AI-ul, un ajutor la îndemână

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 05 aprilie 2023 156 afişări

Într-o perioadă în care marea provocare a antreprenorilor este să îşi facă planuri pe termen lung într-un context în care lucrurile se pot modifica rapid şi într-un timp foarte scurt, o soluţie aflată la îndemâna companiilor din e-commerce este să se folosească de AI pentru a-şi facilita evoluţia. Ce tehnologii au la îndemână businessurile de profil?

Piaţa locală de e-commerce este caracterizată de o competiţie din ce în ce mai acerbă, focus pe client şi pe creşterea calităţii produselor şi serviciilor oferite. În 2023, companiile trebuie să depună mai mult efort pentru a se remarca şi a rămâne relevante în piaţă. Este esenţial să se dezvolte şi să construiască având o strategie de e-commerce solidă în spate. Astfel, brandurile caută să optimizeze şi să crească performanţa platformelor. De asemenea, vizează implementarea toolurilor şi a funcţionalităţilor care să atragă şi să faciliteze procesele de navigare şi cumpărare, astfel încât să se desprindă de concurenţă”, spune Cătălin Bordei, managing partner al Innobyte, companie românească specializată în dezvoltarea de soluţii software pentru e-commerce, cu afaceri de 9,7 mil. lei (1,9 mil. euro) în 2022. Potrivit acestuia, automatizarile în e-commerce pot aduce plusvaloare prin prisma eliminării taskurilor repetitive, a erorilor umane şi eficientizării fluxurilor operaţionale. De asemenea, subliniază că alinierea la trendurile din piaţă este un aspect foarte important şi trebuie să rămână pe lista priorităţilor companiilor – mai ales cele active în sectorul de e-commerce – şi în 2023. „Asistăm la o adopţie din ce în ce mai mare a celor mai noi trenduri din e-commerce care îşi dovedesc eficienţa, precum integrarea noilor metode de plată în rate sau «buy now, pay later», livrare la lockere, live commerce, chatboţi, omnichannel sau programe de loyalty. În 2023 vom vedea aceste funcţionalităţi moderne în tot mai multe magazine online autohtone, mai ales că există o adopţie foarte bună în piaţă”, este de părere Cătălin Bordei.


„Consider că e-commerce-ul are nevoie de cât mai mult know-how şi pregătire tehnică şi de business pentru a continua acest drum de succes. Ar ajuta şi o arie de studii în această direcţie, deoarece în acest moment pregătirea echipelor de ecommerce este lăsată în principal pe umerii companiilor private.” Cătălin Bordei, Managing Partner, Innobyte


Pe de altă parte, spune că inteligenţa artificială va câştiga tot mai mult teren şi va capta foarte multă atenţie în perioada următoare, mai ales cu ajutorul ChatGPT – chatbot lansat de OpenAI în noiembrie 2022, care poate răspunde la întrebări pe baza informaţiilor programate de dezvoltatorii aplicaţiei şi poate face sinteza textului. „Acesta poate ajuta în mai multe moduri, începând cu customer service 24/7 prin răspunderea la cele mai frecvente întrebări şi posibilitatea integrării în chatboţi. Însă potenţialele utilizări ale tehnologiei nu se opresc aici, ci poate fi folosită şi în scopuri de marketing pentru recomandări personalizate sau descrieri de produse. De asemenea, ChatGPT poate oferi şi asistenţă pentru developeri, inclusiv debugging, acces la documentaţii tehnice sau pentru înţelegerea anumitor concepte de programare sau best practices. Bineînţeles că tehnologia aceasta are limitările ei şi cred că principala limitare este la discernerea informaţiilor şi la separarea conţinutului valoros şi adevărat în defavoarea conţinutului rău intenţionat”, a transmis reprezentantul Innobyte, adăugând că „răspunsul de mai sus a fost oferit cu suportul ChatGPT”.

În ceea ce priveşte bugetele pe care companiile de e-commerce le alocă implementărilor de noi tehnologii şi proiectelor de digitalizare, acestea au început să crească în ultimii trei ani, fiind „împinse” de contextele negative şi de provocările care au tot apărut. „Bineînţeles că începutul pandemiei a adus o blocare a bugetelor şi mult efort din partea companiilor pentru recalcularea bugetelor şi a alocării acestora. În acea perioadă au apărut alocări suplimentare de bugete pentru tehnologizare şi digitalizare, câteodată chiar forţate de context (de exemplu în lockdown). Pentru 2022 am observat un trend de consolidare a bugetelor alocate dezvoltării de soluţii pentru magazinele online din România, iar pentru 2023 vedem o continuare a acestui trend. Cu toate acestea, mediul de afaceri curent este unul destul de agitat şi cu posibile turbulenţe majore generate de contextul global.”

