De la sclavie la trend

Postat la 10 iulie 2006 28 afişări

Ghemuieste-te, sari, striga si raspunde pe ritm de barimbau in roda. Suna a limba straina? E limba sclavilor africani care, in urma cu 500 de ani, adusi la munca in Brazilia, isi creau propriul lor mod de "evadare", imbinand artele martiale cu dansul, in miscari de Capoeira.

Desi e inca o necunoscuta pentru majoritatea, cu siguranta ca cei care au fost anul trecut la cinematograf la \"Ocean\'s Twelve\", \"Meet the Fockers\" sau \"Catwoman\" isi vor aminti ca au vazut cateva figuri de Capoeira in aceste filme. Pentru rolul din \"Catwoman\", Halle Berry a exersat cu un mestre, instructor de Capoeira, devenind un fel de ambasador neoficial al acestui sport. De altfel, Capoeira se bucura de o popularitate din ce in ce mai mare si chiar i s-au dedicat articole in publicatii precum New York Times, Cosmopolitan, Vogue-Paris si emisiuni pe canalele CNN si Discovery.Daca te informezi de pe net sau din reviste, stai de vorba cu cineva care a practicat acest sport sau gasesti suport vizual, iti faci repede o idee despre ce e Capoeira. Roda este cercul in care danseaza cu miscari de lupta doi capoeiristi. Cine observa miscarile implicate isi da seama de ce se spune ca break-dance-ul isi trage radacinile din Capoeira. Bateria este numit sirul celor care canta la berimbau (instrument cu coarde), pandeiros (un fel de tamburina) sau atabaque (toba), cateva dintre instrumentele ce dau ritmul miscarilor din interiorul Rodei. Tonul jocului este dat de mestre, iar cantecele sunt povesti de lupta, de dragoste sau pur si simplu indemnuri pentru un joc mai intens. Numele Capoeira provine, se pare, de la o specie inalta de iarba in care se ascundeau sclavii cand voiau sa fuga de pe plantatii sau de la o specie de cocos folosit in lupte. Teoretic, exista doua feluri de a practica sportul Capoeira: Angola, care este mai \"intelectual\", apeleaza la multe trucuri si ritmul muzicii cantate este de cele mai multe ori lent si Regional, care pare mai agresiv, contine multe miscari atletice si sunete muzicale frenetice. Practic insa, cate scoli atatea modalitati de a adapta Capoeira, iar in ultima vreme se vorbeste chiar despre o stilizare a sportului.Arta martiala cu cantece si dans\"Tuturor le place sa priveasca miscarile de Capoeira, dar sunt intimidati de agresivitatea implicata uneori in joc si prefera sa stea pe margine\", spune Edna Lima, maestra de capoeira in New York, care preda de 30 de ani tainele sportului, potrivit presei internationale. Ea a schimbat putin regulile jocului prin eliminarea miscarilor aparent dure si concentrarea mai degraba pe elementele de fitness, pe figuri dinamice de gimnastica, aducand astfel Capoeira in atentia trend watch-erilor. Newyorkezii si restul lumii par fascinati de acest \"new thing\", fie ca sunt atrasi de cultura Braziliei, un tinut exotic si misterios renumit pentru dansuri, pasiune, fotbal si femei frumoase sau pur si simplu din dorinta de a avea un corp frumos.Departe, in inima Braziliei, incepe totusi adevarata poveste a Capoeirei. Este mai mult un stil de viata, o modalitate pentru tinerii din cercurile mai sarace de a se tine departe de droguri si crime, o solutie pentru copiii care sufera de boli psihice precum autismul sa se integreze in societate. Acestea sunt cateva dintre povestile lui Sarah da Fonseca, englezoaica, dar cu sange brazilian, care este adepta si practicanta Capoeira de 5 ani si care a fost recent timp de 3 luni in Santos, Brazilia, pentru a filma un documentar despre radacinile sportului si implicatiile sale sociale. Sarah a practicat Capoeira la Associacao de Capoeira Senzala sub indrumarea Mestre Sombra (maestrul umbra), unul dintre cei mai respectati mestre, si spune ca s-a intors de acolo cu o viziune diferita asupra Capoeira. \"Capoeira este pentru unii o arta, pentru ca este atat de estetica si dinamica, pentru altii un sport pentru ca iti solicita fizicul, dar sunt si oamenii care o adopta ca pe o religie din cauza gradului de spiritualitate la care ajungi