebeş care a creat în Germania cel de-al treilea ecran inteligent după TV şi telefon obţine noi finanţări de zeci de milioane de euro

Autor: Ioana Matei Postat la 11 decembrie 2020 613 afişări

Cel de-al treilea ecran inteligent pare că e mai aproape de casele europenilor: lansată anul acesta în Germania, oglinda smart de fitness al cărei director de tehnologie este un român a primit recent o nouă finanţare.

Călin Popescu, CTO-ul companiei de tehnologie Vaha, înfiinţată în Germania de Valerie Bures, spune că start-up-ul lor a primit o nouă finanţare; valoarea acesteia este confidenţială, dar potrivit estimărilor din piaţă, citate de presa internaţională, ar depăşi 20 de milioane de euro.

Noua rundă de finanţare (seria B) a fost condusă de compania londoneză de investiţii Unbound, dar printre investitori s-au numărat şi Porsche Investors, cât şi investitori existenţi - HV Capital, Global Founders Capital.

Oglinda de fitness Vaha funcţionează ca un televizor inteligent - utilizatorii pot să facă exerciţii fizice în faţa oglinzii, dar dispozitivul poate fi folosit şi pentru conferinţe prin Zoom, potrivit declaraţiilor din presa internaţională ale fondatoarei companiei.

Vânzările directe ale produsului au început în luna martie a acestui an, chiar la debutul primului val de coronavirus în Europa.

„Noi vrem ca oglinda Vaha să devină al treilea ecran important din vieţile oamenilor după televizor şi telefon şi să reprezinte un punct central de interacţiune şi interes în casele oamenilor pentru comunicare, sănătate şi entertainment”, a descris produsul creat de el Călin Popescu într-un interviu anterior acordat Business MAGAZIN.

El este chief technology officer şi cofondator al Vaha, fiind cel responsabil de transformarea unei ideii în produsul vandabil - Oglinda Vaha. Românul a gândit produsul firmei germane care a lansat oglinda de exerciţii fizice – aceasta ţine practic locul antreprenorului personal, dar şi dispozitivelor de care utilizatorii ar avea nevoie de obicei într-o sală de sport. Mare parte a echipei are ADN românesc, dar Călin Popescu a cofondat firma împreună cu partenera sa de afaceri Valerie Bures, actualul CEO.

Originar din Caransebeş, el a studiat Comunicare, Cinematografie şi Media la Universitatea Babeş Bolyai din Cluj-Napoca, iar apoi a urmat un program masteral în managementul inovaţiei la Central Saint Martins College of Arts and Design, Universitatea de Arte din Londra. L-a atras însă Berlinul pentru dezvoltarea carierei.

Înainte de Vaha, a lucrat împreună cu asociata sa timp de trei ani la Pixformance Sports GmbH, o altă firmă care produce echipamente inteligente pentru fitness şi recuperare fizică bazate pe motion tracking şi inteligenţă artificială. Pixformance este de altfel lider mondial în acest domeniu cu o prezenţă în peste 800 de locaţii, sute de mii de utilizatori şi disponibilitate în 13 limbi.

„Proiectul Vaha a venit ca o continuare naturală a altui proiect şi a altei firme la care am lucrat, care producea echipamente pentru fitness, sănătate şi reabilitare. Acolo tehnologia principală era computer vision şi analiza mişcării - o companie lider mondial pe acest segment, activă de peste 6 ani în piaţa internaţională”, a explicat Popescu.

Făcând un studiu de piaţă, ca urmare a cererii utilizatorilor, au observat că există nevoia de a crea ceva atractiv ca design pe care să îl folosim acasă. La Vaha, majoritatea echipei software este în Cluj-Napoca ( 20 de oameni). Sediul central şi restul de oameni tech şi product sunt în Berlin, iar echipa hardware este în Shenzhen, China.

Până în prezent, Vaha a obţinut finanţări de circa 40 de milioane de euro (inclusiv prin cea recentă),  iar de jumătate de an vând produsele inteligente pe piaţa din Germania. Vor continua apoi  cu expansiunea pe alte pieţe din Europa.

Au început cu 5 milioane de euro finanţare în prima rundă seed, dintre care o parte a venit de la un fond de investiţii, iar o alta din cealaltă firmă. Ulterior au mai obţinut încă

16 milioane de euro.

„Ideea şi produsul sunt pe piaţă, banii pe care îi căutăm acum sunt în special pentru  scalarea vânzărilor, noi utilizatori şi expansiune – ne uităm la între 15 şi 20 de milioane de euro”, explică el, chiar înainte de obţinerea finanţării recente.

Obiectivul pe termen lung? „Ne dorim să ajungem lideri în zona europeană pentru zona de sănătate şi fitness la domiciliu şi să devenim un jucător cheie în ecuaţia internaţională alături de Mirror.Co, recent cumpărat de Lululemon pentru 500 de milioane de dolari şi Peloton, firma listată public în State”, descrie Călin Popescu obiectivele pe termen lung pentru companie.

Vaha nu este singurul start-up de acest tip - Mirror, un start-up american care vinde oglinzi de fitness, a vândut 10.000 de astfel de dispozitive brandului de yoga Lululemon. Bures este optimistă şi crede că va ajunge la un nivel similar, potrivit declaraţiilor antreprenoarei din presa internaţională.

Ea mai spune că Vaha vrea să se diferenţieze de Mirror prin componentele tehnice - se bazează mai mult pe feedback-ul individual al utilizatorilor şi pe analiza mişcărilor lor. O oglindă Vaha costă 2.200 de dolari şi oferă şi posibilitatea unui abonament lunar pentru cursuri de sport care se ridică la 40 de dolari.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.