Comertul online e mic dar se tine bine

Postat la 02 mai 2006 1 afişăre

Algoritm: piata comertului online romanesc creste, dar o face din cumparaturile internautilor straini. Aproximativ 750 de magazine virtuale se incapataneaza sa trezeasca apetitul romanilor pentru comertul online, desi majoritatea nici macar nu pot spera la tranzactii mai mari de cateva sute de euro.

Algoritm: piata comertului online romanesc creste, dar o face din cumparaturile internautilor straini. Aproximativ 750 de magazine virtuale se incapataneaza sa trezeasca apetitul romanilor pentru comertul online, desi majoritatea nici macar nu pot spera la tranzactii mai mari de cateva sute de euro.

 

Amatorii de plati virtuale sunt inca o specie minoritara in Romania. Conform unei estimari a Camerei de Comert si Industrie, totalul tranzactiilor initiate anul trecut pe Internetul romanesc a ajuns la circa 80 de milioane de euro; iar platile online cu card - care in alte piete reprezinta "motorul" de crestere al comertului electronic - reprezinta doar 10-15% din aceasta suma. Practic, clientii magazinelor virtuale pot alege intre mai multe metode de plata, singura cu adevarat online fiind cea cu cardul. Deocamdata, doar 150-200 de magazine virtuale ofera aceasta optiune, restul optand pentru solutii de plata offline, care nu implica Internetul: plata la livrare, prin ordin de plata sau chiar prin SMS.

 

Publicul tinta al magazinele online sunt cei patru milioane de romani care detin o conexiune la Internet (peste 4 milioane de romani) si poseda un card bancar (la aceasta ora sunt in circulatie circa 7,5 milioane de carduri). Pana de curand, cardurile emise in Romania nu puteau fi utilizate in mediul virtual, cu exceptia cazurilor in care utilizatorii faceau catre banca o cerere speciala in acest sens. "Veneau clienti la mine pe site, voiau sa plateasca si asa descopereau ca le este blocat cardul pe Internet", explica Ruxandra Nicolescu, general manager al agentiei de turism online Octopustravel.

 

In acest moment, majoritatea bancilor emit carduri cu "acoperire" pe Internet, fie ca activarea este implicita, odata cu eliberarea cardului, fie ca se face la cerere. Chiar daca unele carduri pot fi folosite pe post de portofel pe Internet, proprietarii site-urilor se plang ca, in Romania, cardul nu este cunoscut ca instrument de plata. "Oamenii inca folosesc cardul doar ca sa-si scoata salariul", spune Cristian Badea, director tehnic si de operatiuni al ePayment.

 

Anul trecut, 70% dintre site-urile care accepta plati online au apelat la serviciile ePayment - care este un intermediar intre magazinele virtuale si banci -, consemnandu-se o medie lunara de 4.500 - 5.000 de tranzactii desfasurate prin intermediul acestor pagini de internet. Altfel spus, doar unul din 1.000 de internauti au cumparat intr-o luna un produs de pe site-urile care folosesc metoda de plata electronica a ePayment.

 

In ceea ce priveste volumul achizitiilor facute online anul trecut in Romania, ePayment avanseaza un total de 10 milioane de euro. Antonio Eram, strategy &  director al DotCommerce, face insa o estimare ceva mai optimista - 20 de milioane de dolari (aproximativ 16 milioane de euro).

 

Indiferent de varianta aleasa, ambele valori sunt mult sub cele consemnate in restul tarilor europene. Conform unui studiu al European Interactive Advertising Association (EIAA), un utilizator francez de internet, bunaoara, cheltuie in decurs de sase luni pe cumparaturile online 373 de euro. Daca toti cei 4,5 milioane de utilizatori Internet ar face cheltuieli in acelasi ritm, piata de comert electronic din Romania ar valora anual aproape 3,5 miliarde de euro, si nu doar cateva zeci de milioane. Acelasi studiu EIAA, realizat pe un esantion de 7.000 de persoane din zece tari din spatiul comunitar, mai arata ca numarul mediu de cumparaturi online facute pe o perioada de sase luni este de 7,33. Asta in timp ce in Romania numarul mediu de tranzactii pentru fiecare utilizator de card (incluzand platile online dar si orice alta tranzactie cu cardul) este de doar 2,5. Cei mai risipitori dintre internautii europeni sunt englezii, cu 12,3 plati online lunare de persoana si cu o medie a sumelor cheltuite de 1.284 de euro pe luna. Adica aproape dublu fata de media europeana, care este de 720 de euro.

 

Frecventa cu care europenii au inceput sa cumpere din magazinele online se explica prin avantajele acestui gen de comert, numit de unii analisti "comert de comoditate". In primul rand, pentru ca nu exista nici una dintre cheltuielile pe care le presupune un magazin obisnuit, preturile de pe site sunt cu pana la 10% mai mici. In acelasi timp, niciodata nu va fi aglomeratie intr-un magazin de pe Internet si nu trebuie sa strabati jumatate de oras ca sa ajungi in fata rafturilor. Comanda se face cu un simplu click, iar produsul este livrat in cel mai scurt timp posibil. "Pe Internet nu vinzi la cei 7,5 milioane de posesori de carduri din Romania, vinzi la 6 miliarde de oameni", observa Antonio Eram.

