AUTOR(ul) bijuteriilor

Autor: Florentina Niţu Postat la 10 noiembrie 2021 110 afişări

Pornit în 2009, târgul AUTOR, unul dintre cele mai importante evenimente din domeniul bijuteriilor contemporane şi de artă din sud-estul Europei, a ajuns recent la cea de-a 16-a ediţie. În condiţiile actuale, s-a desfăşurat la scară mai mică faţă de alţi ani, aducând laolaltă 20 de designeri, din România şi din străinătate, cu concepte şi tehnici variate. Care sunt trendurile în materie de bijuterii în vremuri de pandemie şi ce poveşti se ascund în spatele lor?

Bijuterii inspirate din perioada de lockdown, din problemele societăţii, precum fenomenul de albire a coralilor sau violenţa domestică, din arhitectura clădirilor, din amintirile vechi, cum ar fi un album de fotografii, din tradiţia românească ori dintr-o moştenire primită în urmă cu mulţi ani au fost doar câteva din conceptele prezentate de creatori români şi străini la târgul de bijuterie contemporană şi de artă AUTOR. Acesta a fost a avut loc în perioada 30 – 31 octombrie şi a fost găzduit de Hanul Garboveni, un monument de arhitectură al Capitalei, situat pe strada Lipscani.

„Târgul Internaţional de Bijuterie Contemporană AUTOR este adaptat contextului actual. Pentru România el este cu siguranţă o insulă a continuităţii şi a frumosului. Această a doua ediţie din 2021 a pop-up shopului Dor de Autor, o platformă de bijuterie contemporană, o versiune la scară mai mică a târgului, strânge laolată 20 de designeri de bijuterie creativă, cu concepte şi tehnici variate. Bijuteriie create de ei sunt realizate în atelierele lor, majoritatea pieselor fiind unicat”, povesteşte Dan Pierşinaru, director şi fondator al AUTOR. El spune că piaţa de bijuterie din România este împărţită în mai multe segmente. Există zona de bijuterie de brand, acel „fine jewlery”, care se găseşte în magazinele din malluri şi un segment mare de accesorii şi bijuterie extrem răspândit peste tot şi cu valenţe doar comerciale, dar şi segmentul creativ. „Segmentul în care suntem noi este cel creativ şi antreprenorial. Este un segment în continuă creştere, pentru că partea de creaţie şi conceptualizare este complexă şi ia timp”, explică Pierşinaru.

Printre designerii prezenţi la eveniment se numără Raluca Buzura, un designer român cunoscut pentru transpunerea trăirilor personale în bijuterii de porţelan, Diana Pantea, care a studiat bijuteria contemporană în Florenţa (Italia) şi arată evoluţia prin piesele sale – trecutul şi viitorul, lumea micro şi lumea macro –, Miruna Belicovici, un fost corporatist care a început să creeze bijuterii contemporane din anul 2018 prin care îşi propune să transpună timpul în materie, şi Diana Iordache, care a lucrat timp de 20 de ani pentru gigantul francez L’Oreal, din care jumătate în Grecia ca director de marketing pentru Vichy şi L’Oreal Professionnel, şi care a deschis la începutul primăverii acestui an o galerie de bijuterie contemporană în Olanda. „Am început acum 12 ani, odată cu AUTOR, care a şi fost primul târg specializat pe bijuterie contemporană la care am participat. El a oferit spaţiul şi contextul multor artişti de a se dezvolta. (…) Eu am depăşit cele 10.000 de ore de muncă şi încerc să aduc în fiecare colecţie ce e mai bun din mine, atât din punct de vedere tehnic, cât şi estetic”, povesteşte Raluca Buzura. Ea a urmat cursurile Universităţii de Arte şi Design din Cluj-Napoca, secţia ceramică – sticlă – metal şi crează bijuterii din porţelan. „Colecţia de acum – Bleaching – porneşte de la conceptul de albire a coralilor, un fenomen foarte bine ştiut, dar mai puţin conştientizat însă acceptat. Piesele sunt toate albe, din porţelan, dar oricât de angelice ar părea, ele reprezintă nişte scheleţi marini, deoarece coralii albesc prin pierderea simbiozei între organismele marine”, susţine Raluca Buzura. Ea afirmă că îşi doreşte să transmită prin colecţiile sale mesaje puternice şi importante şi o colecţie de circa 20 de piese este realizată în câteva săptămâni. Dan Pierşinaru spune că în general la târg vin oameni, în calitate de vizitatori, care pun preţ pe creativitate şi o gustă, oameni care văd valoarea unei investiţii într-un obiect unicat, cu valenţe artistice. „În general vorbim de clienţi din tot spectrul de vârste, preponderent din oraşe mari, cu studii medii şi superioare şi cu venituri medii - mari. De asemenea, locul fruntaş în prezenţa la târgurile noastre este ocupat de doamne”, a explicat el.

