Aripa de glorie

Postat la 29 ianuarie 2007 5 afişări

Cum stii daca ai numit cel mai potrivit director al unui fond de hedging la conducerea muzeului tau? Cand reuseste sa stranga 4 milioane de dolari doar pentru ca conduce gala de strangeri de fonduri a anului. Acesta a fost cazul dineului organizat de Guggenheim International luna trecuta cand David K. Ganek si sotia lui au impartit scena cu reputatul actor Dennis Hopper si primarul Michael Bloomberg.\"A fost incredibil, cel mai bun an de pana acum\", a declarat cu entuziasm pentru New York Times directorul muzeului, Lisa Dennison, care l-a ales pe Ganek ca administrator al muzeului, incredintandu-i conducerea comitetului de consultanta privind revitalizarea rolului muzeului in societatea newyorkeza.Pentru Ganek, proeminentul colectionar de arta contemporana in varsta de 43 de ani, care tocmai s-a mutat din Greenwhich, Connecticut in Manhattan, evenimentul a reprezentat debutul sau public pe scena artei din New York.Cateva zile mai tarziu, Ganek a organizat o cina privata pentru cele mai importante figuri ale artei mondiale, in luxosul sau apartament de pe Park Avenue estimat la 19 milioane de dolari. In acest cadru, Ganek si-a expus colectia recent instalata, care contine opere apartinand, printre altii, lui Richard Prince si Jeff Koons. In mijlocul nisipurilor miscatoare ale clasei superioare a New Yorkului, explozia imbogatirii din administrarea fondurilor de investitii de risc a creat un nou val de cautari de finantatori. Cu un secol in urma, averile nou-create din afacerile cu otel si petrol ale lui Frick si Rockefeller au finantat unele dintre cele mai mari institutii culturale din New York. In anii \'80 si \'90, regii achizitiilor ca Henry R. Kravis si Ronald O. Perelman au fost puternic curtati pentru a se alatura conducerii muzeelor odata ce au devenit miliardari.Acum, institutii ca Guggenheim, Whitney si Lincoln Center incearca sa obtina banii nou sositi pe piata, ademenindu-i pe directorii de fonduri de hedging in board-urile lor. Eforturile institutiilor se raliaza la trendul creat in randul mogulilor hedgingului de a-si face simtita prezenta tot mai mult in elita societatii newyorkeze.\"Majoritatea acestor indivizi vor ceva care sa se asorteze la puterea si averea castigata\", a declarat David Patrick Columbia, care a prezentat ocazional fotografii cu Ganek si sotia acestuia, Danielle, pe site-ul sau, New York Social Diary.\"Unii colectioneaza arta, altii vor sa devina filantropi si odata ce intra in joc intra in centrul atentiei cinelor si seratelor unei varietati de oameni. Aceasta experienta le confirma magnitudinea sociala si constituie un lucru tentant pentru cine face un miliard de dolari.\"Momeala a fost intotdeauna simpla: e o realizare sa fii bogat si sa ai arta de prima clasa pe pereti, dar nu se compara cu privilegiul de a avea o aripa, o rotonda sau un atrium denumite dupa numele tau.Prin urmare, Kravis s-a alaturat conducerii Muzeului Metropolitan de Arta, primind in schimb o aripa cu numele sau. Perelman a intrat in board-ul Guggenheim si i s-a atribuit o rotonda. Ceva mai recent, Donald B. Marron, fostul CEO al bancii de investitii Paine Webber si fost presedinte al board-ului Muzeului de Arta Moderna, a dat, impreuna cu sotia sa, numele unui atrium al cladirii. Directorii celor mai mari fonduri de hedging au devenit o miza si mai puternica, in conditiile in care primesc bonusuri anuale care vor depasi 1 miliard de dolari anul acesta fata de 50 de milioane de dolari pe care le-ar putea primi cel mai bine platit executiv-sef de pe Wall Street. Nivelul veniturilor creste astfel si posibilitatea ca hedge fund managerii sa verse sume importante in conturile acestor institutii. Pana in prezent, Lincoln Center a avut cea mai agresiva campanie de ademenire a finantatorilor. In luna aprilie a acestui an centrul va organiza pentru a treia oara o cina de gala sustinuta de reprezentantii industriei hedgingului. Conducerea s-a bazat de asemenea pe reputatia unuia dintre administratori si dintre cei mai mari donatori, Bruce Kovner de la Caxton Associates, pentru a-si face intrarea in randul noii generatii de manageri ai hedgingului. Cu cateva saptamani in urma, Kovner a fost gazda unui mic-dejun organizat la biroul sau unde l-a avut invitat pe David M. Rubenstein de la Carlyle Group. Asistenta