Wizz Air devine agresiv sau cat te costa sa fii lider

Autor: Razvan Muresan Postat la 18 aprilie 2011 94 afişări

Wizz Air a depasit in 2010 pragul de doua milioane de pasageri transportati, iar previziunile pentru anul in curs sunt si mai optimiste. Operarea la costuri cat mai mici si pastrarea pozitiei de lider al pietei nu sunt insa usoare.

Wizz Air a vandut anul trecut bilete de avion in valoare de 110 milioane de euro in Romania, iar compania s-a impus, pentru prima oara, in fruntea clasamentului companiilor aeriene dupa numarul de pasageri transportati. Cresterea de mai bine de 35% fata de 2009 vine pe fondul extinderii agresive atat pe aeroporturile din provincie, cat si pe Baneasa, unde maghiarii au adus in decembrie a cincea aeronava, au crescut frecventele catre destinatiile europene si au lansat noi zboruri catre Larnaca si Malaga. Asta nu a fost insa de-ajuns. Oficialii Wizz Air au fost atenti la orice miscare din piata, iar, dupa problemele cu care s-au confruntat concurentii de la Blue Air anul trecut, au acoperite imediat destinatiile ramase neoperate. A fost vorba de momentul cand Blue Air a renuntat la jumatate din flota de aeronave, pe fondul optimizarii contractelor cu firmele de leasing.

Wizz Air, care a transportat anul trecut in jur de o cincime din totalul de aproximativ 10 milioane de pasageri din Romania, isi explica fluxul crescut de pasageri prin preturile scazute si prin numarul mare de zboruri. Preturile scazute sunt insa rezultatul unor negocieri stranse cu oficialii aeroporturilor pe care zboara compania, in cele mai multe cazuri aeroporturi mici, secundare. "Ne plac aeroporturile secundare. Insa noi nu le numim secundare, ci eficiente", glumeste Attila Dankovics, noul director de marketing, vanzari si comunicare al Wizz Air, care o inlocuieste din acest an pe Natasa Kazmer, cea care a coordonat acest departament al companiei din 2003 si care a pus bazele operatiunilor din Romania. Bazele din Romania sunt amplasate la Cluj, Bucuresti, Timisoara si, mai nou, Targu-Mures, ultima fiind deschisa la 1 martie.

Cea mai recenta problema se refera la cea dintai baza, maghiarii acuzand divergente cu directorii aeroportului, odata cu deschiderea unei discutii despre contractul existent si, deci, introducerea unor noi taxe de aeroport, "aproape duble". Dintre cei 859.000 de pasageri care au zburat la si de la Cluj in 2010, jumatate au fost transportati de avioanele maghiarilor. "E o decizie haotica. Operatiunile noastre de la Cluj mergeau foarte bine, insa din nefericire, oficialii de acolo au crescut recent taxele si nu mai putem continua. E o veste proasta", spunea Dankovics, vizibil afectat, la conferinta de presa in care s-a anuntat decizia. Asadar, noile conditii impuse nu mai coincid cu parametrii afacerilor Wizz Air. "Nu e vorba de santaj, dar, daca acceptam noii termeni, pretul biletelor ar creste, iar numarul de pasageri va scadea inevitabil." Primul pas al companiei este reducerea capacitatii de transport pe aeroportul din Cluj cu 26%, prin mutarea unui avion din cele trei la Targu-Mures. "Vom vedea ce este necesar sa facem pentru ca orasul sa devina cat mai atractiv pentru companie", mai spune Dankovics.

Schimbarea inseamna mai exact anularea zborurilor de la Cluj la Dortmund, Roma, Düsseldorf si reducerea frecventelor catre Milano si Londra. "Daca un aeroport va creste taxele pentru orice motive, noi vom reactiona. E greu de inteles de ce aeroportul ar creste taxele in mijlocul crizei economice, pierzand sute de locuri de munca in regiune", spune John Stephenson, vicepresedintele Wizz Air. In replica, David Ciceo, directorul general al Aeroportului International din Cluj-Napoca, declara ca aeroportul trebuie sa practice tarife "nediscriminatorii", care sa acopere costurile de functionare. "Unele companii low-cost fac presiuni pentru asemenea tarife, iar noi si Consiliul Judetean nu suntem dispusi sa le acceptam", a declarat Ciceo pentru BUSINESS Magazin.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
aviatie Wizz Air,
lider,
piata,
aeroport,
baza,
Cluj
/analize/transporturi/wizz-air-devine-agresiv-sau-cat-te-costa-sa-fii-lider-8161380
8161380
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.