Au descoperit cercetatorii de la Geneva "particula lui Dumnezeu"?

Postat la 25 aprilie 2011 100 afişări

Zvonul ca expertii de la acceleratorul de particule din Alpii elvetieni ar fi descoperit in sfarsit "particula lui Dumnezeu" - bosonul lui Higgs - a facut inconjurul presei in ultimele zile. Oamenii de stiinta indeamna insa la prudenta.

Un comentariu publicat pe un blog de stiinta in urma cu cateva zile a devenit sursa de zvonuri indeosebi pentru tabloide, care au titrat ca s-a descoperit "particula lui Dumnezeu", numita asa fiindca de la ea s-ar fi format Universul. Comentariul se referea la o nota interna intre patru cercetatori pe marginea unui experiment derulat la ATLAS, una dintre unitatile acceleratorului de particule (Large Hadron Collider), in urma caruia ar fi fost detectata o rezonanta relevanta la o energie de 115 gigaelectronvolti (GeV), adica tocmai plafonul sugerat de unii fizicieni cu mult inainte de acest experiment.

Problema teoriei respective este insa ca toate experimentele de pana acum n-au depasit plafonul de 114 GeV, astfel incat anuntul ca s-ar fi descoperit deja particula la 115 GeV apare ca mult prea convenabil, mai ales ca unul dintre principalii cercetatori din acest experiment au mizat mare parte din cariera lor pe gasirea bosonului lui Higgs la o energie a particulelor de fix 115 GeV. Criticii, citati inclusiv pe blogul unde a aparut zvonul, remarca faptul ca daca un experiment ar reusi sa produca versiunea din modelul standard al bosonului, doar intr-un caz din 100.000 ar fi aparut posibilitatea ca bosonul originar sa se divida in doi fotoni cu energie combinata de 115 GeV, asa cum sustin cei patru cercetatori ca au detectat.

Fizicianul Stephen Hawking a pariat de la bun inceput ca bosonul nu poate fi observat cu mijloacele actuale ale acceleratorului, avand in vedere dificultatea de a recrea conditiile originare de aparitie a Universului. Acum, Tommaso Dorigo, unul dintre fizicienii CERN, sustine la randul sau ca nota interna facuta publica pe blog nu poate fi socotita drept o confirmare ca s-a descoperit bosonul lui Higgs, ba chiar pariaza pe 1.000 de dolari ca rezultatele cuprinse in nota respectiva sunt false.

"Particula lui Dumnezeu", denumita "bosonul lui Higgs", dupa numele cercetatorului britanic care a prezis ca fizicienii de la LHC o vor identifica - este una dintre tintele principale ale oamenilor de stiinta de la Centrul European pentru Cercetari Nucleare din Geneva, cel ce a infiintat LHC. Misiunea LHC este de a detecta fizic particulele elementare ale materiei, discutate pana acum numai in fizica teoretica.

/arta-si-societate/au-descoperit-cercetatorii-de-la-geneva-particula-lui-dumnezeu-8188832
Operaţiunea repatrierea. Managerii români de top se întorc acasă Operaţiunea repatrierea. Managerii români de top se întorc acasă

Au lucrat pentru unele dintre cele mai mari companii din lume, pe pieţe care mai de care mai puternice sau mai speciale. Au adunat experienţă valoaroasă în Africa, pe continentul american sau în alte ţări din Europa.

Un scandal imens: Un programator din Reşiţa a furat 722 mil dolari Un scandal imens: Un programator din Reşiţa a furat 722 mil dolari
Ţara din UE care INTERZICE accesul persoanelor din România, după ce numărul de cazuri a explodat la noi în ţară
Misterul celor 57 de oameni infectaţi cu COVID din senin. S-au întors bolnavi după ce au stat 35 de zile pe mare, deşi la plecare erau perfect sănătoşi Misterul celor 57 de oameni infectaţi cu COVID din senin. S-au întors bolnavi după ce au stat 35 de zile pe mare, deşi la plecare erau perfect sănătoşi
EXCLUSIV. „Afacerea PANDEMIA” a început în România înaintea stării de urgenţă. Hocus pocus cu preţurile măştilor
Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte Fostul premier social-democrat Zoran Milanović revine la conducerea Croaţiei. Ca preşedinte
Ce se întâmplă la Moscova este de bine deopotrivă pentru Rusia şi Putin(?)
PSD, reacţie la apelul lui Iohannis PSD, reacţie la apelul lui Iohannis