Creste respectul pentru „tigrii“ chinezi

Postat la 11 decembrie 2005 1 afişăre

China are 25% din populatia globului, astfel ca pentru orice furnizor de continut in limba chineza piata relevanta este de peste 1,3 mld. de utilizatori. Orice furnizor de continut in orice alta limba poate avea maximum 50% din aceasta masa ca potentiali utilizatori.

China are 25% din populatia globului, astfel ca pentru orice furnizor de continut in limba chineza piata relevanta este de peste 1,3 mld. de utilizatori. Orice furnizor de continut in orice alta limba poate avea maximum 50% din aceasta masa ca potentiali utilizatori.

Filtrarea accesului la Internet pentru utilizatorii chinezi, ca sa nu spun cenzurarea, da in mod natural o motivatie in plus dezvoltarii de continut chinez. Acesti factori, precum si altii - tehnologie ieftina, politica statala declarata de facilitare a accesului la noi tehnologii etc. - duc la crearea unor furnizori globali (cel putin din punct de vedere al numarului de utilizatori si al ratei de crestere) de continut "made in China". In acelasi timp, urmand exemplul sud-coreean, dupa ce au produs masiv pe baza de lohn sau patente, chinezii au inceput - mai intai timid, insa dupa scurt timp impetuos - sa creeze branduri globale in multe domenii, inclusiv IT&C. In acest moment, acestea concureaza mai ales pe pret (dar nu numai) si profita din plin de presiunea accentuata asupra operatorilor de pe toate meridianele de a-si amortiza accelerat investitiile in tehnologie, inainte ca urmatorul val tehnologic sa le faca necompetitive. In aceasta situatie, operatorii cauta solutii alternative, iar furnizorii chinezi sunt in cea mai buna pozitie competitiva in acest domeniu.

Sa nu uitam insa ca aceste companii, pe masura ce genereaza numai de pe piata chineza un volum urias de vanzari si de pe piata mondiala un volum in crestere, investesc puternic in educatia si dezvoltarea resurselor umane, deci a competentelor si a inovatiei. In plus, marile universitati americane tehnologice (ca si marile companii, de altfel) au studenti (respectiv cercetatori) chinezi din ce in ce mai numerosi de la un an la altul.

In aceste conditii, sunt sigur ca este predictibila evolutia firmelor IT&C chineze ca jucatori globali, in numai cativa ani, nefiind excluse fuziuni de la egal la egal cu firme vestice, americane sau franceze de exemplu, pentru ca amandoua partile sa profite de sinergii si sa-si consolideze cotele de piata. Pana atunci, asistam la initiative interesante (vezi IBM si Siemens) care in sine arata respectul crescand cu care sunt tratati "tigrii" chinezi. Cred ca in viitorul apropiat aceste situatii vor fi din ce in ce mai dese si in domenii din ce in ce mai multe si variate.

Achizitiile de participatii in firmele chineze sunt de fapt primul pas catre fuziuni, iar dilema este daca o astfel de operatiune va crea o firma globala cu o semnificativa prezenta in China sau o firma chineza cu o semnificativa prezenta globala.

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/creste-respectul-pentru-tigrii-chinezi-979133
979133
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.