Afacerea burlacilor

Postat la 24 octombrie 2006 1 afişăre

Daca pana acum celibatarii trecuti de 30 de ani erau oarecum stigmatizati, statutul de persoana singura a devenit nu doar acceptabil, dar si de invidiat. Mai mult, burlacii pot fi o sursa de profit insemnata pentru companiile care realizeaza potentialul economic pe care il are un om fara obligatii.

Daca pana acum celibatarii trecuti de 30 de ani erau oarecum stigmatizati, statutul de persoana singura a devenit nu doar acceptabil, dar si de invidiat. Mai mult, burlacii pot fi o sursa de profit insemnata pentru companiile care realizeaza potentialul economic pe care il are un om fara obligatii.

 

Bill Banks este consultant la o firma de investitii si locuieste intr-unul dintre cele mai exclusiviste cartiere ale Londrei, Kensington. "Sunt la birou 12 sau 14 ore pe zi si de multe ori se intampla sa lucrez si in weekend. Pentru mine, cariera a fost intotdeauna cel mai important lucru", povesteste Banks, care este necasatorit si marturiseste ca pur si simplu nu are timp pentru o relatie stabila. Banks este doar unul dintre burlacii britanici obsedati de ascensiunea in cariera. De altfel, el locuieste chiar intr-unul dintre cartierele cu cel mai mare procent de persoane celibatare. Editia de anul acesta a "Family Report", un raport Unilever despre societatea de consum, arata ca aproape jumatate din populatia din Westminster, Chelsea si Kensington, cartiere exclusiviste din Londra, este necasatorita, acesta fiind, de altfel, cel mai ridicat nivel din Marea Britanie. De fapt, in tot Regatul Unit sunt de trei ori mai multi adulti celibatari decat in urma cu 40 de ani. The Institute for Public Policy Research estimeaza ca, pana in 2021, peste 35% din populatia britanica va fi formata din burlaci.

 

Fenomenul nu este limitat la Marea Britanie si nici macar la Europa. In SUA, de exemplu, sunt aproximativ 100 de milioane de persoane singure, iar rata casatoriilor s-a injumatatit din 1970. Susan King (40 de ani), medic, isi petrece majoritatea serilor in oras cu prietenii. In fiecare noapte, ritualul este acelasi. Imbraca una dintre perechile de jeansi de firma la care asorteaza o bluza glamour, sta zece minute in fata dulapului cu cincizeci de perechi de pantofi pentru a-i alege pe cei care se potrivesc cel mai bine cu tinuta, dupa care ia un taxi pana la clubul unde se intalneste cu trei prietene, si ele necasatorite. "Cred ca cel mai bun aspect al faptului ca sunt singura este ca imi pot satisface toate poftele, fara sa fiu nevoita sa ma gandesc la nimeni", spune King, care nu numai ca este fan al serialului "Totul despre sex", ci si traieste in spiritul personajelor preferate.

 

Iar toate veniturile celibatarilor sunt destinate exclusiv pentru satisfacerea capriciilor, ceea ce-i transforma intr-una dintre cele mai profitabile tinte pentru companii. Pentru ca oamenii singuri isi permit sa aloce multi bani pentru redecorarea casei sau gradinii sau pentru ingrijirea masinii.

 

Un raport al companiei de cercetare Datamonitor arata ca peste o treime din consumatorii europeni traiesc singuri si au o putere de cumparare de 140 mld. euro anual, ceea ce ii transforma intr-o oportunitate majora pentru companii. Cu toate ca imaginea tipica a unui om singur duce cu gandul la un pensionar sarac sau la un student, cercetarile Datamonitor arata ca, de fapt, gospodariile formate dintr-o singura persoana sunt reprezentate de oameni de cariera care au disponibilitatea sa-si cheltuiasca banii pentru rasfatul propriu. "Nu am foarte mult timp liber, dar am grija sa imi redecorez casa o data la doi sau trei ani, merg cel putin o saptamana in vacanta intr-un loc exotic precum Bora Bora, iar garderoba e la mare pret pentru mine", povesteste londonezul Banks.

 

Acesti celibatari cheltuiesc in fiecare an 140-150 de miliarde de euro pentru hrana si produse de ingrijire personala, cu 50% mai mult decat o persoana casatorita. Adica un burlac isi acorda in medie 3.022 de euro anual pentru confortul personal. Europenii singuri au un cuvant greu de spus, pentru ca reprezinta 35% din populatia continentului si 10% din piata de alcool, 40% din piata alimentara si 41% din piata de produse de ingrijire personala. Si este foarte probabil ca valorile sa creasca, potrivit Datamonitor, care estimeaza ca, pana in 2007, cheltuielile burlacilor se vor majora cu 4% pe an in toata Europa, la 190 de miliarde de euro. Suedia, Olanda si Marea Britanie vor fi pietele cu cele mai mari cresteri, mai ales ca suedezii singuri deja cheltuiesc 4.483 de euro per persoana in fiecare an, in timp ce olandezii aproape jumatate, cu 2.403 de euro, iar britanicii necasatoriti 3.542 de euro.