a fost asigurata de Eric Mindich de la Eton Park, Daniel H. Stern de la Reservoir Capital, Glenn R. Dubin de la Highbridge Capital, Steven T. Mnuchin de la Dune Capital and Marc Lasry din partea Avenue Capital. Atat Mnuchin, vecin de-al lui Ganek, cat si Mindich fac parte din conducerea muzeului Whitney.Luand in considerare miliardele de dolari pe care directorii fondurilor de hedging le-au cheltuit pe opere de arta, Steven A. Cohen de la SAC Capital investind el insusi peste 500 de milioane de dolari, au fost facute putine finantari considerabile pana acum.Kenneth C. Griffin, in varsta de 38 de ani, fondatorul Citadel, a donat 19 milioane de dolari pentru aripa moderna a Institutului de Arta din Chicago, care va fi denumita dupa finantatorul ei: The Kenneth and Ann Griffin Court. De asemenea, Kovner, care manifesta un interes deosebit pentru manuscriptele muzicale, a oferit 20 de milioane de dolari pentru noul campus al Lincoln Center. In timp ce Cohen s-a alaturat comitetului de sculptura si pictura al Muzeului de Arta Moderna, iar Ganek face parte din comitetul pentru fotografie al Muzeului Metropolitan de Arta, niciun manager de fonduri de hedging nu face parte din comitetele principale ale acestora sau ale altor institutii cu traditie din New York, cum ar fi New York Public Library sau The Frick Collection. Expertii considera ca aceasta demonstreaza nu numai cat de recente sunt averile din hedging, ci si faptul ca valoarea acestora le permit managerilor hedgingului sa isi construiasca propriile muzee private.\"Nu cred ca Steve Cohen ar vrea sa participe la o intalnire de board la Met sau MoMA, cand isi permite sa cheltuiasca peste 100 de milioane de dolari pentru un \'de Kooning\'\", a precizat Michael M. Thomas, fost partener la Lehman Brothers si bun cunoscator de arta. Cat despre board-urile principalelor institutii din New York, acestea pastreaza o anumita reticenta vizavi de cooptarea prea rapida a acestor noi titani financiari.Campania agresiva a Muzeului Whitney de a-l atrage pe fostul CEO al Tyco, L. Dennis Kozlowski, in 2001, urmata de acuzarea acestuia pentru evaziune fiscala, reprezinta un motiv de precautie pentru directorii institutiilor culturale.Ceea ce constituie punctul maxim de atractie al lui Ganek pentru Guggenheim este pasiunea veche de 20 de ani a acestuia pentru colectiile de arta moderna. Directorul muzeului, Lisa Dennison, si-a stabilit ca prioritate atragerea de tineri investitori in board-ul sau.Fiu al unui manager financiar din New York si fost protejat al lui Cohen, Ganek a parasit SAC Capital in 2003 pentru a-si infiinta propriul sau fond de hedging - Level Global Investors. Conform standardelor stabilite de fondurile-gigant ale momentului, oferta sa de 2,4 miliarde de dolari, la care s-a ajuns de la o suma initiala de 550 de milioane de dolari, nu este in niciun caz mare. Apropiatii lui Ganek au zis despre el ca prefera sa pastreze discretia, acesta refuzand sa faca orice comentariu in legatura cu cresterea implicarii sale in lumea artei. Cu toate acestea, Ganek nu este sub nicio forma timid: spre deosebire de alti moguli ai artei care prefera sa oferteze prin telefon, acesta este o prezenta frecventa la cele mai importante licitatii de arta. Adora de asemenea sa se distreze: vara aceasta, el si sotia lui au organizat o petrecere in scop caritabil, invitand 700 de persoane pe casa de pe plaja din Southampton, New York.Imaginea sa va creste cu siguranta dupa publicarea, in luna iunie a lui 2007, a cartii sotiei sale, \"Lulu il intalneste pe Dumnezeu si se indoieste de el\", care este prezentata ca un fel de \"Diavolul se imbraca de la Prada\" al lumii artei. Poate e prea devreme ca Ganek sa primeasca propria aripa intr-un muzeu, insa datorita micului sau fond si a marilor sale ambitii culturale, si-a asigurat deja un loc la masa marii societati new-yorkeze. \"Momentul care iti asigura intrarea se produce atunci cand alti oameni au nevoie de banii tai\", a spus Thomas. \"Iar acest lucru se intampla de ani de zile. Ganek se distreaza cu banii lui si nu vad de ce nu ar face-o.\"? The New York Times 2007Traducere si adaptare de Daniela Penescu

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Aripa,
de,
glorie
/arta-si-societate/lifestyle/aripa-de-glorie-4073496
4073496
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.