In vele sa ne luptam

Postat la 15 iulie 2008 143 afişări

Trei manageri de top, pasionati de navigatie, s-au luptat pe viata si pe moarte pentru titlul de stapan al marilor. In cautarea vasului perfect s-au razboit cu tehnologie de ultima generatie si materiale inovatoare.

Detii una dintre cele mai mari companii mondiale, un cont bancar cu multe zerouri, iar media te-au transformat in vedeta. Totusi, spiritul competitiv care te-a adus in varful ierarhiei nu-ti da pace si gasesti intotdeauna ocazii pentru o noua batalie pentru suprematie. De exemplu, titlul de proprietar al celui mai mare velier din lume, pentru care s-au luptat Tom Perkins, Jim Clark si Joe Vittoria. Aventurile nautice ale celor trei magnati sunt dezvaluite intr-o carte aparuta recent: “Mine’s Bigger: Tom Perkins And The Making Of The Greatest Sailing Machine Ever”, de David A. Kaplan.

 

Fiecare dintre cei trei se afla la varsta pensionarii si a lasat in urma companii care au scris istoria businessului. Tom Perkins detine grupul de investitii Kleiner Perkins Caufield & Buyers, a fondat Genentech, prima companie de biotehnologie in adevaratul sens al cuvantului, si se afla printre cofondatorii Google. Iar dincolo de afaceri, a reusit performanta de a fi sotul numarul cinci al scriitoarei Danielle Steel. Jim Clark a lansat in Silicon Valley start-up-uri care in timp au ajuns sa valoreze cu totul trei miliarde de dolari (inclusiv Netscape), iar Joe Vittoria este fostul director executiv al gigantului Avis.Perkins si-a urmat ideea de a crea cea mai mare, mai rapida si mai inovatoare barca din lume dupa ce a implinit 70 de ani, adica dupa 2002.

Visa la un vas dupa modelul vapoarelor din secolul al XIX-lea, de dimensiunea unui teren de fotbal, cu latimea de 14 metri, cu trei catarge inalte cat 20 de etaje. Asa s-a nascut Maltese Falcon (“Soimul Maltez”), un iaht de 120 de milioane de dolari care aminteste de era velierelor din secolul al XIX-lea. Totusi, Soimul Maltez este mai mult decat un tribut adus trecutului (si probabil filmului cu acelasi nume). Catargele din fibra de carbon sunt manevrate cu ajutorul computerului, iar cele 15 vele imense se desfasoara la atingerea unui ecran.

 

Clark, pe de alta parte, se gandea la un vas enorm cu doua catarge, dupa modelul navigatorilor din secolul al XVIII-lea, pe care l-a botezat Athena. Iar Vittoria planuia sa construiasca cel mai mare velier cu un catarg, Mirabella V, cu catargul mai inalt decat lungimea barcii.

 

Bineinteles, nici unul dintre ei nu a recunoscut oficial ca se afla intr-o competitie. Fiecare se lauda cu dimensiunile iahtului propriu si parea total dezinteresat de o comparatie cu barcile concurente. Totusi, intr-o discutie intre Perkins si Clark, primul l-a indus in eroare pe al doilea, vorbind de o dimensiune a barcii cu cativa metri mai redusa. “Am vrut sa ma asigur ca Falcon va fi cel mai lung”, isi aminteste Perkins. Cand Clark a aflat ca totul a fost o pacaleala, l-a sunat imediat pe proprietarul santierului care ii construia iahtul, Wolter Huisman, si i-a cerut sa modifice dimensiunile Athenei. Huisman i-a explicat ca este prea tarziu sa schimbe ceva. Singura consolare pentru Clark era ca daca includeai la masuratoare si anexa de la prora de 10 metri din otel inoxidabil, atunci barca lui era intr-adevar cea mai lunga din lume. Insa acest detaliu nu se ia in considerare - de obicei se masoara partea care atinge apa, la care “Soimul” era superior, sau puntea, caz in care cei 96 de metri ai lui Falcon depaseau cei 84 de metri ai Athenei.

 

Spre deosebire de pacalelile puse la cale de Perkins si de reactia lui Clark, atitudinea lui Vittoria a fost tot timpul normala si retinuta. Categoric isi dorea ca barca sa sa fie cea mai mare, insa declara ca “tinta mea era sa construiesc ceva iesit din comun”. Pentru a pune in evidenta intregul proiect, Vittoria a realizat o prezentare video despre realizarea vasului Mirabella V. In imagini aparea un autobuz cu etaj, tipic londonez, care a fost asezat in interiorul nefinisat al barcii, asa incat aveai impresia ca este un pestisor in burta unei balene. Initial, Vittoria planuia ca barca sa aiba 58 de metri, dar s-a dovedit a fi mult prea putin din cauza jucariilor pe care voia sa le incarce in ea: patru barci de viteza, schi-jeturi, caiacuri, echipament de scufundari. In consecinta, Mirabella V a fost extinsa, pentru a include si camerele de oaspeti, saloanele si zona de relaxare de pe punte. Barca a ajuns pana la urma la 75 de metri. Numai ca dupa ce a aflat de existenta unui velier cu patru catarge care avea acelasi dimensiuni, Vittoria i-a cerut designerului sa lateasca platforma pentru inot de la pupa cu 20 de centimetri. Cel putin, pana cand Perkins termina Falcon, acei 20 de centimetri in plus ii confereau Mirabellei V calitatea de a fi cel mai mare vas cu vele aflat in proprietate privata. Velele vasului lui Vittoria iti taiau pur si simplu respiratia. Ziarele glumeau spunand ca singura coliziune pe care velierul putea sa o aiba era cu un avion. Cea mai mare dintre vele a costat 250.000 $.

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
navigatie,
tehnologie,
tendinte,
/arta-si-societate/lifestyle/in-vele-sa-ne-luptam-2784037
2784037
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.