Miruna Belicovici, prezentă la acelaşi eveniment, spune că a observat că oamenii caută autenticul, indiferent dacă şi-l permit sau nu, îşi doresc să experimenteze bijuterii care aduc un plus de personalitate, care arată că eşti mai îndrăzneţ. „Eu am ajuns să fac bijuterii din puţină încăpăţânare, mult noroc şi multă muncă. Mi-a plăcut bijuteria dintotdeauna şi în momentul în care am învăţat să o fac câtuşi de puţin, m-a prins şi am perseverat şi am părăsit mediul corporatist”, povesteşte Miruna Belicovici, licenţiată în drept. Pentru ediţia aceasta a târgului AUTOR ea a pregătit două colecţii care par antagonice, cel puţin volumetric. „În colecţia Exposed contribuţia mea a fost minimă, în sensul că mi-am propus să las focul să creioneze cromatic bijuteria şi m-am oprit atunci când am crezut că piesa a căpătat cele mai frumoase culori. Cealaltă colecţie este despre frumuseţea naturii, e delicată, am simţit să balansez construcţia arhitecturală, netă a Exposed cu ceva organic”, menţionează Belicovici. Totodată, Dan Pierşinaru crede că ultimul an şi jumătate ne-a arătat că aşteptările, planurile şi dorinţele noastre trebuie să se plaseze într-un echilibru dinamic. Ca în cazul oricărui segment din piaţă, el afirmă că se observă schimbări în comportamentul de consum.  „Prima ediţie a pop-up shopulului din luna iunie, ne-a dovedit fix acest lucru: dorinţa de a achiziţiona bijuterie contemporană este fermă. Cu siguranţă, efectele de restrângere a pandemiei, lipsa evenimnetelor şi contextelor sociale normale au afectat acest segment al bijuteriei contemporane. Pentru artişti şi designeri ieşirea în spaţiul public cu creaţiile lor este esenţială. Cât timp acest lucru nu este posibil, efectele se vor resimţi. Însă, lumea a avut şi vă avea mereu nevoie de bijuterie”, a precizat fondatorul AUTOR. El crede că „piesa cea mai puternică este aceea pe care o alegi cu inima” şi puterea unei bijuterii de artă nu este dată de mărime sau de valoarea financiară, ci este dată de forţa creativă, de vibraţia pe care o transmite şi de autenticitatea prin care îşi va alege purtătorul. „Bijuteria de artă este o extensie a personalităţii celui care o poartă.” „Văd anul 2022 unul în care arta şi frumosul ar trebui căutate cu ardoare şi în care cărările dintre oameni vor începe să fie accesate din nou cu dor şi bucurie. AUTOR va continua să existe şi va caută mereu soluţiile şi contextele cele mai potrivite pentru a expune lumii creaţia de bijuterie autentică”, a conchis Dan Pierşinaru.

Dan Pierşinaru, director şi fondator al AUTOR: „Segmentul în care suntem noi este cel creativ şi antreprenorial. Este un segment în continuă creştere.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.