Cătălin Bordei consideră că o provocare din ce în ce mai mare pentru antreprenori este să îşi facă planuri pe termen lung într-un context în care lucrurile se pot modifica rapid şi într-un timp foarte scurt. „De aceea, este important să fim flexibili şi să ajustăm din mers lucrurile, astfel încât să luăm cele mai bune decizii pentru întregul ecosistem format din echipă, clienţi şi parteneri. Consider că e-commerce-ul are nevoie de cât mai mult know-how şi pregătire tehnică şi de business pentru a continua acest drum de succes. Ar ajuta şi o arie de studii în această direcţie, deoarece în acest moment pregătirea echipelor de e-commerce este lăsată în principal pe umerii companiilor private.”

Visul antreprenorial, conturat în copilărie

Pasionat de e-commerce, Cătălin Bordei a povestit că startul său în comerţul online a început în anul 2007, când a activat în cadrul unuia dintre primele magazine online din România. „Au trecut peste 15 ani de când sunt activ în acest domeniu şi consider că am pus cumva umărul la debutul industriei locale de e-commerce. A fost o alegere din pasiunea pentru nou şi pentru tehnologie”, a povestit el, adăugând că „odată ce începi să lucrezi în e-commerce nu mai e cale de întoarcere, pentru că este un domeniu dinamic care te cucereşte şi te ţine ancorat la prezent, dar mai ales la viitor.”

De asemenea, reprezentantul Innobyte şi-a dorit încă de când era mic să fie antreprenor. „Cea mai importantă dorinţă a fost să reuşesc în mediul antreprenorial. În acea vreme, tatăl meu avea un mic magazin de stradă, iar eu am crescut practic în acel magazin. De la familia mea am primit acest suflu antreprenorial. De asemenea, întotdeauna am dorit să fiu înconjurat de oameni şi am acţionat încă de mic ca un lider informal în aproape toate grupurile din care am făcut parte. Aşa că am rămas cu această dorinţă şi în perioada de dezvoltare a carierei.”

El consideră că empatia, ambiţia şi perseverenţa sunt principalele atuuri pe care un lider ar trebui să le deţină. „Indiferent de poziţia pe care o ocupi, nu poţi să construieşti sănătos şi durabil fără empatie. Ambiţia şi perseverenţa sunt calităţi la fel de importante, mai ales în mediul antreprenorial. Nimeni nu se naşte cu toate lecţiile gata învăţate; toate cunoştinţele se acumulează în timp, încercând, experimentând şi având multă ambiţie.” Cu perseverenţă şi o atitudine pozitivă poţi ajunge acolo unde îţi doreşti, este de părere antreprenorul.


Carte de vizită

Cătălin Bordei, Managing Partner, Innobyte

1. Absolvent al Academiei de Studii Economice din Bucureşti, Facultatea de Marketing, Cătălin Bordei a urmat apoi un program de masterat în management financiar şi deţine un miniMBA în business administration and management;

2. Şi-a început cariera în anul 2007, când a activat în cadrul unuia dintre primele magazine online din România;

3. Începând cu anul 2011, a ocupat poziţia de CEO în cadrul unui magazin online din Austria, iar în 2012 s-a alăturat echipei Innobyte, în rolul de e-commerce project manager, preluând cârma companiei un an mai târziu. În această perioadă a avut şi un rol de consultant în diverse businessuri de e-commerce din domenii precum retail sau farma şi a devenit şi investitor;

4. Anul acesta a devenit lector în cadrul Digital Hub Academy în parteneriat cu Manchester Metropolitan University din Marea Britanie, unde predă cursul de Digital Environment.


În prezent, el nu doar că este „membru activ al industriei de e-commerce şi de IT din România”, ci, în 2023, a pus încă un pilon important în cariera sa, devenind lector în cadrul Digital Hub Academy în parteneriat cu Manchester Metropolitan University din Marea Britanie, unde predă cursul de Digital Environment. „Îmi adun energie din fiecare lucru pe care îl duc la bun sfârşit cu succes, indiferent din ce categorie face parte. Îmi aduce o deosebită satisfacţie să mă implic în proiectele clienţilor şi să contribui în etapele în care inputul meu poate aduce valoare, fie că vorbim despre planificare, dezvoltare, lansare sau consultanţă strategică.”

