Industria de retail în era automatizării

Autor: Ioana Niţă Postat la 30 septembrie 2023 67 afişări

După Bob Concierge, un proiect pornit în urmă cu cinci ani care funcţionează ca un automat pentru diferite produse şi servicii în scara blocului sau la birou, start-up-ul BobNet vrea acum să revoluţioneze industria de retail tradiţională la nivel global, având propuneri pentru crearea de noi modele de business pe diferite segmente de piaţă - de la gadgeturi şi e-commerce până la farma şi auto.

Start-up-ul vrea să transforme procesele clasice de vânzare-cumpărare cu ajutorul noilor tehnologii, având pe masă o sumă de 10 de milioane de euro pusă la bătaie într-o propunere de investiţie în valoare totală de 20 de milioane de euro. Echipa BobNet, business susţinut de fondul american NCH Capital cu investiţii totale de 15 milioane de euro până în prezent, se află deja în discuţii cu potenţiali parteneri din diferite ţări.

„Avem discuţii pentru parteneriate ample şi credem că acestea se vor materializa nu doar la nivel local, dar şi la nivel internaţional. Avem discuţii în Europa şi ne axăm foarte mult şi pe zona din Orientul Mijlociu, care practic creează infrastructura de la zero şi evident că atunci când creezi infrastructura de la zero, nu o creezi cu tehnologia de ieri, ci vrei să foloseşti tehnologia de mâine. Avem interes şi din Europa, mai ales cea sudică, mai turistică şi care seamănă foarte mult cu ce avem noi în România - problema organizării forţei de muncă, disciplina noilor generaţii, felul lor de a fi, cum gestionează numărul de oportunităţi, care e imens“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Mihail Gîrneţ, CEO al BobNet. El a pornit BobNet în urmă cu circa cinci ani, primul proiect din cadrul grupului fiind Bob Concierge - un aparat complet automatizat instalat în holurile scărilor de bloc prin care le pune la dis­poziţie utilizatorilor produse alimentare şi servicii. De atunci, start-up-ul a mai testat şi un concept de restaurant automatizat prin intermediul dispozitivului Bob Bistro, dezvoltând în acelaşi timp, pe lângă partea hardware a soluţiilor, şi partea software, inclusiv o soluţie de gestiune automatizată pentru lanţurile de retail (Chain MS). Astfel, în prezent viziunea BobNet asupra transformării retailului tradiţional cuprinde o serie de modele noi de business - de la închirierea automatizată a gadgeturilor şi vânzarea automatizată a produselor farma, până la depozitarea anvelopelor şi schimbarea bateriei la maşinile electrice. „Este important să menţionez că hardware-ul este doar expresia de interacţiune cu clientul, dar în spate sunt un întreg complex de mişcări de stocuri, de organizare, de management, de decizii, de informaţii, de date, care trebuie procesate şi în baza cărora trebuie să iei nişte decizii. La asta am lucrat noi în spate şi am finalizat soluţia Chain Management System. Este o aplicaţie de business care poate fi utilizată şi pentru un business mic, dar şi pentru retailerii mari, pentru mişcările de stoc între multiplele gestiuni, dar şi mişcările de stoc atât pentru POS-urile (point of sale - n.red.) fizice cu vânzare clasică sau semiclasică, adică self service-ul pe care îl vedem astăzi în retail, dar şi pentru ceea ce facem noi - automatizările de hardware. Practic integrează toate tipurile de canale de vânzare“, a explicat el, adăugând că tocmai pentru dezvoltarea acestei soluţii, investiţia iniţială de circa 6 milioane de euro primită de la NCH Capital în 2021 a fost suplimentată până la 15 milioane de euro.

„Finanţarea a fost accesată pentru toată infrastructura pe care am creat-o, în tot acest Chain Management System, care acoperă la 360 de grade procesele de retail recurente şi ajută să se creeze date automatizate de management.“ Un prim exemplu privind utilizarea soluţiilor hardware şi software dezvoltate de BobNet este start-up-ul Telerenta, susţinut tot de grupul NCH Capital, care a lansat în centre comerciale dispozitive automate pentru închirierea de televizoare. „Pentru industria de gadgeturi, aşa cum am văzut şi la Telerenta, vrem să creăm 50.000 de magazine automatizate de gadgeturi. Iar pentru industria de e-commerce suntem gata să construim 3 milioane de celule ca să remodelăm toată industria de profil - cum ajung produsele şi ne referim aici şi la refrigerate pentru a acoperi şi industriile de food şi farma.