 

Cercetarile au ajuns la concluzia ca burlacii intre 35 si 49 de ani vor dicta evolutia pietei. De altfel, acest grup deja aloca cei mai multi bani pentru cheltuielile proprii, datorita veniturilor mai mari si lipsei de griji (ipoteca pentru o casa de familie, cheltuieli cu copiii etc.). Din moment ce reprezinta 20% din totalul populatiei de burlaci, ei sunt si una dintre cele mai profitabile tinte pentru companii si nu numai.

 

Daca pana acum agentiile matrimoniale erau principalele grupuri care tinteau veniturile oamenilor singuri, pe piata au inceput sa apara si alti antreprenori care vor sa se foloseasca de puterea financiara si timpul milioanelor de burlaci. Fenomenul este inca la inceput, dar odata ce companiile vor realiza potentialul nisei de piata, se vor inghesui sa atraga veniturile burlacilor. De exemplu, Joyce Goldstein, sef-bucatar in voga din Statele Unite, a scris o carte pentru oamenii singuri pasionati de bucatarie. "Solo Suppers" incurajeaza celibatarii sa isi faca timp si sa se bucure de propria lor companie in fata unei farfurii cu mancare productie proprie.

 

Joyce Goldstein a observat ca pana acum cartile de bucate contineau retete pentru 4 persoane, asa ca s-a gandit sa includa in cartea sa metode de a prepara creveti cu sos alb, salata de somon sau carne de vita argentiniana la cuptor care sa se preteze la o masa pentru o singura persoana.

 

Mai mult, au aparut cantece despre oamenii singuri, dupa ce timp de multi ani compozitorii s-au extaziat in fata tainelor dragostei. Cantareata britanica Natasha Bedingfield a compus un cantec - "Single"  -, prin care doreste sa ii faca pe cei singuri sa se bucure de statutul lor. Artista spune ca sunt foarte multi cei care isi imagineaza ca oamenii singuri stau inchisi in casa si isi plang de mila si ca mesajul cantecului vrea sa demonstreze tocmai contrariul.

 

Unul dintre locurile la moda in care burlacii isi petrec vacantele sunt croazierele. Single Cruises, cel mai vechi operator de vase de croaziere din SUA, s-a orientat asupra segmentului de oameni singuri inca din 1991. Speed dating, turnee de volei, cursuri private de dans sau parteneri diferiti de cina in fiecare seara sunt avantajele cu care se lauda americanii. Pana si biserica s-a gandit, in America, sa profite de segmentul burlacilor pentru a-si propaga mesajul.

 

Procentul celor care vin la slujba duminicala este de 31% din totalul populatiei, comparativ cu 41% in 1972, iar sociologul Bradford Wilcox spune ca una dintre cauze este modificarea structurii sociale din SUA. Preotii spun ca burlacii evita slujbele din cauza imaginii clasice a familiei care isi petrece duminica la biserica. Asa ca, pentru a-i atrage si pe cei necasatoriti, multe congregatii au creat slujbe speciale pentru cei singuri, la care participa atat burlacii, cat si cei divortati. Rita Morris, o enoriasa devotata din Charleston, observand ca mergea din ce in ce mai rar la biserica dupa divort, s-a gandit sa organizeze SoLife, o slujba pentru persoanele singure care nu se mai simt foarte legate de biserica din cauza statutului lor.

 

Companiile au profitat si de lipsa de timp a burlacilor obsedati de cariera, care sunt dispusi sa plateasca bani buni pentru a scapa de grija treburilor casnice. Retailerul american MaxDelivery, de pilda, e un fel de magazin 4 in 1, adica magazin video, alimentara, farmacie si aprozar. In plus, toate cele 10.000 de produse pot fi comandate online si sunt aduse la usile newyorkezilor ocupati. Magazinul e non-stop si garanteaza ca livreaza orice, de la o punga de zahar la o aspirina sau o caseta cu un film romantic in timp record de la primirea comenzii. Retailerii sunt tot mai constienti de avantajele comerciale ale termenului de "burlaci carieristi". Mai ales ca, in lipsa de un partener, multi aleg sa stabileasca o relatie de lunga durata cu produsele, serviciile sau experientele.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Afacerea burlacilor
/arta-si-societate/afacerea-burlacilor-1007243
1007243
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.