Pe de altă parte, reprezentantul Innobyte consideră că greşelile reprezintă un punct forte şi o ocazie numai bună de a învăţa lucruri noi. „Cu siguranţă am făcut multe greşeli de-a lungul carierei. Dar ce este cel mai important este să învăţăm din ele şi să nu le mai repetăm în viitor. În România greşeala este privită de multe ori într-o lumină nefavorabilă, însă ea este parte din procesul de învăţare şi evoluţie. Aşa că ar trebui să ne oferim nouă şi celor din jurul nostru (colegi, prieteni) şansa de a învăţa din greşeli şi a evolua în acest proces. Cred că cel mai important sfat ar fi să îmi permit să greşesc şi să învăţ din asta. Pe lângă acest sfat aş mai putea să spun că este foarte important să nu ne oprim niciodată din procesul de învăţare.”

Evoluţia Innobyte în ultimii trei ani

Cât priveşte evoluţia companiei, Cătălin Bordei spune că Innobyte a trecut cu bine prin cei trei ani plini de incertitudini. Dacă în 2020 cifra de afaceri a companiei a înregistrat o creştere de 55% faţă de anul 2019, ajungând la peste 8,7 mil. lei (1,78 mil. euro), în 2021 Innobyte a raportat afaceri de 10,6 milioane lei (2,1 mil. euro), în creştere cu peste 21%, iar în 2022 cifra de afaceri a companiei româneşti a înregistrat o scădere de 8% faţă de anul precedent, ajungând din nou sub pragul de 2 mil. euro. „2022 a fost un an în care ne-am concentrat pe dezvoltarea unei noi linii de business şi extinderea capabilităţilor prin demararea parteneriatului strategic cu VTEX – platformă globală enterprise de comerţ digital. Astfel, în prezent oferim soluţii unui portofoliu mai vast de magazine online din diverse industrii şi domenii. Una dintre provocările acestei direcţii a fost atragerea specialiştilor şi pregătirea lor pentru a implementa proiecte VTEX. Efectele pozitive nu au întârziat să apară: noua linie de business a reprezentat aproximativ 10% din cifra de afaceri a anului trecut”, a spus el.

Modelul de business al companiei presupune prestarea de servicii pentru clienţi mari şi dezvoltarea de proiecte complexe care se întind pe perioade extinse, astfel încât compania românească lucrează cu un număr relativ mic de clienţi activi, însă cu bugete considerabile pentru e-commerce. „Numărul de clienţi urmează un trend ascendent de la an la an. Adăugăm două – trei proiecte noi anual astfel încât să putem genera valoare adăugată pentru partenerii noştri şi să creştem împreună. În 2022 am urmat acelaşi trend de creştere şi am reuşit să adăugăm inclusiv industrii noi precum retail şi bricolaj, industrii care generează creşteri interesante în această perioadă.”

Pentru 2023, reprezentanţii businessului vizează în continuare atragerea de clienţi noi şi industrii în plină expansiune precum retail, bricolaj sau farma. „Ne continuăm şi în 2023 misiunea. Aici vorbim despre dezvoltarea de la zero a noi magazine online pentru clienţi autohtoni şi branduri internaţionale, folosind platformele Magento (Adobe Commerce) şi VTEX, creşterea performanţelor magazinelor online actuale şi implementarea celor mai noi tendinţe din e-commerce.”

În prezent, în cadrul Innobyte lucrează o echipă de 43 de angajaţi, după ce pe parcursul anului trecut compania românească a recrutat nouă colegi noi, pe poziţii de back-end, front-end development şi specialişti în testare, iar planurile obiectivele pentru anul în curs vizează, de asemenea, şi creşterea echipei cu 20% până la finalul anului în curs. „Nevoia de recrutare la Innobyte persistă şi ne propunem să ajungem la un minim de 50 colegi în 2023. Avem în prezent poziţii deschise pentru developeri mid şi seniori care să cunoască Node.js, Typescript, React.js, Magento şi specialişti QA”, a spus Cătălin Bordei.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.