practicand-o. Pentru Mestre Sombra este o forma de exprimare a individualitatii. El spune ca in Senzala noi suntem mai multe expresii ale aceleiasi fete\", a povestit pentru revista TARGET Sarah, citand in continuare cuvintele lui Mestre Sombra: \"Capoeira este noaptea si ziua mea, este intreaga mea fiinta, tacerea si vocea mea, felul meu de vedea lucrurile, a le asculta si intelege. Ce sunt eu? Sunt Capoeira\". Care este diferenta dintre Capoeira si alte arte martiale? \"Capoeira cuprinde elemente de percutie, cantece, miscari inteligente si mult mai mult. In esenta, reprezinta incercarea fiecaruia de a gasi o cale individuala de exprimare. Spre deosebire de alte arte martiale, capoeira nu presupune miscari clonate si o maniera de joc predeterminata - capoeira este un dialog fizic\", mai spune da Fonseca. Fiecare intra in roda cu o viziune proprie si, chiar daca miscarile de baza se invata, felul cum le aplici depinde numai de tine. E ca un joc de mima, ca o scena de teatru unde te prefaci ca esti lovit doar ca sa revii cu o lovitura surprinzatoare impotriva adversarului. Sarah spune ca \"in Capoeira exista elemente surpriza si siretenie, pentru ca un capoeirist va intra in roda parand umil si pasiv doar ca sa-si surprinda camaradul (asa se numesc adversarii in roda) cu o lovitura ce-l va pune jos\". Intoarcerea la radaciniDaca pentru majoritatea europenilor sau americanilor motivatia de a deveni discipoli Capoeira provine tocmai din dorinta de a arata bine sau a face ceva inedit, pentru Sarah, Capoeira a insemnat intoarcerea la radacini, o cale sa fie acasa, chiar daca locuieste in Londra de mica (de altfel, pentru unii copii din Brazilia, mestre inseamna o figura parinteasca, o casa in interiorul rodei). Inainte sa devina totusi un trend pentru outsideri si o mandrie pentru brazilieni, Capoeira a avut cateva obstacole de trecut. Dupa ce sclavia a fost abolita in 1888, cei ce lucrau pe campurile de bumbac s-au mutat in orasele Braziliei si, pentru ca nu se gaseau locuri de munca, s-au alaturat unor bande criminale. Nu au renuntat insa la miscarile Capoeira, care a ajuns astfel sa fie asociata cu lumea interlopa si miscarile antiguvernamentale, fiind ulterior interzisa in Brazilia in 1892. Sarah vorbeste despre propriile sale apelidos (porecla - n.r.). \"Am avut cateva apelidos: Fonseca sau Fonsecinha care provin de la numele de familie. Si Gringa, care inseamna pentru ei strain. Spre sfarsitul vizitei mele in Quilombola (o alta academie de Capoeira din Santos) mi s-a pus numele de Bibilozinho, care desemneaza un ornament de portelan mic si delicat. Ca sa fiu sincera, nu stiu care-mi place mai mult.\"Stil de viata, arta, religieDespre \"vanzarea\" acestui sport, asa cum este considerata popularizarea sa de catre traditionalistii care nu vor sa-i creasca numarul de practicanti in lume, Sarah considera ca, timp de 500 de ani, Capoeira s-a dezvoltat, a mers in pas cu modernizarea lumii, chiar daca bazele au ramas aceleasi.\"Capoeira este a tuturor, asa cum e si baletul, yoga sau kung fu si toata lumea e libera sa o invete. Sa spui ca, daca e practicata in afara Braziliei, Capoeira isi va pierde din autenticitate, e o dovada de ipocrizie. Capoeira a fost adusa de sclavii africani \'importati\' pentru a munci in Brazilia si apoi preluata de brazilieni. Prin urmare faptul ca devenit o practica internationala nu trebuie privit ca o diminuare a valorii artei si culturii pe care o reprezinta Capoeira, ci mai degraba ca o apreciere. Mai mult, Brazilia este inca o tara care se confrunta cu probleme etnice si sociale, iar expansiunea Capoeira nu poate decat sa diminueze aceste bariere.\" \"Din experientele mele in Brazilia, Capoeira este pentru toata lumea, nu conteaza rasa, sexul, clasa sociala. Capoeira este o permanenta improvizatie, ca si viata insasi\", incheie Sarah da Fonseca.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
De,
la,
sclavie,
la,
trend
/arta-si-societate/lifestyle/de-la-sclavie-la-trend-4073200
4073200
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.