Antreprenorul de 32 de ani care creşte şi vinde businessuri

Autor: Razvan Muresan Postat la 05 decembrie 2013 4285 afişări

Cristian Diţoiu are 32 de ani şi este fondatorul transfer.ro, primul serviciu de transfer de fişiere din România, şi al Metrici, un program software capabil să recunoască plăcuţele de înmatriculare ale autovehiculelor. Nu se teme să vorbească despre eşecuri şi spune că va câştiga cu adevărat din afacerile sale abia atunci când le va vinde.

Antreprenorul de 32 de ani care creşte şi vinde businessuri

"ORICE TRANZACŢIE ARE DOUĂ PĂRŢI. Până nu primeşti un preţ de la un potenţial cumpărător nu ştii de fapt cât valorează. În trei ani şi transfer.ro, şi Metrici ar trebui să-şi găsească un cumpărător. Nu am căutat până acum pentru că mai e loc de crescut şi nici nu am avut probleme care să se poată rezolva doar cu bani", spune antreprenorul care a dezvoltat cele două proiecte, la care lucrează opt angajaţi şi care însumează o cifră de afaceri estimată la 500.000 de euro pe an.

Povestea transfer.ro a început în 2003 cu două hard disk-uri, pornind ca un proiect auxiliar al firmei de web design pe care o conducea la acea vreme. Era primul astfel de site din România, utilizatorii putând opta doar pentru servicii din afara ţării pentru a transfera fişiere de dimensiuni mari. Cum publicitatea era singura formă de monetizare a businessului, iar în cel mai bun an încasările abia ajungeau la 10.000 de euro, Cristian Diţoiu a decis în luna iunie să taxeze serviciul deja cunoscut printre utilizatorii din ţară.

A FOST O TEMERE DACĂ SĂ ÎL TAXĂM SAU NU, dar am zis să ne luăm inima în dinţi, după ce am avut mai multe încercări de a genera venituri din publicitate, însă ideea că am putea trăi din acei bani a fost falsă„, spune antreprenorul. Diţoiu a introdus două planuri tarifare: unul preplătit, limitat la 50 de transferuri în două luni, şi un abonament anual de 120-380 de euro, un mod de funcţionare similar concurenţilor wetransfer.com sau Dropbox. „După ce i-ai învăţat gratis, e greu să-i dezveţi, dar lumea plăteşte dacă înţelege de ce. E un exerciţiu interesant.„ Modalitatea de taxare diferă: în timp ce dimensiunea fişierului e criteriul de taxare, transfer.ro monetizează din numărul de transferuri. Dacă reacţiile din partea consumatorilor casnici au fost mai vehemente, companiile au văzut măsura taxării una pozitivă, dat fiind că neîncrederea într-un serviciu gratuit există şi ridica semne de întrebare „există anumite politici în multinaţionale: cum să ai încredere într-un terţ căruia nu îi plăteşti nimic şi care poate dispărea oricând să îţi transfere fişiere?".

Obiectivul transfer.ro este să ajungă în viitor la venituri de 200.000 de euro pe an, rezultatele fiind influenţate de evoluţia industriilor din care vin cei mai mulţi clienţi: publicitate, fotografie, cabinete medicale. 150.000 de gigabytes sunt stocaţi în medie în fiecare secundă pe serverele transfer.ro, însemnând 70% din capacitate. „Ciudăţenia este că poţi să porneşti un astfel de serviciu foarte simplu, pentru că bariera de intrare nu ridică probleme. Ai nevoie de un server şi de un site, iar promisiunea poţi să o faci rapid. Greul vine apoi", spune Diţoiu.

Celălalt proiect al tânărului, Metrici, este mai avansat din punct de vedere tehnologic, iar numărul companiilor concurente din piaţă este mai mic. Prima variantă a serviciului care recunoaşte plăcuţele de înmatriculare ale maşinilor a apărut în anul 2010, însă perfecţionarea sistemului a durat câţiva ani: „când a trebuit să o testăm, soarele care bătea în plăcuţa de înmatriculare ne orbea camera. Au trecut şase luni până am reuşit să rezolvăm problema. Apoi a apărut problema cu umbra„. Proiectul a fost pus pe picioare în urmă cu doi ani, când, alături de partenerul său, Vlad Georgescu, l-a prezentat la un târg internaţional. La nivel mondial există şase producători de algoritmi de recunoaştere a plăcuţelor, cei mai buni fiind maghiarii. Cantitativ, serviciul calculează numărul de vehicule care traversează un anumit spaţiu, iar calitativ spune care sunt maşinile. „Nu a fost o fantezie de-a noastră, ideea a venit de la un client care voia să implementeze un astfel de soft din străinătate, dar care nu funcţiona prea bine. Partenerul meu e pasionat de analiză video şi am încercat să facem noi softul şi am realizat până la urmă o versiune care a funcţionat mai bine", spune Cristian Diţoiu.

