Lectii de business de la vanzatorii de vuvuzele

Postat la 20 iunie 2010 74 afişări

Uitati-va bine in jurul vostru si observati ce le place oamenilor; nu va fie rusine sa castigati din comertul cu obiecte marunte (daca nu chiar ridicole) si bateti fierul cat e cald, fiindca nu se stie cum va fi cererea pe piata maine – acestea ar fi cateva lectii de la vanzatorii micii trompete asurzitoare.

Vedeti aici cateva din infatisarile "afacerii vuvuzela".

FABRICANTUL DIN CAPE TOWN

Neil van Schalkwyk, proprietarul firmei Masincedane Sport din Cape Town si cel ce detine drepturile de autor pentru termenul "vuvuzela", este si cel care a initiat in 2001 productia de masa a vuvuzelelor de plastic, fara un succes prea mare, inspirat fiind de ce vedea atunci pe stadioane - fani sufland in goarne ca sa-si incurajeze echipa. "Mi-am cam pierdut atunci somnul. Imi cer scuze acum de la cei care isi pierd ei insisi somnul din cauza zgomotului", declara tanarul de 37 de ani.

Daca in primul an a vandut numai 500 de vuvuzele, in ultimii ani a recuperat, mai intai la Cupa Confederatiilor de acum un an, apoi la Mondialul de acum. Compania lui are 70 de angajati si 120 de agenti de vanzare pe stadioane si parcuri. O vuvuzela costa 30 de ranzi (3,15 euro), iar in total pana acum, firma a vandut circa jumatate de milion de bucati, ceea ce i-a adus incasari de 6-7 milioane de ranzi (630.000-735.000 de euro).

Dupa estimarea lui van Schalkwyk, firma a vandut pana acum doar un sfert dintre cele 2 milioane de vuvuzele folosite acum in Africa de Sud, restul fiind contracte de export in alte tari. De curand, firma a semnat un contract de distributie in Germania si are in vedere altele in Brazilia (unde se va tine viitoarea editie a Mondialului) si Rusia, care candideaza pentru organizarea competitiei din 2018. Noile trompete vor suna ceva mai bland, vor fi asamblate (in premiera) din trei parti in loc de doua sau una singura, vor avea un mustiuc mai fin si se vor vinde impreuna cu dopuri pentru urechi.

DE PLASTIC CHINEZESC

Restul pietei este insa controlat de chinezi, despre care presa de la Beijing scrie ca produc 90% dintre enervantele trompete de stadion.

In primele patru luni din 2010, compania Jiying Plastic Product Corp. din Zhejiang a vandut peste un milion de vuvuzele turnate dintr-o bucata, cele mai multe in Africa de Sud, iar pana la terminarea Cupei Mondiale are in plan sa mai livreze inca jumatate de milion. Firma produce 37 de tipuri de vuvuzele si le vinde en-gros, pretul uneia revenind la 2 yuani (23 de eurocenti), iar de curand a inceput sa vanda si in China, unde a primit comenzi de 150.000 de bucati. Seful companiei, Wu Yijun, a declarat pentru AFP ca incasarile pe 2010 vor fi mai mult decat duble fata de anul trecut.

Fabricantii de jucarii din Chenghai, un cartier din orasul Shantou (provincia Guangdong) cunoscut drept centru al productiei de jucarii din China, sustin ca fabricile lucreaza peste program ca sa livreze vuvuzele pe masura comenzilor. Pana acum au fost livrate "cateva milioane" de vuvuzele, conform surselor chinezesti citate de AFP, iar dupa incheierea Mondialului vor fi incheiate si contracte cu alte tari.

Pe site-ul de licitatii Taobao, cel mai mare din China, vuvuzela e la mare cinste, site-ul fiind folosit de revanzatori care comercializeaza trompetele en-gros, la preturi in jur de 20 de yuani.

DETESTATUL DOMN VUVUZELA

David Broughton, supranumit "Mr. Vuvuzela", este importatorul care a introdus vuvuzelele in Marea Britanie, incepand din iulie 2009, si pana acum a vandut 10.000. De la inceputul Cupei Mondiale, a socotit cotidianul Daily Mail, intreprinzatorul in varsta de 40 de ani a vandut trompete de plastic intr-un ritm de una pe minut.