 

De aceea, magazinele de pe Internetul romanesc nici nu sunt in situatia de a da faliment. Clientii lor nu se rezuma la granitele spatiului "mioritic". Nivelul de dezvoltare al comertului electronic din Europa "cotizeaza" si pentru cresterea vanzarilor site-urilor romanesti. Cristian Badea de la ePayment spune ca, in medie, la fiecare sapte tranzactii facute pe un site romanesc, sase sunt comenzi din strainatate, facute fie de straini, fie de romani din diaspora pentru rudele din tara.

 

Conform Camerei de Comert si Industrie, din veniturile totale de 80 de milioane de euro generate anul trecut in Romania de comertul online (suma adusa atat de plati online cu cardul, cat si de celelalte metode de plata "offline"), 90% au fost tranzactii operate de catre clienti din afara tarii.

 

Tendinta este insa de crestere a ponderii pe care o au cumparaturile facute de romani pe site-urile autohtone. De exemplu, pe site-urile care folosesc ePayment, in 2004, 80% dintre tranzactii au fost realizate cu carduri emise de banci din afara Romaniei, in vreme ce anul trecut, numarul acestora a coborat la 57%. Exista si opinii conform carora intre timp proportia s-a inversat, majoritatea clientilor pe piata locala a tranzactiilor online sunt romani.

 

Tendinta nu le-a scapat nici bancilor, pana acum rezervate, care incep sa realizeze potentialul de crestere al acestui tip de comert. BRD este prima banca ce a devenit, incepand cu luna ianuarie, procesator de plati online prin sistemul propriu e-commerce. Oficialii bancii spun ca pana acum nu recomandau utilizarea cardurilor in mediul Internet din motive de securitate, dar situatia s-a schimbat. Ambitiile bancii sunt acum mari. "Vrem sa devenim lideri in implementarea si promovarea unor solutii de banca la distanta", spune Geo Bavro, director in cadrul departamentului de strategie si marketing al BRD.

 

Desi achizitia unui produs in valoare de cateva mii de euro pe Internet este un caz izolat, exista destule magazine care incep sa contorizeze tot mai multi clienti. Anul trecut, magazinul virtual romanesc cu cei mai multi vizitatori a fost eMAG.ro, cu o medie de 300.000 de clienti lunar, care au cheltuit aici peste un milion de dolari / luna pe produse electronice si componente pentru calculatoare. De altfel, de la momentul lansarii, in 2001, cifra de afaceri a eMAG.ro s-a triplat de la un an la altul.

 

Dar care sunt produsele preponderent cumparate de romani pe Internet? Intr-un top ad-hoc, cele mai tranzactionate marfuri online sunt produsele IT, serviciile (acces contra cost la ziare, ringtone-uri pentru telefonul mobil, comanda de mancare, banii platiti catre site-urile de anunturi si de joburi etc.), cartile, telefoanele mobile si electrocasnicele. In restul Europei, structura este usor diferita. Studiul EIAA arata ca cele mai cumparate tipuri de produse pe Internet sunt biletele de avion (39%), cartile (28%), vacantele (27%), biletele la spectacole (24%), produse electronice (21%).

 

Pe o piata mica, nici numarul incercarilor de frauda pe Internet nu este foarte mare. Cristian Badea de la ePayment spune ca anul trecut numarul incercarilor de frauda a fost sub 5% din totalul tranzactiilor. Departamentul antifrauda al ePayment cuprinde 7 persoane care, in cazul in care suspecteaza ca cel care face cumparaturile nu este proprietarul cardului, cer date suplimentare, prin email, fax sau telefon. Reprezentantul ePayment spune ca unul dintre site-urile cu cele mai multe incercari de frauda a fost www.donatiionline.ro. Pe acest portal, cei care vor sa sprijine o campanie sau un program social pot face sponsorizari folosind cardul bancar.

 

Desi pe site nu se vinde nimic, ba chiar dimpotriva, cei care aveau numere de identificare de la carduri, obtinute ilegal, incercau aici sa doneze sume mici pentru a verifica autenticitatea datelor. In acest fel puteau vedea daca acel card poate fi folosit mai tarziu, pe alte site-uri.

 

Romania se afla insa in top in ceea ce priveste standardul de securitate folosit la scara larga, unul din cele mai sigure din lume (3D Secure). Asa ca, pornind de la premisa ca nu fura (mai) nimeni la casa, site-urile romanesti se pot concentra pe obiectivul principal: sa atraga cat mai multi clienti in magazine si sa-i "usureze" de cat mai multi bani. Si poate ca, peste cativa ani, urmand modelul verificat de giganti precum Amazon sau eBay, vom vedea si in Romania primul miliardar imbogatit pe Internet.

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/comertul-online-e-mic-dar-se-tine-bine-1005797
1005797
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.