Metrici se vinde cel mai bine în zonele în care există risc ridicat de furt - fabrici, parcări, centre de colectare a fierului vechi. Investiţia a fost de 100.000 de euro, mai ales în partea de cercetare şi dezvoltare, iar softul de recunoaştere a plăcuţelor de înmatriculare dezvoltat de cei doi costă 3.000 de euro pentru un sistem cu două camere. „Ne-am gândit şi încercăm să mergem cu el şi peste graniţă, dar este un produs care nu se vinde simplu. Avem doi integratori din Ungaria şi unul din Singapore cu care suntem în discuţii, dar e nevoie de o perioadă de testare pentru că nu există lideri de piaţă„, spune Diţoiu. Şi Metrici este un proiect de crescut şi de vândut, iar pragul pentru a deveni vandabil este de a ajunge de la opt la 50 de clienţi, potenţialul cumpărător fiind un partener strategic al autorităţilor publice capabil să vândă soluţia către primării şi consilii locale sau un producător de camere.

DACĂ TRANSFER.RO ŞI METRICI VOR FI VÂNDUTE LA UN MOMENT DAT, Cristian Diţoiu a dat greş cu o altă încercare de afacere, deschisă în 2012 în judeţul Argeş: „Anul trecut am eşuat lamentabil într-un proiect pornit, o sală de jocuri. În ziua lansării, am făcut o promoţie, iar locul a fost plin. Ni s-a părut incredibil. În ziua următoare, ni s-a spus că e scump şi că sunt locuri mai ieftine, deşi investiţia în console a fost una consistentă„, mai povesteşte Cristian Diţoiu, care a închis ulterior afacerea. Spune că este liniştit pentru că a avut norocul de a lucra cu specialişti, iar responsabilitatea lui este de a dezvolta zona de new business şi de a crea o sinergie între afacerile sale: „Cel mai bine mi-a ieşit partea de structură. Ştiu că dacă se întâmplă ceva cu una dintre afaceri, acolo sunt oameni care pot să o redreseze".

Urmărește Business Magazin

Citeşte pe MonitorulApararii.ro

/business-hi-tech/it/antreprenorul-de-32-de-ani-care-creste-si-vinde-businessuri-11742247
11742247
comments powered by Disqus
ZF.ro
Lovitură de teatru: două dintre emblemele din Centrul Capitalei s-au ÎNCHIS ”peste noapte” Lovitură de teatru: două dintre emblemele din Centrul Capitalei s-au ÎNCHIS ”peste noapte”
Cum arată Casa Timiş, un conac cu aproape 100 de ani de istorie, renovat recent de una dintre cele mai puternice familii de antreprenori locali. Se află la mai puţin de o oră de Bucureşti, dar care pare totuşi la ani-lumină distanţă de agitaţia din metropolă. GALERIE FOTO
Mediafax
FOTO: Stare de asediu în SUA. Garda Naţională a fost convocată în Washington DC FOTO: Stare de asediu în SUA. Garda Naţională a fost convocată în Washington DC
Prospectul vaccinului anti COVID-19 dezvoltat de Moderna. Compoziţie, mod de administrare şi reacţii adverse
MonitorulApararii
Viitorul dronelor. Lecţii pentru România predate în războiul din Nagorno-Karabah Viitorul dronelor. Lecţii pentru România predate în războiul din Nagorno-Karabah
Cel mai puternic partid german după reunificare îşi alege conducerea peste două zile
MonitorulPartidelor
Dominic Fritz: A treia oară n-am scăpat Dominic Fritz: A treia oară n-am scăpat
Tomac, despre Năsui şi Ciucu: Pretinşi politicieni moralişti. Justificare ieftină şi micime
MonitorulSiguranteiCetateanului
Comentariu Valeriu Şuhan: Mă vaccinez, dar când şi unde ?! Comentariu Valeriu Şuhan: Mă vaccinez, dar când şi unde ?!
COMENTARIU Valeriu Şuhan Alertă Europol

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.