Dupa toata enervarea starnita in randul microbistilor de zgomotul asurzitor al vuvuzelelor si dupa sutele de plangeri primite de BBC de la telespectatorii meciurilor, Broughton sustine insa ca a ajuns cel mai detestat om din tara si chiar a insistat sa fie fotografiat doar cu ochelari de soare, ca sa nu fie recunoscut pe strada. "Cred ca sunt multi care ar vrea sa-mi traga un pumn in fata", spune el. "Dar eu prefer sa ascult vuvuzela decat sa am de-a face cu crema fanilor englezi atunci cand isi exprima in vocabularul lor limitat parerile despre arbitri", continua britanicul.

Broughton, proprietarul unei afaceri de distributie de produse electronice, a vandut pana acum vuvuzele compuse din doua bucati (e singurul care a adus in Anglia acest tip de trompete) pentru fanii unor cluburi ca Bury, Sheffied Wednesday sau Coventry City si a inceput discutii si cu cluburi din prima liga, inclusiv Chelsea. Speranta lui e ca trompetele de plastic vor fi o prezenta obisnuita in urmatorul sezon fotbalistic si ca le va putea vinde si suporterilor de la Olimpiada din 2012.

Pana atunci, la magazinele Sainsbury's, al treilea lant de supermarketuri din insula, vanzarile au explodat, cu cate o trompeta cumparata la fiecare doua secunde. Conducerea Sainsbury's declara joi ca se asteapta ca pana vineri (18 iunie) sa epuizeze stocul de 70.000 de vuvuzele, vandute la un pret de 1,99 lire (2,37 euro) bucata.

SE PREGATESTE KUDUZELA

Pentru cei exasperati de vuietul patrunzator al vuvuzelei, alti intreprinzatori au pregatit ceva si mai si - kuduzela, o goarna rasucita in forma coarnelor de antilopa kudu, de 90 cm lungime si cu mustiuc lateral, al carei sunet e prezentat ca fiind mai bland si mai melodios (desi cei deja sensibilizati de vacarmul de la Mondial sustin ca vuvuzela suna ca un stup de viespi furioase, in timp ce kuduzela suna ca o turma de elefanti deranjati).

Noul instrument este fabricat de Kudu Kudu Manufacturing din orasul sud-african Vereeniging. Una din sectiile fabricii, care in mod obisnuit produce componente auto, a fost adaptata pentru productia de kuduzele din plastic sau metal, in diverse culori si marimi. Initiativa a fost impartita cu First National Bank din Africa de Sud, iar un anumit procent din incasarile din vanzari este donat in beneficiul unui program de educatie ecologista numit Kids in Parks, care are ca scop familiarizarea copiilor defavorizati cu parcurile naturale din tara.

"Criza economica si scaderea productiei in industria auto i-au facut pe proprietarii Kudu Kudu sa caute moduri inovatoare de a mentine fabrica in functiune si personalul angajat", a declarat Michael Jordaan, CEO al First National Bank. Banca a cumparat deja 150.000 de kuduzele, iar pana acum proiectul Kids in Parks a strans 600.000 de ranzi (cca 63.000 de euro) din vanzarea impozantului instrument.

Din pacate pentru fabricant, FIFA a interzis kuduzela la actuala editie a Cupei Mondiale, fiindca instrumentul e mai greu si mai lung decat vuvuzela si exista temerea ca ar fi putut fi folosit drept ciomag. Daca insa vor fi folosite materiale mai usoare si dimensiunea va fi ceva mai redusa, kuduzela se anunta un rival redutabil pentru vuvuzela. Pe site-ul distribuitorului, Black Ruby Trading, o kuduzela clasica se vinde cu 79 de ranzi (8,3 euro), insa la vanzare sunt acum si variante ca "mini-kuduzela" sau "sockzela", imbracata in culorile clubului/nationalei preferate.

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/panorama/lectii-de-business-de-la-vanzatorii-de-vuvuzele-6432838
6432838
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.