Dacă vorbim despre industria de farmaceutică, propunerea noastră lansată în piaţă vizează 100.000 de unităţi de automatizare, atât în procesul intern, fie de aproviziunare, fie de click and collect, fie chiar să automatizăm întregi farmacii”, a punctat Mihail Gîrneţ. În ceea ce priveşte industria auto, BobNet are o propunere de model de business atât pentru segmentul de baterii pentru maşini electrice, cât şi pentru segmentul ce vizează depozitarea anvelopelor.    „Dacă vorbim de industria auto, avem soluţii de a crea huburi de schimb de baterie electrică pentru a revoluţiona furnizarea de energie pentru maşinile electrice. Este o creştere continuă şi toţi avem temerea legată de cum ajungem să ne aprovizionăm cu energie. Deci, ne cumpărăm o maşină electrică, dar cum facem să ajungem la destinaţie? Cum ajungem să avem şi cu maşina electrică autonomie de 1.000 km? Noi avem această soluţie de a crea  100.000 de huburi de schimburi de baterii pentru toată Europa. Şi tot pentru industria auto invităm retailerii din industria respectivă să creăm 100.000 de hoteluri automate pentru anvelope.” Pentru a susţine dezvoltarea acestor tipuri de businessuri cu vânzare sau închiriere automată, grupul BobNet a deschis anul trecut o fabrică de dispozitive IoT la Piteşti. În prezent, în cadrul fabricii se produc mai multe dispozitive automatizate pentru industria de retail şi logistică.



Rubrica „Start-up Pitch”

Zoltan Fekete, cofondator şi CEO Swapp

Ce face? A dezvoltat o platformă digitală pe închirierea de maşini pe termen scurt sau lung. Start-up-ul strânge bani pe platforma SeedBlink.

„Vrem să ne dublăm veniturile până în decembrie 2023, sau chiar ianuarie 2024, în funcţie de cum se vor corela anumite aspecte, şi să ajungem de la 900.000 de dolari pe lună la 1,6 – 1,8 milioane dolari pe lună. Iar în ceea ce priveşte tranzacţiile, vrem să trecem de la 2.000 de tranzacţii lunare, la 4.000 de tranzacţii lunare. Vedem o creştere foarte dinamică în Emiratele Arabe Unite – aceasta este baza dezvoltării businessului nostru, la care se adaugă şi intrarea pe piaţa din Arabia Saudită.“


Rubrica „Start-up Update”

Mihail Gîrneţ, CEO al BobNet - soluţii hardware şi software pentru automatizarea industriei de retail

Ce e nou? Start-up-ul se află în discuţii cu jucători din Europa şi Orientul Mijlociu pentru a lansa o serie de modele noi de business care promit să revoluţioneze retailul tradiţional pe diferite segmente, după ce recent BobNet a lansat o invitaţie pentru coinvestiţii în valoare totală de 20 milioane de euro.

„Este important să menţionez că hardware-ul este doar expresia de interacţiune cu clientul, dar în spate este un întreg complex de mişcări de stocuri, de organizare, de management, de decizii, de informaţii, de date, care trebuie procesate şi în baza cărora trebuie să iei nişte decizii. La asta am lucrat noi în spate şi am finalizat soluţia Chain Management System. Este o aplicaţie de business care poate fi utilizată şi pentru un business mic, dar şi pentru retailerii mari, pentru mişcările de stoc între multiplele gestiuni, dar şi mişcările de stoc atât pentru POS-urile (point of sale - n.red.) fizice cu vânzare clasică sau semiclasică, adică self service-ul pe care îl vedem astăzi în retail, dar şi pentru ceea ce facem noi - automatizările de hardware. Practic integrează toate tipurile de canale de vânzare.“


Rubrica „Investor Watch”

Marius Istrate, preşedinte al TechAngels - cel mai mare grup de investitori de tip business angel de pe plan local.

Mai multe investiţii în start-up-uri pe finalul lui 2023, după un an marcat de „prudenţă” şi „expectativă” şi finanţări la cote reduse

„Din ceea ce ne spun membrii noştri ar fi o cantitate de bani dublă faţă de primul semestru disponibil pentru investiţii, adică aproximativ 2 milioane de euro disponibili pentru investiţii. Asta şi pentru că nu s-a investit foarte mult în prima jumătate anului. (...) Apetit există şi datoria noastră la TechAngels este să le prezentăm membrilor noştri oportunităţi de investiţii care pot genera un randament per investiţie, ca ei să-şi facă fiecare propria evaluare, să vadă dacă sunt sau nu interesaţi de ele. Asta rămâne datoria noastră principală.“


Rubrica „Start-up Boost”

Andrei Munteanu, cofondator şi CEO al Cowork Timişoara

Mai mult know-how pentru dezvoltare de produse digitale

„Nu avem încă nişte cifre să vedem cum arată piaţa (de specialişti în creare de produse digitale – n. red.) la nivel naţional, însă în ultimii ani am văzut că există un progres. Există un progres pe care îl vedem fie în rândul noilor start-up-uri de tehnologie care apar, fie într-o serie de companii care încep să dezvolte nişte produse de intraprenoriat, nişte produse proprii, chiar dacă ele la bază sunt companie de outsourcing, companie de servicii. Deci am început să vedem o schimbare de perspectivă; «hai să vedem cum putem să creăm mai multă valoare adăugată», şi este clar că direcţia în zona asta de produs este mult mai benefică pe termen lung.”  



Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.